Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@15:58:40 GMT

عملکرد وزارت مسکن در دولت دوازدهم

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۷۷۷۷

عملکرد وزارت مسکن در دولت دوازدهم

خبرگزاري آريا - تقويت قدرت خريد مسکن از طريق افزايش تسهيلات و کاهش سود، يکي از مهمترين برنامه هاي دولت دوازدهم در جهت رونق دهي به بازار مسکن بوده است و بررسي ها نشان مي دهد اين سياست در بازار مسکن موثر واقع شده است. بر اساس گزارش ها در هشت ماهه سال 1396، نسبت به مدت مشابه سال قبل حجم معاملات 7.7 درصد و قيمت هر متر مربع 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 درصد رشد داشته است. جديدترين گزارش تحولات بازار مسکن نشان مي دهد خانه هاي با متراژ کم بيشترين سهم از معاملات را داشته اند و اين مساله بيانگر اين است که تسهيلات در حوزه مسکن به دست متقاضيان واقعي رسيده است.
از سويي ديگر بررسي ها نشان مي دهد روند نزولي صدور پروانه هاي ساختماني نيز متوقف شده است و اين موضوع تا حدودي نگراني کارشناسان از کمبود مسکن را کاهش داده است البته همچنان تا تناسب عرضه و تقاضا در بازار مسکن فاصله داريم. بر اين اساس دولت در صدد است با تشويق نوسازي در بافتهاي فرسوده از طريق پرداخت يارانه سود تسهيلات نوسازي و نيز کمک به احداث واحدهاي مسکوني اجتماعي يا ملکي گروه هاي کم درآمد ضمن انجام بخشي از وظايف دولت در اين حوزه‌ها نسبت به کاهش تبعات ناشي از کمبود عرضه در سال هاي آينده اقدام کند.
بسياري از کارشناسان اقتصاد مسکن با اشاره اقدامات دولت براي تقويت قدرت خريد متقاضيان، معتقدند سياست اجراي صندوق يکم سپرده مسکن و حجم بالاي سپرده گزاران در آن و تقويت منابع مالي در حوزه هاي بافت هاي فرسوده و حاشيه نشيني شهرها پتانسيل خوبي براي رشد بخش مسکن و تحرک در ساير بخش هاي وابسته به آن در آينده‌اي نزديک را به همراه دارد.
روند نزولي صدور پروانه هاي ساختماني متوقف شد
بخش مسکن در سال 1395 از حالت سکون خارج و تحرک در بخش عرضه و تقاضاي آن بوجود آمده است. مطابق با آمارهاي بانک مرکزي، در سال 1395 رشد تعداد جوازهاي صادره در تهران، ساير مناطق شهري و کل مناطق شهري به ترتيب 7.5، 20.4 و 12.2 درصد رشد داشته است. اين روند در سال 96 نيز ادامه داشته است. بر اساس گزارش هاي هفت ماهه تعداد پروانه هاي ساختماني تنها با گذشت نيمي از سال به 31 هزار عدد رسيده است. پيش از اين تعداد پروانه هاي ساختماني در کل سال 95، 28 هزار بود و پيش بيني ميشود در کل سال 96 بالغ بر 400هزار واحد مسکوني شهري، پروانه بگيرند و اين مساله به گفته کارشناسان نشانه هايي از تحرک در بخش عرضه و تقاضا در مسکن است.
افزايش حجم معاملات مسکن در سال 96
افزايش مبلغ اوراق تسهيلات مسکن و صندوق پس انداز مسکن يکم دو اقدام موثر دولت براي تحرک در بازار بوده است. در آبان ماه سال 1396 حجم معاملات واحدهاي مسکوني و متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع واحد مسکوني در شهر تهران به ترتيب به 14.8 هزار فقره و 48.9 ميليون ريال رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 18.5 و 10.9 درصد افزايش نشان مي‌دهد. براساس آمارهاي ارائه شده از سوي بانک مرکزي ايران، رشد تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه سال‌جاري نسبت به ماه مشابه سال قبل در تداوم رشد نقطه به نقطه مردادماه، شهريورماه و مهرماه سال‌جاري به ترتيب معادل 6.1، 9.2 و 34.4 درصد بوده است. بررسي تحولات بازار اجاره بهاي مسکن در آبان ماه سال 1396 نيز مؤيد تغيير متناسب اجاره بها با نرخ تورم در اين دوره است به‌طوري که شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 9.6 و 8.5 درصد رشد نشان مي‌دهد.
بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال 1396که برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، در آبان ماه سال 1396، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني شهر تهران به 14.8 هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 18.5 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي شهر تهران48.9 ميليون ريال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.9 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
اهم اقدامات شاخص انجام شده
شفاف‌سازي حمايت دولت در بخش مسکن با تأمين منابع از محل قانون هدفمند کردن يارانه‌ها براي پرداخت بخشي از يارانه سود تسهيلات مسکن زوج‌هاي جوان، اقشار آسيب‌پذير، مسکن روستايي و مسکن حمايتي و تامين اعتبار رقمي بالغ بر 000/062/1 ميليون ريال در قالب اسناد خزانه براي زيرساخت مسکن مهر توسط دولت در سه ماهه امسال بخشي از مهمترين اقدامات دولت دوازدهم در حوزه مسکن بوده است. همچنين دولت در خصوص تخفيف عوارض پروانه، حمايت هاي مالي و تراکم و ايجاد تأسيسات عمومي مبلغي بالغ بر 000/850 ميليون ريال اسناد خزانه تأمين اعتبار کرده است. در سه ماهه اخير با وجود محدوديت هاي مالي، اعتباري بالغ بر 1515953 ميليون ريال معادل 24 درصد به بهبود بافتهاي ناکارآمد شهري تخصيص يافته است.
حمايت از بهسازي و نوسازي بافت فرسوده
تکميل مسکن مهر تا پايان سال 1396 و تامين خدمات زيربنايي و روبنايي آن، حمايت از بهسازي و نوسازي بافت فرسوده با تأمين تسهيلات بانکي، افزايش سقف فردي تسهيلات طرح ويژه به سبب پوشش افزايش قيمت مصالح و دستمزدها، نوسازي و بهسازي مسكوني روستائي، تهيه طرح مسکن پيشگام با رويکرد نوسازي بافت فرسوده و نوسازي مسکن با اولويت در 55 هکتار در بافت فرسوده شهر تهران ، شناسايي محدوده‌ها و محلات هدف، تهيه طرح و برنامه بهسازي و توانمندسازي تهيه طرح و مطالعات 183 پروژه، اجراي پروژه هاي نوسازي و توسعه خدمات و زيرساختهاي شهري، تمرکز بر اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي بازآفريني شهري و اجراي پروژه‌هاي محرک توسعه در بافت‌هاي فرسوده و حاشيه‌اي و استفاده از مصالح سازگار با اقليم و شرايط بومي منطقه از مهمترين برنامه هاي پيش رو دولت در بخش مسکن است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۷۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مساله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش‌های متعدد اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره مسکن در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس گفته برخی از کارشناسان فعال این است، تعداد معاملات بیش از هر چیز وابسته به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و به‌ویژه نرخ ارز بود، با افزایش قیمت دلار حجم معاملات مسکن افزایش می‌یافت و با افزایش حجم معاملات مسکن نهایتاً قیمت‌ها در بازار املاک و مستغلات روند صعودی به خود می‌گرفت.

روند معاملات در سال ۱۴۰۲، متفاوت از همیشه شکل گرفت؛ زیرا در بسیاری از ماه‌های سال ۱۴۰۲ تعداد معاملات رسمی کمتر از ۲۰۰۰ یا بعضاً کمتر از ۱۰۰۰ معامله در ماه بود. حتی افزایش قیمت دلار در ماه های پایانی سال نتوانست تکانه جدی در حجم معاملات ایجاد کند.

کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش مداوم قیمت‌ها در صنعت ساختمان موجب تعمیق رکود در بازار شده است.

یک آپارتمان ۸۲ متری دوخوابه در منطقه ۱۹ محله «خانی‌آباد نو» تهران با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۳ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۳۸۲) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۰ متری دوخوابه، ۲ سال ساخت در همین منطقه در محله «عبدل‌آباد» تهران، نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

قیمت رهن واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)

متراژ ساختمان

قیمت اجاره (تومان)

قیمت رهن (تومان)

اسفندیاری - بوستان ۶۳ ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۶۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۸۲ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۸۰ _ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۸۰ _ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۸۲ ۳,۵۰۰,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک شریعتی ۸۵ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کد خبر 6092329 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت به قم سفر می‌کند / عملکرد بانک‌های استان در این سفر بررسی می‌شود
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم؛ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • خبر خوش سخنگوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • نقش ۴۵ نماینده باقیمانده بر عملکرد مجلس
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم/ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند