Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کلیسای کانتور که یادگار دوران حضور روس ها در قزوین است، بر اساس برخی منابع سومین کلیسای کوچک جهان نیز به شمار می رود ولی این منابع در خصوص 2 کلسیای کوچک دیگر سکوت کرده اند و همین موضوع انجام یک پژوهش در این خصوص را ضروری کرده است.
این مکان یکی از چند کلیسای قزوین است که اکنون فقط جنبه گردشگری دارد و به دلیل نبود پیروان مذهب ارتدوکس در این شهر برخلاف سایر اماکن مذهبی مسیحیان،عبادت کننده ای ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کانتور همچنین تنها کلیسای قزوین است که تنها به منظور استفاده اتباع یک کشور دیگر در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده و نام آن به معنی مقر و مرکز است.
براساس نوشته کتاب قزوین،آیینه تاریخ و طبیعت ایران، محوطه به نسبت وسیعی که به خیابان های دارایی،بوعلی و خیام کنونی قزوین محدود می شود، در اواخر دوره قاجار در اختیار اتباع دولت روسیه قرار داشته است.
در آن زمان در این محوطه علاوه بر ساختمان کنسولگری روسیه در قزوین، تاسیسات دیگری نظیر منبع آب، سالن تئاتر و باله و از جمله کلیسا برای استفاده مهندسان و کارکنان روسی شاغل در پروژه راه شوسه قزوین ساخته شده بود.
این بنا هم اکنون علاوه بر جنبه گردشکری، محلی برای عرضه صنایع دستی به ویژه سنگ های تزئینی است و توضیحات لازم در خصوص آن نیز توسط متصدی عرضه صنایع دستی به گردشگران و خریداران ارائه می شود.
بر اساس توضیحات ارائه شده، این کلیسا دارای 2 اتاق است که یکی برای غسل تعمید نوزادان و دیگری برای تعویض لباس کشیش مورد استفاده قرار می گرفته است.
این کلیسا دارای طرحی صلیبی شکل است و نمای آجری قرمز، پوشش شیروانی گنبدها به همراه آجر لعابدار و نوآوری در فرم های تزیینی هندسی از ویژگی های آن به شمار می رود و معماری متفاوتی با سایر بناهای قدیمی قزوین دارد.
ساختمان این کلیسا مانند دیگر کلیساها طرحی چلیپایی دارد و به دلیل اینکه در آن زمان ارتودکس ها ایستاده عبادت می‌کردند، این کلیسا بسیار کوچک ساخته شده و فاقد نیمکت است.
این کلیسا که به نام برج ناقوس نیز معروف است، قبلا دارای ناقوسی بوده که اکنون وجود ندارد و همچنین دارای دارای 2 گنبد یکی بزرگ در مرکز محل عبادت و دیگری کوچکتر در بالای محراب است.
در حیاط این کلیسا 2 سنگ قبر یکی کوچک و دیگری بزرگتر چشم هر ببینده ای را به خود جلب می کند که اولی مربوط به خلبان یک بالگرد روسی است که در دوران جنگ دوم جهانی در نزدیگی قزوین سقوط می کند و دیگری آرامگاه ابدی یک مهدس روس است.

**کلیسای کانتور، معرف تنوع جاذبه های گردشگری قزوین
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در گذشته یک شرکت روسی که کار احداث جاده شوسه تهران به قزوین و قزوین به رشت را عهده دار بود برای استقرار کارکنان خود منطقه ای از شمال شرق شهر قزوین را در اختیار گرفته و در آن اقدام به احداث بناهای مورد نظر می کنند که کلیسای کانتور یکی از آنها بوده است.
محمدعلی حضرتی گفت: این کلیسا مکانی برای گردهمایی کارکنان این شرکت روس به منظور پرداختن به عبادت بوده است.
وی با بیان اینکه کانتور به عنوان کوچک ترین کلیسای ایران شناخته می شود، افزود: از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا این است که کلیساهای ساخته شده در ایران عمدتا مربوط به ارامنه و آسوری ها بوده اما کانتور کلیسایی مختص به ارتدوکس ها می باشد.
حضرتی از کلیسای کانتور به عنوان یکی از ده ها جاذبه گردشگری شهر قزوین یاد کرد و گفت: این کلیسا امروز ضمن اینکه پذیرای مسافران است، محلی برای عرضه صنایع دستی نیز به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: کلیسای کانتور در کنار وجود امامزاده ها و آرامگاه هایی با بناهای تاریخی، مساجد و کاروانسراهای قدیمی، آب انبارها، حمام ها و بناهایی مانند کاخ چهلستون و سردر عالی قاپو به عنوان عمارت شاهی دوره صفوی همچنین معرف تنوع جاذبه های گردشگری شهر قزوین است.
خبرنگار: رضا اولادی**انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۰۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین ویژه جلالی برای ارسال‌ پاس‌گلهای بیشتر! (عکس)

به گزارش ورزش سه،هفته های پایانی لیگ به دلیل حساسیت بالا و فشردگی جدول مسابقات با استرس زیادی همراه است و یک اصطلاح در فوتبال وجود دارد که می‌گویند دروازه ها کوچک می‌شود، ابولفضل جلالی در هفته های اخیر عملکرد خیره کننده ای داشته و در سه هفته اخیر چهار پاس گل ارسال کرده و یکی از بهترین بازیکنان استقلال بوده و ادامه درخشش او در بازی‌های باقی مانده برای استقلال اهمیت ویژه ای دارد.

جلالی در تمرینات استقلال با انگیزه و انرژی خاصی حاضر می‌شود و بیش از قبل در حال تلاش کردن است تا رکورد منحصر به فرد را در طول فصل به نام خود ثبت کند و بتواند عنوان فردی گلساز ترین بازیکن لیگ را بالاتر از آلوز پرتغالی به دست آورد و دستاورد بزرگی داشته باشد و علاوه بر آن در مسیر قهرمانی احتمالی استقلال بازیکن تاثیرگذاری باشد.

او در آخرین تمرین استقلال آیتم جالبی را پشت سر گذاشت و با دروازه های کوچک تمرین کرد، همچنین ارسال از جناحین، ضربه به دروازه و استارت های سرعتی جز موارد تمرینی این بازیکن بود تا همه شرایط احتمالی مسابقه را در تمرینات مرور کند و راه های ارسال پاس گل را در شرایط مختلف پشت سر بگذارد و با ذهنی آماده به زمین مسابقه وارد شود.

جلالی تا اینجای فصل 9 پاس گل برای بازیکنان استقلال ارسال کرده و با رکوردی خاص به دنبال افزایش آمار خود خواهد بود، او بالاتر از مدافعان چپ سال‌های گذشته تنها یک پاس گل با علیرضا نیکبخت فاصله دارد تا عنوان بهترین دفاع جپ سال‌های اخیر استقلال را به نام خود کند.

دیگر خبرها

  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • تمرین ویژه جلالی برای ارسال‌ پاس‌گلهای بیشتر! (عکس)
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار