Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان غذا و دارو به ضرورت همراهی جامعه در مسیر مبارزه با قاچاق کالاهای حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: مهمترین مسئله در این زمینه مردمی کردن این کار است و یکی از فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده نصب برچسب اصالت روی کالاهاست که کمک بسیاری می‌کند.

به گزارش ایسنا غلامرضا اصغری در سومین همایش مقابله با فساد و قاچاق کالاهای حوزه سلامت گفت: مبارزه با قاچاق و تقلب در حوزه سلامت ویژگی‌های خاصی دارد و دلیل آن هم حساسیت موضوع سلامت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تقلبی در این زمینه رخ بدهد خسارات آن بسیار زیاد است. بحث دارو می‌تواند مخاطره آمیز برای سلامت افراد جامعه باشد و به دلیل موضوع تقلب در حوزه سلامت بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مهمترین موضوعی که در این قسمت باید اتفاق بیفتد برخورد ریشه‌ای با علت‌هاست و علت هر قاچاق نیز تقاضای آن در بازار مصرف است. به عنوان مثال در کشور ما این مسئله در حوزه مواد مخدر هم وجود دارد که برای مبارزه با آن تلاش‌های زیادی می‌شود و شهدای زیادی هم در این راه داده‌ایم و به دنبال آن خانواده‌های زیادی دچار مشکل شده‌اند بنابراین تا با ریشه‌ها برخورد نکنیم مشکل حل نمی‌شود.

اصغری در ادامه گفت: کشورهای زیادی وجود دارند که بیش از ما درگیر مسئله فساد و قاچاق کالا در حوزه سلامت هستند و در بعضی از این کشورها میزان قاچاق کالاهای این حوزه تا ۱۰ درصد هم می‌رسد این در حالیست که در کشور ما آمارها پنج درصد را نشان می‌دهد و می‌توانیم با همکاری و استفاده از تجارب جهانی این آمار را کاهش بدهیم. مردم با استفاده از برچسب اصالت روی کالاها می‌توانند اصالت آن‌ها را تشخیص دهند و در صورت مشکل دار بودن کالا توجه آنها به برچسب‌ها می‌تواند به ما کمک کند.

وی افزود: کشور ما مرزهای آبی و خاکی بسیار طولانی دارد که همین مسئله باعث می‌شود تا برای مقابله با کالای قاچاق بیشتر فعالیت کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش ندیم رحمان - نماینده منطقه‌ای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)-  با تشکر از برگزار کنندگان همایش برای دعوت وی به ایران گفت: سیستمی که در نمایشگاه حاشیه این همایش دیدم که برای ردیابی و تشخیص اصالت کالاها استفاده می‌شود، برای من بسیار جالب بود و به عنوان هماهنگ کننده برنامه منطقه‌ای حتما از ایران خواهم خواست تا برای استفاده از این سیستم در منطقه کمک کند.

ندیم رحمان در ادامه بیانیه‌ای را به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد که ۹ دسامبر مطابق با ۱۸ آذر است قرائت کرد.

در این همایش از چند نفر از نیروهای انتظامی برای مبارزه با قاچاق کالاهای حوزه سلامت تقدیر شد همچنین در حاشیه همایش نمایشگاهی برگزار شد که در آن کالاهای قاچاق مکشوفه حوزه سلامت به نمایش گذاشته شده بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز رسانه ملی به کالاهای آسیب‌رسان سلامت | توجیه عجیب برای تبلیغ این کالاها

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالعظیم بهفر سرپرست اداره کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: قوانین منع تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت به مانند «حروف والی» در زبان عربی هستند که نوشته می‌شوند، اما خوانده نمی‌شوند.

وی اظهار داشت: لذا، به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالاهای آسیب‌رسان و غیر مجاز اعلام می‌شوند، اجرای جدی این قانون در محاق قرار می‌گیرد و شاهد جلوه‌نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها هستیم.

ادعاهای غیر واقعی و اغراق در معرفی محصول

بهفر ادامه داد: عدول از این قانون هم به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و ادعاهای غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است. گاهی عنوان عوض می‌شود و گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می‌کنند که البته در پس این اقدامات ترس از قانون مشاهده می‌شود.

وی افزود: اما با تساهل و مداراهای اخیر، برخی شرکت‌ها و نشان‌های تجاری ـ با چراغ سبز رسانه ملی ـ در چشم قوانین زل‌ می‌زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب‌رسان به سلامت دعوت می‌کنند.

دلیل عجیب صدا و سیما برای تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت

وی در همین ارتباط به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده‌ایم، مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت‌ها عنوان می‌کنند که صحت‌سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه‌ای است.

وی تاکید کرد: اما آنچه مشخص است اینکه هدف نمی‌تواند توجیه‌گر وسیله باشد. شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتما با مولفه غذاهای مضر مماس است و حتما تغذیه غیرسالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است.

ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی هستیم

بهفر افزود: یکی از مهم‌ترین ناظران، در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: اما فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشند و دست از مطالبه‌گری به انحا مختلف بر ندارند.

کد خبر 848675 منبع: ایرنا برچسب‌ها سلامت وزارت بهداشت و درمان خبر مهم سازمان غذا و داروی ایران تغذیه تلویزیون - صدا و سیما تبلیغات

دیگر خبرها

  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • خدمات فرهنگی و عمرانی خارگ افزایش یافت
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی
  • چراغ سبز رسانه ملی به کالاهای آسیب‌رسان سلامت | توجیه عجیب برای تبلیغ این کالاها
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور
  • چرا صدا و سیما با تبلیغات دروغ کالاهای آسیب رسان به سلامت مدارا می کند؟
  • راست و دروغ تبلیغ محصولات غذایی در تلویزیون
  • ضرورت همراهی اوقاف برای بازگشایی دروازه ری در قم