Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:43:23 GMT

نشست ژنو 8 از نگاه تحلیلگران عرب

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۵۲۸۴

نشست ژنو 8 از نگاه تحلیلگران عرب

تهران- ایرنا- رسانه های عربی برگزاری هشتمین دور گفت وگوهای صلح سوریه در ژنو را کانون توجه قرار داده اند. بسیاری با اشاره به دست برتر نظام سوریه در عرصه نظامی و سیاسی به موفقیت آمیز بودن این نشست با نگاه تردید می نگرند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، هشتمین دور مذاکرات صلح ژنو در حالی قرار است امروزسه شنبه هفتم آذر ماه در ژنو برگزار شود که دولت سوریه تاکنون حضور هیاتی از سوی خود در گفت وگوهای صلح را تایید نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه این دور گفت وگو بررسی چهار موضوع قانون اساسی، دولت انتقالی، انتخابات و مبارزه با تروریسم است.
در ادامه نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی درباره نشست ژنو 8 برای حل بحران سوریه خواهیم داشت.

** تردید درباره موفقیت آمیز بودن نشست ژنو 8
روزنامه های الکترونیکی «رای الیوم» و «الحیات» چاپ لندن و «الرای» اردن با اشاره به تحولات میادین نبرد سوریه و پیشرفت های نشست آستانه به نتیجه بخش بودن نشست ژنو 8 تردید دارند.
به نوشته روزنامه الحیات، با بمباران توپخانه ای و حمله های هوایی به مناطق محاصره شده در غوطه شرقی و پایگاه داعش در دیرالزور دور تازه ای از مذاکرات صلح ژنو آغاز می شود. این در شرایطی است که پس از توافق مخالفان سوریه برای نخستین بار بر روی یک هیات یکپارچه به ریاست «نصر الحریری» امید برای حل سیاسی بحران وجود دارد.
دستور کار این نشست چهار موضوع انتخابات، قانون اساسی، دولت انتقالی و تروریسم است. نیروهای روسیه و نظام سوریه پیش از آغاز نشست ژنو با حملات خود به پایگاه های داعش در دیرالزور تلاش کردند وضعیت خود را در میدان های نبرد تقویت سازد. در این زمینه وزارت دفاع روسیه گفت: 6 بمب افکن راهبردی این کشور پایگاه، مراکز تجمع و جنگ افزارهای داعش را در آخرین پایگاه های این گروه در دیرالزور هدف حمله های خود قرار دادند.
به نوشته روزنامه رای الیوم، درباره فرصت موفقیت این نشست تردیدهای واقعی وجود دارد. زیرا اقدام سیاسی واقعی در سوچی با نظارت مستقیم روسیه و همکاری ایران و ترکیه و موافقت رسمی سوریه با عنوان گفت و گوی مردمی سوریه در جریان است.
به نوشته روزنامه رای الیوم، نشست ژنو تنها جشن شادی است. اما عروسی واقعی در سوچی با حضور نمایندگان بیش از 40 حزب و گروه و طایفه و نمایندگان دولت سوریه برای تدوین قانون اساسی جدید، تعیین زمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان برگزار خواهد شد.
روزنامه الرای در گزارشی به قلم «محمد خروب» نوشت: تا زمانی کسانی که از هتل های مجلل به نیابت از مخالفان سخن می گویند هیچ پیشرفت قابل توجهی در نشست ژنو 8 به وجود نخواهد آمد. در چنین شرایطی مهم نیست که نصرالحریری سخن از ژنو یک و هیات حکومت انتقالی با اختیارات کامل بر زبان آورد. زیرا ادامه این شروط به معنای نفی هرگونه ارتباط میان تحولات میدان های نبرد و توهم نمایندگان مخالفان خارج نشین است. این در شرایطی است که فرصت موفقیت آمیز بودن گفت و گوی سوری فراگیر در شهر سوچی بالا است. به ویژه که نمایندگاه طیف گسترده ای از مردم سوریه به این نشست فراخوانده شدند.

**دست برتر نظام سوریه و اوضاع نابسامان اردوگاه ضد سوری
روزنامه های «الثوره» سوریه و «رای الیوم» در گزارش های خود با اشاره به پیروزی نظام سوریه بر تروریست ها، اوضاع محور ضد سوریه را نابسامان توصیف کردند.
به نوشته روزنامه الثورة، زمام امور در میادین های نبرد در دست نظام سوریه است. از این رو، راه حل های سیاسی هم در دست نظام سوریه است و کسی از خارج نمی تواند خواسته ای را دیکته کند.
دولت سوریه داعش را زمینگیر کرد و همه بهانه ها را از دست دشمنان در عرصه بین المللی گرفت. به طوری که اکنون بررسی قانون اساسی و برگزاری انتخابات در دست نظام سوریه است. در چنین شرایطی انتظار می رود نشست ژنو آغاز شود.
«استفان دیمستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه این نشست را یک مذاکره واقعی به شمار آورده است. حاکمیت سوریه هم تنها با مردم این کشور اداره می شود و نظام سوریه هم همه زمام را در مرحله آینده در اختیار خود دارد به طوری که این موضوع سبب شده است رژیم اسرائیل در مرحله آینده هیچ گزینه ای در اختیار نداشته باشد و برای شانس از دست رفته خود مجلس سوگواری برپا کند. اسرائیل از وارد شدن به هر جنگی ناتوان است. اصول درگیری تغییر یافته و محور مقاومت بسیار قدرتمندتر از گذشته است و هرکسی که بخواهد به لبنان ضربه وارد کند از سوریه سیلی خواهد خورد و عکس این قضیه هم درست است.
به نوشته روزنامه الثوره، طی 7 سال گذشته دشمنان سوریه همه درهای سیاسی برای حل بحران سوریه را بستند و همه دشمنان بر روی تروریست ها شرط بندی کرده بودند تا اراده دولت سوریه در هم بشکنند و نظام این کشور را ساقط کنند، اما اکنون دشمنان سوریه پس از شکست در رسیدن به هدف های خود در نتیجه پایداری مردم، ارتش و رهبری سوریه از حل سیاسی بحران سوریه سخن به میان می آورند. اگرچه آنها از گشایش درها برای حل سیاسی بحران سخن می گویند. اما در شرایط کنونی اینها درهایی برای فرار و رهایی دشمنان از آتش میدان های نبرد در برابر ارتش عربی سوریه است.
روزنامه رای الیوم نوشت: سوالی که اکنون مطرح می شود این است آمریکایی ها، سعودی ها و قطری ها که در بحران سوریه طی هفت سال گذشته وزنه بزرگی بوده اند، اکنون چه نقشی دارند؟ عربستان و قطر پس از اینکه به یقین رسیدند که ادامه دخالت در سوریه به شکست بیشتر آنها منجر خواهد شد و احتمال درگیری با روسیه وجود دارد در پی اختلاف ریاض و دوحه از باتلاق سوریه عقب نشستند. آمریکایی ها به طور بی سابقه ای در شرایطی بغرنجی قرار گرفته اند که به طور مستقیم و غیر مستقیم به شکست خود اعتراف می کنند و پرچم سفید رنگ تسلیم را بالا خواهند برد.
دولت ترامپ نمی تواند نیروهای خود را در سوریه باقی گذارد حتی اگر این نیروها دهها برابر شود. زیرا با شکست سیاسی و نظامی قطعی روبرو خواهد شد و این نیروها شکار فربه و آسانی برای نیروهای مقاومت سوریه، حزب الله ، نیروهای داوطلب مردمی و ... خواهند بود. این نیروها بسیار تشنه ورود به جنگ چریکی علیه نیروهای آمریکا هستند.
نیروهای دموکرات سوریه به عنوان همپیمانان آمریکا در شمال سوریه اوضاع آینده سوریه را به طور درست تحلیل کرده اند و به این موضوع پی برده اند که نمی توان به وعده های کمک آمریکا در مرحله آینده دل خوش کرد. این نیروها تصمیم گرفته اند به نیروهای اردوگاه پیروز محلق شود. در این زمینه «ریاض درار» رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه به شبکه کردزبان «روادا» گفت نیروهای کرد به ارتش سوریه ملحق خواهند شد.

پژوهشم**9278** 1601**خبرنگار: اصغریوسفی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار خودرو بمبگذاری شده در الرقه سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین ،منابع خبری از انفجاری در شهر الرقه سوریه خبر دادند.

این منابع اعلام کردند که یک خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی زندان وابسته به شبه نظامیان قسد مورد حمایت آمریکا در شهر الرقه منفجر شده است.

منابع مذکور بیان کردند که اطلاعاتی درباره تلفات و خسارات وجود دارد.

جزییات بیشتری مخابره نشده است.

کد خبر 6086981

دیگر خبرها

  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • واکنش حماس به ادعای انتقال مقر این جنبش به سوریه
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.
  • انفجار خودرو بمبگذاری شده در الرقه سوریه