Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:04:12 GMT

ذرت کاران فارس زیر تیغ شرکت پشتیبانی امور دام

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۶۵۵۹

ذرت کاران فارس زیر تیغ شرکت پشتیبانی امور دام

مصائب کشاورزان کم نیست، از هزینه‌ نهاده‌های کشاورزی تا نگرانی‌ تامین آب و هزینه‌های داشت و برداشت و دغدغه‌ی به نام خریدار محصول!

به گزارش ایسنا، علی‌رغم تمام مشکلات ناشی از خشکسالی و بی‌آبی و ... بی‌تردید کشاورزی هنوز مهمترین رکن اقتصادی فارس به‌شمار می‌رود، به طوری‌که شغل بیش از یک سوم مردم این استان در زیرگروه کشاورزی طبقه‌بندی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هرسال مباحث جدیدی به دغدغه‌های کشاورزان در نقاط مختلف فارس اضافه شده و زمینه نگرانی‌هایی را برای آنان فراهم می‌کند، مشکلی نظیر آنچه شرکت پشتیبانی امور دام ایجاد کننده آن در داراب محسوب می‌شود.

دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی داراب در گفت و گو با ایسنا ضمن اعتراض به دریافت مبلغ 55 هزار تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام عنوان می‌کرد، گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی قوانین خاص خود را دارد. قانون منسجمی که به وسیله مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تأئید شورای نگهبان رسیده است.

هوشنگ خرسند گفت: این قانون توسط دولت‌های گذشته  ابلاغ و طی سال‌های متمادی اجرا شده و در آن به صراحت اعلام شده است که دولت باید محصولات تولیدی کشاورزان را از تولید کننده در محل تولید خریداری کند؛ این نص صریح قانون است.

او اضافه کرد: ظرف دو سه سال گذشته متأسفانه دستکاری‌هایی در قانون شده که به کشاورزان ضربه می زند؛ هر روز هم بهانه جدیدی برای آن مطرح می‌شود؛ از سه سال قبل که خرید ذرت به شرکت پشتییبانی امور دام(به عنوان کارگزار دولت در خرید ذرت) واگذار شد، ذرت خریداری شده در بورس هم عرضه می‌شود. شرکت پشتیبانی امور دام از سال گذشته بنا به بخشنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی صادر کرده از کشاورزان به ازاء هر تن ذرت تحویلی مبلغ 45 هزار تومان اخذ می‌کند، امسال این مبلغ به 55 هزا رتومان افزایش یافته است.

خرسند گفت: این افزایش در حالی است کشاورز باید محصول برداشت شده را با هزینه شخصی تا محل ذرت خشک کنی حمل کرده و با درصد افتی که ذرت خشک کنی محاسبه می‌کنند بفروشد؛ حال علاوه بر همه هزینه‌ها طبق این بخشنامه باید 55 هزار تومان هم به شرکت پشتیبانی امور دام بپردازد.

او اضافه کرد: طبق قانونِ خرید تضمینی محصولات کشاورزی؛ دولت باید تولیدات کشاورزان را سر زمین تحویل بگیرد تا کشاورز متحمل خسارت و پرداخت هزینه بارگیری نشود اما بر خلاف نص صریح قانون در محل ذرت خشک کنی از کشاورز تحویل گرفته می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی داراب با اشاره به مبالغ هنگفتی که از این محل به جیب شرکت پشتیبانی امور دام سرازیر می‌شود، گفت: این مبلغ وقتی با کیلو محاسبه شود شاید خیلی به نظر نرسد ولی وقتی حساب می‌کنیم در شهری مثل داراب که امسال با توجه به افزایش سطح زیر کشت ذرت قریب به 50 تا 60 هزار تن ذرت تولید خواهد شد، این رقم بسیار بالا است.

او گفت: اگر این عدد را در حجم تولید ذرت کشور ضرب کنیم، متوجه بزرگی عددی که شرکت پشتیبانی از کشاورزان دریافت می‌کند؛ می‌شویم، حال آنکه باید پرسید این مبالغ کجا هزینه می‌شود؟

وی افزود: آقایان مسئول می‌گویند اخیراً در خرید تضمینی تغییراتی به وجود آمده و به ما دستوراتی داده‌اند. به کارشناسان شرکت پشتیبانی امور دام عرض کرده‌ام که هر بخشنامه ای که قانون را نقض کند خلاف قانون است؛ حتی اگر شخص وزیر آن را صادر کرده باشد.

خرسند از پیگیری این تخلف در مراجع قانونی خبر داد و گفت: در این مورد ضمن اینکه با وکلا هم مشورت می‌کنیم از طریق بازرسی کل کشور مساله را دنبال خواهیم کرد. ضمنا اگر بخشنامه‌ای هم برخلاف قانون باشد از طریق دیوان عدالت اداری هم دنبال می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی داراب از عدم تحقق وعده وزیر کشاورزی گلایه و اضافه کرد: سال گذشته از طریق صنف کشاورزی، مراجعاتی به وزارت جهاد کشاورزی و وزیر محترم  داشتیم، آقای وزیر گفت این موقت است و پس از پایان کار به کشاورز برمی گردد؛ متأسفانه نه تنها مبلغ دریافتی سال گذشته برنگشته بلکه امسال دوباره این مبلغی هم به آن اضافه کرده‌اند.

خرسند از مسئولین شهرستان داراب بویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا این مطالبه ذرت‌کاران را از طریق مراجع قانونی دنبال و از تضییع حقوق کشاورزان ممانعت کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۶۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مهر انگیز ظهر شنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال گفت: اجرای رفع تداخلات طبق پیگیری‌های صورت گرفته رشد بسیار خوبی از سال ۱۴۰۱ تاکنون داشته است.

وی گفت: طبق تعهد هر شهرستان هفته‌ای دو پلاک باید به دبیرخانه کمیسیون ارسال کند تا این کار بسیار مهم اتمام و در راستای صدور سایر اراضی کشاورزی اقدام شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر افزود: با وجود کمبودهای زیاد از جمله در حوزه تجهیزات به ویژه سخت افزاری همه مدیران پای کار هستند و کار برای مردم است مردمی که انقلابی‌تر و جهادی تر هستند.

وی در خصوص صدور اسناد کشاورزی بیان کرد: تاکنون ۷۶ درصد اسناد کشاورزی دارای سند شدند.

کد خبر 6089937

دیگر خبرها

  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس