Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مجتبی خسروتاج رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت کشور در سفر یک روزه خود به بلگراد با وزیر معدن و انرژی صربستان و قائم مقام وزیر کشاورزی صربستان و قائم مقام وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات دیدار و گفتکو کرد
خسرو تاج در دیدار با الکساندر آنتیج وزیر معدن و انرژی صربستان بر تبادل دانش فنی و اجرای پروژه‌های مشترک زمین شناسی بین دو کشور تاکید و با اشاره به ذخایر غنی معدنی و تولیدات محصولات نفتی متنوع در ایران، اظهار داشت: زمینه‌های متعددی برای توسعه همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه اکتشاف و استخراج معادن، فرآوری محصولات معدنی شبیه به مس، سرب و روی و همچنین تولید انرژی وجود دارد که لازم است از این زمینه‌ها برای ارتقای سطح همکاری‌های موجود تجاری و بازرگانی فیمابین استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنتیج وزیر معدن و انرژی صربستان نیز در این دیدار ایران را از جمله مهم‌ترین تامین‌کنندگان نفت و گاز جهان توصیف کرد و با اشاره به اینکه مصرف گاز کشورش دو میلیارد مترمکعب در سال ذکر است گفت: با تاسیس نیروگاه‌های جدید گازی، مصرف گاز این کشور تا سال ۲۰۲۵ به سه میلیارد و پانصد هزار متر مکعب خواهد رسید که ایران می‌تواند نقش مهمی در تامین گاز مصرفی صربستان ایفا نماید؛ و خواستار مشارکت جمهوری اسلامی ایران در طرح متنوع سازی منابع تامین انرژی صربستان شد.
آنتیچ همچنین با توجه به ذخائر معدنی غنی صربستان از جمله طلا، مس، روی، سرب و لیتیوم اظهار داشت، صربستان آمادگی دارد تا در زمینه تکنولوژی‌های مربوط به اکتشاف، استخراج و فر آوری محصولات معدنی با جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید. صربستان یکی از غنی‌ترین کشور‌های اروپا از لحاظ منابع معدنی است و دارای مقادیر قابل توجهی ذغال‌سنگ، مس، طلا، سرب و روی است. در حدود ۳۰ درصد از نفت مصرفی صربستان از منابع داخلی و مابقی آن از منابع خارجی تامین می‌گردد.
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت کشورمان سپس با بوگدان ایگیچ قائم مقام وزیر کشاورزی صربستان ملاقات و در راه‌های خصوص توسعه و تعمیق همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور گفتگو و تبادل نظرنمود. خسرو تاج تولیدات کشاورزی ایران را بسیار باکیفیت و در عین حال ارزان خواند و اعلام کرد که کشور‌های زیادی علاقه‌مند به خرید محصولات کشاورزی ایران هستند و ابراز امیدواری کرد که مردم صربستان نیز بتوانند از محصولات سالم ایران استفاده نمایند. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به پرورش ماهی و آبزیان در کشور، اعلام نمود دو کشور میتوانند در این زمینه همکاری نمایند.
ایگیچ نیز تنوع و کیفیت تولیدات کشاورزی ایران را فوق العاده خواند و اعلام کردکه دو کشور می‌توانند در حوزه کشاورزی همکاری‌های خود را توسعه بخشند. قائم مقام وزارت کشاورزی صربستان، همچنین خواستار همکاری‌های علمی، انجام پژوهش‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو در حوزه کشاورزی شد و آمادگی کشورش را برای انتقال دانش به کشورمان اعلام کرد.
دانه‌های روغنی، سیب و سبزیجات عمده محصولات کشاورزی صربستان را تشکیل می‌دهد و تولیدات کشاورزی صربستان به بیش از ۵۰ کشور جهان صادر می‌شود. این کشور همچنین یکی از صادرکنندگان گوشت و فرآورده‌های گوشتی در اروپا محسوب میشود.
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت کشورمان پس از ملاقات با استوان نیکچویچ قائم مقام وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات اعلام کرد که پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به زودی در بلگراد برگزار می‌شود. طرفین در این ملاقات بر ایجاد خط پروازی مستقیم و امضای موافقتنامه تجارت آزاد و توسعه همکاری‌ها در کلیه زمینه‌های تجاری و بازرگانی مورد علاقه دو کشور توافق کردند.
خسروتاج با اشاره به لغو روادید برای اتباع دو کشور اظهار داشت این اقدام قدم مثبتی برای آسان سازی مراودات مردمی بین دو کشور است و موجب افزایش مبادلات توریستی بین دو کشور خواهد شد. وی افزود ایجاد پرواز مستقیم بین تهران - بلگراد گام دیگری در جهت تسهیل مراودات مردمی و همچنین افزایش حجم مبادلات بازرگانی خواهد شد. رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، آمادگی کشورمان جهت برگزاری همایش مشترک اقتصادی ایران و صربستان را اعلام و آن را عامل مهمی در آشنایی بیشتر بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور مقابل خواند.
قائم مقام وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان نیز با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که دو کشور علاوه بر تعمیق بخشیدن به همکاری‌های قبلی، همکاری‌های خود را به حوزه‌های جدید همانند تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات تسری بخشند.
دو کشور ایران و صربستان در زمینه‌های صنعتی و کشاورزی با هم همکاری دیرینه دارند و قرار است در زمینه انرژی و معدن نیز با یکدیگر همکاری نمایند.
علاوه بر محصولات کشاورزی، فنآوری اطلاعات یکی از منابع اصلی درآمد صربستان محسوب می‌شود و این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در این حوزه داشته است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۹۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی-وزیر صنعت، معدم و تجارت- روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فراوری به کمک توانمندی های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتی رانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است، یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و ادامه داد: آمادگی بر تشکیل اتاق های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن ها در قالب هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه ها و عرضه محصولات ایران در افریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابرای امیداوری کرد: کشورهای افریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی ادامه داد: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • وزیران دفاع ایران و قزاقستان دیدار کردند
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند