Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - مدارس و نظام تعلیم و تربیت ما، دانش آموزان را برای زندگی فردا آماده نمی کنند این مساله امروز نیست بلکه موضوع دهه ها و سال های گذشته بوده که عوارض آن همواره در جامعه وجود داشته است.

واقعیت محتوای آموزش مدارس ما این است که دانش آموزان را برای زندگی آینده آماده نمی کند هر چند دانش آموز بتواند در کنکور قبول شود، به عبارتی آموزش و پرورش دانش آموزان را بیشتر برای موفقیت در آزمون ها آماده می کند و مهارت زندگی و حضور در اجتماع را به آنان نمی آموزد؛ شاید مهمترین عاملی که باعث شد که مدارس به چنین راهی بروند تقاضاهای والدین از مدارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


والدین از مدارس می خواهند که فرزندان آنان را برای موفقیت در امتحانات پایان سال و کنکور آماده کنند و دقیقا مشکل نظام تعلیم و تربیت کشور از این نقطه آغاز می شود.
مدارس شاید اعتراضات والدین در خصوص شهریه و کمک های مردمی به آموزشگاه ها را نپذیرند اما به تقاضاهای آنان برای افزایش کیفیت آموزش تا حد امکان پاسخ مثبت می دهند.
اما اینجا یک پرسش اساسی مطرح است، اینکه آیا مدارس به موضوع پرورش و تربیت که کلمه دوم دستگاه آموزش و پرورش کشور است، توجه کافی نشان می دهند.
آموزش و پرورش از دو واژه «آموزش» و «پرورش» تشکیل شده و در هیچ جای مقررات نیز اشاره نشده که یکی از آنها نسبت به دیگری برتری دارد. بنابراین در محتوای آموزشی باید به صورت یکسان به آن توجه شود تا تعلیم و تربیت نسل آینده به صورت متوازن انجام گیرد.
پرورش و به عبارتی تربیت فقط به مساله اعتقادی و باورهای دانش آموز ربط پیدا نمی کند بلکه به آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی یک فرد نیز برمی گردد.
آموزش و پرورش فقط خواندن و نوشتن نیست و هیچکس نیز با دستیابی به این مهارت، برای زندگی آینده آماده نمی شود. خواندن و نوشتن مهارتی است برای دستیابی به مهارت های دیگر. شاید در گذشته کسی که خواندن و نوشتن بلد بود به عنوان فرد باسواد تلقی می شد اما اکنون اینگونه نیست زیرا جامعه با تغییرات و تحولات گسترده ای روبرو شده و فرد برای حضور موفقیت آمیز در چنین جامعه ای به کسب سواد و مهارت های دیگر نیز نیازمند است.
بطور مثال دانش آموزان برای حضور در جامعه باید مهارت های مربوط به کامپیوتر را بیاموزند تا بتوانند از طریق اینترنت به خیلی از اطلاعات حیاتی و مورد نیاز دست پیدا کنند هرچند از مدت ها قبل خیلی از مدارس این آموزش ها را در برنامه های فوق خود گنجانده اند، اما محتوای آموزش مدارس هنوز به مهارت های روز کمتر توجه می کند.
مطالب آموزش و پرورش به روز نیست و مهارت های روز را به دانش آموزان ارائه نمی دهد برای مثال استفاده مفید و موثر از کامپیوتر نیازمند دانستن زبان است اما آموزش زبان مدارس مثل گذشته است و فقط کسب نمره و قبولی در این درس ملاک است.
با اینحال مهارت های زندگی فقط این نیست، بلکه دانش آموزان باید برای حضور موفقیت آمیز در جامعه به مهارت های دیگر مثل شیوه حل مساله، نه گفتن به تقاضاهایی در خصوص ورود به آسیب های اجتماعی، تعامل با دیگران، رعایت حقوق دیگران و احترام به والدین و بزرگترها آشنایی پیدا کنند.
محتوای آموزش مدارس هنوز دانش آموزان را برای زندگی آینده آماده نمی کند چون خروجی های این نظام بخاطر بیگانگی با مهارت های زندگی نمی توانند تعامل درستی در جامعه و محیط خانواده برقرار کنند و از طرف دیگر آموزش های مدرسه حتی دانش آموزان را توانمند در بازار کار تربیت نمی کند و در یک کلام باید گفت که مدارس مثل گذشته خواندن و نوشتن و همچنین آمادگی نسبی برای موفقیت در کنکور به دانش آموز می آموزند و از نظر کارآفرینی، اشتغال و همچنین آشنایی با مهارت های زندگی چندان موفق عمل نمی کند.
برای نیل به این اهداف باید آموزش و پرورش در محتوای آموزشی خود تجدید نظر و مطالبی به دانش آموزان ارائه کند که او را مجهز به انواع مهارت های زندگی و اجتماعی کند که در این صورت خیلی از مسائل مربوط به کارآفرینی، اشتغال و حتی آسیب های اجتماعی نیز برطرف خواهد شد.
---------------------------------------------------------------------------
** دبیر اجتماعی ایرنا

اجتمام**1569**1021
انتشار: حسین نوروزیان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۸۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین فرشیدی در حکمی صابر جباری فاروجی را به عنوان «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب کرد.

متن انتصاب دبیر کارگروه سلامت مدارس به شرح زیر است:

«با توجه به ضرورت اتخاذ تصمیمات یکپارچه در حوزه تعیین سیاست ها، تکالیف و خط مشی‌ها برای دانش آموزان و ایجاد و تداوم هم افزایی مراکز/ دفاتر مرتبط معاونت بهداشت در تعامل با حوزه­‌های درون بخشی و برون بخشی به ویژه وزارت آموزش و پرورش و با هدف سامان بخشی به فعالیت‌های مطلوب سلامت کودکان، نونهالان و نوجوانان در مدارس، نظر به تعهد و تجربه جنابعالی، بدین وسیله به موجب این ابلاغ جنابعالی به سمت «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب می­‌شوید.

امید است با یاری خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولی­عصر (عج) در اجرای مأموریت­‌های این کارگروه و در راستای حفظ و ارتقای سلامت دانش­آموزان موفق و منصور باشید.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد
  • نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری