Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود آن که هنوز لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه نشده اما،اظهارات رئیس سازمان برنامه و نمایندگان مجلس از تغییراتی اساسی در تدوین لایحه بودجه و از جمله نحوه پرداخت یارانه در سال آینده حکایت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با وجود آن که هنوز لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه نشده اما، اظهارات متعدد رئیس سازمان برنامه و نمایندگان مجلس از تغییراتی اساسی در تدوین لایحه بودجه و از جمله نحوه پرداخت یارانه در سال آینده حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از ابتدای مهرماه امسال تاکنون رئیس سازمان برنامه و برخی نمایندگان درباره آینده پرداخت یارانه نقدی از عباراتی چون، هدفمندسازی، واقعی سازی، تغییر ریل اساسی و ... استفاده کرده اند. اکنون نیز برخی از اخبار از تغییر نحوه تخصیص بودجه عمرانی به صورت وام حکایت دارد.  


در این رابطه، دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: احساس می‌شود رویکردها و سمت‌گیری‌های لایحه بودجه، غیرمحافظه کارانه است. پورابراهیمی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده در این جلسه، رویکرد کاهش هزینه‌ها و حرکت به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی در لایحه بودجه سال ۹۷ مدنظر قرار داده شده و به طور مثال به موضوعاتی مانند هدفمند کردن واقعی پرداخت یارانه‌ها توجه شده است.


نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز چهارم مهرماه امسال، درباره یارانه ها گفته بود: بر اساس آیین نامه ای که در بودجه سال 97 درباره پرداخت یارانه ها داریم، پرداخت یارانه های نقدی هدفمند خواهد شد. نوبخت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرده بود که درباره انجام این اصلاحات با مجلس هم توافق شده است.  


هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز 27 آبان ماه گفته بود: مسیر اجرای قانون هدفمندی در لایحه بودجه سال 97 ممکن است عوض شود. وی توضیح داده بود: تلاش ما این است که قانون هدفمندی یارانه ها در سال 97 به مسیر عمرانی هدایت شود یعنی به همه استان ها و مناطق یارانه ها مستقیم تعلق بگیرد اما با مصوبات شورای برنامه ریزی استان تصمیم بگیرند که این یارانه چگونه هزینه شود.


درباره بودجه عمرانی نیز اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد احتمالاً دولت قصد دارد برای تقویت اعتبارات بخش‌های عمرانی منابعی را برای آن اهرم کند، بدین صورت که صندوقی فرعی در نظر بگیرد و بخشی از منابع نفت و بخش‌های دیگر را به آن سرازیر کند و شیوه تامین مالی پروژه های عمرانی را به جای پرداخت‌های مستقیم به وام و تسهیلات تغییر دهد. همچنین براساس این گزارش دولت سناریوهایی نیز مبنی بر کاهش میزان صادرات نفت به خاطر فشارهای آمریکا بر بازارهای نفت ایران پیش بینی کرده است.

منبع: روزنامه خراسان

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد که ایرادات احتمالی شورای نگهبان به جداول لایحه بودجه سال جاری بعد از تعطیلات مجلس شورای اسلامی جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اتمام بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به جداول در جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی مصوبات مجلس برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شورای نگهبان به این مصوبات ایرادی را وارد کرد مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات هفته آینده ایرادات شورای نگهبان را مورد بررسی قرار داده و رفع خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا مجلس یازدهم تا قبل از پایان عمر خود تکلیف بخش دوم لایحه بودجه را مشخص کرده تا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود.

کوچکی‌نژاد همچنین درباره وضعیت برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: روز گذشته مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم توسعه را رفع کرد و در برخی موارد نیز به مصوبات قبلی خود اصرار کرد که این موارد به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود لذا مجددا اصلاحات اعمال شده در برنمامه هفتم به شورای نگهبان برای اعلام نظر تقدیم خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد که تکلیف برنامه هفتم تا پایان مجلس یازدهم مشخص خواهد شد و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسنا، طبق اصلاحات آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرده است بدین شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه مربوط به احکام و منابع و مصارف را بررسی و تصویب می‌کند بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول می‌شود.

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اسفندماه ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ شد و مجلس بخش دوم لایحه بودجه را در هفته جاری بررسی کرد.

بررسی جداول در صحن مجلس شورای اسلامی برای اولین بار صورت گرفت. پیش از این و در سال‌های گذشته و مجالس قبلی تنها احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس رسیدگی می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • نحوه پرداخت حق بیمه خودروها تغییر پیدا می‌کند
  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران