Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- ميکروب‌هاي عامل سل مقاوم به درمان در حالي به يک چالش جهاني تبديل شده است که دکتر علي اکبر ولايتي و همکارانش در مرکز تحقيقات بيماري‌هاي ريوي بيمارستان مسيح دانشوري در يک مطالعه مشاهده‌اي موفق به کشف علت پاسخ ندادن به اين باسيل به درمان شدند.

به گزارش يکشنبه شب ايرنا، آخرين مقاله علمي مطالعه مربوط به سل مقاوم به درمان از سوي دکتر علي اکبر ولايتي، رئيس بيمارستان مسيح دانشوري و دکتر پريسا فرنيا در وب سايت رسمي Atlas of Science ارگان وابسته به دانشگاه MIT آمريکا رونمايي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عدم پاسخ‌گويي ميکروب‌ها و باسيل‌هاي TDR-TB وXDR برابر درمان، به يک چالش جهاني بدل شده است به طوري‌که اين نوع از ميکروب سل، به 12 داروي معرفي شده جهت درمان، پاسخ نمي‌دهد و همين مساله ضرورت مطالعه و تحقيق در اين خصوص را دو چندان کرده است.
** کشف بزرگ در بيمارستان مسيح دانشوري
دکتر ولايتي و همکاران، با انجام مطالعه مشاهده‌اي باسيل TDR-TB ضمن بررسي کليه فاکتورهاي موثر در بروز مقاومت دارويي و تبديل آن از يک فرم به فرم ديگر، متوجه افزايش چشم‌گير ضخامت ديواره اين نوع باسيل در مقايسه با ديواره باسيل توبرکلوزيس در حالت عادي شدند. (افزايش ضخامت از 19 به 35 نانومتر) و به اين نتيجه رسيدند که يکي از عوامل عدم پاسخ TDR-TB ضخامت ديواره باسيل است.
در اين مطالعه که براي اولين بار در جهان انجام شده است، نشان داد که افزايش ضخامت ديواره باسيل در حدي است که دارو نمي‌تواند اثر لازم را داشته باشد.
** سابقه تحقيقات در بيمارستان مسيح دانشوري
دکتر ولايتي و همکاران در حالي به اين دستاورد بزرگ رسيده‌اند که پيش از اين نيز مقاله ديگري در سال 2009 در خصوص بررسي بيماران مبتلا به سل مقاوم در نشريه بين المللي و معتبر Chest منتشر کرده بودند؛ اين مطالعه براي نخستين بار 155 مورد جديد بيمارTDR-TB در ايران که شامل (افغاني، آذربايجاني، عراقي و ايراني) صورت گرفته است که اين مقاله تاکنون بيش از 500 ارجاع بين‌المللي داشته که در ميان مقالات هم پايه کم‌نظير است.
با توجه به تحقيقات صورت گرفته توسط نويسندگان اين مطالعه که قابليت منحصر به فرد ميکروب سل در مقاومت به انواع داروهاي اصلي را برجسته کرده است مي‌توان اذعان کرد که بهترين راه مبارزه با بيماري سل، پيشگيري از ابتلا به اين نوع ميکروب است.
شبد**1540**9122
دريافت: حميد بحرينيان* انتشار: مهدي نعمتي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است

محققان ام‌آرای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا،  شاید بسیاری از شما این جمله معروف فیلم «داستان عامه‌پسند» (Pulp Fiction) به کارگردانی کوئنتین تارانتیونو را به خاطر داشته باشید. امروز محققان بر این باورند که احتمال دارد این ادعای فیلم واقعیت داشته باشد، چرا که نتایج یک پژوهش اخیرا نشان داده مغز انسان ممکن است به مرور زمان بزرگ‌تر شود.

به گزارش نیویورک‌پست این نتایج می‌تواند به پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از افزایش سن کمک کند.

دانشمندان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) دریافته‌اند حجم مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، از مغز افرادی که در دهه ۱۹۳۰ متولد شدند، ۶.۶ درصد و مساحت آن هم ۱۵ درصد بیشتر است. این پژوهش در ماه مارس در مجله مغز و اعصاب جاما (JAMA Neurology) منتشر شد.

چارلز دی کارلی، نویسنده این مطالعه و استاد برجسته مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «در تعیین اندازه مغز، ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند، اما نتایج ما نشان داد که عوامل خارجی مانند عوامل بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هم ممکن است تاثیر داشته باشند.»

محققان به این منظور شواهد به‌دست‌آمده از «تحقیق قلب فرامینگهام» (Framingham Heart Study) را بررسی کردند؛ مطالعه‌ای بلندمدت درباره عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی که از سال ۱۹۴۸ در شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست در ایالات متحده آغاز شد و حدود ۷۵ سال ادامه یافت و در حال حاضر شرکت‌کنندگان نسل دوم و سوم را بررسی می‌کند.

محققان ام‌آرای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

بر این اساس، در طول دهه ۱۹۳۰، متوسط حجم مغز یک هزار و ۲۳۴ میلی‌مترمکعب بود اما در دهه ۱۹۷۰ میانگین حجم مغز به یک هزار و ۳۲۱ میلی‌مترمکعب رسید که افزایشی ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. سطح قشر مغز (سطح مغز) هم افزایش یافت و از دو هزار و ۵۶ سانتی‌مترمربع در متولدهای دهه ۱۹۳۰، به دو هزار و ۱۰۴ سانتی‌متر مربع در متولدان دهه ۱۹۷۰ افزایش یافت.

محققان این افزایش اندازه را در ماده خاکستری، ماده سفید و هیپوکامپ مغز (بخشی از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است) نیز مشاهده کردند.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این نتایج دلگرم‌کننده‌اند، زیرا می‌توانند به معنای کاهش زوال عقل ناشی از افزایش سن، مانند آلزایمر باشند. به این معنی که داشتن مغز بزرگ‌تر می‌تواند نشان‌دهنده بهبود رشد و سلامتی مغز باشد، همچنین از ذخیره مغزی بزرگ‌تری خبر می‌دهد و ممکن است آثار دیرهنگام بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل را که به افزایش سن مربوط می‌شوند،‌ کاهش دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • حماس پاسخ رسمی تل‌آویو درباره پیشنهاداتش درخصوص غزه را دریافت کرد
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟