Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-30@21:53:11 GMT

اوپک و چرایی نشست‌های کوتاه

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۷۳۹۱

اوپک و چرایی نشست‌های کوتاه

پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه اوپک برنامه یکصد و هفتاد و سومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی این سازمان را در روز پنجشنبه (نهم آذرماه) در وین اعلام کرده است، بر مبنای برنامه دبیرخانه، نشست وزیران این سازمان حداکثر طی سه ساعت پایان می‌یابد.

چنین برنامه‌ریزی دقیق و کوتاه مدتی برای نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پشت درهای بسته، به آن معناست که این سازمان در زمینه نگاه به روندهای عرضه و تقاضا و نیز قیمت‌ها کاملا یکپارچه عمل می‌کند، یکپارچگی و انسجامی که با توجه به تشدید اختلاف‌های میان ایران و عربستان غیرمنتظره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سوال مطرح است، نشست‌های اوپک که طی سال‌های سال عرصه تسری اختلاف‌های سیاسی 2 کشور بود، چگونه به نحوی برگزار می‌شود که گویی ایران و عربستان و به طور کلی اوپک، متحد عمل می‌کنند.

در توضیح این چرایی، می‌توان ادعا کرد که اوپک یک سازمان تخصصی بین‌المللی است که هدف اصلی آن تامین منابع ارزی برای کشورهای عضو است و از این رو فارغ از سیاست خارجی کشورهای عضو تنها تصمیم‌های کارشناسی اتخاذ می‌کند، اگرچه این استدلال به میزان زیادی متقاعد کننده است، اما تاریخ نشست‌های اوپک چنین نگرشی را تایید نمی‌کند.

برای نمونه، کافی است به اوایل سال 2016 که تحریم‌های نفتی ایران لغو شد بازگردیم تا دریابیم که چگونه سیاست نفتی عربستان به عنوان تابعی از سیاست خارجی این کشور عمل کرده است.

مرور مواضع مقام‌های عربستان سعودی از ابتدای لغو تحریم‌های نفتی ایران در ژانویه سال 2016 نشان می‌دهد که هم وزیر نفت وقت کشور، علی النعیمی، و هم محمد بن سلمان، ولیعهد، خواستار گنجاندن ایران در نظام موسوم به توافق جهانی برای کاهش تولید نفت بودند.

این 2 مقام عربستان همزمان با لغو تحریم‌های نفتی علیه تهران اعلام کردند در صورتی که ایران در طرح موسوم به توافق جهانی برای کاهش تولید نفت شرکت نکند توافقی در زمینه کاهش تولید وجود نخواهد داشت.

نتیجه پافشاری عربستان بر لزوم گنجاندن ایران در طرح توافق جهانی کاهش تولید نفت در نشست وزیران نفت عضو و غیرعضو اوپک در نشست دوحه و دست نیافتن به توافق در این زمینه، زمینه ساز کاهش قیمت‌های نفت به کمتر از 30 دلار برای هر بشکه شد.

عربستان عنوان می‌کرد برای جلوگیری از کاهش قیمت‌های نفت، در گام نخست کشورهای تولیدکننده نفت باید تولید خود را در سطح تولید ماه ژانویه متوقف کنند و ایران نیز باید جزیی از این طرح باشد، تلاشی که به نتیجه نرسید. 

اکنون در شرایطی که اختلاف‌های ایران و عربستان تشدید شده است، همسویی و یکپارچگی سیاست‌های 2 کشور در اوپک را چگونه باید توضیح داد؟

به نظر می‌رسد تغییر موازنه قوا در اوپک به زیان عربستان بخشی از چرایی این همسویی را توضیح می‌دهد. 

از خرداد سال گذشته که روابط عربستان و امارات در شورای همکاری خلیج فارس با دیگر عضو این شورا، قطر، به تیرگی گرایید چهار کشور عضو این شورا، که در اوپک نیز عضویت دارند، برای اولین بار با موضع واحدی پای به نشست اوپک نمی‌گذارند، از این چهار کشور، عربستان اکنون تنها امارات را در کنار خود دارد، کویت مشی مستقلی اتخاذ کرده است و قطر دیگر دنباله رو سیاست‌های عربستان نیست.

عراق هم اکنون به ایران نزدیک‌تر است و در شرایطی که بازهای اوپک در شمال آفریقا، الجزایر و لیبی، و نیز در آمریکای لاتین، ونزوئلا و اکوادر، سیاست نفتی متفاوتی با عربستان دارند، جایگاه تاثیرگذار عربستان در اوپک در مقایسه با گذشته تضعیف شده است.

نکته دیگر این‌که قیمت‌های نفت طی سال گذشته به اندازه‌ای کاهش یافت که روسیه و حداقل 9 کشور دیگر عضو غیرعضو اوپک را بر آن داشته است تا خواستار هماهنگی بیشتر تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در زمینه کاهش عرضه و بهبود قیمت‌ها شوند.

در نشست آوریل 2016 در دوحه، روسیه که تصمیم گرفته بود در اثنای تحریم‌های غرب و کاهش درآمدهای ارزی خود، برای بهبود قیمت‌ها تلاش کند، با حمایت از دیدگاه ایران به عربستان هشدار داد که از سیاست سهم بازار و کاهش قیمت‌ها دست بکشد.

فشارهای روسیه، عربستان را به میزان زیادی متقاعد کرد تا برای افزایش قیمت‌ها با کل مجموعه صادرکنندگان نفت اوپک و غیراوپک همکاری کند.

اما جدای از این فشارهای خارجی، مداخله عربستان در کشمکش‌های خاورمیانه و هزینه‌های هنگفت این کشور برای خرید تسلیحات از یک سو و تامین مالی جنگ‌های نیابتی و مداخله مستقیم نظامی در یمن از سوی دیگر، درآمدهای ارزی این کشور را به شدت تحلیل برده است.

کسری بودجه حدود 100 میلیارد دلاری ریاض در سال 2015  زنگ خطری بود برای تداوم سیاست کسب سهم بازار و به دنبال آن کاهش قیمت‌های نفت.

این تنگناهای داخلی ریاض را بر آن داشته است تا همه نوع گزینه‌ای را برای خلاصی از بحران ارزی در دستور کار قرار دهد، از فروش سهام شرکت عظیم سعودی آرامکو در بازارهای بورس جهانی گرفته تا دستگیری شاهزادگان با اتهام فساد، تصور می‌رود عربستان با مصادره دارایی‌های شاهزادگان دستگیر شده بتواند کسری بودجه امسال خود را جبران کند. 

در چنین شرایطی است که محمد بن سلمان 2 هفته پیش از برگزاری نشست 173 اوپک پیشنهاد رادیکال تداوم کاهش 1.8 میلیون بشکه نفت در روز توسط اعضای اوپک و غیر اوپک را  تا پایان سال آینده میلادی مطرح می‌کند.

حال در شرایطی که محافظه کارترین عضو اوپک رادیکال‌ترین پیشنهادها را برای بهبود قیمت‌های نفت مطرح می‌کند، منطقی است نشست‌های اوپک که در مواردی چندین روز به درازا می‌کشید، بر اساس برنامه‌ریزی دبیرخانه اوپک طی سه ساعت به نتیجه برسد.

سید حشمت الله رضوی

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل



منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۷۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«با چرا شروع کنید» تا موفق شوید

کتاب «با چرا شروع کنید» که در ۶ بخش و ۱۴ فصل نگاشته شده، مثال‌هایی از افراد و شرکت‌هایی وجود دارد که کارشان را با چرایی شروع کردند و به موفقیت‌های بزرگ رسیدند؛ اگر چرایی‌تان را بدانید و فقط با خودتان به رقابت بپردازید، می‌توانید در هر عرصه‌ای که هستید یکه‌تاز باشید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، افراد و شرکت‌هایی وجود دارند که کارشان را با چرا و چگونگی شروع کردند و به موفقیت‌های شگرفی دست یافتند؛ اگر چرایی‌تان را بدانید و فقط با خودتان به رقابت بپردازید، می‌توانید در هر عرصه‌ای که هستید یکه‌تازی کرده و مشتریان و دنبال‌کنندگان وفاداری برای خودتان پیدا کنید و همین عنصر فوق استراتژیک وفاداری است که در این یکه تازی شما را تا انتها همراهی کرده و موفق نگاه می‌دارد.

حالا چند پرسش در اینجا مطرح می‌شود؛ آیا برخی از سازمان‌‎ها موفق هستند؟ چرا کسب وکارها یا فعالیت‌‎هایی را سراغ داریم که همه عناصر انسانی‌اش یکدل هستند تا سازمان را به اوج برسانند؟ چرا برخی مدیران الهام‌‎بخش هستند؟ آیا اپل فقط به دلیل تحول در فناوری موفق بود؟ تفاوت یک گروه، سازمان یا شرکت موفق با دیگران در چیست؟ سایمون سینک در کتاب معروف «با چرا شروع کنید» به این سوال پاسخ می‌‎دهد. کتابی که می‌تواند برای همه در هر سطحی که کار و فعالیت دارند خواندنی و جذاب باشد.

اهمیت چرایی موفقیت یک سازمان

افراد و سازمان‌های موفق «چرایی» انجام کارشان را می‌دانند، در واقع از چرایی قدم گذاشتن در مسیری که طی می‌کنند، اطلاع دارند و در مقابل، سازمان‌هایی هم هستند که در مسیر بسیار هموارتری حرکت می‌کنند، ولی چرایی طی آن مسیر را نمی‌دانند یا در جایی از مسیر، چرایی‌شان را از دست داده‌اند و این سردرگمی، خودشان و کارمندان‌شان را دچار ابهام و تردید کرده است.

به‌طور مثال برادران رایت با کمترین امکانات موفق به اختراع هواپیما می‌شوند، ولی رقیب‌شان با آن همه پول و ارتباطاتی که داشت، راه به جایی نمی‌برد و حتی شاید ماجرای وجود چنین رقیبی را نشنیده باشید.

«سایمون سینک» مولف اهل انگلستان در این کتاب از فرمولی به نام «دایره طلایی» می‌گوید؛ او معتقد است که دسترسی به منابع مالی و انسانی، به‌خودی‌خود کارساز نیست و برای مدیریت افراد و سازمان‌ها باید چرایی فرد یا سازمان روشن باشد. به اعتقاد او، اگر نمی‌دانید چرا مشتریان‌تان از شما خرید می‌کنند، احتمالاً کارمندان‌تان هم نمی‌دانند چرا برای شما کار می‌کنند و در نبود این چرایی، محصول یا خدمات‌تان حکم کالایی را دارد که هر شرکت دیگری می‌تواند آن را با همان کیفیت و قیمت یا حتی قیمت رقابتی‌تر عرضه کند.

شروع با «چرا» راز موفقیت

در این کتاب که در ۶ بخش و ۱۴ فصل نگاشته شده، مثال‌هایی از افراد و شرکت‌هایی وجود دارد که کارشان را با چرایی شروع کردند و به موفقیت‌های بزرگ رسیدند. اگر چرایی‌تان را بدانید و فقط با خودتان به رقابت بپردازید، می‌توانید در هر عرصه‌ای که هستید یکه‌تازی کرده و مشتریان و دنبال‌کنندگان وفاداری برای خودتان پیدا کنید. در این‌جا، وفاداری یعنی مردم محصول یا قیمت بهتری را کنار بگذارند تا به خرید از شما ادامه دهند و این فقط با روشن بودن چرایی کارتان به دست می‌آید.

نویسنده معتقد است که اندازه سازمان، نوع صنعت، محصول یا خدمت اهمیتی ندارد، اگر همه با چرایی شروع کنیم و الهام‌بخش دیگران باشیم تا همین کار را بکنند، در کنار هم می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم.

مثالی از شرکت اپل

از جمله مثال‌های جالبی که سایمون سینک به آن اشاره دارد، شرکت فناور اپل است؛ او می‌گوید از نظر فنی هیچ چیز خاصی در مورد اپل وجود ندارد و این شرکت شبیه به شرکت‌های دیگر است.

هیچ تفاوت واقعی با رقبای آن وجود ندارد. اما چرا مردم از اپل استقبال می‌کنند؟

اپل توانسته است وضعیت موجود را به چالش بکشد و فرد را توانمند سازد بنابراین همین موضوع به اپل اعتبار داده است.

برخی از متخصصان بازاریابی معتقدند اپل شیوه زندگی نمی‌فروشد، اپل به سادگی یکی از آن برندهایی است که افراد با سبک زندگی خاص به آن علاقه دارند.

نویسنده معتقد است چرایی رشد اپل کاملاً واضح است. این برند توانسته است نمایندگان وفاداری را جذب خود کند. اپل با مخاطب خود پیوند عمیقی ایجاد کرده است.

او همچنین در ابتدای کتاب با چرا شروع کنید، این طور نوشته است: ممنون که منو برداشتی و کنجکاوی که بدونی چی می‌خوام بهت یاد بدم. قرار نیست فرمول موفقیتِ یه‌شبه رو بهت بگم، قرارم نیست بگم چطوری موشک هوا کنی، فقط می‌خوام بهت بگم چطوری می‌تونی با کشف چرایی‌، کاری رو که عاشقش هستی به بهترین شکل انجام بدی، که شاید اون کار موشک هوا کردن باشه!

این کتاب جذاب خواندنی را همچنین در قالب کتاب صوتی هم می‌توانید بشنوید و لذت ببرید و بکار ببندید.

کد خبر 724756

دیگر خبرها

  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • «با چرا شروع کنید» تا موفق شوید
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • کمک 500 میلیارد دلاری چین به پروژه شهر هوشمند نئوم