Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:07:21 GMT

رادیو امروز دیگر برتری‌های گذشته را ندارد

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۰۲۸۳۲

رادیو امروز دیگر برتری‌های گذشته را ندارد

معاون صدا در اولین دورهمی اهالی رادیو که با اختتامیه جشنواره "ایران من" همراه بود، درباره اثرگذاری رادیو در شرایط فعلی گفت: امروز اگر رادیو بخواهد نقش خود را در فضای رسانه‌ای درست ایفا کند، باید خودش را بازتعریف کند، چراکه رادیو امروز دیگر برتری‌های گذشته را ندارد.

به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه جشنواره "ایران من" دوشنبه شب (۱۳ آذر) با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی معاون صدا، بهنام احمدپور، مدیر رادیو ایران و جمعی از اهالی و هنرمندان رادیو در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد و از برگزیدگان جشنواره تجلیل به عمل آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر نوری، عزرا وکیلی، علیرضا جاویدنیا، اصغر سمسارزاده و همچنین جمعی از هنرمندان طنز رادیو در این مراسم حضور داشتند.

در بخشی از این مراسم حمید شاه‌آبادی در سخنانی با بیان اینکه رادیو باید امروزه خود را بازتعریف کند، مطرح کرد: امروز اگر رادیو بخواهد نقش خود را در فضای رسانه درست ایفا کند، باید خودش را بازتعریف کند که چگونه نقش خود را ایفا کند. ما دیگر امروز برتری‌های گذشته را نداریم. یک روزی برترین‌های تلویزیون و رادیو تجهیزات فنی‌اش بود. دکل‌هایی که نصب می‌شد و از طریق آنها پیام‌ها ارسال می‌شد. اگرچه امروزه این امکانات فنی، قدرت رسانه‌ ملی است، اما نقش رسانه‌ای و فضای رسانه‌ای در جهان تغییر کرده و رادیو دیگر برتری‌های گذشته را ندارد. اگر در گذشته فقط چند نفر می‌نوشتند، امروز همه قدرت دستیابی به رسانه را دارند.

رادیو دیگر برتری‌های گذشته را ندارد

شاه‌آبادی با اشاره به رویکرد جشنواره "ایران من" که در راستای تعامل با مخاطب شکل گرفت، یادآور شد: همه آثاری که از شرکت‌کنندگان دریافت شد، برگرفته از همین ارتباط و نیازهای مخاطبان است. مخاطب باید خودش را در آثار رادیویی و رسانه ببیند. همه می‌دانند که یک اثر رادیویی برای تولید چه دشواری‌هایی دارد. رادیو به عنوان یک مونس امروز در فضای رسانه‌ای باید نیازهای مخاطب را دوباره ببیند و بشنود و حرف‌هایی بزند که وجه تمایزی بین این حرف‌ها با حرف‌هایی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی زده می‌شود وجود داشته باشد.

او درباره رویکرد وظیفه رادیو ایران گفت: کاری که در رادیو ایران شکل می‌گیرد، باید براساس استعدادها، نیاز مخاطب، مصلحت کشور و براساس میل مخاطب مدیریت شود.

وی سپس با اشاره به دشواری‌های اهالی رادیو گفت: هرچه به مجموعه می‌نگریم و تلاش آنها را می‌بینیم و همچنین مشکلاتی که دوستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نشان می‌دهد که فاصله ما به نقطه هدفمان روز به روز بیشتر می شود. در دوره جدید تلاش می کنیم این کمبودها و نیازها باید برطرف شوند و بسیاری از کارهای انجام نشده که مجموعه‌ای از مشکلات تلنبار شده وجود دارد در این دوره اصلاح و رفع رجوع شود. با تمام وجود برای رفع مشکلات و موانع و سختی‌هایی که اهالی رادیو با آن مواجهند گام بر می‌داریم.

معاون صدا با اشاره به کمبود منابع مالی در رادیو گفت: هر کسی که امروز به رادیو می‌آید، فاصله بین خدمات موجود در رادیو را با بخش‌های دیگر رسانه می‌بیند، بر تفاوت آن واقف می‌شود.

وی سپس در بخش پایانی سخنانش گفت: اگر قرار باشد به داشته‌های خود نگاه کنیم، این رادیو است که اقتدار ایران را از زوایای مختلف بررسی می‌کند و بجای دیدن نیمه خالی لیوان، به جایگاه رفیع و اقتدار ایران اشاره می‌کند. اقتدار امروز صرفا موضوعات مادی صرف یا ظرفیت‌ها و توانایی‌های محدودتر که در دنیا از آن اسم می‌برند نیست. اگر رهبری از شهدای به عنوان نماد اصلی اشاره می‌کنند، یعنی اینکه فرهنگ نماد اصلی است و اینکه گفته می‌شود فرهنگ مقدم بر اقتصاد است، یعنی اینکه فرهنگ می‌تواند نماد اقتدار باشد.

او همچنین درباره حضورش در معاونت صدا یادآور شد: از همه کسانی که در معاونت صدا تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. فضای نوین از فعالیت‌های من خدمتگزاری به آنها خواهد بود و همه این هدف‌گذاری‌ها باید به درستی به کمک شما عزیزان دیده شود و گام بلند و حرکت جهشی در ارتقای کّمی و کیفی رادیو داشته باشیم.

برگزاری جشنواره، مخاطبان را به رادیو نزدیک‌تر کرده است

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره "ایران من"، بهنام احمدپور - مدیر رادیو ایران - در سخنانی درباره این جشنواره گفت: این جشنواره چندمین کار رسانه‌ای تیمی رادیو است و برای من جزو جذاب‌ترین کارهای رادیو است که در کنار همکارانم آن را برگزار کردیم. چهار دوره جشنواره با همین محتوا نشان داده که هر زمان که رادیو خودش را به مخاطبان نزدیک کرده و از ایده‌های آن و نیازهای آنها استفاده کرده، موفق شده است.

او گفت: تنها وسیله ارتباطی شنونده‌ها در چند دهه پیش نامه، تلفن و رادیو بوده است. آن زمان این امکان فقط شرایطی را فراهم می‌کرد که شنوندگان درخواست‌های خود را با رادیو در میان می‌گذاشتند، پس از آنکه تلفن همراه فراگیر شد این امکان تغییر کرد و حضور شنوندگان به صورت صوتی چشمگیرتر شد. در دهه هشتاد هم زمانی که اینترنت جایگاه بهتری پیدا کرد، کم کم سایت های رادیویی، باشگاه‌های رادیویی و برنامه‌های تعاملی رادیویی شکل گرفت و نوع حضور و کنش شنوندگان رادیویی در فضای رسانه‌ای بیشتر شد. اواسط دهه هشتاد زمانی که شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت و وارد فضای رسانه‌ای شدیم به سرعت تغییر فرمی را در فضای رسانه و نوع کنش رسانه‌ای رسانه‌های مختلف شاهد بودیم. شنونده‌های ما هم از این قاعده مستثنی نبودند.

احمدپور در پایان سخنانش با اشاره به دشواری‌های ساخت برنامه‌های رادیویی و ارسال آن به روی آنتن مطرح کرد: در جشنواره ایران من صدها اثر تولید شده است که اگر همین حالا هم بخواهیم این آثار شنوندگان را به روی آنتن بفرستیم به راحتی می توان این کار را کرد و همه اینها حاصل همان تعاملی است که در طول این دوره های بین مخاطب و رادیو ایجاد شده است و همچنین تعاملی که در جشنواره‌های گذشته بین مخاطب و رادیو برقرار شد.

وی با بیان اینکه ۴۹۴۸ اثر در قالب‌های مختلف به جشنواره "ایران من" ارسال شد، یادآورشد که این یک افتخار برای رادیو است. همچنین قرار است در رشته‌های گزارشگری، تهیه کنندگی و همچنین نویسندگی که نیاز بیشتری به آن داریم از برگزیدگان جشنواره استفاده کنیم.

آل ایوب: رادیو خانه من بوده و هست

به گزارش ایسنا، اجرای مراسم اختتامیه جشنواره ایران من فاطمه آل‌عباس، از گویندگان رادیو برعهده داشت. او در جملاتی خطاب به حاضران گفت: حالا که فکر می کنم رادیو خانه من بوده و هست و راهم را درست انتخاب کرده‌ام .

در بخشی از این مراسم گروه پالت و همچنین هنرمندان رادیو جمعه و گروه تواشیح به اجرا پرداخت.

همچنین با حضور داوران از برگزیدگان آثار جشنواره ایران من تقدیر شد.

برگزیدگان جشنواره مردم و رادیو

سمیرا حلاجیان برنامه طنز  «شونه خالی کن»
شهرام ایرانمنش برنامه طنز  «آیین خواستگاری»
میثم کریمی برنامه طنز «شونه خالی کن»
مینا مینویی برنامه طنز توجه به همسر
زهرا پور صفری برنامه طنز زن شوهر شوهر شده است
مهدی جواهری خواه قطعه موسیقی باز مقابلم تویی
علی نصیر نژاد قطعه موسیقی باز محترم خانوم
کاوه محمدی قطعه موسیقی  خاطرات تو
مرتضی شفیع قطعه موسیقی جانم فدای میهن
فرهاد ناجی داستان کوتاه دار
غزل بهارستانی داستان کوتاه بیکاری
لعیا حسنعلی زاده آنونس آغاز اقتدار
مهدی عظیمی حسکوئی آنونس سرزمین من
نسرین ترشیزی برگویی مستند رادیویی چرخ زندگی
محمد رهبری نژاد مستند رادیویی درژنه
فائزه موسوی بصیر مستند رادیویی اقتدار ملی
شیرین مستغاثی فضای مجازی کانون میراث پژوهان کوچک
مصطفی توفیقی فضای مجازی مشهد بانشاط
سارا جلوداریان شعر ایران
پروین برهان شهرضایی شعر دامن هفتاد رنگ
نیلوفر محمودیان عکس افطاری ساده
سعید غزنوی  عکس مردم و رادیو
آمنه نیک صفات متن رادیویی ششصد و بیست و شش
هدا حشمتیان متن رادیویی سیاووش
مرجان محسنیان سزاوارگزارش قهرمان خودت باش
آتوسا فرهی گزارشگزارش فرش دستباف
زهرا اکبری گزارش ایران متحد ایران مقتدر
سارا اکبری  پادکست اینجا کسی پویا نمی بیند
احمد فیاض پادکست رگ میهن
آرش بائی پادکست کماندار – تفنگدار – نیزه دار
مژگان جعفری پادکست والعصر
امیر بیشه پادکست برد
محمد امین ناهیدی   پادکست ایران شجاع من

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۲۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز یزدی در طرح «نوآوین»

حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری دوره تربیت دانش‌آموزان کنشکر رسانه‌ای (نوآوین) در یزد اظهار کرد: این دوره در سال گذشته به صورت کشوری در قالب سه اردوی استانی با حضور بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز برگزار شد، اما در سال جاری هر استان به صورت مجزا اقدام به برگزاری این اردوها با حضور قریب به ۲۰۰ دانش‌آموز کرده است.

وی افزود: هدف از برگزاری این دوره یادگیری مهارت‌های مرتبط با فضای رسانه‌ای جامعه و کنشگری است و در صورت تحقق اهداف تعیین شده در پایان این اردو، ۶۰۰ نوجوان دغدغه‌مند رسانه‌ای در کشور فعالیت خواهند داشت و با نگاه خود رویدادهای ملی و جهانی را به مخاطب خود انتقال خواهند داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با بیان اینکه نسل جدید سازنده فضای رسانه‌ای کشور هستند، گفت: در این دوره ۲۱۵ دانش‌آموز پسر از پایه هشتم تا یازدهم از شهرستان‌های یزد، مهریز، ابرکوه، بافق و زارچ در پنج مبحث سناریونویسی، کارگردانی، تصویربرداری، تدوین و انتشار شرکت کردند و با اجرای بازی‌های گروهی و چند فوق‌برنامه دیگر طی دو روز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 6091478

دیگر خبرها

  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه یازدهم اردیبهشت
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» سال ۱۴۰۲ چه گذشت؟
  • مشارکت بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز یزدی در طرح «نوآوین»
  • تحلیل‌گر صهیونیست: السنوار در مدیریت جنگ بر ما برتری دارد