Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ این روزها اظهارات رضا ضراب و رسیدگی به اتهامات هالک بانک و مدیران بانکی ترکیه در آمریکا محور اظهارات و تحلیل بسیاری از کارشناسان، مقامات عالیرتبه و تحلیل رسانه های خبری ترکیه قرار گرفته و هنوز این موضوع مساله روز این کشور است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، کمال اوزترک تحلیلگر سیاسی و مفسر شبکه های خبری با حضور در میزگرد سیاسی شبکه تلویزیونی سی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان.ان تورک در این زمینه گفت: رضا ضراب با سفر به آمریکا به مذاکره با برخی مقامات ارشد آمریکایی پرداخت و ارتباطاتی با عوامل پنتاگون، سازمان سیا و سایر مقامات عالیرتبه در دستگاه حاکمیت آمریکا برقرار کرد که در پی آن توصیه ها و اطلاعاتی را به آنها منتقل و دستوراتی از طرف آنها دریافت کرد.
وی تاکید کرد: محاکمه ضراب و هالک بانک در آمریکا یک اقدام سیاسی است و به واقع آمریکا از طریق ضراب ترکیه را تهدید کرده و به دنبال یک خواسته سیاسی است که به نظر بنده هیچ مبنای حقوقی ندارد.
اوزترک مدعی شد: خواسته سیاسی آمریکا از ترکیه در این محاکمه را به طور مشخص نمی توان عنوان کرد اما شواهد حاکی از این است که آمریکا خواستار استقرار حکومت معارضان کُرد در شمال سوریه و توقف عملیات های ترکیه در مناطق عفرین، ادلب و جرابلس است.
ییغیت بولوت مشاور ارشد اردوغان نیز میهمان برنامه زنده تلویزیونی تی.آر.تی خبر با عنوان 'بررسی عمیق' بود و در این برنامه اظهار کرد: امروز همه ما به عنوان شهروند شناسنامه دار و با هویت ترکیه باید هوشیار باشیم زیرا عوامل بی مروت و خبیث گولن با نفوذ در تمامی ارکان جامعه و حکومت قصد نابودی دین، شرف و کشور ما را دارند و امروز با فراهم کردن اسناد جعلی و ساختگی در پرونده رضا ضراب به دنبال بی آبرو کردن رییس جمهوری و نخست وزیر و در نهایت فروپاشی اقتصاد ترکیه هستند.
وی تاکید کرد: فردی با عضویت در حزب جمهوری خواه خلق و نماینده مجلس این کشور امروز با تهیه اسناد جعلی در پرونده رضا ضراب علیه ترکیه و مقامات عالی رتبه شهادت می دهد و از سوی دیگر رهبر این حزب خانواده رییس جمهوری و نخست وزیر را به فساد اقتصادی متهم می کند آیا این همصدایی با سازمان گولن و امپریالیسم نیست؟ بی تردید هست.
بولوت تاکید کرد: قدرت های بزرگ به این باور رسیده اند که حمله نظامی و تروریستی به ترکیه قادر به سرنگونی این کشور نخواهد بود بلکه باید بر روی مخالفات حزب حاکم و گروه های اپوزیسیون داخلی تمرکز و سرمایه گذاری کنند تا از درون ترکیه را با وضعیت فلج کننده ای مواجه سازند.
برجان توتار روزنامه نگار و تحلیلگر امور بین الملل نیز در مقاله ای با عنوان 'نمایش ضراب در آمریکا' در روزنامه صباح نوشت: این نمایش دروغین امپریالیسم در راستای تضعیف اراده ملی ترکیه و سست کردن پایه های حکومت مشروع و مبتنی بر آرای جامعه ترکیه است.
توتار تاکید کرد: آمریکا با به جریان انداختن این نمایش کثیف و حمایت از عوامل گولن به دنبال باج گرفتن از ترکیه در ابعاد نظامی ـ امنیتی و اقتصادی است اما ترکیه هیچ وقت در برابر این بازی های روانی گردن خم نکرده و در فرصتی مناسب، پاسخی منطقی و قاطع به این عملیات روانی آمریکا خواهد داد.
دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه نیز در سخنانی هدف آمریکا از محاکمه ضراب را جز فروپاشی اقتصاد ترکیه ندانست و تاکید کرد: رسیدگی به اتهامات ضراب باید در ترکیه صورت بگیرد.
صفحه اقتصادی روزنامه ملیت نیز در گزارشی هشدار داد: پیامدهای تنش میان آمریکا و ترکیه در موضوع پرونده قضایی رضا ضراب و هالک بانک تنها به دنیای سیاست محدود نبوده و باعث افت تاریخی ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار شده و این روند ادامه خواهد داشت.
الهام ایشیک روزنامه نگار و کارشناس سیاسی در مقاله ای با عنوان 'خطر در انتظار ترکیه و ضراب' در روزنامه استار نوشت: آمریکایی ها با تحت فشار گذاشتن ضراب و گرفتن اعترافات، به دنبال ایجاد یک همگرایی جهانی علیه ترکیه و اعتبازدایی از کشور ترکیه هستند.
وی اضافه کرد: از دیگر اهداف آمریکایی فشار آوردن به ترکیه به منظور انصراف از انجام عملیات علیه مناطق تحت اشغال معارضان سوری است و با محکومیت هالک بانک به اتهام دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، قصد دارد مبالغ هنگفتی را به عنوان جریمه باج گیری کند.
صلاح الدین چاکرگیل روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در مقاله ای با عنوان'رییس امپریالیسم این طور بازی می کند' به اهداف پشت پرده آمریکا در محاکمه ضراب و مدیر سابق هالک بانک پرداخت و نوشت: مقابله آمریکا با اتحاد ترکیه، روسیه و ایران به طرق مختلف در جریان است و امروز می بینیم روسیه با تحریم های سنگین از سوی آمریکا مواجه است و نیروهای کُرد سوریه نیز به انواع سلاح های سنگین و مدرن مجهز می شوند و اسراییل هم با جمع کردن دولت های عربی در راستای محاصره ایران و ضربه به حزب الله، گام برمی دارد و امروز نیز آمریکا با اعتراف گیری و محاکمه ضراب قصد بی حیثیت کردن مقامات ترکیه و تخریب اقتصاد پویای ترکیه را دارد.
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در سخنانی همزمانی تهمت های ابراز شده از سوی کمال قلیچدار اوغلو علیه اردوغان با محاکمه رضا ضراب در آمریکا را همراهی و همصدایی رهبر حزب جمهوری خواه خلق با امپریالیسم و خدمت به حملات جهانی علیه ترکیه توصیف کرد.
روز گذشته روزنامه ینی شفق در گزارشی نوشت: دادستان کل استانبول قرار بازداشت آیهان اردمیر نماینده سابق مجلس از حزب جمهوری خواه خلق و عثمان زکی جانیتز جاسوس گروه گولن در هالک بانک را به اتهام سرقت و تحریف اسناد امنیتی دولتی صادر کرد.
به نوشته این رسانه، نام و امضای جانیتز، ذیل گزارشهای اقتصادی توطئه 17 ـ 25 دسامبر 2013 در راستای بی اعتبار کردن هالک بانک دیده می شود.
به نوشته این رسانه، اردمیر و جانیتز با سرقت و جعل اسناد امنیتی ـ اقتصادی محرمانه دولتی و انتقال آن به آمریکا، به واقع اسناد جعلی علیه ترکیه در پرونده رضا ضراب تهیه کرده اند.
ینی شفق همچنین اضافه کرد: دادستان پرونده رضا ضراب روز گذشته اسامی آیهان اردمیر و عثمان زکی جانیتز را به عنوان شاهد اعلام کرد
این رسانه تصریح کرد: آمریکا با به جریان انداختن پرونده رضا ضراب و محاکمه وی، در واقع عملیات موسوم به ضد فساد آمریکا در 17 ـ 25 دسامبر 2013 با هدف سرنگونی اردوغان را دنبال می کند.
نیهال بنگیسو کاراجا روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی ترک در مقاله ای با عنوان 'مفهوم دادگاه ضراب بدون رضا ضراب' در روزنامه خبر تورک به بررسی دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا ضراب و هالک بانک در آمریکا پرداخت و نوشت: اعتراض و انتقاد ترکیه به آمریکا در خصوص تجهیز گروه های تروریستی در منطقه به ویژه در سوریه به واقع محاکمه آمریکا در اذهان عمومی است که فشار افکار جهانی را متوجه ایالات متحده آمریکا کرده و به همین علت حاکمان آمریکا برای خارج شدن از این وضعیت، ناچار به مقابله به مثل بوده و دادگاه رضا ضراب را به راه انداختند تا با بی حیثیت کردن حاکمان ترکیه و تمرکز بر موضوعات اقتصادی از جمله فساد و دور زدن تحریم های آمریکایی از سوی مقامات عالیرتبه ترکیه، چهره ما را در سطح جهان خدشه دار و مقدمات آسیب به منافع ملی ترکیه را فراهم سازند.
بکیر بوزداغ معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز در مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی در موضوع برگزاری دادگاه علیه معاون سابق هالک بانک ترکیه گفت: 'آمریکا از طریق دادگاه نیویورک یک تئاتر جدید علیه ترکیه بازی می کند که این مساله محرز و آشکار است و همچنین بخشی از این دیگر این تئاتر نیز توسط حزب جمهوری خلق علیه رئیس جمهوری ترکیه و خانواده وی اجرا می شود که نباید این دو را از هم جدا دانست زیرا هدف هر دو، دولت و رئیس جمهوری ترکیه است.
زینب گورجانلی روزنامه نگار و رییس انجمن مکاتبات دیپلماتیک در مقاله ای با عنوان 'خطاهای ضراب' در روزنامه سوزجو به تحلیل دادگاه هالک بانک و رضا ضراب در آمریکا پرداخت و نوشت: آمریکا در تحریم های خود علیه ایران بسیار جدی بود و با متخلفان نیز با قاطعیت برخورد می کرد که این موضوع از چشمان سران حزب عدالت و توسعه دور ماند.
به نوشته گورجانلی، دادستان این پرونده در جریان رسیدگی به اتهامات به دو بار هشدار آمریکا به هالک بانک و اسناد موجود آن پرداخته و اشاره کرده که معتقدم دولتمردان ما نسبت به این هشدارها بی تفاوت بودند در صورتی که بانک های اروپایی پیش از این، به خاطر تخلفاتی شبیه به تخلفات هالک بانک مجبور به پرداخت جریمه های سنگینی شدند.
این کارشناس ترک همچنین حمایت گسترده حزب عدالت و توسعه از رضا ضراب در گذشته را عاملی برای بدبین شدن دادستان پرونده به سران این حزب دانست.
رییس انجمن مکاتبات دیپلماتیک نوشت: آن چیزی که از شواهد بر می آید این است که دادگاه تشکیل شده در آمریکا در نهایت به محکومیت ترکیه در موضوع دور زدن تحریم های آمریکا منجر شده و هالک بانک متحمل پرداخت جریمه ای سنگین خواهد شد و باید اعتراف کنم که این جریمه از جیب همه شهروندان ترکیه خارج شده و به خزانه آمریکا منتقل می شود.
http://www.haberturk.com/yazarlar/nihal-bengisu-karaca/1735161-zarrabsiz-zarrab-davasinin-anlami
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/bercan-tutar/2017/11/30/zarrab-tiyatrosu
https://www.cnnturk.com/video/tv-cnn-turk/programlar/turkiyenin-gundemi/kemal-ozturk-abd-turkiyeye-santaj-yapiyor
https://www.cnnturk.com/video/tv-cnn-turk/programlar/ne-oluyor/sidki-ayan-ile-reza-zarrabin-iliskisi-ne
http://www.sozcu.com.tr/2017/yazarlar/zeynep-gurcanli/zarrab-yanlislari-2106502/
http://www.star.com.tr/guncel/yigit-bulut-her-gectiginiz-bogazda-bogulacaksiniz-haber-1280305/
http://www.hurriyet.com.tr/bozdagdan-kilicdaroglu-ve-zarrab-aciklamalari-40662856
http://www.yenisafak.com/gundem/chpli-eski-vekil-erdemire-riza-sarraf-dosyasinda-yakalama-karari-2843267
http://www.star.com.tr/yazar/emperyalizmin-sefi-boyle-oynar-oyunu-yazi-1280634/
http://www.yenicaggazetesi.com.tr/bahceli-zarrab-davasi-uzerinden-turkiye-hedef-alinmaktadir-178318h.htm
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ توضیحاتی را در پاسخ به اظهارات قالیباف درباره مدیریت اقتصادی و بازار ارز ارائه داد.

بیشتر بخوانید: قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

متن نامه معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران
سلام علیکم؛

پیرو جلسات ارزی برگزار شده در دفتر جنابعالی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و بیانات جنابعالی پس از برگزاری جلسه و ابراز انتقاداتی در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱. دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ارز و سیاستهای اقتصادی در چارچوب قوانین دایمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده است. بدیهی است این مصوبات به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاستهای اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است.

۲. سیاستهای اقتصادی و ارزی سال ۱۴۰۳ در چارچوب شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، با همکاری سه دستگاه اصلی اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) تهیه شده و در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد.

۳. در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاستها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفند ماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶ درصدی برای سال۱۴۰۲ (رشد ۹ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷ درصد) بوده است. طبق گزارشات بین المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ های رشد کشورهای جهان بوده است.

۴. در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب به موقع تامین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالاهای اساسی به سرعت تخصیص و تأمین گردد به گونه ای که هیچ وقفه ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد.

۵. به منظور بهبود نظام توزیع کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند از طرح کالابرگ استفاده شد و در حال حاضر بالغ بر ۶۰ میلیون نفر (۷ دهک درآمدی) از این طرح استفاده می‌کنند که طبق آن ۱۱ قلم کالای ضروری به قیمت سال ۱۴۰۱ عرضه می شود.

۶. علاوه بر این، بسیاری از نیازهای تأمین نشده در دهه ۹۰ از جمله واردات خودرو، سفر حج عمره، واردات کامیون و تاکسی های برقی در دستور کار دولت در سال ۱۴۰۲ قرار داشت و در سال جاری شاهد نتایج آن خواهیم بود.

۷. قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

۸. یکی از دلایل اصلی آرامش بازارها پس از اجرای عملیات موفق "وعده صادق" و عدم تحقق برنامه دشمنان برای ایجاد اختلال در بازار ارز و کالا، بسترسازی مناسب ارزی و اقدامات انجام شده در بازار کالا بوده است. دشمنان پس از شکست خوردن در این حوزه با تقویت تحریم ها و اقدامات رسانه ای، به دنبال تشدید
انتظارات تورمی و اختلال در حوزه های اقتصادی بویژه بازارهای ارز و کالا می باشند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی با درایت و زمان شناسی مناسب همیشگی، دولت را در تحقق شعار سال یاری نماید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228508 برچسب‌ها محمدباقر قالیباف

دیگر خبرها

  • فیلم اظهارات عجیب سخنگوی شورای شهر تهران | مشکلات تقصیر گرگ‌های رسانه‌ای افتاد!
  • پخش فیلمی در تلویزیون همزمان با اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • عصبانیت طرفداران منچستریونایتد از اظهارات تن هاخ: فصل بعد هم خبری از قهرمانی نخواهد بود!
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • جدایی نیمیر عبدالعزیز و انگاپت از ترکیه
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • (ویدئو) مقامات آمریکا شایستگی اظهارنظر اخلاقی در خصوص حقوق بشر را ندارند