Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@04:20:35 GMT

طرح تحول نظام سلامت همچون شمشیر دولبه است

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۸۳۸۴

طرح تحول نظام سلامت همچون شمشیر دولبه است

رئیس شبکه بهداشت درگز طرح تحول نظام سلامت را همچون شمشیر دولبه خواند و گفت: اجرای این طرح علاوه بر کاهش چشمگیر در هزینه های آزمایشگاهی عاملی برای مهاجرت متخصصین و تعطیلی مراکز آزمایشگاهی خصوصی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خلیل پاریاب رئیس شبکه بهداشت و درمان درگز در گفت و گو با خبرنگار درگز خبر بیان کرد: تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و ارائه خدمات تخصصی در شهرستان اولویت اول شبکه بهداشت می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاریاب در پاسخ به سوال مطرح شده در مورد بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان توضیح داد: تمام امورات مربوط به این بیمارستان زیر نظر اداره تامین اجتماعی می باشد و تنها صدور مجوز احداث بیمارستان از طریق دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

رئیس شبکه بهداشت درگز در ادامه سخنان خویش به مرکز انتقال خون شهرستان اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به عدم وجود سازمان انتقال خون در شهرستان، شبکه بهداشت هیچ گونه مسئولیتی در جهت اداره این مکان را ندارد ولی با پیگیری های به عمل آمده در جهت خدمت رسانی بیشتر به همشهریان عزیز و تسریع عملیات خون گیری، این مرکز در یکی از بهترین نقاط شهری تاسیس شده است و در حال خدمت رسانی می باشد.

وی ضمن گلایه از سازمان انتقال خون اظهار داشت: با وجود اینکه شبکه بهداشت و درمان درگز تامین پرسنل پزشکی و محل استقرار این مرکز را بعهده گرفته، ولی متاسفانه سازمان انتقال خون همکاری آنچنانی با این مرکز  نداشته و تمام مسئولیت به دوش شبکه بهداشت شهرستان می باشد.

پاریاب در خصوص عدم وجود امکانات مناسب آزمایشگاهی توضیح داد: شرکت های دارویی و پزشکی، ارائه خدمات و تامین نیاز دارویی را صرفا با دریافت وجه نقد انجام می دهند و با توجه به وجود مشکل نقدینگی در شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تهیه لوازم مورد نیاز آزمایشگاه ها با مشکل مواجه شده است.

رئیس شبکه بهداشت درگز در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به وجود تنها دو مرکز آزمایشگاهی در شهرستان تبیین کرد: شهرستان درگز دارای دو مرکز آزمایشگاهی می باشد که یکی از این مراکز خدمات بخش روستایی و دیگری خدمات بخش شهری را بر عهده دارند، این مراکز روزانه به طور تقریبی پاسخگوی 100 نفر از مراجعین جهت انجام آزمایش هستند که با توجه به حجم بالای مراجعه وجود خطای اندازه گیری در آزمایشات یک امر ناگریز است.

وی در تکمیل سخنان خویش گفت: یکی دیگر از علل بروز اشتباه در نتایج آزمایشات در کنار خطای انسانی، اقلام و کیت های آزمایشگاهی است. ایران با قرار گرفتن در تحریم از امکانات و وسایل آزمایشگاهی به روز محروم مانده است و این همت متخصصین و تولید کنندگان داخلی را برای جایگزینی اقلام تحریم شده می طلبد.

پاریاب در مورد اشتباهات پزشکی که گاهی منجر به فوت و یا نقص عضو بیماران می شود گفت: خانواده فرد بیمار می توانند در صورت داشتن شکایت به سازمان نظام پزشکی شهرستان مراجعه کرده و شکایت خود را با مسئولین مربوطه مطرح نمایند، نتیجه پرونده پس از بررسی توسط کارشناسان و متخصصین تیم پزشکی و گذر از مراحل قانونی به اطلاع آنان خواهد رسید.

رئیس شبکه بهداشت درگز خبر داد: خدمات بیمه طلایی فرهنگیان صرفا در مراکز خصوصی انجام پذیر است، این خدمات در صورت امضای تفاهم نامه بین وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ابلاغ به شهرستان ها قابل اجراست.

وی یکی از دلایل عدم اجرای این کار را محدودیت امکانات آزمایشگاهی دانست و گفت: در صورت امضای تفاهم نامه، مراکز آزمایشگاهی دولتی موظف به انجام تمامی آزمایشات می باشند ولی با توجه به نقص و کمبود امکانات نمی توان به درستی پاسخگوی نیاز بیماران بود و این مساله خود عامل مجددی برای نارضایتی مراجعه کنندگان خواهد شد.

پاریاب در بیان علت عدم وجود متخصصین و مراکز آزمایشگاهی خصوصی در شهرستان اظهار داشت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در شهرستان ها هزینه آزمایشات در بخش دولتی به شدت کاهش پیدا کرد، این در حالی است که مراکز خصوصی برای انجام آزمایشات مشابه هزینه بالاتری را دریافت می کنند بنابراین مردم به سوی مراکز دولتی روی آورده و از مراجعه به متخصصین و مراکز خصوصی خودداری می کنند.

وی افزود: تمام شهرستان های کم جمعیت کشور با این مشکل مواجه هستند چرا که برای مراکز خصوصی مقرون به صرفه نیست با هزینه کردن مبالغ بالا و تجهیز آزمایشگاه به جدیدترین ابزار، مراجعه کننده کمی داشته باشند و این مهم ترین دلیل برای عدم وجود متخصصین و تعطیلی مراکز آزمایشگاهی خصوصی در سطح شهرستان است.

رئیس شبکه بهداشت درگز طرح تحول نظام سلامت را همچون شمشیر دولبه خواند و گفت: با اجرای این طرح شاهد کاهش چشمگیر در هزینه های آزمایشگاهی و بیمارستانی هستیم ولی از سوی دیگر این کاهش هزینه در شهرهای کوچک منجر به مهاجرت متخصصین و تعطیلی مراکز آزمایشگاهی خصوصی شده که در این مورد نمایندگان شهرستان ها باید چاره اندیشی کرده و این قانون را اندکی تعدیل کنند.

پاریاب در مورد مشکلات مربوط به الکترونیکی شدن آزمایشگاه ها گفت: این طرح به تازگی و به صورت همزمان در تمام کشور آغاز شده و در حال اجرا می باشد و دارای نقص هایی است که نیازمند تکمیل است بنابراین از همشهریان عزیز خواهشمندیم با صبر و شکیبایی ما را در خدمت رسانی بهتر و رفع مشکلات یاری فرمایند.

وی در خصوص نحوه جذب نیرو گفت: شهرستان درگز هیچ گونه اختیاری در اخذ نیروی جدید ندارد و مجوز استخدام نیرو و اختصاص آن به شهرستان به کلی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان برنامه و بودجه کل کشور می باشد که پس از اعلام نیرو توسط شهرستان و تایید آن توسط سازمان برنامه و بودجه، افراد واجد شرایط بایستی به صورت اینترنتی ثبت نام کرده و مراحل گزینش آنها صورت بگیرد و بعد از پذیرش شروع به کار کنند، در این بین تنها رانندگان شخصی و اداری قابل جذب توسط شبکه بهداشت هستند و سایر پرسنل تماما توسط آزمون جذب می شوند.

رئیس شبکه بهداشت درگز تمامی مطالبات و خواسته های مردمی را بر حق و بجا دانست و اظهار داشت: پرسنل شبکه بهداشت و درمان درگز به صورت شبانه روزی در حال تلاش برای بهبود کیفیت خدمات ارائه شده هستند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

پاریاب در پایان اعلام کرد: با وجود مشکلات فراوان مالی، راه اندازی طبقه دوم بیمارستان، واحد C.T.Scan و خانه بهداشت لطف آباد از اقداماتی است که با موفقیت به بهره برداری رسیده و ساختمان مرکز بهداشت با وسعت 250 متر، چهار واحد خوابگاهی برای پزشکان در مناطق روستایی و خانه بهداشت در روستاهای قزقان دره و دوآبی از پروژه هایی است که در حال اجرا می باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۸۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشوراظهار کرد: با توجه به تکرار زیاد عدم وصول پرستاران به درخواست‌های قانونی و منطقی شان، شاهد آن هستیم که پرستاران بصورت دسته جمعی از حرفه و خدمت بالینی خود در مراکز درمانی دست می‌کشند؛ که این مورد بالاترین سطح هشدار به تخلیه مراکز درمانی از پرستاران است.

زمان زاده افزود: پرستاران جزو معدود گروه‌های سلامت اند که با توجه به ماهیت حرفه‌ای و علمی شان در صورت خلا مراکز درمانی از این نیروها؛ جایگزینی برای خدمت با کیفیت و با صلاحیت و شایسته برای مددجویان و بیماران نخواهد بود و این مساله لطمه بزرگی را بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که بطور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: امروز ضروت توجه به خواسته‌های پرستاران این بار، از مرز درخواست‌های شخصی پرستاران یا پیگیری‌های صنفی شان در سازمان نظام پرستاری و سایر نهاد‌های پرستاری عبور کرده است، در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم را نشانه رفته است و برای حاکمیت و نظام‌سلامت، بالاترین سطح هشدار در ارائه حداقل‌های خدمات سلامت به عموم مردم در سطوح بیمارستان‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری آنان در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی‌های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آنطور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه‌های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و. می‌باشد.


مسئولین به صورت اختصاصی پرستاری را درنظر بگیرند

زمان زاده خاطر نشان کرد: باید مسئولین محترم در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی‌ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش‌ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی‌تر و معقولانه‌تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می‌باشد، ورود نمایند، زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی در کشور انجام می شود
  • انجام سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی با حداقل خطا در کشور
  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آزمایشگاه های بالینی پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • فعالیت ۸۲۰۰ آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری