Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم تکریم دکتر ناصر شمس، سرپرست سابق و دکتر ابراهیم صالحی سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای بعدازظهر امروز با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و تعدادی از نمایندگان مجلس و رؤسای مراکز این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم صالحی، سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه امیدواریم رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی راهنمای دانشگاه فنی و حرفه‌ای باشد، اظهار داشت: آموزش‌های مهارتی اساس توسعه کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من آموزش‌های مهارتی را بخشی از فعالیت‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌دانم. ما در دنیا تجربه‌ای به نام بازسازی داشتیم و در این دوره سرمایه‌گذاری آموزشی بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما در بخشی از زمینه‌ها چون آموزش عالی، سرمایه‌گذاری بیش از اندازه بود که به همین خاطر بعد از مدتی دچار مخاطراتی شدند که به تعبیر بانک جهانی بی‌فایده‌ای سرمایه‌های انسانی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: مجمع جهانی اقتصاد هرسال شاخص‌های سرمایه‌ انسانی را در 5 گروه سنی از لحاظ پوشش تحصیل، بازار کار و غیره را اندازه می‌گیرد که در آخرین گزارش آن در سال 2016 ایران رتبه 85 را در بین 130 کشور به دست آورده است.

صالحی با اظهار تأسف از رتبه جمهوری اسلامی ایران در حوزه نتایج سرمایه‌گذاری‌های آموزشی و ارتباط آن با اشتغال و اقتصاد، تاکید کرد که متاسفانه رتبه کشورمان از این لحاظ در بین 130 کشور جهان 130 است. حال این سوال پیش می‌آید که چه باید کرد؟

سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای این سوال دو راه‌حل مطرح کرد و گفت: یکی از آنها به نهادهای حمایتی و دولتی برمی‌گردد که باید رشد اقتصاد و تولید ناخالص ملی تکان بخورد تا زمینه جذب نیروی انسانی فراهم شود. یک بخش دیگر هم انجام اصلاحات آموزشی است که ما معتقد هستیم اقتصاد آموزشی را خوب کار نکرده‌ایم. این بسیار مهم است که حرفه‌ها براساس مشاغل شناخته شوند و توسعه پیدا کنند.

سیستم آموزشی کشور دچار کمیت‌گرایی شده است

صالحی بر اینکه سیستم آموزشی کشور دچار کمیت‌گرایی شده است، تاکید کرد و افزود: سالانه حدود 600 تا 700 هزار نفر در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آموزش می‌بینند و همین مقدار هم در آموزشگاه‌های آزاد فقط مدرک و گواهینامه می‌گیرند؛ پس چرا رتبه ما 130 است؟ ما اسیر تقاضای اجتماعی شده‌ایم. سیاست‌های ما در همه این آموزش‌ها اشتباه است و یک سیستم گسترش منفعل داریم.

وی ادامه داد: ما حتی در رشته‌ها هم ضعیف عمل کرده‌ایم. اکنون در دانشگاه علمی – کاربردی حدود 30 تا 40 درصد دانشجویان در چند رشته تحصیل می‌کنند؟ 80درصد دانشجویان ما در 20 رشته، 10 درصد دانشجویان کشور فقط در رشته‌های حسابداری و مدیریت مشغولند؛ یعنی همه سیاست‌گذاری و اشتغال ما در این رشته‌ها است؟ راه فرار ما از این بن‌بست‌ها سرمایه‌گذاری‌های مهارتی است. اگر می‌خواهیم اتفاقی در این اقتصاد رخ دهد، سرمایه‌گذاری‌های مهارتی لازم است.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند مشکل اشتغال در کشور را حل کند

سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای 70 درصد عملی کار می‌کند، نظری نیست. در این دانشگاه تولید دانش صورت نمی‌گیرد، کاربرد دانش اتفاق می‌افتد، بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و متاسفانه با این بودجه‌ای که من دیده‌ایم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. حدود 40درصد دانشجویان آمریکا دانشجویان مهارتی هستند، تجربه دنیا وجود دارد. پتانسیل کشور است اما تعلل برای چیست نمی‌دانم و امیدوارم با همه حمایت‌های مجلس و وزارتخانه‌ها بتوانیم این کشتی را به مقصد برسانیم.

در ادامه این مراسم، دکتر ناصر شمس، سرپرست سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: اعتقاد دارم دانشگاه فنی و حرفه‌ای جایگاه بسیار ارزشمندی در کشور دارد و این دانشگاه می‌تواند مشکل اشتغال در کشور را حل کند، اما لازمه آن توجه است که نشده است. به هرحال امیدوارم حمایت‌هایی که اخیرا توسط مجلس از این دانشگاه صورت گرفته است، ادامه پیدا کند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در حال تدوین است.

صمد نژادابراهیمی ۸ اردیبهشت در نشست موزه‌های دانشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی به هم‌اندیشی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و کمیته ملی موزه‌ها تاکید کرد و گفت: هماهنگی کامل این سه رکن جهت ارتقای جایگاه، کیفیت و انسجام حرفه‌ای، فنی و تخصصی بسیار مهم است.

وی با اشاره به بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، افزود: انتظار می‌رود نظرات تکمیلی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام تا آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس اسناد بالادستی و طبق مقررات موزه‌ای کشور و با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهایی شود.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تاسیس موزه تاریخ علوم این دانشگاه در سال‌های اخیر، گفت: این موزه با ابتکار و خلاقیت خود توانسته است در دوره‌های مختلف در ردیف موزه‌های برتر کشور قرار گرفته و جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران را نیز از آن خود کند.

وی با بیان اینکه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها برای اولین بار در کشور در دانشگاه محقق اردبیلی از اقدامات خوب این موزه است، ادامه داد: نگاه علمی به موزه و موزه‌داری و توجه به این امور و نشان‌دادن سیر تحول علوم به دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌های علمی و دانشگاهی بسیار مهم است.

میرسید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) گفت: با توجه به شعار روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۴ مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه‌ها و نقش ویژه‌ای که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و موزه‌های آنها در تحقق این امر دارند، باید برنامه‌ها و اهداف ویژه‌ای در همه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیش بینی و اجرا شود و نقش آموزشی و پژوهشی آنها پررنگ نشان داده شود.

وی افزود: لازم است شرایط و وضع موجود موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بررسی شده و برای رفع و کاهش مسائل و چالش‌های موجود با هماهنگی کامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تلاش شود.

محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به بیانیه پایانی اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در این دانشگاه، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بطور مشترک خواستار توجه ویژه در امر آموزش، ترویج و پژوهش در موزه‌ها و حفظ  میراث فرهنگی، علمی و طبیعی به عنوان بقای هویت ایرانی اسلامی و حرکت در مسیر تمدن‌سازی و مرجعیت علمی با تمام قوا، ارکان و شئونات کشور و جامعه می‌باشند.

وی با اشاره به اهتمام معاونت پژوهشی و بالاخص دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی موزه‌های دانشگاهی و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور و تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه مربوطه، افزود: تدوین این آئین‌نامه امری لازم و ضروری جهت حفظ هویت علمی و پژوهشی کشور و ترویج آن می‌باشد.

رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: انتظار می‌رود به جهت معرفی کلیه موزه‌ها اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی در سطح کشور، تمامی موزه‌های کشور در آئین موزه برتر کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) شرکت نموده و تجربیات ارزنده خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی دایر و این کنفرانس با حمایت وزارت علوم، تحقیقاتی و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) و کمیسیون ملی یونسکو تداوم یافته و بطور سالانه و یا دوسالانه برگزار خواهد شد، ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به شعار جهانی موزه‌ها در سالجاری مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه، کلیه موزه‌های کشور بخصوص موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و علوم و فناوری با اجرای برنامه‌های متنوع برای تحقق این شعار اهتمام ورزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • چرا بارورسازی ابرها بحث برانگیز است و چگونه انجام می‌شود؟