Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ کارشناسان سیاسی ترکیه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه سی.ان.ان تورک، درباره اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و پیامدهای این اقدام در آینده فلسطین و منطقه خاورمیانه به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، نوزات چیچک روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی ترک با حضور در این برنامه گفت: به باور من آمریکا در منطقه خاورمیانه با زیرکی برنامه های خود را به پیش می برد و به طور شفاف از اهداف خود سخن نمی گوید و کشورهای مسلمان منطقه نیز درکی از اهداف پشت پرده آمریکایی ها ندارند اما بی تردید ادعای آمریکایی مبنی بر تلاش برای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه با اقدامات آنها از جمله ارسال سلاح به گروه های تروریستی و همچنین اعلام قدس به پایتختی اسراییل سازگاری نداشته و منطقه را بیش از گذشته به سمت آشوب خواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: اعلام قدس یه پایتختی رژیم صهیونیستی فقط یک موضوع سیاسی نیست بلکه اعتقادات ما را نیز هدف قرار می دهد و شاید بسیاری از دولت ها با یکدیگر در موارد سیاسی کوتاه آمده و با یکدیگر تعامل کنند اما در موارد اعتقادی عقب نشینی موجب آسیب جدی به احساسات پیروان آن دین و آیین می شود.
چیچک تاکید کرد: بی تردید پس از اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی گروه های مختلفی دست به اعتراضات خشونت آمیز و یا مبارزه مسلحانه خواهند زد و آمریکا و اسراییل نمی توانند این اقدامات را در تضاد با روند صلح توصیف کنند زیرا گام اصلی و نطفه فتنه را آنها کاشته اند و باید تاوان اقدامات خود را بپردازند.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که دولتمردان معتدل در دستگاه حاکمیت آمریکا بتوانند با پیشنهاد راهکاری مناسب به حل این مشکل کمک کنند و گر نه تمام جهان اسلام علیه آمریکا حرکت خواهد کرد.
پروفسور بهادر اردم استاد حقوق بین الملل دانشگاه استانبول از دیگر میهمانان این میزگرد سیاسی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان تورک گفت: پروژه اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا متعلق به دیروز و امروز نیست بلکه سال ها پیش آمریکایی ها با اجرای پروژهایی پیچیده زمینه تحقق این مساله را فراهم کردند.
وی افزود: امروز با بررسی وضعیت کشورهای مسلمان از جمله سوریه، مصر، اردن، عربستان و... می توانیم آشکارا ببینیم که چه طور قدرت نفوذ دینی این کشورها و تکیه آنها به اسلام کاهش یافته و تضعیف دنیای اسلام در نظر آنها خیلی بزرگ تلقی نمی شود که این همان برنامه ای است که آمریکایی ها سال ها پیش برای تحقق رویای پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی پیگیری و اجرا کردند تا با تضعیف جبهه جهان اسلام، مانعی برای تحقق این رویا در مقابل خود نداشته باشند.
یاسین شامیل حقوقدان و تحلیلگر سیاسی از دیگر کارشناسان شرکت کننده در میزگرد شبکه سی.ان.ان تورک گفت: تغییر روسای جمهور آمریکا موجب تغییر برخی سیاست های فرعی ایالات متحده آمریکا می شود اما بسیاری از سیاست های اصلی و حیاتی آمریکا که سال پیش برای امروز پی ریزی شده، باید توسط فردی که رییس جمهور آمریکا است، اجرا شود و اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نیز یکی از همین سیاست های مهم و حیاتی آمریکایی ها بود که زمان اعلام آن در دوره ترامپ فرا رسید به طوری که اگر به سخنان ترامپ توجه کنیم، او گفت که زمان اعلام پایتختی قدس فرا رسیده است.
وی با تایید سخنن پروفسور اردم افزود: من نیز معتقدم پروژه های آمریکایی برای تضعیف دنیای اسلام سالها پیش با انجام ترورهای کور، ساماندهی کودتاها در کشورهای مسلمان، حمله به عراق، جنگ داخلی سوریه و... شروع شد و بسیاری از کشورهای مهم جهان اسلام از جمله عربستان، مصر، اردن، امارات و.. دیگر آن قدرت سابق را نداشته و تحت سلطه آمریکایی ها هستند.
وی مدعی شد: شاید بتوان تنها ترکیه و ایران را به عنوان کشورهایی در دنیای اسلام نام برد که در مقابل سیاست های آمریکا ایستاده و گردن خم نکردند ولی آمریکایی ها دست بردار نیستند و به سیاست فشار بر این دو کشور به خصوص ترکیه از طریق سازماندهی کودتا در 15 جولای 2016، کودتای اقتصادی 17ـ 25 دسامبر 2013 و امروز با دادگاهی کردن رضا ضراب همچنان ادامه می دهند تا ترکیه را نیز تسلیم فشارهای خود کنند.
اورهان اوغور اوغلو معاون هماهنگی سردبیری روزنامه سون سوز از دیگر میهمانان این میزگرد سیاسی اظهار کرد: امضاهای ترامپ بوی خون می دهد و در سخنانش چیزی جز نفرت از مسلمانان دیده نمی شود، حال امروز با معرفی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی نه تنها پا بر روی حقوق بین الملل گذاشته، بلکه اعتقادات پیروان یکی از ادیان مهم جهانی را نادیده گرفته است.
وی اضافه کرد: آمریکا کشوری است که به هیچ وجه به حقوق سایر کشورها توجهی ندارد و در راستای کسب منافع مشروع و یا نامشروع خود دست به هر اقدام جنایتکارانه ای می زند.
وی تاکید کرد: امروز پس از گذشت سال ها از تضییع حقوق فلسطینی ها، جاری کردن اشک کودکان و گرفتن جان بسیاری از مسلمانان، با گستاخی تمام قدس را به پایتختی رژیم صهیونیستی معرفی می کنند و متاسفانه هیچ قدرتی و یا اراده ای در میان کشورهای مسلمان برای مقابله با این زورگویی آمریکایی ها دیده نمی شود زیرا اغلب سران تازه به قدرت رسیده و جوان این کشورها توسط لابی های پرنفوذ صهیونیستی تطمیع شده اند و هیچ گونه حس مخالفت و اعتراضی در خود نمی بینند.
محمد شاهین استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه غازی در شهر آنکارا نیز با حضور در این برنامه زنده تلویزیونی گفت: آمریکا و اسراییل با گذشت زمان و تضعیف مرحله ای کشورهای مسلمان، حقوق این کشورها را بسته به میزان تضعیف، از آنها سلب می کند و امروز من بر این باورم که اراده ای قوی از سوی بسیاری از کشورهای مسلمان برای اعتراض به اقدام ترامپ وجود ندارد و بسیاری از سران کشورهای مسلمان با انجام مراودات تجاری و معاملات پشت پرده با اسراییل، به واقع فلسطین و آرمان های ملت مظلوم فلسطین را به اسراییلی ها فروخته اند، تا جایی که امروز شاهدیم در بعضی از شبکه های تلویزیونی کشورهای مهم جهان اسلام تبلیغ محصولات اسراییلی رایج است و حتی در برنامه های تحلیلی تلویزیونی، کارشناسانی مناطق فلسطینی و به ویژه قدس را به لحاظ تاریخی سرزمین موعود قوم یهود توصیف کرده و متعلق به اسراییل می دانند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ روز چهارشنبه با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال 1980 اعلام کرد: زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرا رسیده است.
وی همچنین از دستور خود به وزارت خارجه آمریکا برای آغاز مقدمات انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس خبر داد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مجلس یمن از تشدید مبارزات علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، پارلمان یمن در بیانیه‌ای بر موضع استوار یمن در قبال موضوع فلسطین تاکید کرد.
 
در این بیانیه تاکید شده است که هرگونه تشدید تنش آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن و پیامدهای ناشی از آن، با قاطعیت و غافلگیری غیرمنتظره‌ای مواجه خواهد شد که دشمنان یمن آن را پیش‌بینی نکرده یا انتظار ندارند.
 
یمن بار دیگر بر تعهد خود به صلح تاکید کرد و نسبت به اجرای طرح‌های صهیونیستی-آمریکایی-انگلیسی در منطقه هشدار داد.
 
مجلس یمن همچنین همگان را به هوشیاری و بسیج همه نیروها و اتحاد جبهه ملی برای مقابله با همه توطئه‌ها علیه کشور و ملت و ایستادگی قاطع در برابر متجاوزان و اشغالگران و حامیان آنها فراخواند.
 
نیروهای مسلح یمن روز جمعه (14 اردیبهشت‌ماه) از آغاز اجرای چهارمین مرحله از تشدید تنش با گسترش هدف‌گیری کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی به سمت دریای مدیترانه خبر دادند.
 
این اقدام در پاسخ به دستورات سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله بود که گفت تا زمانی که اسرائیل به جنگ غزه پایان دهد و آمریکا حمله به یمن را متوقف کند، عملیات در دریای سرخ را تشدید خواهد کرد.
 
سید عبدالملک گفت: «اگر دشمن اسرائیلی و آمریکایی به ناسازگاری خود ادامه دهند، ما برای مرحله چهارم تشدید تنش آماده می‌شویم.»
 

دیگر خبرها

  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • به پایان عمر سیاسی رژیم غاصب صهیونیستی نزدیک می‌شویم‌
  • سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
  • سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی + ویدئو
  • آمریکا ارسال مهمات به اسرائیل را متوقف کرد
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • پیشنهاد عجیب ماسک برای برخورد با دانشجویان معترض
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • حمایت مجلس یمن از تشدید مبارزات علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس
  • دانشجویان آمریکایی، خواستار انتفاضه جهانی