Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان-زنجان نیاز به توسعه دارد، این جمله و جملاتی نظیر این همواره توسط مسئولان استان عنوان شده ولی این روزها شاهد هستیم باوجود همه صحبت هایی که می شود برخی ترمز توسعه استان را می کشند.

خبرگزاری مهر-گروه استانها: در حالی استان زنجان در تلاش است روند سرمایه گذاری را بهبود بخشد، خبر انصراف یک سرمایه گذار بزرگ که از آن به عنوان ابرپروژه سرمایه گذاری یاد می شود روند توسعه صنعتی استان زنجان را تحت الشعاع خود قرار داد تا ثابت شود که هنوز دست هایی هست که نمی خواهند زنجان در مسیر توسعه گام بردارد و ترمز توسعه استان زنجان را می کشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی همواره در زنجان سد راه توسعه استان بوده اند و تلاش کرده اند در روند توسعه استان به بهانه های مختلف مانع ایجاد کنند بهانه هایی که بین همه استانهای کشور تنها در زنجان مطرح می شود تا شاید زنجان پایلوتی برای قوانین دست و پاگیر سرمایه گذاری شود. شاید هم دست هایی وجود دارد که وقتی می بییند سرمایه گذاری عظیمی در زنجان صورت می گیرد آن را به شهرهای مورد علاقه و نظرشان هدایت کنند.

رهبری معظم انقلاب در نامگذاری های سال، در سالهای اخیر لزوم توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی و اشتغال را مورد تاکید قرار داده اند و این امر نشان از دغدغه ایشان به توسعه و سرمایه گذاری دارد ولی سوال اینجاست که چرا در استان زنجان برخی در تضاد با این فرامین گام برمی دارند و سعی می کنند ترمز سرمایه گذار و توسعه صنعتی استان را بکشند.

توسعه سرمایه گذاری و استقرار صنعت همواره به عنوان اصل مهم در برنامه ریزی های مطرح و این اصل در استان زنجان همواره مورد توجه بوده ولی عدم همراهی برخی دستگاهها این روزها مانع سرمایه گذاری در استان زنجان شده است.

با اینکه لایه‌های مختلف جامعه استان زنجان امروز اهمیت توسعه اقتصادی را مطابق با راهبردهای تعریف شده رهبری درک کرده اند و انتظار زیادی نیز از مسئولان اقتصادی استان برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی دارند، این روزها خروج یک سرمایه گذار بزرگ از استان موجی از انتقادات را به مدیران استانی وارد کرده است.

حجم سرمایه‌گذاری صنعتی در استان زنجان رشد قابل توجهی داشته است

طی سال‌های گذشته حجم سرمایه‌گذاری صنعتی در استان زنجان رشد قابل توجهی داشته اما همواره عدم توسعه متوازن صنعت به نسبت جمعیت و حجم بالای مشکلات اقتصادی همچون بیکاری و درآمد سرانه مردم نتوانسته این میزان از رشد را برای مردم قابل لمس کند.

مسئولان کشوری و استانی در سال های اخیر همواره نسبت به محدودیت اعتبارات دولتی برای توسعه و رشد اقتصادی سخن گفتند و بر ضرورت حمایت جدی از بخش خصوصی برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی و کاهش مشکلات در این بخش تاکید کردند که در این راستا باید سوال کرد چه میزان فاصله از ایراد اظهارات تا عمل به آن وجود داشته است.

در ماه های ابتدایی سال جاری خبری در فضای اقتصادی استان رسانه ای شد مبنی بر اینکه یک سرمایه گذاری قابل توجهی برای تولید خودروی برقی در استان انجام خواهد شد که نیازمند حمایت مسئولان است. در این راستا هرچند مقامات دولتی بنا بر روحیه محافظه کارانه خود اظهار نظر رسمی نکردند، اما رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان در جمع خبرنگاران این خبر مهم را رسانه ای کرد.

سجاد نباتچیان این سرمایه گذاری و پروژه را یک "ابرپروژه" نام برد و گفت: میزان سرمایه‎‏گذاری در ابرپروژه تولید خودروی برقی در زنجان بالای یک میلیارد دلار خواهد بود و این طرح نیازمند حمایت‎های تعرفه‎ای و یارانه‎ای است.

وی اظهار کرد: صدور مجوز سرمایه‎گذاری، مراقبت و صیانت از سرمایه‎گذار و واسطه‎گری بین بخش دولتی و خصوصی توسط خانه صنعت، معدن و تجارت انجام می‎گیرد.

جذب سرمایه‎گذاران غیر استانی اولویت نخست است

رئیس خانه صنعت، معدن استان زنجان گفت: در حال حاضر مهم‎ترین اولویت خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، جذب سرمایه‎گذاران غیر استانی است و همه تلاش‎ها بر این است که زنجان به یک شهر صنعتی تبدیل شود. با اجرای پروژه‎های کوچک، زنجان به استانی صنعتی تبدیل نمی شود و باید گام‎های بزرگی برداشته شود و سرمایه‎گذاری بزرگی با نیروی کار بالای ۵۰۰ نفر و یک هزار نفر در استان زنجان انجام گیرد، تا این استان یک استان صنعتی شود.

راه‎اندازی ابر پروژه تولید خودروی برقی در استان پیگیری می‎شود و با راه‎اندازی آن، استان زنجان از نظر صنعتی و سرمایه‎گذاری انگشت‎نما می شودوی تاکید کرد: راه‎اندازی ابر پروژه تولید خودروی برقی در استان پیگیری می‎شود و با راه‎اندازی آن، استان زنجان از نظر صنعتی و سرمایه‎گذاری انگشت‎نما می شود.

اظهارات رئیس خانه صنعت، معدن استان زنجان در خصوص این حجم سرمایه گذاری بسیار قابل تامل است. اینکه تاکید می شود برای حضور چنین طرح هایی در استان نیازمند حمایت‎های تعرفه‎ای و یارانه‎ای از طرف دولت هستیم و صیانت از سرمایه گذار و تلاش برای جذب سرمایه گذاری بزرگ مقیاس برای توسعه صنعتی-اقتصادی استان باید در اولویت باشد.

اینکه سجاد نباتچیات از این طرح و پروژه به عنوان ابر پروژه یاد می کند یک دلیل بیشتر ندارد و آن حجم بالای سرمایه گذاری آن در قیاس با مجموع سرمایه گذاری صنعتی استان از ابتدا تاکنون و همچنین خاص بودن آن بوده است. مجموع سرمایه گذاری صنعتی استان تاکنون نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. یک میلیارد دلار با دلاری ۳ هزار و ۸۰۰ تومان معادل ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می شود.  باکمی دقت به اعداد و ارقام درج شده می توان به این نتیجه رسید که این سرمایه گذاری به اندازه ۶۰ درصد کل سرمایه گذاری در استان است.

سرمایه گذاری بزرگی که از زنجان رفت

در روزهای اخیر اما سجاد نباتچیان، همانطور که خبر خوش حضور این سرمایه گذار را در استان داده بود، به همین میزان خبر تلخ خروج آن را داد تا آب پاکی بر امیدها و آرزوهای صنعتی و اقتصادی زنجانی ها ریخته باشد.

وی در همایش استاندارد و تجلیل از واحدهای نمونه کیفی، با بیان اینکه تولیدکنندگان خود را موظف به حرکت بر اساس رویکردهای استاندارد می‌دانند، اظهار کرد: حوزه استانداردسازی اتومبیل‌ها در کشور قابل قبول نیست و باید کار بیشتری در این زمینه انجام گیرد و استاندارد باید در همه شئون از جمله تولیدات و خدمات مورد توجه قرار گیرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با انتقاد از تصمیم مجلس برای رسیدگی به حساب‌های شخصی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: متاسفانه این کار از استان زنجان آغاز شد و نتیجه آن این بود که یک سرمایه‌گذار برای تولید خوردروی برقی از زنجان فرار کرد.

دارایی پاسخگوی فرار سرمایه گذار از استان زنجان باشد

نباتچیان خواستار پاسخ اداره کل دارایی استان در این خصوص شد و گفت: اداره کل دارایی بگوید که از رسیدگی به حساب‌های شخصی صاحبان صنایع چه سودی برده است و این قانون برای همه استان‌ها در کشور نوشته شده بود اما زنجان پایلوت اجرای آن شد. دولتی‌ها برای نگاه مسئولانه به فعالیت‌ها باید در کنار تولیدکنندگان باشند و در این شرایط است که می‌توان ایرانی استاندارد داشت.

این رویدادهای سینوسی و قابل تامل در استان زنجان در حالی طی ماه های اخیر رسانه ای شد که مدیریت استان به صورت متعدد از حمایت جدی برای فراهم سازی زمینه حضور سرمایه گذاران سخن گفته بود و حتی بعد از رسانه ای شدن موضوع این سرمایه گذاری در نشست خبری با رسانه ها تاکید کرد اجازه خروج این سرمایه گذار را از استان نخواهد داد.

اجازه خروج سرمایه گذاری از استان زنجان داده نمی شود

استاندار زنجان اوایل سالجاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، با بیان اینکه اجازه خروج سرمایه گذاری از استان داده نمی شود، افزود: در خصوص سرمایه گذاری که بخش خصوصی سرمایه نظام جمهوری اسلامی بوده و با فعالیت در اقتصاد کشور مسئولیت سنگینی از دوش بخش دولتی برداشته می شود و باید رویکردها در این بخش به صورت حمایت حداکثری انجام شودمقرر بود در استان به تولید خودروی برقی مبادرت کند رایزنی لازم صورت گرفته و مشکلاتی که در خصوص اظهارنامه مالیاتی پیش آمده بود برطرف شده و این سرمایه گذار برای ساخت واحد تولیدی در استان خواهد ماند.

درویش امیری با بیان اینکه تاکید شده در مواقع اختلاف بین بخش خصوصی و دستگاه دولتی باید بخش دولتی کوتاه بیاید، افزود: بخش خصوصی سرمایه نظام جمهوری اسلامی بوده و با فعالیت در اقتصاد کشور مسئولیت سنگینی از دوش بخش دولتی برداشته می شود و باید رویکردها در این بخش به صورت حمایت حداکثری انجام شود.

درویش امیری در خصوص برنامه چهار ساله دولت در استان نیز تاکید کرد: در روز معارفه به صورت چکیده برنامه های توسعه ای استان را طرح کردم که شامل دستیابی به پیشرفت و توسعه استان، افزایش تولید، ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و توسعه صادرات از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت عالی استان در دولت دوازدهم خواهد بود.

فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوص در اقتصاد زنجان رویکرد مهم مدیریت استان است

استاندار زنجان تکیه بر بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه حضور این بخش در اقتصاد استان را رویکرد مهم مدیریت استان برشمرد و خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی که مرتبط با حضور بخش خصوصی در اقتصاد استان هستند تکلیف شده اند که مشکلات و تنگناهای بخش خصوصی را پیگیری و برطرف کنند.

این موضع گیری صریح استاندار زنجان از یک سو، و نیاز شدید استان زنجان به بحث سرمایه گذاری از سویی دیگر، تلاش برای ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی را به استان زنجان بیش از پیش نشان می دهد ولی در این میان برخورداری برخی مدیران از روحیه ایستایی و بازدارندگی و شاید برخی اغزاض شخصی و سیاسی باعث شده است در برخی زمان ها دست های مانع از حضور سرمایه گذاران بزرگ در استان شود، سرمایه گذارانی که حضور آنها و استقرار صنایع توسط این افراد سرمایه گذاری عظیم و تاثیرگذار را در استان ایجاد می کند.

با وجود تلاش های صورت گرفته برای مصاحبه با مدیرکل امور مالیاتی در خصوص مطالب عنوان شده وی حاضر به مصاحبه نشد.

بی شک این فرار سرمایه گذار نه اولین فرار سرمایه گذار از استان زنجان و نه به عنوان آخرین فرار سرمایه گذاری از استان خواهد بود و تا مردم استان زنجان و بخصوص شهروندان زنجانی مطالبه گری نکنند و نسبت به وضعیت موجود در زمینه خروج سرمایه گذاران از زنجان پرسشگری نکنند برخی ها ترمز توسعه صنعت و اشتغالزایی استان  زنجان را خواهند کشید تا شاید این امر منافع شخصی و گروهی خود را رقم بزند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهرانی‌ها امروز یک نفس راحت می‌کشند!

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.

به گزارش ایسنا، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۱ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۹۴ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

تهران از ابتدای سال، ۵ روز هوای پاک و ۳۲ روز هوای قابل قبول داشته است و در هیچ روزی از سال جدید کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار نگرفته است.

دیگر خبرها

  • تخصیص پروژه مسکن به ۱۰۱۴ نفر از متقاضیان نهادهای حمایتی در استان زنجان
  • توسعه و بهسازی بزرگراه های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • توسعه و بهسازی بزرگ‌راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • تهرانی‌ها امروز یک نفس راحت می‌کشند!
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١۴٠٢
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان