Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@22:51:23 GMT

امامزاده سید احمد مرند؛ قطب فرهنگی یا تجاری

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۸۹۲۴

به گزارش ایرنا، امامزاده سید احمد (ع) مرند با یک واسطه نسب اش به حضرت امام موسی کاظم (ع) می رسد، امامزاده احمد ابن موسی الکاظم (ع) از امامزادگان معروف و متبرک استان آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور به شمار می رود.
علامه نسابه ابوالحسن العمری از شخصیت های قرن پنجم هجری قمری در مورد نسب امامزاده سید احمد (ع) می نویسد: 'سید جلیل القدر و عظیم الشان احمدبن ابراهیم المرتضی ابن امام موسی کاظم (ع) در مرند سکنی گزیده است؛ به احتمال قوی سید ابراهیم، پسر برادر حضرت امام رضا (ع) جزو همراهان سپاه حضرت شاهچراغ بود که پس از تفرق از سپاه مذکور، سید ابراهیم به مرند رفته و در این شهر زندگی نمود و صاحب فرزندانی نیز شده است تا اینکه در آخر نیمه نخست قرن سوم حدود سال های 250-245 هجری قمری در شهر مرند وفات یافته و در این مکان به خاک سپرده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'
بقعه متبرکه امامزاده احمد (ع) در جنوب غربی شهر مرند و در بلوار آیت الله مرندی واقع شده است، بنای بقعه در دامنه تپه مرتفع (مشهور به داغ امامزاداسی) احداث گردیده که مشرف به شهر مرند است و طبیعت زیبای محوطه این امامزاده فضای خاصی را به این صحن بخشیده است.
اطراف بقعه را زمین های امامزاده و محوطه آن و همچنین گورستان عمومی شهر احاطه کرده است، البته گورستان مزبور متروکه اعلام شده و دیگر اموات در آن دفن نمی شود، چند تن از شهدای گمنام نیز در جوار این امامزاده دفن شده اند که مزار آن ها در سال های اخیر ساماندهی شده است.
ساختمان سابق امامزاده به صورت خشت خام با پنجره های مشبک قدیمی بود، این ساختمان پس از انقلاب اسلامی بازسازی و ساختمان اخیر در 300 متر مربع احداث گردید.
در وسط حرم روی چهار ستون فلزی، گنبد بقعه قرار گرفته و در زیر گنبد مقبره امامزاده واقع شده است، قسمت داخلی گنبد توسط نقاشان هنرمند مرندی به شکل زیبایی تزئین و با آیات قرآن مجید و احادیث معصومین (ع) مزین شده است.
ستون های گنبد تا ارتفاع 150 سانتی متر با سنگ گرانیت و مابقی آن با کاشی هفت رنگ با طرح های گل و بوته پوشش داده شده است؛ زیر گنبد روی مقبره امامزاده ضریح آلومینیومی به رنگ زرد نصب شده که مردم نذورات خود را درون این ضریح می ریزند.
ضریح جدید حرم مطهر این امامزاده نیز به زودی نصب می شود.

**دلیل عقب افتادن طرح توسعه مهم ترین امامزاده شمالغرب کشور
حرم مطهر امامزاده سید احمد (ع) از نظر جغرافیایی در منطقه مناسبی قرار گرفته است که اگر متولیان امر به این مساله توجه کافی داشته باشند، می تواند به یک قطب فرهنگی تبدیل شود.
با توجه به قرار گرفتن مزار چند شهید گمنام در جوار این امامزاده و طبیعت زیبای صحن امامزاده و همجواری با تپه مرتفع، می توان از این فضای بکر، در جهت تبدیل این امامزاده به یک قطب فرهنگی استفاده کرد، اما تاکنون اقدامات چندان مهمی در این زمینه صورت نگرفته است.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این امامزاده مطرح شمالغرب کشور به قطب فرهنگی تبدیل نشده است، اظهار کرد: طرح توسعه این امامزاده در سال 86 کلنگ زنی شد اما به علت کمبود بودجه اجرایی نشد.
حجت الاسلام رحیم اختیاری افزود: تعداد 14 قطعه از زمین های متعلق به صحن این امامزاده در مجموع به متراژ حدود 3 هزار متر مربع در قبال اجرای طرح توسعه امامزاده به پیمانکار واگذار می شود تا کمبود بودجه برطرف شود.

**توسعه صحن حرم امامزاده
حضور چشمگیر مردم شهر مرند در مناسبت های مذهبی به ویژه روزهای پنجشنبه در صحن این امامزاده و پخش نذورات، فضای دلنشینی را به این امامزاده می بخشد و اگر قدری نیز متولیان امر، سرمایه گذاری در جهت تبدیل این امامزاده به قطب فرهنگی انجام دهند شاهد این اتفاق مبارک خواهیم بود.
البته در بخشی از صحن این امامزاده، عملیات ساخت و ساز در حال انجام است که پس از تکمیل و بهره برداری به صورت تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند در این باره نیز با اشاره به طرح توسعه صحن امامزاده سید احمد(ع) مرند، ابراز کرد: با اجرای این طرح با یک تیر دو نشان خواهیم زد.
در بخشی از ورودی امامزاده طرح احداث مغازه های تجاری در حال اجراست، این اماکن تجاری به گونه ای طراحی شده اند که فقط تجاری نیستند بلکه سقف آن ها کمی در پایین صحن امامزاده قرار دارند و به محوطه امامزاده افزوده می شود.
اختیاری افزود: با اجرای این طرح، یک هزار و 500 متر به محوطه امامزاده افزوده می شود، بالای سر درب مغازه های تجاری نیز به صورت رواق طراحی می شود تا از فاصله دور، منظره زیبایی از حرم مطهر امامزاده نمایان شود.
حجت الاسلام اختیاری گفت: هم اکنون 18 باب مغازه در حال ساخت است و با مرتفع شدن برخی از مشکلات از جمله جابجایی تیر چراغ برق، 6 باب مغازه دیگر نیز احداث می شود.
وی با اشاره به میزان هزینه های این طرح خاطر نشان کرد: تا کنون نزدیک به 12میلیارد ریال در طراحی و ساخت ضریح و خاکبرداری و توسعه صحن هزینه شده است.
اختیاری اضافه کرد: بخشی از هزینه طراحی و ساخت ضریح از طریق کمک های مردمی به میزان 300میلیون ریال تامین شده است که به دست هنرمندان اصفهانی طراحی و ساخته شده است.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت علاوه بر اماکن مذهبی متعدد، قلعه تاریخی اورارتویی 3 هزار ساله مانداگارانا نیز در آن قرار داشته و آبشارها و طبیعت بکر گردشگری زیادی نیز دارد.
6132/6183

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۸۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز

به گزارش همشهری‌آنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور درباره وضعیت کشتی پرتغالی توقیف شده گفت: مسئول رسیدگی به این پرونده قوه قضاییه است و تخلفی که در این زمینه صورت گرفته از این مسیر باید حل و فصل شود.

وی ادامه داد: شبکه های بیگانه در این باره شایعات زیادی درست می‌کنند.

گفتنی است یک فروند کشتی کانتینربر با نام «MCS Aries» توسط نیروهای ویژه دریایی سپاه SNSF با اجرای عملیات هلی‌برن و تخلیه نیرو روی عرشه کشتی در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شده است.

کد خبر 849311 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها احمد وحیدی دفاع - سپاه پاسداران ایران و پرتغال خبر ویژه

دیگر خبرها

  • تخریب کامل ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری در آتش‌سوزی شفت
  • احتمال وقوع دوباره سیل در آذربایجان شرقی
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • سیل خروشان در سرخه مرند / گرفتاری خانواده ۱۱ نفره در ارتفاعات اکوزداغی هریس + فیلم
  • سیل در روستای سرخه مرند
  • فیلم/ سیل طغیان‌گر در روستای سرخه مرند
  • طغیان‌ رودخانه روستای سرخه مرند | ویدئو
  • جاری شدن سیلاب شدید در روستای سرخه مرند
  • احمد نوراللهی با الوحده، قهرمان لیگ کاپ امارات شد