Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

تقويت سيستم ايمني بدن به بهبودي سريع‌تر سرماخوردگي و آنفولانزا کمک خواهد نمود
هر چند که درمان مشخصي براي عفونت‌هاي ويروسي وجود ندارد، اما تقويت سيستم ايمني بدن با تغذيه‌ي مناسب، به تخفيف علايم بيماري و بهبودي سريع‌تر کمک خواهد نمود.
اکنون در فصل خزان قرار داريم و بارش باران صفا و زيبايي خاصي را به شهر بخشيده است و ما از زيبايي‌هاي بي شمار اين فصل از سال لذت مي‌بريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از طرفي ديگر اکنون که هوا رو به سردي مي‌رود باز هم سر و کله بيماري‌هاي مرسوم فصول سرما يعني سرماخوردگي و آنفلوآنزا پيدا خواهد شد.
بي شک رژيم غذايي مناسب مي‌تواند سهم بسزايي در درمان بيماري‌هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا داشته باشد. مصرف برخي مواد غذايي ممکن است علايم بيماري‌هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا را تخفيف دهد.
هر چند که درمان مشخصي براي عفونت‌هاي ويروسي وجود ندارد، اما تقويت سيستم ايمني بدن با تغذيه مناسب به تخفيف علايم بيماري و بهبودي سريع‌تر کمک خواهد نمود. بديهي است که عدم مراقبت کافي از خود در حين بيماري، وضعيت را تشديد خواهد نمود.
مصرف برخي غذاها به شرح زير ممکن است علايم بيماري را تخفيف داده و بهبودي را سرعت بخشند(البته توصيه مي‌کنيم؛ افراد پيش از تغيير رژيم غذايي خود با پزشک معالجشان مشورت نمايند):
مصرف مايعات گرم: مصرف مايعات گرم ممکن است به تخفيف گرفتگي‌ها و مشکلات تنفسي همراه با سرماخوردگي و آنفلوآنزا کمک کند، همچنين مايعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخليه سلول‌هاي ويروسي از بدنتان کمک کند.
لذا مصرف سوپ‌هاي گرم و يا نوشيدني‌هاي گرم مي‌توانند گزينه هاي موثري در تخفيف علايم سرماخوردگي و آنفلوآنزا باشند.

زنجبيل در تخريب ويروس‌هاي مسبب آنفلوآنزا و سرماخوردگي موثر مي باشند
زنجبيل: زنجبيل حاوي برخي ترکيبات ضد ويروسي است که مي‌توانند در تخريب ويروس‌هاي مسبب آنفلوآنزا و سرماخوردگي، موثر باشند. همچنين اين مواد مي‌توانند از طريق حمايت از توليد ترکيبات ضد ميکروبي و ضد ويروسي، در تقويت سيستم ايمني موثر باشند.
فلفل قرمز: فلفل قرمز تازه و يا پودر آن ممکن است در تخفيف علايم آنفلوآنزا و سرماخوردگي‌ها موثر باشند. ماده اي موسوم به کپسايسين که موجب تندي طعم فلفل قرمز مي‌گردد، ممکن است به بهبود جريان خون و رساندن مواد مغذي و ويتامين‌ها به سلول‌هاي عفوني شده و به بهبود بيماري کمک نمايد. همچنين تندي و تيزي همراه با آن مي‌تواند به تخفيف گرفتگي‌ها در ناحيه سينه و حفره بيني کمک نمايد.
سير: سير حاوي برخي ترکيبات شيميايي است که از خصوصيات قوي آنتي‌بيوتيکي و ضد ويروسي برخوردارند. اين مواد ممکن است توانايي بدنتان براي تخريب ويروس‌هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا را افزايش دهند. سير همچنين ممکن است جريان خونتان را بهبود بخشد و به سيستم گردش خونتان جهت تحويل دادن مواد مغذي حياتي و اکسيژن، و هيدراته نمودن سلول‌ها کمک نمايد.
مصرف مواد مغذي تازه و طبيعي: بي شک ترکيبات موجود در مواد مغذي تازه و طبيعي نظير: سبزيجات و ميوه هاي تازه، مرکبات (نظير پرتقال و گريپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقويت سيستم ايمني در برابر بيماري‌ها مفيد مي‌باشند.
سوپ مرغ: آيا اين تصور قديمي‌ها که سوپ مرغ را براي سرماخوردگي مناسب مي‌دانستند، واقعاً صحيح است؟ بله مصرف سوپ مرغ مي‌تواند براي تخفيف سرماخوردگي موثر باشد.
در حقيقت در يک مطالعه که در ژورنال Chest به چاپ رسيده است؛ محققان تاييد نمودند که سوپ مرغ داراي برخي اثرات ضد التهابي ملايم بود و در تخفيف علايم عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني موثر واقع گشت. البته بهتر است که در تهيه سوپ مرغ از انواع سبزيجات تازه نيز استفاده شود.
غذاهاي غني از روي: مصرف غذاهاي غني از روي ممکن است در تقويت سيستم ايمني و تخفيف علايم سرماخوردگي و آنفلوآنزا موثر باشد. مواد غذايي غني از روي عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگي، غذاهاي دريايي، گوشت قرمز و لوبياي سويا.
اجتناب از مصرف محصولات شيرين حاوي شکر: همان‌طور که ذکر نموديم رژيم غذايي بر تقويت سيستم ايمني بدن موثر است. شکر توانايي سيستم ايمني بدن را از طريق تقليل توانايي گلبول‌هاي سفيد خون در سرکوب مهاجمين باکتريايي و ويروسي، کاهش مي‌دهد. شواهد يک مطالعه که در مجله تغذيه باليني امريکا چاپ شده است، حاکي از آن است که شکر موجود در نوشيدني‌هاي شيرين شده مي‌تواند به ميزان 50 درصد پاسخ ايمني بدن را تا پنج ساعت پس از صرف نوشيدني تقليل دهد. در حالي که مصرف منابع کربوهيدرات‌هاي فيبردار(پيچيده) تأثير نامطلوبي را بر سيستم ايمني به همراه ندارند.

روي سيستم ايمني را تقويت مي‌کند و علائم سرماخوردگي را برطرف مي‌کند
برنامه غذايي مخصوص افراد سرما خورده
صبحانه: املت قارچ با سالسا (2 عدد تخم مرغ، نصف فنجان قارچ خرد شده، کمي‌سس سالسا)
تخم مرغ سرشار از “روي” است که سيستم ايمني را تقويت مي‌کند و علائم سرماخوردگي را برطرف مي‌کند. تحقيقات نشان مي‌دهد که مصرف “روي” در ظرف 24 ساعت از شروع علائم مي‌تواند مدت سرماخوردگي را کوتاه کند. انواع قارچها(مثلا دکمه‌اي و شيتاکه)، سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کنند. پيک مي‌گويد: قارچ‌ها، توليد سلول‌هاي سفيد خون را که در خط مقدم سيستم ايمني بدن ما هستند، افزايش ميدهند. کمي سس سالساي تند مي‌تواند به رفع گرفتگي و التهاب سينوس‌ها کمک کند.
ميان وعده: ماست (يک ظرف کوچک يا سه چهارم فنجان)
پروبيوتيک‌هاي موجود در ماست، بهترين دوستان افراد مبتلا به سرماخوردگي هستند. زيرا آنها، پاسخ التهابي بدن را کاهش مي‌دهند. مطالعه‌اي که در مجله تغذيه انگلستان به چاپ رسيد، نشان مي‌دهد که باکتري‌هاي مفيد، مدت سرماخوردگي را تا 2 روز کاهش مي‌دهند و تا 34% از شدت علائم مي‌کاهند. پيک پيشنهاد مي‌کند از ماست‌هاي طعم دار که در هر وعده، 15 گرم يا کمتر از اين مقدار کربوهيدرات دارند، استفاده کنيد يا يک ماست ساده انتخاب کنيد و يک قاشق چايخوري عسل خام در آن بريزيد.
نوشيدني: چاي سبز يا سياه بدون کافئين
وقتي بيمار هستيد نمي‌توانيد به اندازه کافي چاي بنوشيد. اما چاي سبز و سياه، سرشار از آنتي اکسيدان هستند از جمله آنتي اکسيدان “ال تينين” که سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کند. محققان دانشگاه کارديف دريافته‌اند که نوشيدني‌هاي گرم مي‌تواند عطسه، گلودرد، لرز و خستگي را کاهش دهد.
ناهار: برشهاي فلفل قرمز و بروکلي با حوموس
مطالعات نشان مي‌دهد که ويتامين C براي سلامت سيستم ايمني ضروري است و مي‌تواند سرماخوردگي شما را سريعتر برطرف کند. توت فرنگي، کلم بروکلي، فلفل دلمه‌اي و مرکبات سرشار از ويتامين C هستند. مصرف حموس درکنار سبزيجات، به بدن شما پروتئين مي‌رساند. پروتئين يک ماده مغذي مهم براي تقويت سيستم ايمني بدن است و براي توليد آنتي بادي‌هاي ضد بيماري، ضروري است.
ميان وعده: سيب زميني شيرين(نصف سيب زميني شيرين پخته با يک قاشق چايخوري روغن زيتون خالص و کمي‌نمک)
سيب زميني شيرين حاوي ويتامين A مي‌باشد. ويتامين A، يک ماده مغذي تقويت کننده سيستم ايمني است که به توليد سلول‌هاي سفيد خون که با ويروس‌ها مقابله مي‌کنند و همچنين سالم نگه‌داشتن غشاهاي مخاطي، کمک مي‌کند.

سوپ مرغ در تخفيف علايم عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني موثر است
شام: سوپ مرغ
تحقيقات نشان مي‌دهد که سوپ مرغ، گرفتگي و مخاط بيني را کاهش مي‌دهد. اين مسئله بعلت آمينو اسيد سيستئين در مرغ است که به رقيق کردن مخاط در ريه‌ها کمک مي‌کند و از ميزان سرفه و گرفتگي بيني شما مي‌کاهد. بعلاوه سوپ داغ از کم آبي بدن جلوگيري مي‌کند و مي‌تواند گلودرد را تسکين دهد. يک مطالعه که در مجله “قفسه سينه” منتشر شد نشان مي‌دهد که لازم نيست سوپ، حتما خانگي باشد تا چنين خاصيتي داشته باشد. سوپ‌هاي آماده سوپر مارکتي نيز موثرند.
نوشيدني: آب داغ با ليمو و عسل(يک برش ليمو و يک قاشق غذاخوري عسل)
تحقيقات نشان مي‌دهد که عسل، گلودرد را کاهش مي‌دهد و مي‌تواند سرفه شما را کمتر کند. در يک مطالعه مشخص شد که عسل به اندازه داروي سرفه در کاهش سرفه‌هاي شبانه، موثر است. ليمو نيز به نوشيدني شما ويتامين C اضافه مي‌کند که ضد سرماخوردگي است.
برنامه غذايي براي آنفولانزا
در زماني که آنفولانزا داريد بايد مراقب هيدراتاسيون و انرژي دريافتي‌تان باشيد که اگر حالت تهوع داشته باشيد، مي‌تواند بسيار دشوار باشد. پالمر پيشنهاد مي‌کند تا زمانيکه حالت تهوع شما برطرف شود، جرعه‌هاي کوچک از مايعات روشن بنوشيد و هنگاميکه معده شما توانست مواد غذايي را تحمل کند، غذاهاي زير را بخوريد.
صبحانه: بلغور جو دو سر و موز(نصف فنجان جو دوسر پرک شده يا يک بسته بلغور جو دوسر فوري و نصف موز قطعه قطعه شده)
جو دوسر حاوي “بتاگلوکان” است. بتاگلوکان، يک نوع فيبر است که مي‌تواند به روند بهبودي، سرعت ببخشد و سيستم ايمني بدن شما را تقويت کند. موز داراي پتاسيم است. پتاسيم يک ماده معدني است که اغلب با تب و استفراغ در بدن کاهش مي‌يابد.
ميان وعده: آبميوه تازه يا آب سبزيجات V8
اگر نمي‌توانيد سبزي و ميوه بخوريد، از اين نوشيدني‌ها استفاده کنيد. آبميوه‌هاي تازه، حاوي مقدار زيادي مواد مغذي و آنتي اکسيدان هستند که به تقويت سيستم ايمني شما کمک مي‌کند. يک مطالعه که در مجله FASEB منتشر شد، نشان مي‌دهد که آنتي اکسيدان‌ها به پيشگيري از التهاب ريه مرتبط با آنفولانزا، کمک مي‌کنند. اگر آبميوه تازه در دسترس نداريد، V8 سرشار از آنتي اکسيدان‌هاي شفادهنده و الکتروليت‌هاي آبرسان است.
نوشيدني: آب نارگيل
آب نارگيل آبرسان است و مي‌تواند الکتروليت‌هايي که بعلت تب يا تعريق دفع شده‌اند، جايگزين کند. مي‌توانيد کمي ليمو به آن اضافه کنيد تا ويتامين C مورد نياز براي تقويت سيستم ايمني بدنتان، تامين شود.
ناهار: گل کلم بخارپز يا سوپ گل کلم(1 تا 2 فنجان)
اجازه ندهيد که رنگ کم گل کلم، شما را گول بزند. گل کلم سرشار از ترکيبي است که سطح گلوتاتيون را افزايش مي‌دهد. گلوتاتيون، يک آنتي اکسيدان بسيار قوي است که به سيستم ايمني بدن کمک مي‌کند تا با آنفولانزا مقابله کند.
ميان وعده: کفير(1 فنجان)
اين نوشيدني شير تخمير شده که شبيه ماست است، سرشار از پروبيوتيک‌هاست.کفير براي معده، غذاي سبکي است و در عين حال به روده، باکتر‌هاي مفيد مي‌رساند.
شام: اسموتي شيربادام و توت فرنگي(يک فنجان شيربادام شيرين نشده + يک فنجان توت فرنگي يخ زده + يخ)
ويتامين C، روي و ويتامين E براي سلامت سيستم ايمني، بسيار مهم هستند و اسموتي، يک راه عالي براي دريافت هر سه آنهاست. توت فرنگي حاوي ويتامين C است و بادام سرشار از روي و ويتامين E مي‌باشد. مي‌توانيد محتواي پروتئين را با اضافه کردن ماست يوناني ساده يا يک قاشق پودر پروتئين افزايش دهيد.
نوشيدني: چاي بابونه يا زنجبيل
هر دو چاي مي‌توانند مشکلات معده را برطرف کنند و التهاب و علائم آنفولانزا را کاهش دهند.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته
منابع:hidoctor.ir
novindiet.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۸۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟

آفتاب‌‌نیوز :

مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کند که میوه‌ها را در یک رژیم غذایی متعادل بگنجانند. با این حال، برخی از محصولات میوه مانند آب میوه‌ها و میوه‌های خشک دارای محتوای قند بالایی هستند. اجتناب از این میوه‌ها می‌تواند به کاهش خطر افزایش قندخون کمک کند.

ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری در بسیاری از میوه‌ها می‌توانند به بهبود سلامت کمک کنند و خوردن میوه‌ها و سبزیجات ممکن است فرد را کمتر در معرض خطر کمتر ابتلاء به بیماری قلبی و سرطان قرار دهد.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که خوردن میوه می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند. با این حال، مهم است که از محتوای غذایی کامل میوه‌ها آگاه باشید و رژیم غذایی را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

میزان قند موجود در همه میوه‌ها یکسان نیست و برخی از آن‌ها به طور قابل‌توجهی محتوای قند بیشتری نسبت به بقیه دارند.

میوه‌های پُر قند

هندوانه

موز بیش از حد رسیده

آناناس

خوردن این میوه‌ها برای افراد دیابتی هنوز بی خطر است و نیازی به حذف آن‌ها از رژیم غذایی نیست. با این حال، مهم است که از محتوای قند آن‌ها آگاه باشید و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

در حالی که این میوه‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی نیز هستند. اولویت دادن به میوه‌ها به عنوان منبع کربوهیدرات می‌تواند به شکل بخشی جدایی ناپذیر از یک رژیم غذایی مناسب دیابت کمک کند.

منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می‌کند که نوشیدن آب میوه در طول وعده غذایی یا به تنهایی به سرعت سطح قند خون فرد را افزایش می‌دهد.

برخلاف خوردن میوه‌های تازه که حاوی فیبر هستند، آب میوه منبع غلیظی از قند است که می‌تواند به سرعت قند خون فرد را افزایش دهد.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف میوه‌های تازه خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش می‌دهد. محققان همچنین دریافتند افراد مبتلا به دیابت که به طور منظم میوه‌های تازه می‌خورند کمتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

افراد همچنین می‌توانند میوه‌های خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانند، البته به شرطی که با شکر اضافه خشک نشده باشند.

ترکیب میوه‌های خشک با آجیل نیز می‌تواند به مدیریت قند خون کمک کند. آجیل سرشار از چربی، فیبر و پروتئین است. این سه ماده مغذی هضم را کند می‌کنند و می‌توانند از افزایش قند خون جلوگیری کنند.

در مطالعه‌ای محققان ارتباط مثبتی بین مصرف آجیل و میوه‌های خشک و پیشگیری از دیابت نوع ۲ پیدا کردند. با توجه به حذف آب در فرآیند خشک کردن، میوه‌های خشک از نظر حجم نسبت به میوه‌های تازه غلظت قند بسیار بالاتری دارند و انجمن دیابت آمریکا (ADA) تأیید می‌کند که خوردن میوه‌های خشک در حد متعادل می‌تواند گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

این میوه‌های خشک قند بالایی دارند

زردآلو

آناناس

کشمش

نتایج مطالعات نشان می‌دهد افراد باید به دنبال کاهش سایر کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی خود باشند و میوه‌ها را به عنوان بخشی از برنامه غذایی عادی خود قرار دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟