Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - همایش علمی - فرهنگی «ام المومنین خدیجه الکبری» با حضور معاون رئیس جمهوری افغانستان ؛ محمدرضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و برخی از نمایندگان مجلس افغانستان در ساختمان جدید دانشگاه «جامعة المصطفی (ص) » واحد کابل برگزار شد.

به گزارش ایرنا ؛ در این همایش که امروز پنجشنبه همزمان با رونمایی از مجموعه مقالات رسیده به دبیرخانه همایش و به مناسبت بزرگداشت سالروز میلاد پیامبر مکرم اسلام (ص) برگزار شد ؛ «محمد سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان از حضرت خدیجه به عنوان الگویی شاخص برای تبیین جایگاه زن در اسلام نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی جایگاه و منزلت حضرت خدیجه را بر اساس روایت های رسیده تشریح کرد و به نقش ایشان در ابعاد اجتماعی ، اقتصادی و تربیتی در تثبیت نهضت نوظهور اسلام تاکید کرد.
دانش گفت تاثیر حضرت خدیجه کبری در پیشرفت دین اسلام از حوزه های گوناگون محسوس و غیر قابل انکار است و علمای اسلام در فرقه ها مختلف درباره این جایگاه اتفاق نظر وجود دارد.
وی گفت که حضرت خدیجه با چنین ویژگی ؛ شخصیت محوری برای وحدت امت اسلامی است .
به گفته دانش مادر فاطمه الزهرا (س) در همه امور اجتماعی و سیاسی در کنار پیامبر بود و در دوران حیات خود کوچکترین رنجش و ناراحتی را برای پیامبر فراهم نکرد که همه امت اسلامی در این باره وحدت نظر دارند.
معاون رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد که خدیجه اولین زن مسلمان است که به پیامبر ایمان آورد و به صورت استوار در کنار پیامبر گرامی اسلام ایستاد.
دانش گفت که اگر امروز ما حضرت خدیجه را الگوی زنان قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که هیچ محدودیتی در نگاه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای حضور اجتماعی زنان وجود ندارد.
معاون رئیس جمهوری افغانستان مدارا و صبوری را برگرفته از صدر اسلام و شخصیتی مانند حضرت خدیجه دانست و گفت افراطی گری برخی از گروه های تکفیری و سلفی چیزی جدا از اسلام است و این نوع تفکر هیچگاه در صدراسلام جای نداشت .
دانش افزود که این تفکر که همه حقیقت از اسلام در نزد ماست و بر مشترکات مذاهب چشم پوشی شود و باقی پیروان اسلام را کافر بخوانیم اساس تفکر داعش است و هر که این نوع اندیشه کند داعشی است چه در میان مذاهب اهل سنت باشد چه در میان تشیع .
او به مشترکات انسان ها اشاره کرد و گفت یک مسلمان باید با توجه به همین اشتراکات بشری ، امروز شیوه های تعامل و همزیستی خود را با دیگر اعضای جامعه بشری که دین و مذهب متفاوت دارند ؛ تعریف کند.
وی از علمای جهان اسلام خواست که بر همین اساس بر وجوه مشترک برای همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان در جهان بشریت تمرکز کنند و سوالات اساسی اقشار مختلف جامعه را پاسخی عقلانه و منطقی بدهند.
«حجت الاسلام ابولقاسم علیدوست» از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این همایش از حضرت خدیجه به عنوان ظرفیتی بزرگ برای جهان اسلام و بشریت یاد کرد که می تواند الگوی مناسبی برای زنان در عرصه های مختلف باشد.
وی از ظرفیت ها و قابلیت های منحصر به فرد ملت افغانستان یاد کرد و از هوشمندی ، سخت کوشی ، صبوری و ایستادگی به عنوان شاخصه های آشکار این جامعه یاد کرد و گفت : به رغم چهار دهه جنگ در این کشور ، ملت افغانستان علاوه بر جاری نگه داشتن جریان زندگی به تربیت و پرورش نخبگان و فرهیختگان خود پرداخته است.
علیدوست گفت که با توجه با حضور غربی ها در افغانستان مسئولیت بزرگی متوجه مردم این کشور به ویژه زنان آن است و باید زنان خود را از فضای تبلیغی مسموم صیانت کنند و در مسیر تعالی اجتماعی ؛ سیاسی؛ اقتصادی و فرهنگی خود ؛ در نقشه راه اسلام حرکت کنند.
وی تأکید کرد که زنان افغان باید تدین ، عفت و آموزش خود را در سطح عالی به کمال برسانند و الگویی منطقه ای ارایه کنند و نگذارند تبلیغات غرب که زن را در بین دو راهی دورغین دین و پیشرفت اجتماعی قرار می دهد بر آنها اثر کند .
به گفته وی زن افغان باید نشان دهد که دینداری و حجاب و تربیت بچه صالح و زندگی خانوادگی ؛ هیچ مغایرتی با تحصیل و اشتغال و فعالیت اجتماعی و سیاسی ندراد.
مولوی «احمد صارمی» امام جمعه موقت اهل سنت تربت جام نیز در این همایش گفت که متأسفانه امت اسلامی آن عزت و صلابت بایسته خود را ندارد و امروز در مشکلات متعددی گرفتار است و علت آن را تفرقه افکنی دشمنان، افراطی گری و تکفیر و مخدوش شدن فریضه راهبردی جهاد دانست.
مولوی «رحمان رحمانی» نماینده مردم استان بلخ در مجلس نمایندگان افغانستان و از علمای اهل تسنن این کشور نیز در این همایش یک روزه گفت : شناخت اهل بیت (ع) ضرورت دارد و متأسفانه امروز اکثر اهل تسنن از اهل بیت (ع) شناخت لازم و کافی ندارند و آن را به تشیع واگذار کرده است.
وی از مردم مسلمان افغانستان و اهل سنت خواست که شناخت خود را از اهل بیت رسول مکرم اسلام (ص) تکمیل کنند و این بزرگان را تنها به زنان پیامبر محدود نسازند.
همچنین امروز قبل از شروع نشست علمی همایش حضرت خدیجه کبری که تا عصر ادامه داشت؛ ساختمان جدید جامعة المصطفی (ص) العالمیه در کابل با حضور محمد رضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و محمد سرور دانش معاون رئیس جمهوری افغانستان و جمعی از علمای حوزه های علمیه کابل افتتاح شد.
برای این همایش بیش از یکصد عنوان مقاله پیرامون شخصیت حضرت خدیجه (س) به دبیرخانه رسیده است که در نشست بعد ازظهر تعدادی از این مقالات از سوی نویسندگانش ارایه شد.
آساق*291*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ بیست و پنجم شوال سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری ششمین امام شیعیان حضرت امام جعفرصادق (ع) است.

«ابوعبدالله جعفر بن محمد» (۸۳-۱۴۸ق) معروف به امام صادق(ع)، فرزند امام باقر و امام ششم شیعیان است. ایشان در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید، مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال و طول عمر ایشان ۶۵ سال بود.

امامت امام صادق همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های ابتدایی حکومت بنی‌عباس بود.

از آنجا که در این سال‌ها حکومت بنی‌امیه رو به ضعف و سقوط می‌رفت، بنی‌عباس استقرار پیدا نکرده بودند و علاوه بر آن در ابتدای حکومت خود برای جلب نظر بیشتر منش سرکوب نداشتند، به امام صادق علیه السلام فرصتی دست داد که نهضت علمی و مذهبی بزرگی را شروع و مبانی علمی مکتب شیعه را محکم کند.

شخصیت امام صادق (ع) به اندازه‌ای جامع و برجسته است که اعلاوه بر شیعیان، عالمان و عارفان اهل تسنن نیز توجهی ویژه به آن حضرت داشته و برتری علمی و شخصیتی ایشان را ستوده و از آن حکایت‌ها نقل کرده‌اند.

سیره علمی امام صادق (ع) باعث شد تا مبانی اصیل اسلام به شکلی عقلانی و منطقی در جامعه گسترش پیدا کند و تأکیداتی که ایشان بر حفظ سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) داشتند، باعث رشد و گسترش مبانی اصیل اسلام ناب شد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای امت و گنجینه‌ای از علم و معرف از خود بجای گذاشت.

مرقد مطهر ایشان در قبرستان بقیع واقع در مدینه منوره در کنار قبر پدر، پدربزرگ و عمویش امام حسن مجتبی (علیه السلام) قرار دارد.

سالروز شهادت مظلومانه ششمین خورشید پرفروغ سپهر امامت و ولایت و رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت می‌گوییم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • همایش کاروان‌های حج تمتع در قم برگزار شد
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود
  • تجلیل از مربیان قرآنی جامعة القرآن خردسالان همدان
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی