Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به اینکه فال بد زدن و به فال نیک گرفتن یکی از موضوعات مطرح در عرف جامعه ماست، اظهار کرد: در معارف اسلامی مبحثی تحت عنوان تطیر و تفأل وجود دارد که تطیر به معنای فال بد زدن و اتفاقات و حوادث را حمل بر دلایل بد دانستن و تفأل به معنای به فال نیک گرفتن اتفاقات و حوادث است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تطیر ناشی از نوعی نگاه منفی نسبت به اتفاقات است و اینکه انسان به دلیل ضعف ایمان، امور و حوادث را به فال بد بگیرد، مثل اینکه زلزله‌ای واقع شده که حادثه‌ای طبیعی است و عده‌ای آن را بلا قلمداد می‌کنند؛ در حالی که نزول بلا شرایط خاص خود را دارد، به این صورت که باید حجت بر مردم تمام شود، آنها واقعا مورد هدایت قرار گیرند و اسباب رشد و تعالی برایشان فراهم شود، ولی آنها سرپیچی کنند، آن وقت است که گرفتار بلا می‌شوند.

وی افزود: حتی بعضا عطسه کردن، شکستن ظرفی در شروع یک زندگی، دیدن یک گربه سیاه یا شنیدن صدای کلاغ و جغد به فال بد گرفته می‌شود؛ در حالی که همه این موارد اتفاقات طبیعی است.
حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردم شکست‌ها و عدم موفقیت خود را به پدیده‌های موهومی نظیر فال بد زدن و شانس گره می‌زنند، در حالی که معارف اسلامی تأکید می‌کند که هیچ‌گاه امور را به فال بد نگیرید، اتفاقات پیرامون خود را به فال نیک بگیرید. امیرالمؤمنین(ع) زمانی که به جنگ می‌رفتند، منجمی نزد ایشان آمد و گفت اوضاع کواکب دال بر این است که شما در این جنگ موفق نمی‌شوید و تقاضا می‌کنم که از جنگ منصرف شوید. حضرت حرف او را قبول نکردند و اتفاقا در آن جنگ پیروز شدند.
وی تصریح کرد: اسلام به مقولاتی چون فال بد زدن و امور را بد برداشت کردن روی خوش نشان نداده و رسما آنها را رد می‌کند و حتی در مواردی این مقولات را شرک و دوری از ایمان به خدا می‌داند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: به مردم توصیه می‌شود که از نظر اعتقادی، جهان را زیبا دیده و بدانند که اجزا و پدیده‌های عالم همگی دارای حکمت و مصالح عالی الهی هستند، هیچ‌گاه امور عالم را بد نبینند و دچار فلسفه بدبینی نشوند. اسلام سفارش می‌کند که به مردم امید دهید، اگر خواب یا اتفاقی را برای شما تعریف کردند، آن را به فال نیک بگیرید. مسلمانان زمانی که در محاصره و تحریم اقتصادی دشمن قرار گرفتند، به پیشنهاد سلمان اطراف مدینه خندقی حفر کردند، کلنگ پیغمبر به سنگی برخورد و جرقه‌ای زد، فرمودند دروازه‌های روم را فتح کردیم و با جرقه دوم فرمودند دروازه‌های ایران را فتح کردیم.
وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد که در سخت‌ترین شرایط نباید امید و آینده‌نگری را از دست بدهیم. اصولا فلسفه انتظار و اعتقاد به حکمت و عدل الهی این است که اتفاقات عالم را به خیر تعبیر کنیم.
حجت‌الاسلام گرجی با اشاره به واژه‌های سعد و نحس در اصطلاح منجمین گفت: اسلام، نحوست را به رفتار و تفکر غلط انسان مربوط می‌داند. هر روزی که در آن انسان از یاد خدا دور شود، عمل صالح انجام ندهد، ظلم کند و برای دیگران ایجاد تنگنا و ناراحتی کند، آن روز برایش نحس خواهد بود؛ اما هر روزی که بندگی خدا را کرده و به خلق خدمت کند، روز سعادت و خوشبختی‌اش خواهد بود.
وی اضافه کرد: در تاریخ، اتفاقات تلخ و ناگواری در بعضی از روزها رخ داده است که از آن اتفاقات با تلخی یاد می‌کنیم، اما با توجه به معارف اسلامی قائل به این نیستیم که آن روز، یک روز نحس است، مگر اینکه انسان در آن روز از یاد خدا غافل شده و معصیت پروردگار را انجام دهد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۳۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد جعفری ظهر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در نمایشگاه اکسپو از تقویت چشم اندازهای مربوط به زنجیره‌های ارزش در بخش کشاورزی این استان خبر داد و با اشاره به اینکه ظرفیت‌های کلان بخش کشاورزی مازندران در این نمایشگاه عرضه شده است، تصریح کرد: از ۱۰ زنجیره ارزشی که باید در نمایشگاه معرفی و رونمایی می‌شد، هشت زنجیره مربوط به بخش کشاورزی بود و مشخصاً زنجیره کیوی و مرکبات به عنوان زنجیره نخست ارزش این استان به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه پراکنش صنعت در استان مازندران و نیز اتفاقاتی که در تحلیل سیستم کسب و کار و زنجیره ارزش رخ داده است این استان را به عنوان قطب تولید این محصولات معرفی کرده، گفت: با حضور مسئولان استانی و با حضور وزیر کشور و معاون اقتصادی وزیر کشور مسائل و مشکلات زنجیره‌های ارزش مازندران به ویژه در حوزه مرکبات و کیوی بررسی شد.

جعفری با تاکید بر اینکه با توجه به اتفاقات خوبی که از سال گذشته در مازندران رخ داده و افزایش میزان صادرات از مبدا در استان صورت گرفته است، رونق این بخش از اقتصاد مازندران امیدوارکننده است، عنوان کرد: در حوزه این زنجیره ارزش در بخش بسته بندی و بازار رسانی محصول شده نیز شاهد اتفاقات مناسبی بوده‌ایم که نوید روزهای امیدوارکننده برای استان را می‌دهد.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه درباره نقاط ضعف و قوت زنجیره‌های گوشت، مرغ، لبنیات، خوراک دام و غیره در مازندران نیز دستاوردهایی ارائه شده است.

کد خبر 6090931

دیگر خبرها

  • دولت تورم ۳۰ درصد را موفقیت می‌داند
  • زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود
  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • 168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • شهامت و جسارت در دل جوانان ایرانی جوانه زد
  • باید در هر دو نیمه با صلابت بازی کنیم/ تفکر ما باید جهانی باشد