Web Analytics Made Easy - Statcounter

عده ای از مدیران بخش خصوصی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی مهم ترین راه خروج از رکود اقتصادی است، بر واردات مدیر خارجی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، یزدان حیدری رئیس هیات مدیره شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا در نشست بررسی «نقش بنگاه های اقتصادی در خروج از رکود» که با حضور چند تن از فعالان بخش خصوصی مجمع عالی مدیران میتاپس برگزار شده بود، اظهار داشت: رکود در کشور وجود دارد به دلیل اینکه از سال ۸۹ که قیمت ارز در کشور بالا رفت قدرت خرید مردم در اکثر دهک ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت و مردم اقتصادشان را متوجه خرید مایحتاج اولیه و ضروری شان ساختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه تقاضا به شدت پایین آمد. ازطرف دیگر قاچاق کالا و ورود کالاهای ارزان قیمت از دیگر کشورها به کشور ما افزایش پیدا کرد به طوری که حجم قاچاق کالا را به ایران ۲۵ میلیارد دلار تخمین می زنند.  هر چند که اکنون گفته می شود این عدد به ۱۵ میلیارد دلار رسیده اما ۱۵ میلیارددلار نیز رقم کمی نیست.

وی با بیان اینکه طی این مدت قیمت نفت نیز کاهش پیدا کرد و باعث افت قدرت مالی دولت شد، تصریح کرد: رئیس اتاق بازرگانی می گوید میزان تقاضا در ایران هم اکنون معادل ۱۰ سال قبل است که این به معنای ایجاد رکود در کشور است. از طرفی ما شاهد این هستیم که میزان تولید نیز در کشور کم شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا با اشاره به اینکه وسعت حجمی کالای قاچاق در ایران زیاد است، گفت: همچنین واردات کالای ارزان قیمت که تولیدکنندگان داخلی نمی توانند با آن رقابت کنند زیاد است.

حیدری با بیان اینکه اولین رکن پیشرفت اقتصادی نیروی مناسب، آموزش خوب، استفاده از توان این نیروها و مواردی از این قبیل است، اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما بهره وری پایین است چون ما علاوه بر اینکه آموزش درست نمی دهیم کارکنانمان را در امور مشارکت نیز نمی دهیم.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد صنایع در کشور ما وابسته به دولت و شرکت های دولتی است گفت: علاوه بر این مقیاس تولید در ایران بسیار پایین است و از لحاظ دریافت تکنولوژی و سرمایه گذاری بین المللی ضعیف هستیم. هیچ کشوری بدون این موارد پیشرفت نکرده و ما باید تعامل جهانی برقرار کنیم.

در ادامه این بحث سیدحمید حسینی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی با بیان اینکه رکود جامعه به کاهش قدرت خرید مردم برمی گردد، گفت: اشتباه دولت این بود که برای حل این مشکل عرضه را تحریک کرد در حالی که همه معتقد بودند مشکل تقاضاست، بنابراین دولت سیاست درستی را اتخاذ نکرده است. از طرف دیگر استراتژی دولت برای کنترل تورم صحیح نبود و نتوانست باعث رشد اقتصادی شود.

حسینی تصریح کرد: یکی از راهکارهای خروج از رکود این است که ما سرمایه ایرانیان خارج از کشور را جذب کنیم.

بر اساس این گزارش محمد حسین برخوردار فعال لوازم خانگی در ادامه این نشست با بیان اینکه کشورهای موفق صنعتی در جوامع خود دارای دو نوع دانشگاه تئوری و صنعتی هستند که همین عامل باعث رشد آنها در بخش صنعت می شود، اظهار داشت: برای رشد و پا گرفتن واحدها و بنگاه های اقتصادی باید چند اقدام در راستای حمایت از آنها انجام گیرد. نخست اینکه مالیات آنها باید کمتر از سایر واحدها باشد از نظر بیمه تامین اجتماعی باید حمایت شوند. همچنین باید مراکز تحقیقات صنعتی ایجاد کنیم که دانشگاهیان و نخبگان صنایع آنجا حضورداشته باشند و سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم به گونه ای که صادرات محور باشد.

در ادامه این نشست مهدی کریمی تفرشی فعال صنایع غذایی با اشاره به اینکه در ایران ما معروف به فرصت سوزی هستیم تصریح کرد: زمانی که قطر تحریم شد کشور ترکیه در کمتر از ۴۸ ساعت قفسه های مغازه های این کشور را با کالاهای خود پر کرد در حالی که ما حدود ۱۰ روز می اندیشیدیم که چه اقدامی باید انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ میلیون تن انواع مواد غذایی و کشاورزی در ایران تولید می شود، گفت: متاسفانه حدود ۲۵ درصد این محصولات به شکل ضایعات هدر می رود که باید فکری برای آن شود.

کریمی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در تمام دنیا تعیین کننده این مسائل مهم است، گفت: ما باید از دولت بخواهیم هر چه سریعتر اقدام به کوچک سازی خود کند و امور مهم را به بخش خصوصی واگذار نماید.

براساس این گزارش در پایان این نشست حسین ساسانی یک صاحب نظر در حوزه توسعه پایدار با بیان اینکه ارتباطات جهانی دردنیای امروز اهمیت بسیاری دارد، گفت: اگر سرمایه گذاری مستقیم خارجی اتفاق نیفتد، رشدی اتفاق نخواهد افتاد. یکی از اقداماتی که ما برای خروج از رکود باید انجام دهیم و بسیار می تواند موثر واقع شود واردات مدیر خارجی است.

ساسانی تصریح کرد: یعنی ما به جای اینکه کالای خارجی وارد کنیم، مدیر خارجی بیاوریم همانگونه که برای ورزش هایی مانند فوتبال یا بستکبال مربی خارجی می آوریم می توانیم در زمینه صنعت و... نیز این کار را انجام دهیم و یک گروه مدیر و کارشناس خارجی را دعوت کنیم که به کشور ما بیایند و در این زمینه از آنها مشورت و کمک بگیریم. ضمن اینکه باید بنگاه ها را عارضه یابی کنیم تا ببینیم مشکل آنها در سطح کلان و خرد چیست و سپس به حل این مشکلات بپردازیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۶۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در حالی وارد دومین روز کاری خود شد که حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در غرفه استان فارس قابل توجه بود، به طوری که در نخستین روز این رویداد حداقل سه تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذارانی از کشور‌های روسیه و مغولستان به امضاء رسید.

تفاهم‌نامه‌های کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی، بسته‌بندی میوه و تولید گوشت با این دو کشور به امضاء رسید.

امروز نیز سرمایه‌گذارانی از کشور‌های افغانستان، پاکستان، چین، ایتالیا و اندونزی با حضور در غرفه استان فارس از ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و تولیدات دانش‌بنیان آگاه شدند و چند تفاهم‌نامه همکاری در زمینه صادرات مواد غذایی، واردات و صادرات مواد اولیه تولید بیسکوئیت و همچنین نوشیدنی‌ها و گیاهان دارویی منعقد شد.

از دیگر کشور‌هایی که از غرفه استان فارس بازدید کردند می‌توان به سرمایه‌گذاران کشور‌های عراق، ترکیه، سنگاپور، پاکستان اشاره کرد.

در همین ارتباط حسن شیخ‌نیا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس از حضور ۳۲ هیات تجاری کشور‌های مختلف در غرفه استان فارس خبر داد و گفت: در جریان این دیدار‌ها و مذاکرات انجام شده ۱۵ تفاهم نامه همکاری به امضاء رسید.

او با بیان اینکه اگر این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل شود ظرفیت قابل توجهی برای استان فارس ایجاد می‌شود، اظهار داشت: وزارت کشور دو زنجیره ارزش را برای استان فارسی مصوب کرده که شامل فولاد و گیاهان دارویی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس یکی دیگر از ظرفیت‌های قابل توجه استان فارس را در زمینه گندم عنوان کرد و گفت: فارس به عنوان دومین تولیدکننده گندم کشور ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد زنجیره ارزش این محصول استراتژیک دارد.

شیخ نیا از افزایش برداشت گندم در سطح هکتار به دلیل استفاده از روش‌های علمی و فناورانه در تولید دانه و نهاده خبر داد و گفت: خوشبختانه در زمینه صرفه جویی در مصرف آب برای بخش زراعت اقدامات خوبی انجام شده به طوری که به ازاء هر هکتار کشت غرق آبی، ۹ هکتار کشت به صورت آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود.

او با بیان اینکه تلاش می‌شود فارس به عنوان پایلوت مرکز تحقیقات گندم کشور معرفی شود، اظهار داشت: علاوه براین در زمینه تولید آرد و نان کامل و همچنین تولیدات پروتئینی به عنوان پایلوت کشور شناخته می‌شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران
  • صدور ۱۶۵ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد
  • ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران شناسایی شد
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت