Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-28@22:50:39 GMT

روش‌های نوین رمزگذاری از بوی بدن تا منحنی گوش

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۷۰۷۶

رویداد۲۴-امروز در دنیای مدرن دستگاه‌های تکنولوژی زیادی راهی بازار شده است که پیش از این معمولاً برای باز کردن قفل آنها از کدهای نوشتاری استفاده می‌شد ولی در چند سال اخیر از سیستم‌های امنیتی بیومتریک مانند استفاده از اثر انگشت یا ‌ای‌دی صورت (در اپل)، رمزهای گفتاری برای باز کردن قفل دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روش‌های سیستم‌های امنیتی بی‌خطر هستند، چرا که سخت است تا کسی پسورد کاربر را بدزدد و راهی هم برای فراموش کردن آنها وجود ندارد، البته بجز رمز گفتاری. اگر چه این روش خوب است اما تا زمانی که کسی صدای شما را ضبط یا جعل نکند. باید گفت این 3 روش تنها راه‌های سیستم‌های امنیتی بیومتریک نیستند، چرا که راه‌های دیگر به تازگی به این روش‌های بیومتریک اضافه شده است.
رمزگشایی از طریق لب‌ها و بوی بدن
یک راه حل جدیدی که محققان دانشگاه باپتیست هنگ کنگ اختراع کرده‌اند، یک مدل یادگیری محاسباتی است. این راه به این صورت است که ظاهر لب‌ها مانند شکل، بافت و حرکت آن را بررسی و به‌عنوان پسورد عمل می‌کند. روش جالبتر استفاده از بوی بدن است و محققان دانشگاه پلی تکنیک مادرید بوی بدن را به‌عنوان پسورد قرار داده‌اند. محققان این دانشگاه معتقدند که هر فردی بوی خاص خود را دارد که پایدار می‌ماند و این می‌تواند منجر به شناسایی دقیق 85 درصدی یک فرد در بین یک گروه شود.
باز کردن قفل از طریق صدا
راه دیگری که در دانشگاه فلوریدا تالاهاسی امریکا اختراع شده است، Voice Gesture نام دارد. در این روش از سیستم sonar (تشخیص اشیا در زیر آب و اندازه‌گیری بازگشت آنها بعد از بازتاب) استفاده شده است. این سیستم تلفن همراه کاربر را به رادار داپلر تبدیل و صدای فرکانس را از بلندگو به دستگاه منتقل می‌کند و به این ترتیب قفل دستگاه باز می‌شود.
 روش دیگری که باز بر پایه رادار داپلر است؛ این راه رمزگشایی را محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو ایجاد کرده‌اند که یک سیستم امنیتی بیومتریک قلبی است. این سیستم امنیتی نیز از طریق رادار داپلر اطلاعات را دریافت می‌کند و به عبارتی امضای منحصربفردی با حرکت و ویژگی‌های قلب انسان است. این سیستم ایمن برای دستگاه‌های وای فای به‌کار می‌رود و تنها 8 ثانیه زمان می‌برد تا داده‌های قلب کاربر به‌عنوان احراز هویت را دریافت کند. یعنی وقتی دستگاه لاگ می‌شود این سیستم متوجه می‌شود که چه کسی در حال کارکردن با وای فای است.
ایجاد پسورد با ارتعاشات
روش بعدی با استفاده از ابزار پوشیدنی است. این راه حل رمزگشایی در دانشگاه میشیگان امریکا اختراع شده است. در این روش دستگاه‌هایی به‌صورت گردنبند، گوشی و عینک ساخته شده که دارای شتاب سنج است و وقتی کاربر صحبت می‌کند، ارتعاشات پوست، گلو و قفسه سینه را اندازه‌گیری کرده و قفل دستگاهی مانند تلفن همراه و... را باز می‌کند.
در روشی دیگر به جای اثر انگشت از ارتعاشات انگشت استفاده می‌شود. معمولاً برای اینکه با اثر انگشت پسورد عمل کند نیاز به اسکن است ولی در این روش دیگر نیازی به این قطعه گران قیمت نیست بنابراین می‌تواند ارزان تمام شود، چرا که با vibwrite براحتی از طریق ارتعاشات قفل دستگاه باز می‌شود و حتی می‌توان از این روش برای باز کردن اتومبیل و رایانه نیز استفاده کرد. حتی گفته می‌شود سطح دقت این روش رمزگشایی 95 درصد است. ایده آخر نیز مربوط به‌گوش انسان است. گوش انسان دارای منحنی‌های منحصربفردی است و می‌تواند مانند اثر انگشت به‌عنوان پسورد عمل کرده و کارگشا باشد. تنها کافی است برای باز کردن قفل تلفن همراه سر خود را به سمت تلفن همراه بگیرد تا قفل تلفن باز شود.

 

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۷۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی عصر امروز یکشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان اظهار کرد: جنس انقلاب اسلامی رشد و شکوفایی و تحقق کرامت انسان است؛ رشد عقلانیت ایمان، اخلاق و آداب، عدالت و آزادی، پیشرفت و عزت، وحدت و همدلی و همچنین برادری در واقع خدمت به انسان‌ها است که همه اینها در مجموع باعث کرامت انسان می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: انسان ذاتاً کریم است اما کرامت اکتسابی در پرتوی حرکت جمعی انسان‌ها محقق می‌شود.

وی با تبریک فرارسیدن روز معلم بیان کرد: شهید مطهری با همه آثار گران بهای خود طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی بر پایه شکل‌گیری جمهوری اسلامی است و درسی که از این شهید می‌توانیم بگیریم، یک درس ایثار است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوب است که در سالگرد ارتحال شهید مطهری و روز معلم در سطوح گوناگون جامعه برای تحقق این کرامت، نهضت بازخوانی اندیشه شهید مطهری را هم داشته باشیم.

کد خبر 6091316

دیگر خبرها

  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • والیبال نشسته به دنبال نمایش جدید در پاریس/سید طلا با تاکتیک نوین
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم