Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@18:06:38 GMT

سفر پر سود رئیس جمهور فرانسه به قطر

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۴۹۰۳

سفر پر سود رئیس جمهور فرانسه به قطر

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،قطر روز پنجشنبه قراردادهایی تجاری و نظامی به ارزش دوازده میلیارد یورو با فرانسه به امضاء رساند.

در سفر رسمی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به قطر و در دیدار وی با شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر این کشور، قرارداد خرید 12 فروند جنگنده فرانسوی رافال و 50 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 میلیارد یورو به امضا رسید.

براساس این قراردادها فرانسه دست کم ۱۲ جنگنده و ۵۰ هواپیمای ایرباس به قطر خواهد فروخت. 

بنا به اعلام مقامات فرانسوی قطر ۵۰ هواپیمای ایرباس A321 (ای ۳۲۱) به ارزش پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خریداری خواهد کرد.

دوحه در حالی قرارداد خرید ۱۲ جنگنده از پاریس را به امضاء رساند که پیش از این در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ۲۴ جنگنده از فرانسه خریداری کرده بود.

وزارت دفاع فرانسه نیز در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی با اعلام این خبر، آورد که قطر همچنین 490 دستگاه خودروی زرهی ساخت فرانسه را به ارزش 1.5 میلیارد و 500 هزار یورو خریداری کرده است.

فرانسه و قطر همچنین در بیانیه ای راهبردی بر لزوم مبارزه با «تروریسم» و حمایت مالی از آن و «افراط گرایی» تاکید کردند.

این قراردادها سایه را بر چگونگی استفاده دوحه از ثروتش که به عنوان بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان گرد آورده در چالش با برخی از بزرگترین و ثروتمندترین کشورهای عربی می افکند.

از سوی دیگر پاریس با دوحه روابط تجاری و سیاسی عمیقی دارد و سرمایه گذاری های قطر در فرانسه تشویق کننده است این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس سهامی به ارزش ده میلیارد دلار در فرانسه در اختیار خود دارد.

قراردادهای تجاری و نظامی فرانسه با قطر در حالی به امضاء رسید که دوحه طی ماه های گذشته روابط پرتنشی با عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر داشته است. این کشور ها از روز پنج ژوئن (۱۵ خرداد) روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده اند و دوحه در عمل به محاصره این کشورها در آمد. این کشورها قطر را به حمایت از گروههای «تروریستی» و نزدکی به ایران متهم کرده اند. دوحه این اتهامات را رد کرده است و از روابط نزدیک خود با ایران نیز دفاع کرده است.

 امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه  که روز گذشته پنجشنبه وارد قطر شد  از نظامیان فرانسوی در پایگاه «العدید» نیز بازدید کرد. 

شبکه  تلویزیونی«الجزیره»گزارش داد که وی در کنفرانس خبری با تمیم بن حمد امیر قطر گفت: درباره مسایل و روابط مشترک و راه‌های مبارزه با تروریسم صحبت کردیم. 

ماکرون افزود  که خطرهای تروریسم و افراط‌گرایی زیاد است و باید در این خصوص، هماهنگی صورت بگیرد. 

رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد که پاریس در آوریل 2018 میزبان کنفرانس بین‌المللی ضد تروریسم است و قطر از مبارزه علیه تروریسم حمایت می کند.

وی در ادامه گفت که پاریس از میانجیگری کویت برای حل اختلافات میان کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور فرانسه در این کنفرانس خبری از امضای دهها توافق با قطر خبر داد و آن را نشانه محکم بودن روابط دوطرفه دانست. 

ماکرون همچنین به تصمیم ترامپ درباره قدس واکنش نشان داد و در این کنفرانس خبری گفت که تصمیم آمریکا تصمیمی فردی است و آن را مردود می دانیم. 

رئیس‌جمهور فرانسه درباره ایران نیز گفت: مراجع بین‌المللی، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را ثابت کرده‌اند، نباید توافق هسته ای با ایران را به هم بزنیم زیرا جایگزین آن «بدتر» خواهد بود. 

شیخ تمیم بن حمد نیز در این کنفرانس از ادامه محاصره این کشور توسط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان ابزار تأسف کرد و گفت کشورش برای حل بحران پیش ‌آمده به شرط حفظ حاکمیت، آماده گفت‌وگوست. 

شیخ تمیم تأکید کرد: ملت قطر حق دارند بدانند علت این محاصره چیست؛مشکلات با همسایگان باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

 

 

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۴۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان لیگ ستارگان قطر با قهرمانی السد

لیگ ستارگان قطر با قهرمانی تیم لژیونر ایرانی به پایان رسید. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امشب (یکشنبه) و در هفته پایانی فصل جاری لیگ فوتبال ستارگان قطر تیم السد دوحه که محمدامین حزباوی را روی نیمکت داشت 4 بر صفر از الریان شکست خورد.

راجر گودس (15)، رودریگو مورنو (50) ،گابریل پریرا (89) و احمد الراوی (3+90) زننده 4 گل الریان بودند.

در دیگر بازی امشب نیز الشمال در غیاب امید ابراهیمی برابر الغرافه با گل دقیقه 3+45 یونس بلهندا یک بر صفر پیروز شد.

برتری شباب الاهلی در خانه العین

در جدول رده‌بندی 12 تیمی لیگ ستارگان قطر تیم السد دوحه با 49 امتیاز صدرنشین شد و به جام قهرمانی رسید. تیم‌های الریان (47 امتیاز) و الغرافه (44 امتیاز) رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. الشمال هم با 25 امتیاز در جایگاه نهم جدول جای گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • پایان لیگ ستارگان قطر با قهرمانی السد
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود