Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@05:22:42 GMT

حمل و نقل و مسکن پایه های اساسی توسعه پایدارند

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۳۸۷۸

رویداد۲۴-مشاور رییس جمهوری گفت: امروزه در ادبیات توسعه، از دو بخش حمل و نقل و مسکن به عنوان پایه های اساسی توسعه متوازن و پایدار کشورها یاد می شود.«مرتضی بانک» در چهارمین اجلاس مشترک توسعه کیفیت ساختمان، حمل و نقل، راه و شهرسازی در مرکز همایش های صدا و سیما افزود: با افزایش ارزش افزوده این دو بخش، شاهد افزایش مضاعف تولید ناخالص داخلی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برخی محققان، توسعه اقتصادی را به توسعه بخش های حمل و نقل و مسکن وابسته دانسته و آنها به عنوان فعالیتهای زیربنایی رشد و تحول اقتصادی یاد می کنند، افزود: کیفیت در دو بخش حمل و نقل و مسکن موضوعی راهبردی است و اهتمام به الزامات کیفی سازی در هر دو بخش، نوعی تلاش برای ارتقای ایمنی و بهره وری اقتصادی است.
مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت: برنامه حرکت شتابان اقتصاد کشور و رشد هشت درصدی سالانه آن در سالهای پیش رو، به دلیل همبستگی مستقیم بین توسعه حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، نویدبخش افزایش تقاضا و رونق دو چندان این بخش بوده است که جمعیت جوان کشور و نیاز به مسکن آنها نیز تاییدی بر آینده پررونق بخش مسکن و صنایع وابسته است.
بانک، برنامه ریزی برای استفاده موثر از ظرفیت های فراهم شده در این بخش ها و ایجاد ظرفیت های جدید متناسب با تقاضا را در سالهای آتی ضرورتی اساسی برای متولیان دانست و افزود: بی تردید فعال شدن ظرفیت ها، موجب تولید ارزش های مضاعف اقتصادی به صورت مستقیم، غیرمستقیم و القایی و تکاثری در این دو بخش خواهد شد.
مشاور رئیس جمهوری یادآور شد که فراهم سازی شرایط لازم برای جابجایی سریع، ایمن، روان، ارزان، مطمئن و
وی ادامه داد: برگزاری این اجلاس از یک سو بستر لازم را برای تبیین اهمیت و ضرورت توجه به سرمایه گذاری و ارتقای کیفی بخش های حمل و نقل و مسکن فراهم می کند و از سوی دیگر، نقش مهمی در تلاش برای همسویی و هم افزایی بخش های دولتی ـ عمومی و خصوصی برای تحول و ارتقای کیفیت در این دو بخش ایفا می کند.
بانک رعایت استانداردهای ایمنی در شیوه های حمل و نقلی در مرحله احداث و پیاده سازی نظام مدیریت پیشگیرانه ایمنی و مرحله بهره برداری را مورد تاکید قرار داد و افزود: همکاران ما در تعامل با اعضای شورای عالی مناطق آزاد کشور به دنبال پیاده سازی نظام فنی و اجرایی نوینی هستند که بتواند ارتقای کیفی پروژه های عمرانی این مناطق را بیش از پیش فراهم آورد.
مشاور رییس جمهوری افزود: طبیعت و جغرافیا، اصراری بر رعایت عدالت در تخصیص منابع کمیاب ثروت به کشورهای مختلف نداشته و اقتصادهایی که پویایی، بهره وری بالا، صادرات گسترده و مبادلات بازرگانی وسیع با دیگر اقتصادها را در سطح جهانی و منطقه ای دنبال می کنند، حوزه عمل خود را، فراتر از مرزهای ملی تعریف کرده و برونگرایی را درکنار درونزایی، وجه لاینفک اقتصاد خود قرار داده اند.
وی افزود: اما پیوند اقتصادهای ملی با اقتصادهای منطقه ای و جهانی، راهکاری اجتناب ناپذیر برای دستیابی به فنآوری های نوین، جلب سرمایه های خارجی و اطمینان از تامین تضمین شده مواد اولیه، دانش فنی، ماشین آلات و ... است که امکان حضور موثر در بازارهای جهانی را فراهم می کند.
بانک یادآور شد: با مروری بر روند توسعه اقتصادی کشورها مشاهده می شود که استفاده از سازوکار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان یکی از راهکارهای مطرح برای نیل به این مهم بوده است.
مشاور رئیس جمهور افزود: بهره مندی اصولی از این چارچوب حقوقی، قابلیت های بالقوه کشورها درعرصه صنعت، تجارت، ترانزیت، خدمات و... را بالفعل ساخته و دگرگون شدن چهره اقتصادی و توسعه کشورها را با تسهیل شرایط اجرای سیاست های نوین اقتصادی رقم زده است.
وی ادامه داد: در این میان، برخورداری از منابع زیرزمینی، واقع شدن در مسیر راه های اصلی حمل و نقل و ترانزیت دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی، مهیا بودن زیرساخت ها، نیروی انسانی آموزش دیده و ارزان و... موفقیت کشورهایی که این راهبرد را با رعایت الزامات و پیش نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری آن در پیش گرفته اند، بیشتر کرده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: مناطق آزاد، به عنوان یکی از مکانیسم های موثر جذب همزمان سرمایه گذاری و صادرات در فرآیند پویایی و تحولات اخیر در آزادسازی تجارت به یکی از موثرترین ابزارهای تقویت اقتصادهای ملی و افزایش سهم اقتصادهای نوظهور و درحال گذار به اقتصاد پیشرفته و مقاوم، از اقتصاد بین الملل و افزایش رقابت پذیری اقتصادهای توسعه یافته و کشورهای صنعتی تبدیل شده است./دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ضرغام محمدی صبح شنبه در بازدید از اجرای طرح هادی روستای «مال محمود» بخش ریگ شهرستان گناوه اظهار داشت: اجرای طرح هادی روستای مال محمود به متراژ شش هزار مترمربع و با اعتبار قریب ۲۲ میلیارد ریال توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مشارکت دهیاری روستا در حال انجام است.

بخشدار ریگ از پیگیری بی وفقه دهیار این روستا و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گناوه و همکاری مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تقدیر کرد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۰ هزار متربع آسفالت معابر روستایی در بخش ریگ انجام شد که به لحاظ کمیت بیش از ۱۰ سال قبل از آن بوده است.

بخشدار ریگ یادآور شد: برای دوره جاری ۱۵۰ هزار متر مربع در سطح روستاهای بخش آماده آسفالت داریم که تا کنون ۱۰ هزار متر مربع در روستاهای «مجنون» و «مال محمود» اجرا شده و سایر روستاها نیز ظرف یک تا ۲ ماه آینده به انجام خواهد رسید.

وی ضمن قدردانی از زحمات گسترده و بی وقفه سایر دهیاران، خواستار پیگیری آنها در جذب حداکثری سهمیه قیر شهرستان در راستای توسعه و عمران بیشتری در روستاهای بخش ریگ شد.

کد خبر 6089571

دیگر خبرها

  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود
  • کارگران تقویت کننده پایه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند