ملاک امام زمان (عج) برای انتخاب کارگزاران
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۷۹۵۳
خبرگزاری شبستان: از برنامههای اصلاحی حضرت مهدی(عج) در دوره حکومت خود، گزينش افراد شايسته و كارآمد برای به دست گرفتن کارها است. زيرا ثبات و دوام حكومت به ويژه با شاخصههای دينداری و عدالت، بدون كارگزاران شايسته و کاردان عملی نمی شود.
به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب «نقش مردم در انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام» مینویسد:
نقش هر مسلمان در تعيين سرنوشت خود و جامعه اش و بازتابي که رفتار ديگران در سرنوشت او دارد، همچنين تعهدی که هر فرد در پذيرش مسؤوليت های اجتماعي دارد، اين را ميطلبد که وی ناظر بر چگونگیهای جامعه باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اين اصل را قرآن کريم تحت عنوان «امر به معروف و نهي از منکر» مطرح کرده است. اين اصل تأثيرات ناگهانی در فرهنگ جامعه و به پيرو آن، در ديگر ابعاد خواهد گذاشت. ممکن نيست تصميم سازي ها و تصميم گيري ها پس از اجراي اين اصل، دچار دگرگوني و انقلاب نشوند! بنابراين، هرگز جامعه اي که اين اصل پيشرفته عقلي در آن پياده شده است، با جامعه اي که با اجراي اين اصل فاصله دارد، يکسان نخواهد بود.
نقش مردم در تصميم سازي و به دنبال آن گرفتن تصميم هاي درست و بجا در جامعه اي که مأمور به معروف و منهي از منکر گرديده است، بسيار پخته و قابل توجه خواهد بود.
روشن است که تصميم گيري های برجسته و پايهای، در هر جامعه اي به عهده دولت واگذار گرديده است؛ زيرا شالودة هر حکومت پذيرش مردمي است. چنانچه دولتي پذيرفته و مورد پسند مردم بود، به طور مسلّم تصميماتِ گرفته شده، تصميمات مردمي است. اما چنانچه شالودة حاکميت، استبداد يا شکل ديگري از حکومت هاي نامقبول باشد، در اين صورت نيز دولت بر همان اساسي که پديد آمده است، تصميم گيري ميکند. پس تصميم گيري کارويژه دولت و حاکميت است.
«دولت» در اسلام به همين معناي اخير به کار رفته است؛ چنانکه در ادعيه نيز ما مسلمان ها از خداي متعال همين را آرزو مي کنيم: «اللّهمَّ انّا نرغَبُ اليکَ في دولة کريمةٍ تعزُّ بها الاسلام و اهله و تُضلُّ به النفاق و اهله؛ خدايا، از تو چنان دولت گرامي را ميطلبم که در آن اسلام و اهلش پيروز و سربلند، و نفاق و اهلش خوار و سرافکنده باشند»
كارگزاران حكومت
از برنامههاي اصلاحي حضرت مهدي عجل الله فرجه در دوره حکومت خود، گزينش افراد شايسته و كارآمد برای به دست گرفتن کارهای حكومت است. زيرا ثبات و دوام حكومت به ويژه با شاخصههاي دينداری و عدالت، بدون كارگزاران شايسته و کاردان، عملي نخواهد بود. از اينرو، يكي از مقولههاي برجسته و مورد توجه جدّي آن حضرت(عج)، كارگزاران حكومت و نقش مديريتی آنان است.
خداوند در قرآن اين ملاک شايستگی آنها را به روشنی بيان کرده است در آنجا که فرمود: «وَلقَدْ كَتَبْنا فِي الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذّكْرِ أنّ الارضَ يرِثُها عِبادِي الصّالِحُونَ؛ وهمانا، در زبور پس از ذکر نوشتيم كه زمين را بندگان شايستة من، به ارث خواهند برد.»
امام باقر عليه السلام در باره اين بندگان شايسته فرمودند: «هُمْ أَصْحَابُ الْمَهْدِيِ فِي آخِرِ الزَّمَانِ؛ آنان ياران و کارگزاران امام مهدی عليه السلام در آخر الزمان هستند .«که از اين روايت به دست میآيد ملاک برای اعتبار آنها صالح و شايستهبودن در همة عرصهها است.
حاکم نيشابوری در روايتی معتبر از اميرمؤمنان عليه السلام نقل کرده که آنان شایستگان نمونه تاریخ هستند که: «لَمْ يسْبِقْهُمُ الاَوَّلُونَ وَ لا يدْرِکُهُمُ الا خِرُونَ؛ بندگان برگزیدة نخستين برآنان پيشی نگرفتهاند و شایستگان آخرین هم مقامات آنان را درک نمیکنند«.
چگونگي گزينش اين افراد و قرار دادن آنها در جايگاههای گوناگون سياسي، نظامي، مالي، داوری و اداري، از شئون مستقيم امام است که در مرحله تثبيت حکومت آن را اجرايي خواهد کرد. آشنا نمودن کارگزاران با شيوه زمامداري و رفتار با مردم، و نظارت بر رفتار و مديريت آنان به منظور اجراي نيکوی کارها كه به فراهمشدن امنيت جامعه، خشنودی همگانی مردم، منجر خواهد شد، نيز از کارهايي است که امام مهدي عجل الله فرجه بدانها اهتمام خواهد داشت.
از آنجا كه امام مهدي عجل الله فرجه به عدالت اجتماعي در حكومت اهميت ويژه ای خواهد داد، يكي از راهكارهاي عملي پديدآمدن آن را، گزينشكارگزاران و مديران شايسته در امور ميداند. افزون بر شايستگي زمامدار و پيشواي اصلي جامعه، كارگزاران و عاملان او در مناصب گوناگون نيز بايد از تخصص لازم و متناسب آن جايگاه برخوردار باشند.
آن حضرت(عج) افزون بر اينكه در گزينش كارگزاران حکومت از جنبه شايستگی در مديريت حساسيت نشان ميدهد، نظارت ويژه ای را نيز بر اعمال آنها، به كار ميبندد.
امير مؤمنان عليه السلام در باره اهتمام حضرت مهدی عليه السلام به مسئوليتهای کارگزاران خود، میفرمايد: ... أَلَا وَ فِي غَدٍ وَ سَيَأْتِي غَدٌ بِمَا لَا تَعْرِفُونَ يَأْخُذُ الْوَالِي مِنْ غَيْرِهَا عُمَّالَهَا عَلَى مَسَاوِئِ أَعْمَالِهَا؛ آگاه باشيد كه فردا ـ و كه داند كه فردا چه پيش آرد ـ فرمانروايى، كه از اين طايفه ـ امويان ـ نيست، کارگزاران حكومت را به جرم كردار زشتشان بگيرد و عذرى از آنان نپذيرد.
از آنجايي که سخن روشن و صريحی در خصوص کارگزاران حضرت مهدی عليه السلام به طور مشخص در دست نيست، میتوان با توّجه به اهتمام حضرت مهدي عجل تعالي فرجه در پيروی از امير مؤمنان علی عليه السلام، در همه امور، همة دستورالعمل هاي آن حضرت(عج) به کارگزاران خود را بخشي از دستورالعمل هاي حضرت مهدي عليه السلام به کارگزاران خود دانست.
بيش از ۳۰ نامه از ۷۹ نامه حضرت امير(ع) در نهجالبلاغه به كارگزاراني نوشته شده كه از جانب او در شهرهاي گوناگون به كار گماشته شده بودند، از قبيل فرمانداران، مرزداران، فرماندهان سپاه، ماموران خراج و زكات و ساير كارگزاران. با ملاحظه متن نامهها، بهخوبي ميتوان دريافت كه ايشان چگونه به کارهای مردم و امنيت آنها اهتمام داشته و از اينكه کارگزاران او در حوزهاختيار خود مرتكب خطا و انحراف شوند نگراني داشته است؛ زيرا از نظر وي، «بزرگترين خيانت، خيانت به امت است» و همت آن امام(ع) بر آن بود تا مردم در حكومت او از ناحيه كارگزاران و مسئولان کارها در امنيت به سر ببرند.
بدون ترديد، پديد آوردن اصلاحات در جامعه و برپاداشتن عدالت و برپايي حكومت ديني بر پایه سيره و سنت پيامبر(ص) و اهل بيت او عليهم السلام، نيازمند ياران و كارگزاران پاک، زيرك، كاردان، شجاع و فداكار خواهد بود كه با بينش درست نسبت به آموزههای اسلام و شناخت به امام خود، مطيع فرمانهاي او بوده، به دستوراتش عمل كنند، در جنگها سستي نورزند و به دشمن پشت نكنند و در کارهای مردم صادقانه كوشش نمايند.
البته به نمونه اين سختگيری بر کارگزاران و خدمتکاران پيشتر در دوران غيبت صغرای آن حضرت اينگونه اشاره شده است: حسن بن خفيف از پدرش نقل كند كه (حضرت قائم عليه السلام) خدمتگزاراني به مدينه فرستاد (شايد غلامان خود حضرت(عج) بوده اند و براي خدمت مسجد و ضريح اعزام شده اند) و همراه آنان دو خادم بودند (كه غلام نبودند، بلكه اجير شده بودند) حضرت(عج) به خفيف هم نامه نوشت كه با آنها حركت كند، چون به كوفه رسيدند، يكي از آن دو خادم شرابي مست كننده آشاميد، از كوفه بيرون نرفته بودند كه از سامره نامه آمد: «حَتَّى وَرَدَ كِتَابٌ مِنَ الْعَسْكَرِ بِرَدِّ الْخَادِمِ الَّذِي شَرِبَ الْمُسْكِرَ وَ عُزِلَ عَنِ الْخِدْمَةِ؛ خادمي كه شراب آشاميده، برگردانيده و از خدمت برکنار شد.»
ادامه دارد ...
پایان پیام/376منبع: شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۷۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشارات بینالملل با ۶۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، انتشارات بینالملل با ۶۰ عنوان کتاب جدید و متفاوت به سی و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران میآید.
از عناوین کتابهای جدید میتوان اشاره کرد به:
«از سلاخخانه تا مهدیه»
زندگی و زمانه غلام محمدی که پس از آشنایی با شیخ احمد کافی توسط ایشان شاه غلام لقب گرفت و مسیر زندگیاش تغییر کرد. در این کتاب بخشهایی از زندگی شیخ احمد کافی از زبان شاهغلام با زبانی صریح، کوچه بازاری و آمیخته با حکمت لوتیگری روایت شده است.
«بازنویسی منتهیالآمال»
بازنویسی و تحریر تازهای از منتهیالآمال تألیف شیخ عباس قمی با موضوع زندگانی چهارده معصوم علیهمالسلام که مطالب کتاب با حفظ امانتداری، طبق ویرایشی اساسی به صورت قابل فهم طبقهبندی شده است.
«خونهایش»
روایتی در قالب اول شخص مفرد که وقایع پایانی عاشورا و مصائب حضرت حسین علیه السلام از زبان حضرت زینب سلام الله علیها با نثری ادبی و با تأمل در منابع عاشورایی بازگو میشود.
«علمدار پاراچنار»
سرگذشت فکری، سیاسی سیدعارف حسین حسینی رهبر سابق شیعیان پاکستان. روایتهایی از فعالیتهای فرهنگی و دینی سیدعارف در دههی پنجاه در پاراچنار منطقهای در شبه قاره هند و تأثیرات او در این منطقه.
«ارض موعود»
داستانی پر جنبوجوش بر اساس ماجراهای واقعی از چهار رفیق صمیمی با درونمایهی یهود و توهم نژاد برتر. هر بخش از داستان با عناوین مختلف، همچون پازل در کنارهم مسیر داستان را مشخص میکند.
«سیرهنامه امیرالمونین، جلد۴»
سیری در سرگذشت و سیرهی حضرت امیر علیهالسلام در مقطعی از دوران خلافت حضرت، به همراه گزارشی از جغرافیای کوفه با دور اندیشی در جنگ صفین و رویدادها و حوادث پیرامون آن.
«خاکنشین»
داستانی تاریخی از دورهی زندگی حاج شیخ عباس قمی و حکومت رضاشاه و کشف حجاب است. زمانهای که کتاب مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی متولد شد و دست به دست و شهر به شهر چرخید.
«فرار ماردوش»
فرار ماردوش روایت زندگی نوجوانی است که در پی یافتن راه نجات است و در بحبوحه انقلاب، مسیر نجات حقیقی را پیدا میکند.
«پرونده مختارنامه»
پرونده مختارنامه روایتی خواندنی دربارۀ سریالی تماشایی است! این کتاب قرار است به این سؤال پاسخ بدهد که در شرایطی که برخی آثار هنری با دریافت بودجههای کلان به آثاری کمارزش تبدیل میشوند، چگونه یک اثر هنری ماندگار میشود و طراوت خود را حتی پس از گذشت سالها حفظ میکند.
«دنیایی که آدم ساخت»
داستانی جذاب و پرکشش درباره آفرینش آدم(ع) که آیات و روایات موجود در این حوزه را با زبانی ادبی و روایی برای مخاطب جوان و نوجوان امروز بازگو کرده است.
علاوه بر کتابهایی با موضوع تاریخ اسلام و تشیع، عناوین بسیاری با موضوع خانواده، تاریخ معاصر ایران، شعر و ادبیات داستانی در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.
لازم به ذکر است که در نمایشگاه امسال، انتشارات بینالملل در کنار عرضه کتاب، فعالیتهای فرهنگی متعددی همچون رونمایی، جلسات نقد و بررسی کتاب، جشن امضا با حضور نویسندگان نامآشنا و چهرههای فرهنگی و هنری و برنامههای ویژه باشگاه مخاطبان را تدارک دیده است.
در ضمن سی و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب با شعار «بخوانیم و بسازیم» از تاریخ ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی تهران در شبستان امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/