Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سفير جمهوري اسلامي ايران در انگلستان، به تشريح علل سفر وزير امور خارجه انگلستان به تهران و برنامه‌هاي اين سفر پرداخت و مذاکرات پيرامون موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي و همچنين رايزني در خصوص مسائل بانکي و مالي را از ديگر موارد پيش‌بيني شده اين سفر اعلام کرد.
به گزارش ايسنا، حميد بعيدي‌نژاد در آستانه سفر وزير امور خارجه انگليس به ايران، در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: سال‌هاي طولاني و حتي دهه‌هاست که سفري از سوي مقامات رسمي انگليس به‌خصوص وزير امور خارجه - که بخواهد در آن سفر به مباحث دوجانبه پرداخته شود - به ايران انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتي سفرهايي که آقاي جک استراو در دهه 80 به ايران انجام دادند، در چارچوب مذاکرات هسته‌اي ايران با سه کشور اروپايي بود.
وي ادامه داد: تمرکز بازديد آقاي هاموند هم که دو سال پيش به ايران سفر کردند، براي بازگشايي سفارت پس از تعطيلي آن، صورت گرفت.
سفير کشورمان در لندن، افزود: بنابراين سفر وزير امور خارجه انگليس که پس از سال‌ها و با هدف پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه‌اي و چندجانبه صورت مي‌گيرد، سفر خاصي است که طي آن، همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادي، سياسي، منطقه‌اي، بين‌المللي و برجام مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌گيرد. دستور کار اين سفر يک دستور کار جامعي به شمار مي‌رود و تمام جنبه‌هاي روابط دو کشور را شامل مي‌شود.
بعيدي‌نژاد در توضيح اين‌که آيا در سفر بوريس جانسون به تهران، در رابطه با گشايش‌هاي برجام هم رايزني خواهد شد يا نه؟ خاطرنشان کرد که قطعا يکي از محورهاي اصلي اين سفر و بحث‌هايي که در جريان سفر انجام خواهد شد، موضوع اجراي موثر برجام خواهد بود.
وي ادامه داد: برجام يکي از محورهاي اصلي همکاري‌هاي دو طرف است و ما در مقطع بعد از اجراي برجام، شاهد بوديم که دولت انگليس در بالاترين سطح به‌طور مرتب براي تضمين حفظ اعتبار و اجراي برجام، تماس‌هاي سطح بالايي را با مقامات اروپايي و آمريکايي داشته است و آن‌ها به‌طور مشترک با کشورهاي اروپايي خواهان اين بودند که بايد اعتبار برجام حفظ شود و نبايستي به هيچ‌وجه اجراي برجام مورد خدشه قرار گيرد.
سفير کشورمان در لندن با بيان اين‌که تاکيد انگليس بر حفظ برجام در موضع‌گيري دولت انگليس نکته مثبتي بوده است، افزود: در واقع حفظ برجام يک اهميت راهبردي براي ايران و انگليس دارد و از اين جهت همکاري‌هاي دو طرف براي اجراي برجام تا الآن در سطح موفقيت‌آميزي پيش رفته است. اما ما در خصوص اجراي برجام در خود انگليس انتقادهايي را داريم و انتظار ما اين بوده که بايد پس از برجام گشايش‌هاي اقتصادي و بانکي ميان دو طرف توسعه بسيار بيشتري از آن‌چه که امروز شاهدش هستيم، انجام مي‌گرفت.
بعيدي‌نژاد گفت: قطعاً در اين سفر اين انتقادها و اشکالات با طرف انگليسي مورد بحث قرار خواهد گرفت. البته دولت انگليس به‌طور اصولي همواره به ما اعلام‌ کرده که بسيار شايق است که موانع بانکي برطرف شود و روابط بانکي و تجاري به سطح خوبي ارتقاء يابد.
وي افزود: اما چون بانک‌ها تماما در انگليس خصوصي هستند، بر اساس مصالح خود عمل مي‌کنند و ملاحظاتي براي ارتقاي روابط بانکي دارند. از يک‌سو روابط آنها با بانک‌هاي آمريکايي و نظام مالي آمريکا بسيار در هم تنيده است و در بورس آمريکا حضور فعالي دارند و حتي مليت بسياري از مسئولين آن‌ها آمريکايي هستند و از سوي ديگر چون با جريمه‌هاي سنگيني مواجه بوده‌اند، مي‌خواهند در روابط خود با ايران ريسکي نداشته باشند. اما ما انتظار داريم که با ابتکار عمل دولت انگليس، بانک‌ها موانع و محدوديت‌هاي ارتباطات بانکي و کارگزاري دو کشور را برطرف کنند.
سفير ايران در انگليس همچنين در خصوص طرح مباحث منطقه‌اي در جريان سفر وزير خارجه انگليس به ايران، خاطرنشان کرد که مباحث منطقه‌اي يکي از مهمترين فرازهاي گفت‌وگوهاي دو طرف خواهد بود. نگاه ما اين است که سياست گذشته‌ي انگليس بسيار تحت تاثير سياست عربستان سعودي در منطقه بوده است و انگليس به گونه‌اي راهبرد عربستان در منطقه را پيگيري و اجراء مي‌کرد. اما با توجه به اشتباهات راهبردي عربستان و احراز آن از جانب انگليس در سال‌هاي اخير، اين کشور تا حدودي از اين‌که فقط سياست‌هاي خود را از منظر عربستان پيگيري کند، فاصله گرفته است.
وي با بيان اين‌که انگليس روابط سنتي و ديرينه‌اي با کشورهاي منطقه و حوزه خليج فارس دارد، گفت: ما همواره انتظار داشته و داريم که روابط انگليس با کشورهاي منطقه در جهت تامين صلح و ثبات و امنيت آن باشد و انگليس از تمام ظرفيت‌هاي خود براي صلح و امنيت منطقه‌اي و جهاني استفاده کند.
بعيدي‌نژاد افزود: ما طبيعتا درباره مسائل منطقه، اختلافات‌نظرهايي با انگليس داشته و داريم و در اين سفر اين اختلاف‌نظرها مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌گيرند. با توجه به گرايش‌هاي مثبتي که در يک سال اخير از دولت انگليس شاهد بوه‌اديم، مي‌توانيم به تفاهم بهتري در خصوص برخي زمينه‌ها برسيم که بيشتر منجر به صلح و ثبات منطقه شود. ما در يک سال اخير شاهد برخي گرايش‌هاي مثبت انگليس در برخي زمينه‌ها بوده‌ايم که اميدواريم تداوم پيدا کند و انگليس با حفظ يک سياست تعادلي تلاش کند از تمام ابزارهاي خود براي تقويت صلح و امنيت استفاده کند.
وي افزود: به‌عنوان مثال در موضوع يمن پس از انتظاري طولاني شاهد اين بوديم که انگليس نقش فعال‌تري را براي تضمين اعطاي کمک‌هاي انساني به يمن انجام مي‌دهد. يمن امروز در يک شرايط فاجعه‌بار انساني به‌سر مي‌برد و اعطاي کمک‌هاي انساني از ضروريات است. برگزاري اجلاس پنج‌جانبه‌ي لندن و سفر اخير ترزا مي، نخست‌وزير انگليس به منطقه از جمله عربستان و مواضع صريحي که در ملاقات با مقامات سعودي در تاکيد براي اعطاي کمک‌هاي انساني به مردم يمن و ضرورت باز شدن هرچه سريع‌تر فرودگاه‌ها و بنادر يمن صورت گرفته است، مي‌تواند بخشي از آلام مردم يمن را تخفيف دهد
وي ابراز اميدواري کرد: با اجراي سياست موثر و مثبت و تضمين آتش‌بس و گفت‌وگوهاي سياسي، انگليس و ديگر کشورهاي عضو دائم شوراي امنيت، فشارهاي لازم را براي توقف درگيري‌ها و تنش‌ها در يمن به عربستان وارد کنند. ما انتظار داريم که صدور سلاح به عربستان متوقف شود و انگليس از تمامي ابزارهاي خود براي تحت فشار گذاشتن عربستان جهت توقف حملات عليه مردم بي‌گناه يمن استفاده کند. قطعا اين انتظارات در جريان سفر آقاي جانسون از سوي مقامات جمهوري اسلامي ايران به وي منتقل خواهد شد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در انگليس، در مورد سوريه نيز گفت: انگليس سال‌ها براي حل بحران سوريه معتقد بود فرآيندهاي قطع و کاهش تنش بايد مشروط بر اين باشد که بشار اسد رئيس جمهور سوريه از قدرت کنار برود که سياستي کاملا غير واقع‌بينانه بود که نه تنها هيچ کمکي در حل بحران سوريه نکرد بلکه بحران اين کشور را تشديد کرد و ما شاهد خسارات و تلفات زيادي به مردم بي‌گناه بوديم. طي چند ماه گذشته شاهديم که انگليس سياست خود را تغيير داده و اين واقعيت را پذيرفته است که کنار رفتن بشار اسد نه تنها کمکي به اوضاع سوريه نمي‌کند بلکه منجر به افزايش تروريسم و خشونت مي‌شود.
وي افزود: اميدواريم با تحت فشار قرار گرفتن عربستان از سوي انگليس و ديگر کشورهاي اروپايي، مذاکرات و ابتکارات مهم سياسي که در جريان است از جمله گفت‌وگوهاي ژنو، به نوعي احياء شود و با پيشبرد ابتکار اخير در سوچي توسط سه کشور روسيه، ايران و ترکيه که فرآيند موفق آستانه را بنيان گذاشتند، شاهد اين باشيم که سوريه روند آرامش را طي کند و آسيب به مردم سوريه کاهش پيدا کند و در نهايت شاهد اين باشيم که با ايفاي نقش مثبت از سوي تمام کشورهاي منطقه و خارج از منطقه، هرچه زودتر بحران سوريه پايان پذيرد.
وي افزود: در مورد ساير بحران‌هاي منطقه از جمله بحران روابط قطر و عربستان، انگليس نقش تعادلي ايفاء کرد و وزير خارجه قطر چندين سفر به لندن داشت و مذاکرات خوبي با طرف انگليسي انجام دادند که ماحصل آن، اين بود که دولت انگليس و کشورهاي اروپايي با حمايت از فرآيند کويت و اعمال فشار بر عربستان، گام‌هاي خوبي براي تعادل شرايط برداشتند.
بعيدي‌نژاد گفت: در مورد لبنان نيز شاهد بوديم که انگليسي‌ها براي کمک به پس گرفتن استعفاي سعد حريري و برقراري آرامش در لبنان گام‌هايي را برداشتند و سياست‌هاي نسبتا تعادلي در پيش گرفتند و وقتي عربستان با چنين سياستي از جانب انگليس و ديگر کشورهاي اروپايي مواجه شد، مجبور شد به نوعي از گروگان گرفتن نخست وزير لبنان دست بردارد و اجازه دهد که نخست وزير به لبنان برگردد و در جهت آرامش لبنان، استعفاي وي پس گرفته شود.
سفير کشورمان در لندن، ادامه داد: اين روزها نيز شاهديم که دولت انگليس در بالاترين سطح با سياست رئيس جمهوري آمريکا در به رسميت شناختن قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم اسرائيل و انتقال سفارت، مخالفت کرده است و در جهت قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و مواضع کشورهاي اروپايي، نگراني و مخالفت صريح خود را با اين تصميم اعلام کرده است. اين‌ها همه زمينه‌هاي اميدي است براي ما و اين‌که با تداوم يک سياست متوازن به دور از فشارهاي يک‌جانبه‌ي عربستان سعودي، انگليس مي‌تواند قدم‌هاي مثبتي در منطقه بردارد.
وي افزود: به‌طور قطع اين مسائل در سفر آقاي جانسون به تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت و اميدواريم بتواند در تحولات منطقه نقش مثبتي ايفاء کند.
بعيدي‌نژاد درباره‌ي برنامه‌ها و ديدارهاي وزير امور خارجه انگليس در سفر به ايران، گفت: وي در صدر يک هيات سياسي و اقتصادي به ايران سفر مي‌کند و طبيعتا درباره روابط دوجانبه‌ي سياسي و اقتصادي و مسائل منطقه‌اي با مقامات کشورمان گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهد کرد.
سفير کشورمان، درباره روابط اقتصادي بين دو کشور ايران و انگلستان، گفت: در حوزه‌ي روابط بانکي و اقتصادي مرتبط با اجراي برجام، انتقادها و ايرادهايي نسبت به برخي کاستي و محدوديت‌ها داريم که به‌طور تفصيلي با آقاي جانسون بررسي مي‌شود.
وي افزود :در کنار آن، در خصوص شناسايي حوزه‌هايي که امکان ارتقاء همکاري‌هاي مشترک در زمينه‌هاي اقتصادي وجود دارد نيز، ميان دو طرف گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهد شد.
ادامه دارد....

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۳۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه کارگری استان مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور گام برمی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه بعدازظهر سه شنبه در جریان بازدید از ۳ واحد تولیدی اراک به مناسبت روز کارگر اظهار کرد: بخش کارگری جز لاینفک تولید است و تولید مبتنی بر کار شکل می گیرد.

وی افزود: جامعه کارگری استان مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور و استان پا به پای برنامه تولید و اشتغال و برنامه های شعار سال گام بر می دارد.

استاندار مرکزی گفت: سال گذشته در رشد تولید موفقیت های خوبی حاصل شد و راه اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در دو سال گذشته نیز عملکرد قابل قبولی داشت.

مخلص الائمه افزود: با تعامل و هم افزایی جامعه کارگری، تولید و کارفرمایی پایه های جهش تولید را سال گذشته بنا کردیم و به طور حتم امسال، جهش تولید را شاهد خواهیم بود.

مخلص الائمه ادامه داد: از کارگران انتظار می رود با لحاظ شراط کلی کشور، بهره وری را افزایش دهند تا در یک چهارچوب علمی و مدیریت دقیق علمی باید شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: تامین منابع مالی، سرمایه در گردش و ثابت برای شرکت های نوپا و تسهیل در تبادلات ارزی و نیز بر عهده دولت است.

کد خبر 6093374

دیگر خبرها

  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • جامعه کارگری استان مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور گام برمی دارد