Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت که 70 درصد اعتبارات مربوط به این معاونت به موضوع مهم توسعه و تجهیز ناوگان ریلی(مترو) شهر اختصاص داده می شود.

به گزارش ایرنا، محسن پورسید آقایی روز سه شنبه در بیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران افزود: مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده برای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران 6 هزار میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پورسیدآقایی تصریح کرد: 57 درصد از این اعتبار در حوزه مترو و 12 درصد نیز در بخش بهره برداری شرکت مترو هزینه می شود که در مجموع 70 درصد اعتبارات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به بخش مترو اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: 20 درصد اعتبارات معاونت نیز در بخش اتوبوسرانی و مابقی در دیگر بخش های کاری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران هزینه می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فعالیت 9 شرکت و سازمان در این معاونت، افزود: 19 هزار نفر در این معاونت شهرداری تهران مشغول بکار هستند که معادل یک سوم کارکنان شهرداری است.
وی با بیان اینکه در زمینه قوانین برای حمایت از حمل و نقل در سطح تهران مشکلی نداریم، اما باید برای رفع نقص برخی از این قوانین تلاش کنیم، گفت: در چشم‌انداز حمل و نقل شهر تهران، سامانه عمومی یکپارچه، پاک و روان، ایمن و در دسترس پیش بینی شده است.
به گفته وی، ماموریت اصلی شهرداری تهران در برنامه 5 ساله دوم، توسعه سیستم هوشمند و مدیریت حمل و نقل سازگار با محیط زیست، انسان‌ محور و مدیریت عرضه و تقاضا است.

*دولت هیچ پول نقدی به معاونت حمل و نقل نداده است
معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه در دولت ردیف‌های زیادی برای توسعه حمل و نقل وجود دارد، گفت: دریافتی شهرداری تهران دراین بخش بسیار ناچیز است و تا کنون یک مرحله 48 میلیارد و یک مرحله نیز 29 میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شده که البته هیچ کدام به صورت نقدی نبوده است.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال 48 میلیارد تومان صرف بازپرداخت اوراق مشارکت قبلی شرکت مترو شده و ما تا به امروز از دولت در زمینه یارانه بلیت مترو، اتوبوس و سایر موارد نیز پول نقد دریافت نکرده‌ایم.
پورسیدآقایی افزود: همچنین در بخش جرائم راهنمایی و رانندگی نیز پرداختی دولت به شهرداری تهران در حد صفر است.

* آمار 60 درصدی توسعه حمل و نقل در تهران غیرواقعی است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی حوزه حمل و نقل، سهم ناچیز حمل و نقل عمومی است، گفت: بر خلاف آمارها که از توسعه 60 درصدی حمل و نقل در تهران خبر می‌دهد، توسعه حمل و نقل در پایتخت با احتساب تاکسی‌ها به 45 درصد می‌رسد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در دنیا تاکسی جزء حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود و تاکسی‌ها بخشی از شبکه حمل و نقل خصوصی هستند.

*عوارض حمل و نقل شخصی در تهران پایین است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یکی از علل استفاده از خودروهای شخصی در پایتخت را پایین بودن عوارض ناشی از آن دانست و گفت: در بیشتر کشورهای دنیا عوارضی تحت عنوان «عبور از معابر خاص و بزرگراه‌ها» وجود دارد، در صورتی که در ایران چنین قانونی تعریف نشده و این خود عاملی برای تقویت استفاده از خودروهای شخصی است.
وی با تاکید بر کمبود منابع برای توسعه حمل و نقل عمومی افزود: در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی منابع محدود است و ما برای تکمیل خطوط مترو 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

* شهر تهران به 10 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد
وی با بیان اینکه علاوه‌ بر مشکلات موجود در بخش مترو تهران، در بخش اتوبوسرانی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم، اظهار کرد: تهران به 10 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، این در حالی است که 3 هزار و 700 دستگاه اتوبوس شهر تهران از رده خارج شده‌اند و باید 6 هزار و 700 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شود.
به گفته وی، برای خرید هر دستگاه اتوبوس 600 الی 700 میلیون تومان اعتبار تیاز است که دراین زمینه هم با مشکل جدی اعتبار و منابع مالی مواجه هستیم و منابع موجود نیز صرف نگهداری دستگاهها می شود.

* کمبود در سیستم حمل و نقل عمومی مناطق غربی تهران
پورسیدآقایی، نبود سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی و پوشش کافی در تمامی نقاط شهر تهران را یکی دیگر از معضلات این حوزه عنوان و اظهار کرد: در منطقه 22 پایتخت هیچ سیستم حمل و نقل عمومی وجود ندارد و در واقع این منطقه فاقد مترو و خطوط بی ‌آر تی است.

*چندگانگی مدیریت حمل و نقل در پایتخت
معاون شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت ترافیک در پایتخت یکپارچه نیست، گفت: در شهر تهران چندگانگی مدیریت در مسائل حمل و نقل وجود دارد و در واقع مسئولیت شهرداری با اختیاراتش مطابقت ندارد، مثلا همه از شهرداری توقع دارند که معضل ترافیک را حل کند در حالی که اختیارات برعهده شهرداری نیست و ارگان‌های متفاوتی در این زمینه مسئولیت دارند.
به گفته وی، مثلا در موضوع ساده‌ای مثل قیمت ‌گذاری عوارض ورود به طرح ترافیک، وزارت دفاع و سازمان حمایت دخالت می‌کنند و سازمان حمایت نیز علیه شهرداری شکایت می‌کند و با انگ افزایش قیمت بیش از حد مجاز و شکایت به تعزیرات، شهرداری تهران محکوم می‌شود.

* لزوم هماهنگی با شهرداری تهران در ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه باید در ساخت و سازها یکپارچگی مدیریتی با معاونت حمل و نقل وجود داشته باشد، گفت: طرح ساخت و سازها و توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل نیست و ما باید هر جایی که ساخت و سازی را انجام می‌دهیم به مسائل حمل و نقل آن نیز توجه کنیم، به همین دلیل لزوم هماهنگی با معاونت حمل و نقل در ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه از مسائل قابل توجه است.
پورسید آقایی، همگام نبودن سیاست‌های کلان کشور با توسعه پایدار را یکی دیگر از معضلات این حوزه عنوان و اظهار کرد: استفاده از خودروهای کم مصرف و برقی و نصب فیلتر روی کامیون‌ها از مواردی است که می‌تواند برای رفع آلودگی هوا موثر باشد اما حمایت از خودروسازان داخلی این اجازه را به ما نمی‌دهد.
به گفته وی، در واقع در سیاست‌های کشور همراهی کافی برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود ندارد و مکانیسم‌های کافی بین دولت و شورای شهر تعریف نشده است.
وی تصریح کرد: سوختی که در شهرها مصرف می‌شود در سایر کشورها دارای عوارض است و شامل حال کسانی می‌شود که از خودروهای شخصی خود بیش از اندازه استفاده می‌کنند اما چنین مکانیسمی در پایتخت وجود ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر عدم ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سطح پایتخت نیز گفت: ما در تهران در رابطه با موضوع پارک حاشیه‌ای با مشکل مواجه هستیم، این در حالی است که شهری مثل مشهد در این زمینه بسیار بهتر از پایتخت عمل کرده است.
به گفته وی، در تهران 15 هزار محل پارک همراه با پارکومتر وجود دارد که کارایی لازم را ندارند.

*تاکسی‌های اینترنتی هیچ مقرراتی را رعایت نمی‌کنند
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه تاکسی‌های اینترنتی تابع هیچ مقررات خاصی نیستند، افزود: تاکسی‌های اینترنتی تعداد خودروهایشان بیشتر از تاکسی‌های تحت نظر شهرداری تهران است، شهرداری اکنون 80 هزار تاکسی در اختیار دارد اما تعداد تاکسی‌های اینترنتی فعال در پایتخت 2 برابر این رقم است.
به گفته پورسید آقایی، 22 شرکت اینترنتی خصوصی در شبکه تاکسیرانی پایتخت فعالیت می‌کنند بدون اینکه از نحوه عملکرد آنها اطلاعاتی داشته باشیم.
وی با انتقاد از سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه گفت که به عنوان مثال آژانس‌ها(تاکسی سرویس) در پایتخت که از معضلات ترافیکی هستند زیر نظر شهرداری تهران فعالیت نمی‌کنند و با صنف ارتباط دارند، به ‌رغم اینکه بر اساس قانون مدیریت بار و مسافر بر عهده شهرداری است.

*ضرورت ساماندهی طرح زوج و فرد
پورسید آقایی با بیان اینکه طرح ترافیک بیش از 30 سال است که در پایتخت اجرا می‌شود، گفت: این طرح به عنوان یک طرح اضطراری شروع و ادامه پیدا کرد، اما باید در نتایج آن بازنگری شود.
وی ا فزود: کارت‌های طرح ترافیک شناور مورد اعتراض دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته، این در حالی است که از 118 هزار خودرویی که مجوز ورود به طرح ترافیک دارند بخش کمی از آن، خودروهای شخصی هستند و بیشتر متعلق به ارگان‌های مختلف است.

* موتورسیکلت‌ها پدیده خاص پایتخت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها پدیده خاص پایتخت هستند، گفت که در هیچ جای دنیا، چنین پدیده‌ای وجود ندارد و اکنون بیش از 3 میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که میزان آلایندگی آنها بسیار بالا است.
وی افزود: بیشترین آمار کشته شدگان در تهران مربوط به راکبین موتورسیکلت است همچنین بخش عمده ترافیک نیز به تردد همین وسیله نقلیه مربوط می‌شود، البته برخورد با این افراد تبعات اجتماعی خاص خود را دارد که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
پورسید آقایی با اشاره مجدد به عدم پرداخت پول جرائم به شهرداری‌ها اضافه کرد: در مجموع 4 هزار و 600 میلیارد تومان ردیف درآمدی برای جرائم وجود دارد، اما 550میلیارد تومان آن به کل شهرداری‌های کشور اختصاص یافته و این در حالی است که طبق ماده 23 قانون جرائم باید 60 درصد به شهرداری و 20 درصد به نیروی انتظامی تخصیص پیدا کند که متاسفانه از 6 میلیارد تومانی که برای حوزه تهران در نظر گرفته شده، هنوز مبلغی به شهرداری پرداخت نشده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: مهدی مقدر - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/9343/7244**1625

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۳۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت

 شهریار افندی‌زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت از بزرگراه آزادگان در مناطق ۱۸ و ۱۹ به عنوان معابر پرترددی که نیاز بیشتری به ایمن‌سازی و رسیدگی داشتند، آغاز شده است. 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح ایمنی بزرگراه‌ها و پیش‌بینی تدابیر و تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات افزود: از طریق مناطق ۱۸ و ۱۹ نسبت به احصای کاستی‌ها و کمبود‌های بزرگراه آزادگان اقدام کرده و پس از بررسی دقیق آنها، تجهیزات موردنیاز را مشخص و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم انجام شد.

 افندی‌زاده اظهار کرد: خط کشی محوری، ممتد، منقطع و بستر جناغی ها، مرمت و نوسازی گاردریل‌ها، نصب تابلو‌های خطرنما برای آشکارسازی و نصب انواع تجهیزات ایمنی همچون کاشن‌تانک و استوانه، از اقدام‌هایی است که در محدوده مناطق ۱۸ و ۱۹ شهرداری تهران انجام شده است. 

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با بیان اینکه مناطقی که محور آزادگان در محدوده آن قرار دارد، از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای افزایش سطح خدمات و ایمن‌سازی است، تصریح کرد: در این طرح که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده، بیش از ۱۲ گروه اجرایی در حال فعالیت هستند و ۲۴ نقطه از جناغی‌ها با استفاده از ۴۴ قطعه کاشن‌تانک و ۱۲۰ عدد استوانه ایمن‌سازی و حدود ۱۵۰ شاخه گاردریل مرمت و تعویض شده است.

افندی‌زاده ادامه داد: نصب بیش از ۱۰۰ عدد تابلوی خطرنما ۶۰*۲۰ و حدود ۶۴ هزار متر خط‌کشی منقطع و ۴۲ هزار متر خط‌کشی ممتد از دیگر اقداماتی بود که در راستای ایجاد ایمنی بیشتر در بزرگراه آزادگان انجام شده است. 

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران یادآور شد؛ در نظر است با تعیین اولویت بزرگراه‌ها و با مشارکت پلیس و شهرداری‌های مناطق، این طرح در تمام شبکه بزرگراهی تهران اجرا شود. 

 گفتنی است؛ بزرگراه آزادگان، از شاهراه‌های شهر تهران است که به دلیل طول تقریبی ۵۹ کیلومتری، تردد روزافزون خودرو‌های سبک و سنگین، دسترسی‌های بسیار، سرعت بالای وسایل نقلیه و تعداد زیاد سرقت تجهیزات، ایمن‌سازی آن همیشه از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌‌های پایتخت
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌ های پایتخت برای کاهش تصادفات؛ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت برای کاهش تصادفات/ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • ترافیک سنگین در محور‌های شمال شرق پایتخت
  • ترافیک سنگین در محورهای شمال شرق پایتخت
  • دو منطقه تهران در صدر جدول لیگ تصادفات پایتخت قرار گرفتند
  • دو منطقه تهران در جدول صدر جدول لیگ تصادفات شهر