Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- خاورمیانه به خاطر ویژگی های منحصر بفرد خود همواره نقش مهمی در معادلات بین المللی داشته است و این منطقه از جهان براساس تئوری های مختلف ژئوپلیتیک هیچگاه خالی از بحران نبوده، ولی آیا سیر صعودی حوادث بحرانی در این منطقه ازجهان طبیعی و تصادفی است؟

سه ویژگی عمده در خاورمیانه طی سده های گذشته موجب شده است که قدرت های فرامنطقه ای حضوری پررنگ در این بخش از جهان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منابع عظیم طبیعی، نقاط مهم استراتژیک و کانون های تولید اندیشه منبعث از تنوع قومی و فرهنگی سه محور مهمی هستند که بهانه حضور قدرتهای جهانی در این منطقه محسوب می شوند.
غرب و بویژه آمریکا در دهه های گذشته برای حضور در خاورمیانه از روش های گوناگونی بهره برده است ،ولی به نظر می رسد در شرایط فعلی ایجاد 'بی ثباتی امنیتی' ، تغییر محورهای ژئوپلتیک و تشکیل قطب بندی های جدید ، استراتژی کنونی واشنگتن در منطقه باشد.
در دوران جنگ سرد ، آمریکا تلاش می کرد با ایجاد دولت های دست نشانده از یک سو کنترل منطقه را در دست داشته باشد و از سوی دیگر مانع پیشروی اتحاد شوروی شود.
با فروپاشی اتحاد شوروی، پایان دوران جنگ سرد و بویژه با تولد قدرت های منطقه ای جدید و تغییرات عمده در معادلات خاورمیانه طی چند دهه گذشته، غرب و آمریکا خود را نیازمند بازسازی راهبردهای قدیمی در خاورمیانه دیدند.
اکنون با توجه به شرایط جدید خاورمیانه، به نظر می رسد غرب تلاش می کند با ایجاد ' آنتروپی امنیتی ' (بی ثباتی امنیتی) ، محورهای ژئوپلتیک منطقه را بر اساس خواست و اهداف خود تغییر دهد.
بر این اساس بحران های منطقه تصادفی و یا تحت تاثیر عوامل طبیعی بوجود نمی آیند، بلکه اکثر این بحران ها براساس طرحها و برنامه های از پیش تعیین شده شکل می گیرد.
آشکار کردن ارتباط و همکاری ریاض با تل آویو، به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، ایجاد محورهای متخاصم در منطقه، حمایت از تشکیل ائتلاف های جدید در منطقه و ایجاد انشعاب در ائتلاف های قبلی، همگی نشان از در پیش گرفتن راهبرد 'آنتروپی امنیتی' در خاورمیانه است.
واشنگتن در دوره ریاست جمهوری ترامپ از یک سو با انعقاد قراردادهای عظیم تسلیحاتی، عربستان سعودی را بار دیگر تحت چتر حمایتی خود قرار داد و در حالی که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه در قطر قرار دارد، در مناقشه بین ریاض و دوحه از عربستان حمایت کرد و از سوی دیگر قرارداد تسلیحاتی دهها میلیارد دلاری با قطر به امضا رساند.
ترکیه که عضو ناتو و متحد آمریکا است در مناقشه بین دوحه و ریاض ، برعکس آمریکا از قطر حمایت کرد و نیروهای نظامی خود را برای حفظ ثبات به این کشور گسیل داشت.
ترکیه سپتامبر گذشته قرارداد خرید سامانه موشکی اس 400 به ارزش 2 میلیارد دلار با روسیه امضا کرد .این یعنی یک کشورعضو ناتو و متحد آمریکا قرار است از سلاح های یک کشور دشمن ناتو و آمریکا (روسیه) علیه نیروهای شورشی مورد حمایت ناتو و آمریکا استفاده کند!
این شرایط یعنی یک آنتروپی سیاسی ، نظامی در منطقه که ظاهرا هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. تاکید بر مسایل داخلی آمریکا و دور نگهداشتن واشنگتن از درگیری ها و بحران های جهانی از جمله محورهای عمده تبلیغاتی دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بود. وی توانست به کمک این تبلیغات، گروههای مختلفی از جامعه را بسوی خود جلب کند.
ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بشدت از حضور نظامی واشنگتن در کشورهای دیگر از جمله در افغانستان و عراق انتقاد می کرد و آن را بر خلاف منافع ملی آمریکا می دانست.
وی تاکید داشت: وقت آن رسیده که آمریکا به مسایل داخلی خود بپردازد و از بحران های جهانی دوری کند.
با این وجود ترامپ پس از سوگند ریاست جمهوری، سیاست خارجی پر تنش و ملتهبی را با جهان در پیش گرفت که در تاریخ سیاسی این کشور کم سابقه است.
چالش سیاسی بین آمریکا و روسیه تشدید شد، تحریم های واشنگتن علیه مسکو ادامه یافت، نیروهای آمریکایی نه تنها از افغانستان خارج نشدند ، بلکه ترامپ با امضای فرمانی چند هزار نفر به تعداد نیروهای این کشور در افغانستان افزود و حضور نظامی واشنگتن در برخی مناطق دیگر جهان پررنگ تر شد .
تنش بین واشنگتن و کره شمالی بالا گرفت و هر یک دیگری را به حمله نظامی تهدید کردند. آمریکا از عملیات نظامی عربستان علیه مردم یمن حمایت کرد و وارد ائتلاف های بحران ساز شد.
اینک یک سال پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا ، واشنگتن به کانون تولید و انتشار بحران در جهان تبدیل شده است.
برخی رسانه های آمریکایی اخیرا از احتمال کنار رفتن 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه این کشور و جاگزین شدن 'مایک پمپئو' رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به جای وی سخن به میان آورده اند.
چنانچه این پیش بینی رسانه های امریکایی تحقق یابد، به معنای آن است که بحران آفرینی در نقاط مختلف جهان در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است .
به نظر می رسد هیات حاکمه آمریکا، ناکام از گسترش استیلا و تفوق همه جانبه خود بر جهان، دکترین 'آنتروپی امنیتی' را برای حفظ برتری در پیش گرفته است.
به بیان دیگر واشنگتن تلاش می کند با تولید بحران های متعدد و 'جهانی سازی جنگ' و البته نه 'جنگ جهانی' برتری خود را حفظ کند.
نکته آخر اینکه 'آنتروپی امنیتی' مسیری دو سویه است که می تواند عامل ایجاد کننده خود را ببلعد بویژه اگر بحران ها در چند مسیر ایجاد شده باشند.
------------------------------------------------------------------------------------
* تحلیلگر مسایل بین الملل- ایرنا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه

به گزارش خبرآنلاین ارتش عراق در نمایشگاه سالانه امنیتی و دفاعی بغداد که به مدت چهار روز از ۲۰ تا ۲۳ ماه آوریل برگزار شد، پهپاد چینی CH-۵ را به نمایش گذاشت؛ اقدامی که می‌تواند نشانگر رقابت پکن با واشنگتن در بازاریابی در منطقه غرب آسیا باشد.

به نقل از ایسنا این پهپاد (به زبان چینی Cai Hong-۵ یا به انگلیسی Rainbow-۵) توسط شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین و مطابق با سیستم پهپاد MALE ساخته شده است که دارای ارتفاع متوسط است و استقامت بالایی دارد.

به گزارش وبگاه Military Drones، این پهپاد ظرفیت ۶۰ ساعت پرواز در برد ۶۲۱۳ مایلی را داراست و قادر است عملکردهای شناسایی، نظارت و هدف گیری را یکپارچه کند.

پهپاد CH۵ می‌تواند انواع محموله‌های مختلف را به طور همزمان برای انجام اکتشاف، نظارت، جمع آوری اطلاعات و شناسایی مکان هدف، حمل کند. علاوه بر این، قادر به حمل انواع سلاح‌های هدایت شونده دقیق برای انجام عملیات‌های پیچیده، گشت زنی در منطقه پرواز ممنوع و سایر ماموریت‌های نظامی است.

از دیگر ویژگی‌های این پهپاد چینی این است که می‌تواند اهداف زمینی ثابت و متحرک را با سرعت کم و دقیق مورد اصابت قرار دهد و در عین حال، در موقعیت‌های غیرنظامی مانند ارتباطات اضطراری و اکتشاف ژئوفیزیک کاربرد دارد.

اولین پرواز CH-۵ در فرودگاهی نامعلوم در استان گانسو چین در ماه اوت ۲۰۱۵ انجام شد. این پرواز حدود ۲۰ دقیقه طول کشید.

نمونه اولیه این پهپاد برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. حدود یک سال بعد، شرکت چینی CASC اعلام کرد که این پهپاد آماده تولید و صادرات است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901749

دیگر خبرها

  • نباید با ایجاد دوقطبی‌های کاذب دشمن را به طمع بیندازیم
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • جنگ کریدورها در خاورمیانه
  • واشنگتن پست : طرح صلح خاورمیانه بایدن توهم است تا واقعیت/ طرح نتانیاهو برای غزه شامل جنگ بیشتر است/ اعراب طرف گفت و گویی در تل آویو ندارند
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین
  • رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه
  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟