روایتی دست اول از دهه ۶۰؛ چه کسی بنای «حصر» را در تاریخ جمهوری اسلامی گذاشت؟ +فیلم
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۳۳۰۹
در مستند «قائم مقام» میتوانیم عملگرایی و انقلابیگری حسن روحانی را مرور کنیم. او در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت در سال ۱۳۷۶ ، دستور به حصر «آقای منتظری» میدهد.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مستند قائم مقام از مستندهای سیاسی قابل اعتنایی است که با تم تاریخنگارانهای در مورد رویدادهای دهه شصت و سلوک سیاسی آقای منتظری ساخته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسئله اعدامهای ۱۳۶۷ موضوعی بود که رقبای انتخاباتی ابراهیم رئیسی از جمله حسن روحانی در تربیونهای تبلیغاتی و توسط رسانههای غیررسمی مخصوصا کانالهای تلگرامی هوادارش، زمینه تضعیف رئیسی را در انتخابات ۱۳۹۶ فراهم آورد. این تغییر وضعیت به این دلیل است که نسل جوانی که رای خود را به صندوق حسن روحانی انداخته است، اطلاعات جامعی و واقعی از دهه شصت ندارد، اگر آگاهی رسانی انقلابی نسبت به دهه شصت به صورت دقیقی صورت پذیرد، هیچگاه اعدامهای ۱۳۶۷ را نمیتوان نقطه ضعفی برای افراد مرتبط با آن پرونده محسوب کرد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4
حسن روحانی با سبقه انقلابی قابل اعتنا اگر در مقامی بود که با آن پرونده ارتباط پیدا میکرد ، حتی بانی قطعی اعدامهای ۱۳۶۷ میشد؛ نه حسن روحانی، هر مسوولی از انقلاب بود به منافقین مسلح که بر محاربه اصرار داشتند بیش از این مهلت نمی داد. باید تاریخ را در مورد سازمان مجاهدین خلق به صورت تصویری و با استناد مقبول به نسل امروز ارائه کرد، تا با صراحت بیشتری از آن ماجرا نوشت.اما نکته جالب این است بسیاری از چهرههای سیاسی مرتبط با اعدامهای ۱۳۶۷ در صف اصلاح طلبان ایستادهاند و رویکردهای پیشین خود در دهه شصت را نقض میکنند.به همین دلیل گشوده شدن پرونده آقای منتظری از هر زاویهای که به آن بنگریم ضرورت بود که با مستند قائممقام مرتفع شد.
این مستند قابل بحث، اثبات میکند هیچکدام از سیاستمداران فعلی نباید با ترس و لرز از اعدامهای سال ۱۳۶۷ سخن به زبان جاری کنند. اگر این عمل انقلابی اتفاق نمیافتاد، قطعا سازمان مجاهدین خلق در داخل کشور یک جنگ بزرگ داخلی، شبیه داعش به راه میانداخت و ایران در همان دوران دهه شصت به سادگی تجزیه میشد.
تردیدها درباره اعدامهای ۱۳۶۷ برخواسته از یک جریان خائن و ضد ملی است. در این مستند، سندهای فراوانی ارائه میشود مبنی بر اینکه بسیاری از اعضای سازمان مجاهدین خلق که پذیرفتند، پس از آزادی هیچ اقدام مسلحانهای علیه نظام جمهوری اسلامی انجام ندهند، به سادگی از حبس رهایی یافتند و نکته مهمتر این است که در مستند «قائممقام» با اتکا به یک سند تاریخی نشان میدهد وابستگان سازمان مجاهدین که در عملیات مرصاد کشته شدهاند بیش از یک پنجم آنان از زندانهای مختلف در ایران آزاد شدند. مستند قائم مقام اثبات میکند افراد اعدام شده، در مقام محاربه ایستادند و به صراحت اعلام میکردند در صورت آزادی اقدام به عملیات نظامی خواهند کرد.
مهمترین دستاورد مستند قائم مقام شیوه اغنایی مولفان است که گره اعدامهای ۱۳۶۷ را به سادگی باز میکند. موضوع مهم این است که بسیاری از مسئولین با یک ترس کاذب سالهاست که دلشان نمیخواهد که در مورد این مسئله صحبت کنند. اما مستند قائم مقام به خوبی برای متولدان پسا دهه هفتاد اثبات میکند، اگر اعدامهای ۱۳۶۷ نبود، شاید امروز ایران یکپارچهای وجود نداشت. چون هزاران تروریست بالقوه را نه میتوانستند در زندان مهار کنند و نه میتوانستند آنها را آزاد کنند.
اما نکته مهمتر در این اثر، سلوک سیاسی آقای منتظری در دو مقطع تاریخی قبل و پس از قائممقامی است. واکنشهای سیاسی آن مرحوم بشدت شبیه واکنشهای سیاسی میرحسین موسوی در التهابات سیاسی سال ۱۳۸۸ است، در تاثیر پذیری سیاسی از خانواده. در مستند قائم مقام بحث تفصیلی مهدی هاشمی اول، نمونه تمثیلی از مهدی هاشمی دوم است. مثلی در فرهنگ ایرانی رایج است که میگوید " خود کرده را تدبیر نیست" اما در مورد مهدی هاشمی اول و مهدی هاشمی دوم باید نوشت " جرم کرده را تدبیر نیست" . آقای منتظری وجاهت سیاسی، علمی و مذهبی خود را با پرونده سیاسی- تروریستی مهدی هاشمی معاوضه کرد. بزرگی میفرمایند تسلسل تاریخ غیر قابل کتمان است و بازتکرار تاریخ کمتر از ربع قرن در مورد مرحوم هاشمی و مهدی هاشمی دوم ، میر حسین موسوی و همسرش، مهدی کروبی و اطرافیانش اتفاق افتاد. شاید بزرگترین و مهمترین سئوال در همین مجال میتوان با سران فتنه مطرح کرد و افرادی که زوال سیاسی آقای منتظری را به چشم دیدهاند اما تحت تاثیر یک رویداد ملودراماتیک، در تاثیرپذیری خانوادگی ، در سال ۱۳۸۸ در دامهای بزرگتری افتادند؟!
قائممقام اثبات میکند، داستانها ملودرام قابل تکرار انواع و اقسام مهدیهای هاشمی بر اساس تئوری تسلسل و بازتکرار تاریخ ادامه خواهد داشت.
«قائممقام» با مبنا قرار دادن کاراکتر آقای منتظری، راجع به سایر شخصیتهای جدا افتاده از انقلاب تفسیر و قضاوتی متفاوت به مخاطبش ارائه میدهد. سلوک سیاسی آقای منتظری بشدت شبیه محمد خاتمی، میر حسین موسوی و مهدی کروبی است. اما فیلم در چشمگیرترین لحظاتش، مخالفت میرحسین موسوی را با اعوجاجات سیاسی آقای منتظری به نمایش میگذارد و در بخش مهم دیگری از مستند درخواهیم یافت مهدی کروبی به همراه دو نفر از سیاسیون دهه شصت در مورد تندروی آقای منتظری، نامهای مشترک به ایشان مینویسند تا او دوباره به مسیر وفای به قانون اساسی و تاسی از ولایت فقیه بازگردد.
** بنای حصر را چه کسی گذاشت؟نسل چهارم و پنجم انقلاب، شناخت دقیق و معینی از هویت سیاسی «حسن روحانی» ندارد. حسن روحانی در مقام یک اعتدالگرا از روی مانع بلند انتخابات ۱۳۹۲ پرید و رئیس جمهور شد. مرتبه دوم در انتخابات سال ۱۳۹۶ به مراتب رای بالاتری نسبت دفعه اول آورد اما اهرم بلند حسن روحانی، رفع حصر سران فتنه ۸۸ بود. وقتی مستند قائم مقام را ببینم، درخواهیم یافت «اول حصر کُن عالم» حسن روحانی است.
در مستند «قائم مقام» بازهم بدون هیچ سوگیری به تعریف تازهای از حسن روحانی رئیس جمهور خواهیم رسید. او را مستقل از شعارهای اعتداگرایانه و اتصال اصلاح طلبانهاش خواهیم شناخت. اگر مستند زیبا و درجه یک «مصاف» را به یاد آوریم، در آن مستند حسن روحانی را مرد اقتدارگرایی در لباس روحانیت شناختیم که در شرایطی که رئیس جمهور وقت نسبت به اعلام واکنش، نسبت به فتنه ۱۳۸۷ تردید داشت از تریبون نمازجمعه با قاطعیتی بدون ملاحظه، به نبرد با فتنه گران گرفت.همین مسئله در مستند «من روحانی هستم» تکرار شد. در مستند «قائم مقام» در مورد سخنان ۱۳ رجب آقای منتظری، بازهم میتوانیم عملگرایی و انقلابیگری حسن روحانی را مرور کنیم. او در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت در سال ۱۳۷۶ به ریاست محمد خاتمی رئیس جمهور وقت، دستور به حصر «آقای منتظری» میدهد!
این مسئله یک کلید تاریخی است و البته سئوال اینجاست که چرا یکی از شعارهای کلیدی حسن روحانی در مخالفت با حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی است؟ چرا خاتمی با حصر میر حسین موسوی و مهدی کروبی مخالف است، در صورتیکه خودش در مقام رییس شورای عالی امنیت ملی دستور به حصر آقای منتظری میدهد. قائممقام فراتر از مستندی که فقط آنرا تماشا کنیم و لذت ببریم، از تصاویر بکر و آرشیو بسیار مناسبی در آن استفاده شده است.
«قائممقام» موضوع حصر سیاسی را با مثال واضح و آشکار آقای منتظری برای مخاطب حل میکند. اصلاح طلبان و میانهروها همواره در تاریخ انقلاب به این دوگانگی متهماند و پس از دوم خرداد اقدام به تطهیر گذشته خود کردهاند. مثل موضوع تسخیر لانه جاسوسی و سیاستهای «آمریکادوستی» فعلی آنان است. یکروز از دیوار سفارت بالا میروند و روز دیگر سخن از تعامل با کدخدا را بر زبان جاری میکنند. این دوگانگی که در بسیاری از اصلاحطلبان در راس قدرت وجود دارد، تقریبا کپی شده از روی سلوک سیاسی آقای منتظری است.
حسن روزی طلب در کنار بهروز افخمیاما نکته پایانی این است که طی چند سالی بازخوانی تاریخ دهه شصت از ویژهنامه های رسانهای و مکتوب، وارد فضای تصویری اعم از مستند و فیلم سینمایی شده است. وقتی مخاطب ماجرای نیمروز را تماشا میکند و از آن لذت میبرد به عنوان یک اثر ارزشمند هنری، در پشت این اثر ، به خوبی به توانایی کسی که قلب تاریخ در دهه شصت را به سختی و با مرارت شکافته و در اختیار محمد حسین مهدویان و پرویز امینی فیلمنامهنویسان ماجرای نیمروز گذاشته، می توان پی برد.
این چهره محبوب، مرد بازخوانی تاریخ در دهه شصت کسی نیست جز دکتر حسن روزی طلب؛ که وجودش برای جریان انقلابی بسیار مغتنم است و آنچنان که شایسته است از این مرد زحمتکش عرصه تاریخ و رسانه تجلیل نشده است.
وقتی مستند قائم مقام را تماشا میکنیم، عمق تاریخی این مستند را باید به حسن روزی طلب نسبت دهیم، کما اینکه بخشی از هویت ماجرای نیمروز را میتوان به این بزرگمرد نسبت داد. در مستند «قائم مقام» با اینکه نام محمد علی صدرینیا به عنوان کارگردان هنری ثبت شده و زحمت فراوانی برای ساخت این اثر کشیده ، اما مثل ماجرای نیمروز، در پشت این تابلوی زیبای هنری ، حسن روزی طلب را در حال نگارش تاریخ میبینیم و این مجال، فرصتی برای قدرشناسی از این چهره فعال رسانهای است.
ارسال به تلگراممنبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پخش «جادههای سرد» و «رابطه» از تلویزیون در هفته بزرگداشت مقام معلم
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت ۱۲ اردیبهشت و سالروز شهادت استاد مطهری و همچنین بزرگداشت روز معلم برخی شبکههای سیما با پخش فیلم، مستند و ویژهبرنامههایی به مرور زندگی ایشان میپردازند.
برای برگزاری و ترویج پاسداشت مقام و جشن ملی هفته معلم شبکههای سیما برنامههایی را برای این هفته در نظر گرفته اند.
شبکه آموزش سیما در هفته معلم پویش «معلم خوب من» را برگزار میکند. مخاطبان برای شرکت در این پویش، میتوانند دلنوشته، دلگویه و خاطره از معلم خود را در قالب عکس، صوت و یا فیلم به مدت ۳۰ ثانیه در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش و یا روبیکا به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۲۴۴ و یا @amoozesh۷tv ارسال کنند. این شبکه همچنین فیلمهای سینمایی مرتبط با این موضوع را از شنبه تا پنج شنبه ۸ تا ۱۳ اردیبهشت هر شب ساعت ۲۲:۳۰ پخش میکند. فیلمهای سینمایی «دبیرستان»، «آوای زمین»، «جاماندگان»، «ستارگان روی زمین»، «پشت پرده»، «مدرسهای که ما رفته ایم»، «جادههای سرد»، «کتونی سفید»، «انجمن شاعران مرده»، «معلم خوب»، «یک الف ناقابل» و «آهوی وحشی» برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.
مستندهای ویژه معلم مانند «باغبان»، «معلم زیبای من»، «عطر بهشت»، «معلم شهید مطهری» و ... از یک شنبه ۹ تا پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت هر شب ساعت ۱۷:۰۰ پخش میشود. برنامه «معلم خوب من» از دوشنبه تا پنج شنبه ۱۰ تا ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۱:۰۰ پخش میشود.
«استودیو معلم» با حضور معلمان نمونه کشوری از سه شنبه تا پنج شنبه ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت از ۸ صبح تا ۱۸ به صورت متناوب و در پانزده دقیقه پایانی هر ساعت پخش میشود. «مبصر پنج ساله کلاس» چهارشنبه و پنج شنبه ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۰ و ویژه برنامه روز معلم ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۸:۰۰ از شبکه آموزش سیما پخش خواهد شد.
ارتباط با مراکز استانها در راستای معرفی معلمهای استانی ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۱:۳۰ به صورت زنده پخش خواهد شد.
شبکه یک ویژه برنامه «ایران دوست داشتنی» را به مناسبت روز معلم، سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۲۳:۰۰ با اجرای امیرحسین مدرس روی آنتن میبرد. تعدادی از معلمان روستایی و همسر یک شهید معلم مهمان این برنامه میشوند و همچنین گروههای سرود و تعدادی از شاعران نیز در این برنامه حضور خواهند داشت.
برنامه «صبح بخیر ایران» نیز در کنار پخش نماهنگها و میان برنامههای ویژه هفته معلم، با حضور مهمانانی از معلمان زحمتکش، به موضوع پاسداشت مقام معلم میپردازد.
شبکه دو با برنامه «صبحانه ایرانی» و با حضور مهمانانی به بزرگداشت مقام معلم میپردازد.
فیلم سینمایی «رابطه» نیز چهارشنبه ساعت ۰۱:۴۰ دقیقه بامداد با بازی درخشان خسرو شکیبایی به روی آنتن شبکه دو خواهد رفت. «رابطه» فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی پوران درخشنده در مورد نوجوانی ناشنوا و لال به نام ناصر است که قادر به ایجاد رابطه با اطرافیان خود نیست. پدر و خواهر ناصر به او بی توجهاند و دل سوزاندن مادر به حال او بیفایده است. ناصر تحت فشار اطرافیان و خانواده از همه کس و همه چیز دلزده است، اما پس از آن که معلمش او را در عدم برقراری رابطه با اطرافیان مقصر میداند، به خود میآید. سرانجام پس از آن که تا حدودی قدرت تکلم مییابد با دسته گلی به دیدار معلم میرود.
همچنین فیلم «هدیه» نیز روز جمعه ساعت ۰۸:۰۰ با موضوع معلم روی آنتن میرود. داستان این فیلم درباره حسن پسر نوجوانی است که بسیار علاقه دارد برای خانم معلمش که به عنوان معلم نمونه انتخاب شده هدیه بزرگی بخرد. این در حالی است که پدر حسن به دلیل شکستگی پا خانه نشین شده و خانواده آنها در شرایط اقتصادی سختی به سر میبرند. حسن که به خاطر چشم و هم چشمی با همکلاسی اش میخواهد کادوی بهتری به معلم بدهد، با سختی فراوان موفق میشود پول خرید یک جفت کفش را فراهم کند که آن را به معلم بدهد. اما ...
شبکه سه سیما نیز در برنامه زنده صبحگاهی «سلام صبح بخیر» با آیتمهای متنوع و شاد با دعوت از معلمان و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش به این موضوع خواهد پرداخت.
شبکه چهار با پخش یک مستند ۳ قسمتی با عنوان «دانش آموز ایرانی» که به بررسی تاریخ آموزش در ایران میپردازد، مقام معلم را گرامی میدارد. این مستند از دوشنبه ۱۰ تا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۲۱ پخش میشود.
همچنین فیلم سینمایی «جادههای سرد» با موضوع معلم ۱۴ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش میشود. فیلم سینمایی «جادههای سرد» با بازی درخشان علی نصیریان به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و نویسندگی سیامک تقیپور محصول سال ۱۳۶۴ است. داستان فیلم به این شرح است که در فصل زمستان جوانی به نام اسماعیل ناچار میشود برای تهیه داروی پدر بیمارش به شهر برود. معلم روستا (علی نصیریان) و جوانی به نام رحمان (حمید جبلی) نیز با او همراه میشوند. در بین راه، معلم که یکی از پاهایش را سالها قبل در درگیری با گرگها از دست دادهاست از اسماعیل و رحمان جدا میشود و در بازگشت به روستا مورد هجوم گرگها قرار میگیرد و به گودالی پناه میبرد.
شبکه نسیم نیز با برنامه زنده «نسیمی شو» به پاسداشت مقام معلم میپردازد. همچنین برنامه «کودک شو» نیز منعطف با این موضوع ساعت ۲۲:۰۰ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه روی آنتن میرود.
برنامههای «سلام تهران»، «به خانه برمی گردیم» و «تهران بیست» شبکه تهران نیز منعطف با گرامی داشت روز معلم روی آنتن میروند.
شبکه قرآن و معارف سیما با پخش مستند «نبراس» به جریان شناسی و نقش روحانیت در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، تعلیم و تربیت، اجتماعی میپردازد. این مستند به تهیه کنندگی سیدشهاب لاجوری شامگاه چهارشنبه ساعت ۰۰:۳۰ بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما میرود.
برنامه «کلام استاد مطهری» با نگاهی به سخنرانیهای ایشان در موضوعات مختلف نیز از روز شنبه ۸ اردیبهشت تا روز پنچشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۱:۴۵ صبح از شبکه قرآن و معارف سیما پخش میشود.
معرفی کتابهای استاد مطهری و پخش آیتمهای مختلف در بزرگداشت مقام معلم از دیگر میان برنامههای شبکه قرآن و معارف سیما است.
شبکه امید نیز با توجه به مخاطبین نوجوان خود به صورت ویژه به موضوع معلم و گرامیداشت این روز میپردازد. این شبکه در کنار پویش ها، نماهنگها و آیتمهای کوتاه مرتبط با موضوع معلم، برنامه «معلم خوب من» را از شنبه تا یک شنبه ۸ تا ۱۶ اردیبهشت ساعت ۲۰ به صورت زنده به روی آنتن خواهد برد.
همچنین این شبکه از چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت تا جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۸:۰۰ فیلمهای سینمایی مرتبط با موضوع معلم، چون «لونانا در انتظار معلم»، «ریکا» و «سی نابغه»، «آقا معلم» و «آقای لازار» را پخش میکند. همچنین مستندهای «راه بی عبور» و «معلم عشق و چراغ مدرسه روشن است» در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت حوالی ساعت ۱۷:۳۰ از این شبکه پخش خواهد شد.
شبکه نمایش با پخش فیلم سینمایی «۳۰ نابغه» ساعت ۲۱:۰۰ و «جنگل تخته سیاه» ساعت ۰۱:۰۰ بامداد چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به موضوع اهمیت و ارزش معلمها میپردازد. فیلم «جنگل تخته سیاه» در مورد بزه کاری در مدرسه است. در این فیلم کهنه سربازی برای تدریس در یک دبیرستان استخدام میشود. این اولین تجربه تدریس او است و او در کنار دردسرهای مدرسه باید برای تامین همسر باردارش نیز تلاش کند.
«۳۰ نابغه» فیلمی بیوگرافی و درام محصول ۲۰۱۹ کشور هند به کارگردانی ویکاس بال است. این فیلم داستان واقعی یک ریاضیدان هندی به نام آناند کومار در شهر پتنه را روایت میکند.
شبکه مستند نیز با پخش مستندهای «مهمان» و «مرتضی مطهری» روز معلم را گرامی میدارد.
مستند «مهمان» به آشنایی با خانم الهام مرادی، آموزگار حق التدریسی دبستان شهید سالاری اسلام قلعه در استان خراسان رضوی و تلاشهای او میپردازد. این مستند سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ پخش میشود.
فیلم ۸۰ دقیقهای «مرتضی مطهری» تولید شبکه مستند سیماست و از زبان مصطفی کتیرایی تنها شاهد عینی حادثه و بازسازی صحنه ترور آیت الله به آخرین شب زندگی آیت الله مطهری پرداخته است. این مستند نیز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۲۱ روی آنتن میرود.
شبکه افق نیز با مستند «می خواهد معلم باشد» در روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۶ و فیلم سینمایی «قصههای مجید» در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۷ به پاسداشت مقام معلم میپردازد.
شبکه کودک نیز برنامه زنده «سر سفره خدا» در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ با محوریت معلم و جایگاه ارزشمند او در جامعه را به روی آنتن خواهد برد.
انتهای پیام/