Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره هفته پژوهش و فناوری با حضور رئیس دانشگاه و سرپرست معاونت پژوهش و فناوری صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد حسین امید در این نشست با تبریک ماه ربیع‌الاول گفت:‌ رویکرد دانشگاه جامع در سال‌های اخیر پرداختن به بحث فناوری در کنار آموزش بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دانشگاه اکنون در سراسر کشور حدود 900 مرکز فعال، 500 هزار دانشجو و 50 هزار مدرس دارد و بنای دانشگاه این است که در توسعه کشور و تامین نیروهای مهارتی نقش خود را داشته باشد. اکنون بزرگترین مشکل کشور اشتغال است که برای دولت بسیار پرهزینه بوده و به سختی تلاش می‌کند تا در این زمینه قدم بردارد.

وی ادامه داد: اساساً دانش‌آموخته‌های مهارتی زودتر شاغل می‌شوند و خودشان با سرمایه اندکی می‌توانند کارآفرینی کنند. بنا به گفته وزیر کار برای ایجاد یک شغل در کشور 300 میلیون تومان پول لازم است اما برای دانش‌آموختگان مهارتی این رقم حدود 10 درصد مبلغی است که باید دولت هزینه کند به همین دلیل اهمیت دوره‌های مهارتی زیاد است.

دانشجویان مهارتی کشور کمتر از 15 درصد هستند

امید با اشاره به تعداد دانشجویان مهارتی کشور اظهار داشت: آموزش عالی در قانون برنامه ششم مکلف است که تا پایان برنامه 30 درصد دانشجویان را مهارتی کند ولی الان کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند و کار زیادی پیش‌رو داریم که حتما باید انجام شود. در آلمان بیش از 30 درصد دانشجویان مهارتی و کمتر از 30 درصد نظری هستند. در حالی که کشورمان حدود 70 درصد دانشجوی نظری دارد. به اعتقاد من رسیدن به 30 درصد بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی که وجود دارد امکان‌پذیر است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دوره‌های مهارتی در کشور مضموم و خیلی هم مورد توجه هستند، تاکید کرد: متاسفانه هنوز رفتن به سوی دوره‌های نظری مطرح است در سال 96 دانشگاه جامع با وجود کمتر کردن ظرفیت‌ها در راستای رفتن به سمت ماموریت‌گرایی، باز هم 550 هزار ظرفیت داشت که فقط 150 هزار آن پر شد و اکنون یکی از اهداف‌مان در این دوره ترویج مهارت‌آموزی است. همزمان کیفیت دوره‌های مهارتی را هم افزایش می‌دهیم در سال 92 حدود 200 کد رشته خود را حذف کردیم که همه اینها در راستای ارتقاء کیفیت و مهارت‌آموزی انجام شده است.

ارائه 217 دستاورد دانشگاه جامع در نمایشگاه هفته پژوهش

امید با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در هفته پژوهش و فناوری گفت:‌ در سال گذشته در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری جزء 12 موسسه برتر آموزش عالی شناخته شده‌ایم. امسال هم در این هفته قوی ظاهر شده‌ایم و حدود 217 دستاورد دانشگاه جامع در این نمایشگاه عرضه می‌شود. در این دانشگاه تکلیفی برای پژوهش‌های نظری نداریم و قرار نیست وارد حوزه سایر دانشگاه‌ها شویم ما دانشگاه نسل سوم هستیم در همین راستا دستاوردهای‌مان هم در این مسیر است.

وی ادامه داد: با ارزیابی‌های وزارت علوم از بین دستاوردهای ارائه شده در نمایشگاه هفته پژوهش امسال 4 طرح دانشگاه جامع انتخاب شده که در این نمایشگاه توسط وزیر علوم رونمایی می‌شود. رتبه ما در بین دانشگاه‌های کشور در پژوهش‌های پایه بالا نیست ولی در بحث پژوهش‌های کاربردی و انتقال فناوری مدعی هستیم.

امید گفت:‌ سال گذشته وعده صدور مجوز مراکز نوآوری را اعلام کردیم. مقداری این مجوز طول کشید تا توانایی‌های دانشگاه اثبات شود. بالاخره این مجوز صادر شد و در یک سال اخیر برای تاسیس 9 مرکز نوآوری مجوز صادر کرده‌ایم. بنای ما این است که نهایتا صدور مجوز 2 ماه طول بکشد و در حال حاضر در دانشگاه جامع بیش از 22 مرکز نوآوری و رشد فعال هستند ولی هدف ما رسیدن به 100 مرکز است.

تاسیس کلینیک‌های کارآفرینی در استان‌ها

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از تاسیس کلینیک‌های کارآفرینی در استان‌ها خبر داد و گفت: ساختمان‌های لازم برای این فعالیت در همه استان‌ها یا ساخته و یا خریداری شده است. ما می‌خواهیم وزن پژوهش‌های کاربردی را افزایش دهیم و تلاش داریم تا همه مراکز کیفی ما حتما یک مرکز نوآوری داشته باشند و بتوانند دانش‌آموختگان خود را آماده کنند.

وی با بیان اینکه بازنگری مراکز علمی کاربردی همواره ادامه دارد، تاکید کرد: صلاحیت دانشگاه برای انجام فعالیت‌های پژوهشی توسط وزارت علوم مورد تایید قرار گرفته تا در این مسیر شاهد توسعه مناسب باشیم.

فراخوان جذب مدرس برای دانشگاه علمی کاربردی یکی دیگر از موضوعاتی بود که امید در این نشست به آن اشاره کرد و گفت: در فراخوان سال گذشته برای جذب مدرس حدود 9 هزار نفر شرکت کردند که در پالایش‌های انجام شده 3 هزار نفر برای داوری به مراکز معرفی شده‌اند که کار داوری دو سوم آنها هم تمام شده است و مطمئنا تا پایان نیم سال اول تحصیلی مدرسان لازم جذب خواهند شد.

احتمال کمتر شدن مراکز مورد تایید‌ دانشگاه جامع علمی کاربردی

وی بر قطع همکاری با مراکزی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند تاکید کرد و ادامه داد: سال گذشته 13 هزار کد رشته محل در مهر 95 پذیرش داشتند که امسال به8 هزار و 500 کد رشته کاهش یافت و قطعا در بهمن امسال هم تعدادی از کد رشته‌ها ظرفیت پذیرش نخواهند داشت. همه این اتفاقات هم در راستای ماموریت‌گرایی دانشگاه جامع علمی کاربردی است که امیدواریم در سال 97 این ماموریت‌گرایی را کامل انجام دهیم. بر روی کاغذ هزار و 71 مرکز علمی کاربردی وجود دارد که در مهر 96 به 806 تا از اینها اجازه جذب دانشجو داده شد و بقیه به دلایلی چون عدم تمایل یا احکام نظارتی مجوز برای‌شان صادر نشد. ما با کسی قراری نداریم که با هر کیفیتی که خواست دانشجو تربیت کند. بهمن امسال هم همین نظارت انجام می‌شود و احتمالا تعداد مراکز مورد تایید‌مان کمتر می‌شود.

در ادامه این نشست رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به پرسش آنها با این عنوان که روسای دانشگاه‌ها همگی از بودجه سال 97 دانشگاه خود گلایه دارند و می‌گویند نمی‌توان حرکت جدی علمی با این بودجه انجام داد، بیان داشت: نظام بودجه برای سال آینده متحول شده است و دولت به سوی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد حرکت می‌کند اما درباره دانشگاه جامع علمی کاربردی خوشبختانه این دانشگاه وابستگی به بودجه‌های دولتی و عمومی ندارد. مراکز این دانشگاه بودجه‌های خود را از طریق جذب دانشجو کسب می‌کنند. فقط در سال جاری هم مبلغی به عنوان تسهیلات در قالب وام به مراکز اختصاص می‌دهیم که البته تا کنون تخصیص نیافته است اما به زودی تعلق می‌گیرد.

فرآیند پذیرش دانشجو و کنکور در کشور مناسب نیست

وی اضافه کرد: در بودجه کلان کشور اعتبار مشخصی در حوزه پژوهش به دانشگاه جامع علمی کاربردی تعلق نیافته است.

امید در پاسخ به دیگر سوال آنا درباره اینکه آیا روند فعلی جذب دانشجو در کشور تا چه حد صحیح است یا خیر، جواب داد: من به عنوان یک استاد دانشگاه می‌گویم اساساً فرآیند پذیرش دانشجو و وجود کنکور به عنوان یک سد در کشور خوب نیست ولی اینکه چه چیزی جایگزین کنکور باشد جای بحث دارد.

احتمال جذب بدون کنکور دانشجویان مهارتی زیر نظام‌های آموزشی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از احتمال معرفی طرحی با عنوان اینکه جذب دانشجو در همه زیر نظام‌های مهارتی کشور بودن کنکور انجام شود خبر داد و گفت: امسال این بحث وجود داشت که همه دانشجویان مهارتی در قالب یک فراخوان و بدون کنکور جذب شوند که اگر این اتفاق بیفتد 30 درصد دانشجوی مهارتی قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه به آن برسیم، تحقق پیدا می‌کند.

وی در پایان درباره اساسنامه مراکز علمی کاربردی نیز توضیح داد: در حال حاضر بیش از دو سوم مراکز غیر دولتی دانشگاه جامع علمی کاربردی برایشان اساسنامه تنظیم و تکمیل شده است و در فرآیند مجوز شورای گسترش قرار دارد مراکز دولتی ما هم نیازی به اساسنامه ندارند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۵۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین گردهمایی سالگرد زلزله مرگبار سال ۱۳۳۹ شهر لار با حضور پژوهشگران، مسئولان شهرستان لارستان و شهر‌های همجوار در شورای اسلامی شهر لار برگزار شد.

رسول قنبری، عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در این مراسم با بیان ویژگی‌های جغرافیایی منطقه لارستان و تحقیقات انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان در این زمینه اظهار کرد: در صورت هماهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی اعم از حوزه مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی، شهرداری‌ها و نهاد‌های مرتبط با متخصصان امر زلزله شناسی این واحد دانشگاهی می‌توان بر بسیاری از مخاطرات طبیعی فائق شد.

وی نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی بدیل دانست و افزود: نگرانی در ارتباط با زلزله نه تنها ناشی از وجود گسل‌های موجود در منطقه لارستان است؛ بلکه ناشی از مسائلی همانند گنبد‌های نمکی و دیگر فاکتور‌های مربوطه است. با توجه به معماری شهر لار، اکثر نقاط شهر جزء نقاط آسیب پذیر از منظر خطرات زلزله نبوده و نگرانی زیادی در این زمینه نباید داشت.

عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان  با اشاره به اینکه در این واحد دانشگاهی پژوهش‌های بسیاری قوی و تخصصی در زمینه زلزله و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه لارستان انجام شده و یا در حال انجام است از صاحبنظران خواست برای اطلاع بیشتر از این موضوع به حوزه پژوهش و گروه پژوهشی جغرافیای طبیعی واحد لارستان مراجعه کرده و از مسئولان اجرایی شهرستان و استان درخواست کرد در راستای استفاده علمی از این پژوهش‌ها و فعالیت‌های تخصصی و اجرایی با این واحد دانشگاهی در ارتباط باشند.

مهدی زارع رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان نیز به بیان دلایل بلایای طبیعی و مخاطرات اقلیمی از منظر قرآن و احادیث پرداخت و خواستار توجه توأمان به ریشه‌های علمی و اعتقادی بسیاری از رویداد‌های غیر قابل پیش بینی و یا قابل پیش بینی طبیعی شد.

به گزارش آنا، زلزله مهیب سال ۱۳۳۹ شهر لار بیش از ۴۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند و ۷۵ در صد از خانه‌های این شهر را ویران کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • جزییات آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در کنکور ۱۴۰۳
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی