Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار مرکزی به کاهش جمعیت دانشجویان در سال‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: استان مرکزی هم از این موضوع مستثنا نبوده چراکه در مدت ۵ سال گذشته شاهد کاهش ۴۰ درصدی جمعیت دانشجویی استان بوده‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان مرکزی که صبح روز دوشنبه در استانداری مرکزی برگزار شد،با تأکید بر اینکه امروزه شاهد فضای بهتری در دانشگاه‌های استان نسبت به سال‌های گذشته هستیم، گفت: ولی بااین‌وجود باید تلاش کنیم بستر لازم برای تعامل و همکاری دانشگاه با سایر بخش‌ها فراهم شود تا شاهد اثرات مثبت این تعامل در دیگر بخش‌ها باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقازاده نقش پویایی دانشجویان در رشد و توسعه استان را مهم دانست و اظهار کرد: باید فضای دانشگاه به سمت و سویی هدایت شود که تربیون‌ها در اختیار دانشجویان قرار گیرد و بتوانند دغدغه‌های جامعه و قشر جوان را به گوش مسئولین برسانند.

وی به کاهش جمعیت دانشجویان در سال‌های اخیر در کشور اشاره کرد و ادامه داد: استان مرکزی هم از این موضوع مستثنا نبوده چراکه در مدت 5 سال گذشته شاهد کاهش 40 درصدی جمعیت دانشجویی استان بوده‌ایم و این آمار از 130 هزار دانشجو به 90 هزار دانشجو کاهش یافته است.

استاندار مرکزی بیشترین کاهش جمعیت دانشجویی استان را در بخش دانشگاه‌های غیرانتفاعی عنوان و بیان کرد: دانشگاه‌های غیرانتفاعی ما با مشکل فضا روبه‌رو هستند، بنابراین از این تهدید می‌توانیم به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با کاهش جمعیت دانشجویی، تعدادی از مکان‌های دانشگاهی خالی شده است که باید با یک برنامه منسجم از این ظرفیت برای توسعه بخش‌های دانشگاهی استفاده کرد.

استاندار مرکزی به مشکلات مالی دانشگاه‌های استان هم اشاره کرد و افزود: این مشکل باید به وزارت علوم ابلاغ و تصمیمات اساسی برای رفع مشکلات مالی دانشگاه‌های استان اتخاذ شود.

 

تحصیل بیش از 89 هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان مرکزی

غلامرضا فتح‌آبادی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در این جلسه گفت: در حال حاضر 89 هزار و 763 دانشجو در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های استان مرکزی مشغول به تحصیل بوده که از این تعداد 64 درصد بومی و 36 درصد غیربومی هستند.

فتح‌آبادی اظهار کرد: 18 درصد دانشجویان در مقطع کاردانی، 58 درصد در مقطع کارشناسی، 21 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 3 درصد در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

وی مساحت کل فضای آموزشی استان را 428 هزار و 407 مترمربع عنوان کرد و ادامه داد: سرانه فضای آموزشی برای هر دانشجو در استان مرکزی 4 مترمربع است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: تغییر و تحولات مدیریتی، متناسب نبودن شهریه دریافتی از دانشجویان و عدم تناسب هزینه کرد، عدم کارکرد متناسب تشکل‌های علمی و غیرعلمی با ظرفیت‌های استان در دانشگاه‌ها و غیره از مشکلات کلی مراکز آموزش عالی استان است.

 

وزارت علوم اولویت‌ دولت نیست

حمیدی رئیس دانشگاه اراک به مشکلات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این واحد دانشگاهی با 50 سال قدمت، یکی از باسابقه‌ترین دانشگاه‌های کشور است.

وی مشکلات مالی را یکی از عمده‌ترین مشکلات مراکز آموزش عالی استان و کشور عنوان کرد و افزود: مدیریت فضای دانشگاهی با مدیریت دستگاه دولتی متفاوت است، و در صورتی که دولت به مشکلات دانشگاه توجه نکند وضعیت بحرانی خواهد شد.

رئیس دانشگاه اراک بیان کرد: علیرغم اینکه امروز دانشگاه ها با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند اما وزارت علوم در اولویت‌های دولت قرار ندارد و به همین دلیل به مشکلات این بخش توجه جدی نمی‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۷۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار و بر تحقق تمدن‌سازی نوین اسلامی تأکید و مقرر شد این مهم در اولویت کاری حوزه معاونت جدید قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این آیین با تأکید بر تقویت و توسعه حرکت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، گفت: تمدن‌سازی نوین اسلامی در گروه یکپارچگی و حرکت به سمت تقویت سرمایه‌های فرهنگی و احیای باور‌های دینی و آموزه‌های اسلامی است که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

محمدحسین رنجبر، حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری و تأکید بر تحقق شعار سال، با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم را نوعی فصل‌الخطاب فرهنگی خواند و بیان کرد: دانشگاه‌ها در این مسیر، وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و باید در تحقق این شعار، با برنامه ریزی و حرکت منسجم، اقشار جامعه را در این راستا رهنمون باشند.

وی از حوزه فرهنگی و دانشجویی به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین حوزه در امر تربیت و انسان‌سازی نام برد و افزود: رسالت حوزه فرهنگی و دانشجویی، رسالتی خطیر و حیاتی است و دانشگاه باید برای تمام فعالیت خود یک پیوست فرهنگی ارائه دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تأکید بر اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلابی در دانشگاه به حفظ و تقویت روحیه خودباوری در جوانان تقویت تشکل‌های دانشجویی، ارتقای مهارت‌آموزی جمعی و انجام کار تیمی، توسعه ورزش‌های حرفه‌ای و همگانی، توسعه نشریات دانشجویی، برگزاری مستمر کرسی‌های آزاداندیشی و ... از وظایف حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

رنجبر اضافه کرد: باید همه بدانیم و بپذیریم که کار فرهنگی مختص متولیان فرهنگی نیست؛ بلکه همه وظیفه داریم با امر به معروف و نهی از منکر و با استدلال و منطق در روشنگری و اقناع سازی افکار عمومی جامعه سهیم باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، تقویت اخلاق اسلامی در جوانان، ارتقای توانایی‌های فکری و چگونگی عبور از لغزش‌ها و مراحل سخت زندگی را مستلزم چگونگی عملکرد دانشگاه‌ها در اجرا و عملیاتی کردن برنامه‌های فرهنگی دانست و با معرفی احسان محمدی‌نژاد به عنوان معاون جدید فرهنگی و دانشجویی از خدمات محمد حیدری نارمندی قدردانی کرد.

مسئول دفتر نهاد معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این نشست، خدامحوری، قرارگرفتن در مسیر اهل‌بیت، صبر و استقامت را سه مؤلفه اصلی در عبور از شرایط سخت دانست و متذکر شد: کار باید با نیت و هدف پاک برای رضای خداوند با بهره‌مندی از سیره امامان معصوم علیه‌السلام با استقامت و بردباری انجام شود و در آن خدمت به خلق خدا هدف و نیت اصلی انجام کار باشد.

حجت الاسلام اسماعیل پاک‌نژاد با قدردانی از تلاش‌های متولیان عرصه فرهنگی در دانشگاه عنوان کرد: اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان رضایت‌بخش و ستودنی است و نیاز است برای تحقق محور‌های گام دوم انقلاب و عملیاتی کردن شعار سال با استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاه پیش رفت.

در این آیین احسان محمدی‌‌نژاد، معاون جدید حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نیز با اشاره به برنامه‌های خود در توسعه حوزه فرهنگی ودانشجویی گفت: حوزه فرهنگی و دانشجویی به منزله دوبال پرواز دانشجوست و باید با انجام یک برنامه ریزی منسجم، مشارکت همگانی و کار تیمی همگی در تقویت اهداف دانشگاه سهیم باشیم.

وی در پایان از دانشگاهیان و بخش‌های دانشگاه خواست تا در توسعه و پیشرفت این حوزه او را همراهی و از ارائه مشورت‌های به موقع و حیاتی دریغ نورزند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر در دانشگاه فردوسی آغاز شد
  • نشریات دانشجویی روایتگر صادق جنبش‌های دانشگاه‌های غربی از وضعیت غزه باشند
  • میزان ارز دانشجویی اعلام شد+ جزئیات تازه در خصوص نحوه دریافت
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی
  • انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی
  • رشد ۴۰.۷ درصدی ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس/ مشکلات سامانه خودنویس رفع می‌شود
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد