Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: سومین نشست بررسی راه‌های ترویج موقوفات قرآنی درحالی چند روز قبل در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که پس از برگزاری سه دوره نشست و بررسی راه‌های مختلف ترویج موقوفات قرآنی و اجرای برخی طرح‌ها اما هنوز مشکل کمبود موقوفات قرآنی به قوت خود باقی است و به نظر می‌رسد که اتفاق چندانی در این زمینه رخ نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته یکی از طرح‌هایی که در این زمینه در جریان برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی ارومیه اجرا شد طرح وقف مشارکتی در حوزه قرآن بود که این طرح هم باوجود حضور فعالان قرآنی در مسابقات با استقبال مواجه نشد زیرا بسیاری از افراد در جریان چند و چون طرح نبودند و شاید نواقص طرح از جمله مشخص نبودن نیت واقف به صورت مشخص از جمله دلایل عدم استقبال از آن به شمار برود. زیرا در این طرح مشخص نبود که مشارکت واقف در کدام یک از حوزه‌های قرآن کریم هزینه شود.

عدم اقبال مردم به موقوفات قرآنی درحالی مورد انتقاد مسئولان سازمان اوقاف قرار گرفته که این امر به هیچ وجه نه در بین عموم مردم بلکه در بین فعالان قرآنی هم جا نیفتاده و اصلاً اهالی قرآن با آسیب‌های کمبود موقوفات قرآنی آشنا نیستند و چنین کمبودی را احساس نمی‌کنند.

عدم استفاده از فعالان قرآنی کشور در ترویج فرهنگ وقف قرآنی موضوع مهمی است که گویا مسئولان کاملاً از آن غافلند زیرا در سال‌های اخیر به هیچ وجه از این ظرفیت استفاده‌ای نشده است. درحالی که فرهنگ وقف در حوزه قرآن ابتدا باید در بین اهالی قرآن نهادینه شود و با برنامه‌ریزی هزاران قاری، حافظ، استاد و فعال قرآنی به سفیران ترویج موقوفات قرآنی تبدیل شوند.

مسئولان سازمان اوقاف می‌‌توانند با دعوت از اساتید جلسات، قاریان و حافظان قرآن و برگزاری جلسات توجیهی ضمن تبیین برکات فرهنگ وقف در حوزه قرآن از این عزیزان در اقصی نقاط کشور به عنوان سفیران وقف قرآنی استفاده و به این صورت به توسعه موقوفات قرآنی بپردازند. حتی مسئولان اوقاف برای جلب اعتماد این عزیزان بهتر است خود آنها را به عنوان تولیت موقوفه منصوب کنند. دراین صورت با یک برنامه‌ریزی ساده می‌توان هزاران نفر آن هم کسانی که خود فعال قرآنی هستند را برای ترویج فرهنگ وقف بکار گرفت.

موضوع دیگری که مورد انتقاد مسئولان سازمان اوقاف از جمله ریاست این سازمان است که در نشست سوم به آن اشاره شد، عملکرد ضعیف رسانه‌ها در معرفی موقوفات و شناساندن فواید وقف به مردم است. درحالی این موضوع مطرح می‌شود که مسئولان سازمان اوقاف در این زمینه هیچ جهت‌دهی به رسانه برای جریان‌سازی در حوزه وقف ندارند و تنها خواسته و مهم‌ترین خواسته این عزیزان از رسانه انعکاس سخنان مسئولان این سازمان است و عدم نظر‌خواهی از فعالان رسانه‌ای در نشست‌ها از جمله نشست سوم راه‌های بررسی ترویج موقوفات قرآنی و یا عدم دعوت از نمایندگان رسانه‌ها به بسیاری از جلسات گواه این مدعا است. متأسفانه نمایندگان رسانه فقط برای پوشش سخنان عزیزان مسئول در سازمان اوقاف و یا دیگر مسئولان به جلسات دعوت می‌شوند که این کار هم تاکنون اثر چندانی نداشته است.

درحالی که نقش رسانه در ترویج فرهنگ وقف می‌تواند در حوزه‌هایی چون معرفی واقفان برتر، معرفی موقوفات موفق، گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان حوزه قرآن و وقف و نقد و بررسی راه‌های توسعه موقوفات، بررسی موانع و راهکار‌ها باشد و حتی در این زمینه انتشار انتقادات و ایراد‌های کار هم می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

موقوفات قرآنی درحالی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند که بیشترین وقف در حوزه اهل‌ بیت(ع) است و در این زمینه مجالس عزای امام حسین(ع) دارای بیشترین موقوفه هستند. این موضوع نه‌تنها آسیب به شمار نمی‌رود بلکه فرصتی است که می‌توان از آن در زمینه ترویج قرآن هم استفاده کرد، به این صورت که توسعه برنامه‌های قرآنی در حسینیه‌ها و تکایا و برگزاری جلسات قرائت، تفسیر و یا حفظ قرآن در این مکان‌های مقدس خصوصاً در ایامی به جز ماه‌های محرم و صفر هم به ترویج فرهنگ قرآن کمک می‌کند و هم حسینیه‌های کشور در همه ایام سال فعال خواهند بود نه فقط در ماه‌های محرم و صفر.

به این صورت با ترویج راه‌اندازی حسینیه‌هایی که در آن فعالیت قرآنی هم انجام می‌شود می‌توان از کمک‌های واقفان به حسینیه‌ها در توسعه فعالیت‌های قرآنی در آن حسینیه بهره برد.

به هرحال درحالی موقوفات قرآنی از کم‌ترین موقوفات کشور به شمار می‌روند که ظرفیت‌های زیادی برای ترویج این فرهنگ وجود دارند که با برنامه‌ریزی و حمایت صحیح از واقف می‌توان این کمبود را هم به خوبی جبران کرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مسئول اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات خراسان شمالی گفت:آزمون سراسری نوزهمین دوره آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور جمعه چهاردهم اردیبهشت ساعت هشت و نیم صبح در مجتمع شهیدین نرسیده به دانشکده علوم قرآنی برگزار می‌شود.
 سید ناصرحسینی افزود: در این دوره ۸۶ نفر از حافظان (۳۴ آقا و ۵۲ شرکت کننده خانم) در ۳ بخش (حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حافظ کل) شرکت کردند که ۱۷ نفر از حافظان اهل سنت و مابقی از اهل تشیع هستند.
وی گفت: افراد شرکت کننده در این آزمون ، هشت نفر با مدرک کارشناسی ارشد، هشت نفر دانشجو ۲۳ نفر کارشناسی، ۱۴ نفر دانش آموز، ۱۵ نفز دیپلم و ۱۸ نفر نیز در مقطع زیر دیپلم هستند.

در خراسان شمالی بیش از دو هزار نفر حافظ قرآن کریم وجود دارد.

دیگر خبرها

  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند