Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-02@02:30:07 GMT

پوشش بیمه داروهای پر مصرف حذف شد

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۵۳۰۴

بنا به اعلام وزارت بهداشت، کل اعتبار بیمه‌ای داروهای بدون نسخه حدود ۱۴۰میلیارد تومان است که گفته می‌شود زین‌ پس این اعتبار برای حمایت بیشتر از داروهای بیماران صعب‌العلاج تخصیص داده خواهد شد. خبر حذف پوشش بیمه‌ای داروهای OTC کمتر از یک ماه پیش از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد. ایرج حریرچی حدود دو هفته پیش در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود، به‌دنبال افزایش بدهی سازمان‌های بیمه‌گری شرکت‌های دارویی قرار است داروهای بدون نسخه از فهرست بیمه‌ها حذف شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای عالی بیمه در حالی این مصوبه را تصویب کرده که هزینه‌های طرح تحول نظام سلامت به‌طور کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است به‌این مفهوم که از یکسو سازمان‌های بیمه‌گر همچنان ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و از سوی دیگر همین سازمان‌ها ۲۶۰۰میلیاردتومان باید بابت بدهی‌‌هایشان به وزارت بهداشت و شرکت‌های دارویی پرداخت کنند. به‌دنبال آزادسازی قیمت داروهای پر مصرف OTC و پرداخت از جیب مردم، قرار است از افزایش این بدهی‌ها جلوگیری به‌عمل آمده و منابع بیمه‌ای تقویت شوند.
دکتر غلامرضا اصغری بدون اینکه اشاره‌ای به تعداد و نام داروهایی که قرار است به‌صورت آزاد به فروش برسند داشته باشد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا خبر مصوبه شورای عالی بیمه برای حذف داروهای بدون نسخه از فهرست داروهای تحت پوشش بیمه را تأیید کرد و گفت: این مصوبه خوبی است که براساس آن داروهای معمولی (OTC) مثل سرماخوردگی و استامینوفن از پوشش بیمه‌ای حذف می‌شوند و اعتبار پوشش بیمه‌ای این دارو‌ها برای داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج هزینه می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو البته به این نکته هم تأکید کرد که یارانه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج همچنان به‌ قوت خود باقی است و هیچ مشکلی در این رابطه ایجاد نخواهد شد. به‌عبارتی دولت همچنان یارانه ۱۶۰۰ میلیارد تومان داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را طبق روال در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد. آخرین گزارش‌های رسیده از وزارت بهداشت بابت پرداخت بدهی‌ سازمان‌های بیمه‌گر به حوزه سلامت نشان می‌دهد هم اینک با پرداخت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی بدهی‌های داروخانه‌های خصوصی تا اردیبهشت ۹۶ و هزینه‌های بیمارستان‌های دانشگاهی تا آذر ۹۵ پرداخت شده است.

نیم نگاه
دارو های فاقد پوشش بیمه
دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا داروهای آنتی بیوتیک نیز از تحت‌پوشش بیمه‌ای حذف شدند به «ایران» گفت: توجه داشته باشید به هیچ وجه داروهای آنتی بیوتیک که گاهی بدون نسخه از سوی داروخانه‌ها به فروش می‌رسد از تحت پوشش بیمه حذف نشده‌اند بلکه در این فهرست برخی انواع آنتی‌هیستامین‌ها مانند کلوفنیل‌امین و قرص‌های سرماخوردگی معمولی بزرگسالان، مسکن‌های ضعیف و خفیف که کاربرد کاهنده درد دارند و روی جعبه این داروها با خط درشت OTCنوشته شده از فهرست بیمه‌ها حذف شده‌اند. دکتر جهانپور به این نکته هم تأکید کرد که داروهای «او‌تی‌سی» همچنان با پوشش بیمه برای کودکان زیر ۲۳سال تجویز می‌شود و این مصوبه تنها متوجه بیماران بالای سنین نوجوانی و بزرگسالی است. او افزود: با تو جه به اینکه این داروها ارزان‌ترین داروها هستند شرکت‌های دارویی می‌توانند مبادلات نقد انجام دهند و مصوبه مورد رضایت نسبی داروخانه داران است. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو در اغلب کشورهای دنیا داروهای پرمصرف و بدون نسخه تحت پوشش بیمه‌ها نیستند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۵۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: پزشکان و موسسه‌های تشخیصی-درمانی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، کیلینیک‌ها و پاراکلینیک‌ها طرف قرارداد در هر شرایطی ملزم به ارائه خدمت با رعایت کامل تعهدات و پوشش بیمه‌ای به بیمه شدگان هستند.
محمدحسین صفاری افزود: در زمانی که سامانه‌های بیمه به هر دلیلی دچار اختلال موقت شوند و یا نسخه نویسی الکترونیک امکان پذیر نباشد، این مراکز موظفند نسخ را به شکل کاغذی ثبت و پذیرش، و به بیمه شدگان خدمات ارائه دهند.
مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: بیمه شدگان تخلف پزشکان و موسسه‌ها را در این خصوص را می‌توانند در سامانه شکایات سازمان بیمه سلامت به آدرس shekayat.ihio.gov.ir ثبت کنند.

دیگر خبرها

  • ۷۵ هزار کارگر زیر پوشش تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد
  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • مقایسه پوشش‌های بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف در سال ۱۴۰۳
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • مهمترین اخبار ۱۱ اردیبهشت/افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • ۱۲۵ هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند