Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس و به رسمیت شناختن قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اگرچه یک اقدام نمایشی بود اما به هیچ وجه نمی‌توان پیامدهای منفی و بسیار واقعی «این کار نمایشی» را نادیده گرفت و از گزند حوادث آتی مرتبط با به رسمیت شناختن قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت اسرائیل در امان ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورداع خالد مترجم: ندا آکیش

ایران آنلاین / ترامپ در سخنرانی عصر چهارشنبه خود گفت: «در حالی که یکی از وعده‌های انتخاباتی رؤسای جمهوری سابق امریکا این بود [انتقال سفارت از تل آویو به قدس] آنها ناکام ماندند اما من امروز این کار را انجام دادم.» ترامپ این سخنرانی کوبنده را انجام داد اما این فقط در مقابل دیدگان عموم بود. او دور از چشم افکار عمومی امریکا و جهان دقیقاً برعکس عمل کرد و پشت پرده، دقیقاً همان کاری را کرد که رؤسای جمهوری سابق امریکا کرده بودند. او برگه‌ای را امضا کرد که در آن نوشته شده بود، تا 6 ماه آینده نیز سفارت امریکا در تل آویو خواهد ماند و احتمالاً بعد از 6 ماه نیز باز هم سندی را امضا خواهد کرد که این جابه‌جایی رخ ندهد زیرا جابه‌جایی سفارت اقدامی است که سال‌ها به طول خواهد انجامید.

پس چرا این همه هیاهو؟ شاید ترامپ فکر می‌کرد این تصمیم از همه نظر به نفعش است. کوبنده سخن بگوید و حمایت اسرائیل را جلب کند اما در عمل کاری صورت ندهد.

با وجود این، رهبران جهان در اینکه نگران این اقدام جنجالی ترامپ باشند کاملاً حق دارند زیرا این کار ترامپ در وهله اول وجهه‌ای قانونی به اشغالگری‌های اسرائیل در بیت المقدس شرقی داد در حالی که جامعه بین‌الملل به اتفاق آرا و به موجب قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان‌ملل این اشغالگری را محکوم کرده است. امریکا هم این مسأله را خوب می‌داند زیرا پس از آنکه ترامپ قدس اشغالی را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل بلافاصله بر این نکته تأکید کرد که ترامپ قصد نداشته با این کار درباره اینکه چه کسی بیت المقدس شرقی را تحت کنترل داشته باشد، تصمیم بگیرد.

علاوه بر این، به رسمیت شناختن قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس تأثیر بسزایی در مذاکرات تعلیق شده صلح بین فلسطین و اسرائیل خواهد داشت. مذاکراتی که اگرچه امریکا مدعی مدیریت آن است اما بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین‌المللی معتقدند، امریکا هرگز در این باره جدی نبوده و این مذاکرات هرگز جزو اولویت‌های سیاست خارجی واشنگتن نبوده است.

شاید بیشترین تأسف بابت اقدام ترامپ، این باشد که اشغالگری نظامی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی و همچنین شهرک سازی‌های غیرقانونی در اراضی فلسطینیان تشدید شود و این شرایط به طور کامل مذاکرات صلح را برهم بزند و این اشغالگری گسترده که عمرش به چندین دهه می‌رسد، چندین دهه دیگر نیز ادامه یابد و مردان، زنان و کودکان فلسطینی را باز هم از حقوق اولیه خود مانند حق آزادی رفت و آمد، دسترسی به منابع و رهایی از تهدیدهای بی رحمانه محروم کند.

خطر این اقدام ترامپ برای سیاست خارجی امریکا نیز بسیار جدی است. زیرا سازمان همکاری های اسلامی که یک سازمان بین المللی متشکل از 57 کشور مسلمان و عرب زبان است، اقدام غیرقانونی ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرده و در بیانیه ای اعلام کرده است: "پیامدهای عمیق این اقدام صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند." بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی از جمله مصر، ترکیه و اردن متحدان امریکا در جنگ با داعش در عراق و سوریه هستند و امریکا در تمام این کشورها پایگاه های نظامی دارد و این اقدام ترامپ می تواند جان پرسنل نظامی امریکا در این کشورها را به خطر بیندازد.

متحدان امریکا در آسیا و اروپا نیز نسبت به پیامدهای به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ ابراز نگرانی کرده اند و 8 کشور از جمله فرانسه و انگلیس خواستار نشست فوری در سازمان ملل شده اند. این اتفاق ها به هیچ وجه برای جایگاه امریکا خوب نیست./ منبع: سی ان ان

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| امید نورافکن پیش از اقدام جنجالی علیه پرسپولیس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اتفاقات و حواشی دیدار رفت سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان و در روزی که امید نورافکن به دلیل مصدومیت از ترکیب طلایی پوشان اصفهانی دور بود، سبب شد تا هواداران پرسپولیس مثل همیشه نگاه ویژه‌ای به این بازیکن با حضورش در ورزشگاه آزادی داشته باشند.

بنابر روایت ورزش سه، پس از اتفاقات بازی رفت دو تیم ستاره مصدوم تیم فوتبال سپاهان با محرومیت مواجه شد. البته به دلیل اینکه نورافکن دوران نقاهت را سپری می‌کرد این محرومیت نه به ضرر او تمام شد و نه سپاهان، و او توانست در دوران مصدومیت اتفاقات و حواشی دیدار رفت ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران را به فراموشی بسپارد.

همین اتفاقات سبب شد تا وقتی هواداران پرسپولیس با امید نورافکن مواجه شدند، شعارهای تندی علیه او در ورزشگاه آزادی سر بدهند و هر چه دم دست‌شان می‌آمد را به سمت او پرتاب کنند.


ماجرای امید نورافکن و هواداران پرسپولیس یکی از داستان‌های حاشیه‌ساز فوتبال ایران است که در آخرین رویارویی هم مطابق انتظار دوستانه نبوده و مصاحبه نورافکن در میکسدزون آزادی و سپس انتشار یک استوری و ابراز خوشحالی از نرسیدن پرسپولیس به صدر هم این داستان را بدتر کرده است.

تصویری که مشاهده می‌کنید دقایقی پیش از سوت پایان و رسیدن نورافکن به رختکن و چک کردن تلفن همراه و انتشار یک استوری است که حسابی هواداران پرسپولیس و سپاهان را شاکی کرد.

۲۵۸۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903205

دیگر خبرها

  • حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان
  • شگفتی در اسنوکر قهرمانی جهان؛ حذف وفایی، سالیوان و ترامپ
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • عکس| امید نورافکن پیش از اقدام جنجالی علیه پرسپولیس
  • جهان اسنوکر شوکه شد! اسطوره‌ها حذف شدند، فینال بین دو غافلگیرکننده
  • پیشنهاد جنجالی ایلان ماسک علیه دانشجویان معترض امریکا | نتایج نظرسنجی میلیونی‌اش را ببینید
  • اطلاعیه مهم برج میلاد در مورد یک ادعای جنجالی
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل