Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم حسن‌بیگی معتقد است در وضعیتی که جوایز ادبی هیچ کمکی به افزایش کتابخوانی نمی‌کنند دیگر دلیلی هم برای برگزاری آن‌ها وجود ندارد.

ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده و عضو هیات علمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: جایزه ادبی در ایران به طور کل به عنوان ریل و مسیر ایفای نقش کند اما در وضعیتی که جوایز ادبی هیچ کمکی به افزایش کتابخوانی نمی‌کنند دیگر دلیلی هم برای برگزاری آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما پس از انقلاب جوایز ادبی دولتی بسیاری ساخته‌ایم و بسیار هم شنیده‌ایم که این جوایز هیچ کمکی به کتابخوانی و اقتصاد نشر نداشته و به دنبالش هم زمزمه جوایز خصوصی بلند شد، به نظر من اگر در ایران تنها و تنها بخش خصوصی جوایز ادبی می‌داد هم باز اتفاقی رخ نمی‌داد کما اینکه در این سال‌ها زوال جوایز ادبی خصوصی را هم دیده‌ایم. مساله را باید در جای دیگری جستجو کرد و آن فرهنگ است.

حسن‌بیگی ادامه داد: در کشور ما در دوره‌ای جایزه‌ای مثل جلال با رقم ۱۱۰ سکه پرداخت می‌شد اما این جایزه هم نویسنده را خوشحال نمی‌کرد، می‌پرسید چرا؟ می‌گویم برای اینکه هیچ اتفاقی به دنبال این جایزه دادن و گرفتن برای کتاب و نویسنده رخ نمی‌دهد و او هم به این مساله واقف است. حتی اهالی کتابخوان هم قائل به این نیستند که به خاطر جایزه‌ای بروند و اثری را بخوانند.

این نویسنده افزود: به نظرم باید برای رفع این مساله به فکر فرهنگ عمومی بود و برای اصلاحش فکری کرد، فرهنگ عمومی است که مطالعه را شکل می‌دهد. اگر مجری یک جایزه ادبی و خود جایزه می‌توانست فرهنگ عمومی را نسبت به کتاب تغییر دهد آن وقت می‌شد به این فکر کرد که یک جایزه ادبی منشاء تغییر شده است، ولی در حال حاضر این چنین چیزی رخ نداده است.

وی در پایان گفت: وقتی نویسنده در جامعه، در جایگاه رفیعی نیست و احترامی ندارد، چرا برای جامعه باید حاصل کار او مهم باشد. از همین مساله می‌شود فهمید که چرا جوایز ادبی منجر به اتفاقی در فضای کتابخوانی ایران نمی‌شوند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری گنجینه‌های تاریخی گیلان توسط حوزه هنری

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی صبح سه شنبه در بازدید از بخش‌های مختلف حوزه هنری گیلان اظهار کرد: کارهای ارزشمندی در حوزه جمع آوری آثار و مفاخر گیلان توسط حوزه هنری انجام شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه مستندات تاریخی و فرهنگی خوبی در حوزه هنری این استان جمع آوری شده است، گفت: گردآوری مستندات تاریخی، ادبی و فرهنگی گیلان برای انتقال به نسل آینده بسیار اهمیت دارد.

عباسی با تاکید بر ضرورت توجه به روایت‌های تاریخی و ادبی گیلان بیان کرد: از کارهای فرهنگی و ماندگار حوزه هنری گیلان حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه منابع و آثار تاریخی و ادبی گیلان به عنوان پیوست فرهنگی به مهمانان ویژه اهدا شود، افزود: منابع و کتب تاریخی و ادبی گیلان در کنار صنایع دستی سوغات داده شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی دارد، گفت: تبیین داشته‌های تاریخی پر رمز و راز گیلان در دستور کار قرار گیرد.

عباسی با بیان اینکه حوزه هنری گنجینه‌های تاریخی گیلان را جمع آوری کرده است، اضافه کرد: جمع آوری و انتقال مفاهیم و سرگذشت تاریخی گیلان بسیار ضرورت دارد.

کد خبر 6099202

دیگر خبرها

  • تولید ۳.۶ میلیون نهال در خراسان شمالی طی سال جاری
  • تأثیری که بی‌حجابی در بدعاقبتی دارد
  • کتاب «آینده می‌افتد زمین» رونمایی می‌شود
  • رابرت داونی جونیور اولین بازی روی صحنه را تجربه می‌کند
  • جمع آوری گنجینه‌های تاریخی گیلان توسط حوزه هنری
  • در دومین مرحله قرعه کشی پذیرنده ملی شاید شما برنده باشید
  • نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی
  • «برمودا» قابلیت ساخت فصل‌های متعدد را دارد
  • تبدیل برمودا به یکی از ویژندهای شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد دارد
  • تبدیل «برمودا» به یکی از نماد‌های شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد را دارد