Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-01@13:53:52 GMT

عملکرد 100 روزه وزارت راه و شهرسازی

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۳۸۷۶

عملکرد 100 روزه وزارت راه و شهرسازی

تین‌نیوز | 

به دنبال ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت از سوی رئیس‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی نیز در گزارشی عملکرد ۱۰۰ روزه این وزارتخانه را در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری و در ۲۵ بند، اعلام کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم نیز  گزارشی از عملکرد ۱۰۰ روزه این وزارتخانه را در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری در ۲۵ بند، ارایه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۱ اقدام موثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه سخت افزاری در ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم

۱. تکمیل خطوط ریلی ارتباط‌دهنده ۳ مرکز استان کرمانشاه، رشت، ارومیه و خواف به شبکه ریلی کشور  به‌طول ۱۳۴ کیلومتر

۲. بهره‌برداری از ۵۴ کیلومتر آزادراه (آزاد راه غربی اصفهان بطول ۱۴کیلومتر و قطعات ۱ و ۲ آزادراه تبریزـ ارومیه به طول ۴۰ کیلومتر)

۳. تکمیل و بهره‌برداری از ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتباری بالغ بر ۹۲۰۰ میلیارد ریال (احداث ۱۸۰کیلومتر بزرگراه با اعتباری معادل ۷۸۰۰ میلیارد ریال و احداث۸۷ کیلومتر راه اصلی با اعتباری معادل ۱۴۰۰میلیارد ریال)

۴.رشد۱۰ درصدی حمل بار جاده‌ای به میزان ۱۰۹ میلیون تن و رشد۱۲ درصدی حمل بار ترانزیت جاده‌ای به میزان ۲ میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 

۵. رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری بار در بنادر تجاری کشور به میزان ۳۸ میلیون تن و رشد ۲۵ درصدی عملیات کانتینری به میزان ۷۸۶ هزار TEUو رشد ۳ درصدی جابجایی مسافر در بنادر به میزان ۳ میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته

۶. احداث مسکن روستایی به تعداد 20 هزار واحد

۷. افزایش ظرفیت و احداث خطوط حومه‌ای ریلی به میزان ۳۶ کیلومتر، بهسازی ۲۹ کیلومتر و نوسازی ۲۱ کیلومتر خطوط ریلی

۸.  افزایش ۱۵ دستگاه سالن مسافری و ۷۳ دستگاه واگن باری ریلی

۹.رشد ۲۱ درصدی حمل بار ریلی به میزان ۱۲ میلیون تن و رشد ۸۶ درصدی ترانزیت ریلی به میزان ۳۸۲  هزار تن و رشد ۵ درصدی جابجایی مسافر در شبکه ریلی به میزان ۵ میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته

۱۰. رشد ۲۰درصدی پرواز های عبوری از فراز کشور به میزان ۱۱۸ هزار فروند نسبت به مدت مشابه سال گذشته

۱۱.رشد۵ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه های کشور به میزان  ۱۷ میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته

۱۴ اقدام موثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه نرم افزاری در ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم

۱. صندوق توسعه حمل و نقل: متن نهایی اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل تدوین و نسبت به اخذ پیشنهادات سازمانهای تابعه و شناسایی منابع اعتباری ایجاد وفق ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه و جمع‌بندی و ارائه به هیات دولت در دست اقدام است.

۲.در حوزه زیر ساخت فرودگاهی: اخذ مصوبه هیات دولت جهت توسعه و تکمیل فرودگاه بین‌المللی شیراز و شناسایی شرکت بلند طبقه به عنوان سرمایه‌گذار، اخذ مصوبه هیات دولت جهت توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار و شناسایی شرکت وینسی فرانسه به عنوان سرمایه‌گذار

۳. قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه آزادراهی: عقد قرارداد آزادراه اردکان ـ مهریز با سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی جهاد نصر یزد به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومانـ عقد قرارداد کنارگذر شرقی سیرجان از طریق سرمایه گذاری و مشارکت داخلی با جهاد نصر کرمان به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان ـ اخذ مصوبه هیأت وزیران جهت احداث قطعه ۳ کنارگذر شرقی اصفهان و شناسایی سازمان همیاری و شهرداری های اصفهان به منظور سرمایه گذاری و مشارکت داخلی ـ عقد قرارداد احداث آزادراه  لامرد ـ پارسیان با سرمایه گذاری و مشارکت داخلی آژند بنای خاتم به ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان - اخذ مصوبه هیأت دولت به منظور احداث کنارگذار شمالی اراک «سلفچگان ـ خرم‌آباد ـ اراک» جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی با شرکت جهاد نصر مرکزی به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان.

۴. سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی: اخذ مصوبه هیأت‌دولت به منظور احداث راه آهن سیرجان ـ کرمان با سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان.

۵. سرمایه‌گذاری در حوزه بندری: افزایش ظرفیت جابجایی بار به میزان ۷/۱ میلیون TEU در فاز ۱ و افزایش ظرفیت به ۵/۳ میلیون TEU در فاز ۲ بندر شهید رجایی از طریق فراخوان و مذاکره جهت انتخاب سرمایه گذار یا فاینانسر به ارزش ۳۰ میلیون دلار.

۶. تهیه گزارش توجیهی و برگزاری فراخوان جهت طراحی و پیاده‌سازی سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراههای کشور «ETC» به منظور اجرا در ۴۷۱ گیت اخذ عوارض شبکه آزادراهی کشور.

۷. ارائه برنامه مسکن در حوزه بافت‌های نابسامان در ۱۱ فعالیت به همراه ابزارهای مورد نیاز به سازمان برنامه و بودجه  و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

۸.تهیه برنامه مشترک ستاد ملی بازآفرینی و شورای عالی معماری و شهرسازی

۹. تصویب اساسنامه شرکت مادر تخصصی عمران و به‌سازی شهری ایران به سازمان بازآفرینی و توسعه شهری ایران در کمیسیون اصلی دولت

۱۰.  تدوین برنامه عملیاتی اقدام مشترک برای کنشگران محلات هدف بازآفرینی (۲۷۰۰ محله برای ۱۰ سال) و ارائه در ستاد ملی بازآفرینی

۱۱.  به‌سازی، تکمیل و تحویل ۳۶۰ واحد مسکونی به خانوارهای دارای حداقل دو معلول

۱۲. پیگیری ساخت معادل ۲۵۰ واحد مسکونی در اراضی واگذار شده طبق تفاهمنامه منعقده با خیرین

۱۳.واگذاری معادل ۵۰۰ واحد مسکونی برای اقشار ویژه

۱۴.انجام ۳۴ پروژه  تحقیقاتی و ابلاغ ۳۸ پروژه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۳۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه قهرمان‌سازی از رئیسی؛ کدام دستاورد دولت در قالب فیلم و سریال می‌گنجـد؟

دولت سیدابراهیم رئیسی قریب به 3 سال است که روی کار آمده و طی این مدت عملکردهای خود را در حوزه‌های مختلف به ثبت رسانده و دیگر به‌راحتی می‌توان عملکرد دولت را به بررسی و قضاوت نشست. اینکه دولت در چه حوزه‌ای چه عملکردی از خود به‌جای گذاشته است.

رئیسی و مردانش برخلاف آنچه گفتند و وعده دادند عملکردهای چندان موفقیت‌آمیز و امیدوارکننده‌ای در حوزه اقتصاد را نداشتند تا به جامعه اینگونه القاء کنند که عملکردی فراتر از دولت‌های گذشته داشتیم و بابت این عملکردها باید مورد تقدیر و تکریم هم قرار بگیریم.

روزنامه آرمان ملی نوشت: رئیس‌جمهور و دولتمردان معتقدند که وضعیت جامعه به‌لحاظ مسائل مختلف مساعد و رو به پیشرفت است و انتقادها نیز محلی از اعراب ندارد و آنها که از وضعیت فعلی انتقاد می‌کنند درکی از عملکرد دولت ندارند. از طرفی، اما تحلیلگران، کارشناسان و مردم عادی که این شرایط را با گوشت، پوست و استخوان خود لمس می‌کنند نظر دگرگونه‌ای دارند و معتقدند که دولت رئیسی نه تنها نسبت به گذشته عملکرد مطلوب‌تر و بهتری نداشته بلکه هر چه جلوتر می‌رود روند عملکردها و منبعث از آن شرایط جامعه بغرنج‌تر می‌شود.

نگاهی به افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در بازارهای مختلف مثل سکه و ارز که تاثیرات فزاینده خود را بر کالاهای مصرفی و مایحتاج مردم گذاشته و می‌گذارد بیانگر آن است که عملکرد دولت چندان قابل قبول نبوده و نیست.

جالب اینکه در چنین شرایط بغرنج اقتصادی برخی دولتمردان یا چهره‌های سیاسی و نمایندگان از عملکرد مطلوب دولت می‌گویند و معتقدند که باید از این عملکرد فیلم درست کرد و به نمایش عموم درآورد. چنانکه سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت شهریورماه گذشته در این خصوص گفته بود: «لازم است برای تک تک این اقدامات و دستاوردها مستند و حتی فیلم و سریال ساخته شود و نمایشگاه برپا گردد.» این همان اختلاف نگاه به عملکردهاست که جامعه خود را در وضعیت بغرنجی می‌بیند، اما دولت و جریان همراه معتقد به ساخت فیلم از عملکردهای دولت هستند.

* 2 نوع فیلم از عملکرد دولت

نگاهی به کارکرد 3 ساله دولت نشان می‌دهد که دولت در تحقق بسیاری از وعده‌های خود از جمله ساخت یک میلیون مسکن؛ ایجاد یک میلیون شغل، رساندن تورم به نصف و تک رقمی کردن آن و تک نرخی کردن ارز ناموفق بوده است. مسائلی چون برجام و FATF نیز به حال خود رها و کلا کنار گذاشته شده است. اما اینکه برخی بدون نگاه به این مسائل و گویی اینکه در این جامعه زندگی نمی‌کنند و از دولت عملکرد اقتصادی حمایت می‌کنند قابل تامل است.   چنانکه اخیرا حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت؛ «قطعا با توجه به اقدامات دولت لازم است که فیلمی از این اقدامات ساخته شود. اطلاع‌رسانی و اینکه مردم را در جریان اقدامات شایسته دولت قرار دهیم باید انجام شود. دولت دستاوردهای مثبتی در حوزه سیاست خارجی و داخلی داشته است که باید در این رابطه اطلاع‌رسانی شود و بهتر است این اطلاع‌رسانی در قالب ساخت فیلم یا مستند باشد.»   با مطالعه برخی از این اظهارات دقیقا این پرسش پیش می‌آید که باید از کدام اقدام و عمل دولت فیلم ساخت که مردم ببینند و از دیدن آن لبخند رضایت بر لبان‌شان بنشیند. تورم میانگین 40 درصد در 3 سال اخیر را که قرار بود طی مدت 4 سال نصف و سپس تک رقمی شود یا قیمت ارز را که تا کانال70 هزار تومانی رفت و با کاهش 11 هزار تومانی در کانال 59 هزار تومان قرار دارد و برخی مدح و ثنایش می‌گویند؟ البته این همان ارزی است که قرار بود تک نرخی شود.   شاید هم می‌خواهند از چندین دوره مذاکرات بی‌حاصل برای احیای برجام فیلم بسازند. به هر حال اگر هم فیلمی ساخته شود از دو نگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.   در فیلمی که دولت از اقدامات خود بسازد؛ قهرمان آن سیدابراهیم رئیسی است که به قرائت دولتی‌ها مدیریت بی‌عیب و نقصی را به نمایش گذاشته و توانسته شرایط را مطلوب و جامعه را راضی نگه دارد. ضدقهرمانش هم منتقدانی هستند که دلسوزانه نسبت به شرایط جامعه و عملکردهای انتقادآمیز هشدار می‌دهند. اما فیلمی که واقعیت امور را به جامعه نشان دهد قهرمانش دولتمردانی خواهند بود که با عملکردهایشان تورم افسارگسیخته و قیمت ارزی را ببار آورده و چنین وضعیت اقتصادی را برای مردم رقم زده‌اند. ناگفته پیداست آنچه در باب دولت در قالب انتقاد از عملکردها گفته می‌شود دلسوزانه و از سر خیرخواهی است و اینکه برخی هر نقد و انتقادی را سیاه‌نمایی می‌خوانند از این رو است که یا تعریف درستی از نقد ندارند و یا نمی‌خواهد کسی به دولت متبوع‌شان انتقادی وارد شود.

دیگر خبرها

  • دو بانده شدن ۲ جاده دو طرفه در شهرستان نجف آباد
  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در شمال سیستان و بلوچستان
  • پروژه قهرمان‌سازی از رئیسی؛ کدام دستاورد دولت در قالب فیلم و سریال می‌گنجـد؟
  • ثبت کمترین میزان سوانح ریلی در یک دهه گذشته
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایلام در حوزه راه
  • کنسرسیوم ریلی افغانستان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • عملیات روسازی و ریل گذاری ۷۰ کیلومتر از پروژه راه آهن خراسان جنوبی
  • ◄ سهم 8 درصدی راه آهن در جابجایی بار
  • بهسازی ۲۱۰ کیلومتر از آسفالت آزادراه تبریز - زنجان