Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استان بوشهر ميزبان صنايع عظيم نفت و گاز و پتروشيمي است و با وجود توليد 70 درصد گاز و صادرات 95 درصد نفت کشور، عايدي چنداني از اين ميزباني نصيب استان نمي‌شود.
خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها: وقتي ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي استان بوشهر را مي‌شماريم، لقب پايتخت انرژي و قطب اقتصادي کشور برازنده اين استان زرخيز مي‌شود، استاني که در هر نقطه آن معدني از ثروت قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان بوشهر از شمالي‌ترين تا جنوبي‌ترين نقطه ميزبان صنايع عظيم نفت و گاز و پتروشيمي است و بخش قابل‌توجهي از گاز کشور در اين استان توليد مي‌شود، بخش اعظم نفت کشور از اينجا صادر مي‌شود و داراي بزرگ‌ترين مجتمع‌هاي پتروشيمي است.
استان بوشهر علاوه بر ميزباني از صنايع نفت و گاز، در زمينه صادرات محصولات نفتي و گازي و پتروشيمي ديگر استان‌ها نيز فعال است
اين‌ها تنها بخشي از توانمندي‌هاي استان بوشهر در زمينه صنايع نفت و گاز است؛ چراکه بخشي از نفت کشور در اين استان توليدشده و اين استان علاوه بر ميزباني از صنايع نفت و گاز، در زمينه صادرات محصولات نفتي و گازي و پتروشيمي ديگر استان‌ها نيز فعال است.
اقتصاد ايران وابسته به نفت است و 95 درصد نفت کشور از استان بوشهر صادر مي‌شود، در کنار آن حدود 40 درصد از صادرات غيرنفتي کشور نيز از طريق استان بوشهر انجام مي‌شود و اين دو مورد به‌خوبي نقش استان بوشهر در اقتصاد و درآمد کشور را نشان مي‌دهد.
صدور عمده نفت از جزيره خارگ
عباس اسدروز رئيس پايانه نفتي خارگ در اين رابطه اظهار داشت: جزيره خارگ به خاطر نقشي که در صادرات نفت کشور ايفا مي‌کند داراي شهرت جهاني است و براي کشور، هم از اين نظر و هم از نظر موقعيت استراتژيک داراي اهميت کليدي است.
وي افزود: در اين جزيره بهترين کارشناسان و متخصصين در رشته‌هاي مختلف به کار مشغول هستند. در زمينه صنعت نفت، در ساير رشته‌ها باتجربه‌ترين نيروها به کمک هم مهم‌ترين صنعت کشور را در بحراني‌ترين شرايط هدايت مي‌کنند.

بارگيري بزرگ‌ترين نفت‌کش‌هاي جهان در خارگ
اسدروز بيان کرد: اين جزيره از نظر عمق آب يک استثناست، داراي ارتفاعات مناسب براي ذخيره‌سازي نفت است، بستر دريا مرجاني بوده و بي‌نياز از لايروبي است. بزرگ‌ترين تانکرهاي جهان قادر هستند به‌راحتي و بدون کوچک‌ترين خطر و ريسک از جزيره خارگ بارگيري کنند. در عرض 20 سال گذشته حتي يک مورد حادثه و يا خطري نداشته‌ايم که کشتي‌هاي تانکر، محموله آن‌ها و يا کارکنانشان را تهديد کند.
وي تصريح کرد: بنادر ما از امن‌ترين بنادر دنيا هستند، هيچ‌گونه پديده‌اي مانند آنچه در بعضي کشورها رخ داده و سلامتي کارکنان کشتي و يا خود کشتي را تهديد کند در جزيره خارگ تاکنون رخ نداده و کوچک‌ترين احتمالي براي وقوع آن‌ها هم وجود نخواهد داشت.
پارس جنوبي قطب توليد گاز کشور
از سال 1376 که احداث تأسيسات پارس جنوبي در شهرستان‌هاي عسلويه و کنگان آغاز شد، هر روز شاهد پيشرفت‌هاي عظيم صنعتي در اين منطقه هستيم و امروز توليد گاز ايران از اين منطقه به حدود 500 ميليون مترمکعب در روز رسيده است.
فازهاي پارس جنوبي يکي پس از ديگري وارد مدار توليد شده و حالا به گفته مسئولان وزارت نفت، زمان چنداني تا تکميل همه فازهاي پارس جنوبي باقي نمانده است.
بيش از 70 درصد گاز کشور در پارس جنوبي توليد مي‌شود و علاوه بر توليد گاز شيرين، محصولات مختلفي از جمله ميعانات گازي، گوگرد، ال‌پي‌جي، اتان و انواع محصولات پتروشيمي در اين منطقه توليد و صادر مي‌شود.

عقب‌ماندگي‌هاي استان بوشهر
استان بوشهر در حالي به‌عنوان پايتخت انرژي و قطب اقتصادي کشور شناخته مي‌شود که در بسياري از زمينه‌ها با عقب‌ماندگي روبرو است و صنايع در اين زمينه يار و مددکار استان بوشهر نبوده‌اند.
اشتغال يکي از مهم‌ترين نيازهاي مردم استان بوشهر و به‌ويژه جوانان است ولي درحالي‌که حدود 100 هزار نفر در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي استان بوشهر مشغول به کار هستند، سهم نيروهاي بومي حدود 30 درصد است.
بيکاري جوانان در کنار صنايع عظيم نفت و گاز و پتروشيمي بيانگر بي‌توجهي صنايع به محيط پيراموني است و البته اين موضوع مربوط به امروز نيست و از همان ابتداي ساخت پارس جنوبي اين بي‌توجهي به نيروهاي بومي صورت گرفته است.
سهم مردم از پارس جنوبي آلودگي و بيکاري است
امام‌جمعه عسلويه خواستار توجه به اشتغال مردم و ميزبانان پارس جنوبي در صنايع اين منطقه شد و گفت: طبق گزارش‌هايي که به ما رسيده يک سري استخدام‌ها انجام‌شده درحالي‌که استخدام نيروهاي بومي از انگشتان دست هم کمتر است. ظاهراً اين آزمون‌ها براي اين است که عريضه خالي نباشد و بعد نورچشمي‌ها جذب مي‌شوند.
حجت‌الاسلام سيد علي هاشمي‌نژاد خاطرنشان کرد: فلرهاي خفه‌کننده نصيب مردم بيدخون و عسلويه مي‌شود ولي آيا اين انصاف و عدالت است؟ آقاي وزير، خانم وکيل، آقاي استاندار، مطالبه حق مردم را بشنويد. مردم دردهاي کهنه‌اي دارند، آلودگي و بيکاري 20 ساله باعث نگراني است. بايد از سر صداقت مشکل مردم را حل کنيد.
وي بيان کرد: يکي از مطالبات مهم مردم بحث رفع آلودگي مخرب است که دامن‌گير اين مردم است و بايد فکر اساسي براي آن کنند که تاکنون فکري به حال آن نکرده‌اند.
متاسفانه برخي مسئولان تاسيسات وقتي فرد غيربومي مراجعه مي‌کند بهانه مي‌کنند که مي‌خواهيم بومي بگيريم و وقتي يک بومي مراجعه مي‌کند مي‌گويند بعدا به شما خبر مي‌دهيم اما بعدا متوجه مي شويم اتفاق ديگري مي افتد و نورچشمي‌ها سرکار مي‌روند
هاشمي‌نژاد خاطرنشان کرد: موضوع ديگر بحث اشتغال است که متأسفانه برخي مسئولان تأسيسات وقتي فرد غيربومي مراجعه مي‌کند بهانه مي‌کنند که مي‌خواهيم بومي بگيريم و وقتي يک بومي مراجعه مي‌کند مي‌گويند بعداً به شما خبر مي‌دهيم اما بعداً متوجه مي‌شويم اتفاق ديگري مي‌افتد و نورچشمي‌ها سرکار مي‌روند.
آلودگي شديد هوا و بي‌توجهي صنايع
يکي از مشکلاتي که با حضور صنايع نفت و گاز در پارس جنوبي ايجاد شده است، آلودگي شديد هوا و محيط‌زيست است که مردم را به‌شدت نگران کرده است.
بوهندي نجفي رئيس شوراي اسلامي شهر نخل تقي در اين مورد اظهار داشت: آلودگي هوا و محيط، نفس مردم عسلويه را به شماره انداخته است. آلودگي هوا در منطقه عسلويه ضمن افزايش بيماري‌ها جان مردم را به خطر انداخته است.
نجفي ادامه داد: کاش در کنار تشکيل ستاد احياي درياچه اروميه، ستاد نجات ساکنين عسلويه و کنگان هم تشکيل مي‌شد.
رئيس شوراي اسلامي شهر نخل تقي گفت: لازم است به‌اندازه سياست‌گذاري براي حفظ يوزپلنگ و لاک‌پشت براي نجات و حفاظت از جان ساکنان مناطق هم‌جوار عسلويه هم برنامه‌ريزي کنيم.

پارادوکس ثروت و فقر
نماينده دير، کنگان، جم و عسلويه در مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر لزوم توجه به جنوب استان بوشهر، گفت: پارادوکس ثروت و فقر در جنوب استان بوشهر همچنان باقي است و انتظار داريم نگاه ويژه‌اي به جنوب استان بوشهر شود و برخي از هزينه‌هاي گزافي که باوجود صنعت بر زندگي مردم آن خطه تحميل‌شده را جبران کنند.
سکينه الماسي اضافه کرد: با وجود گذشت بيش از دو دهه از عمر پارس جنوبي و بيش از آن از عمر ساير شرکت‌هاي نفت و گاز هنوز معضل اشتغال جنوب استان حل‌نشده و اگر امروز مشکل اشتغال ذهنمان را مشغول نکرده بود مي‌شد در حوزه زيرساختي 4 شهرستان را گلستان کرد.
الماسي تأکيد کرد: همان‌قدر که براي برداشت بيشتر از مخزن مشترک با آزمون‌وخطا، تدبير و گاهي هم بي‌تدبيري و تحريم‌ها به هر دروديواري زديم تا قراردادي امضاء شود و سرمايه‌گذاري به منطقه بيايد، در سهيم بودن وضعيت خود در توسعه پارس جنوبي و استان بوشهر همچنان گام‌هاي نرفته زيادي داريم.
مشکلات قطب صادرات نفت کشور
بيش از 90 درصد نفت خام کشور از طريق جزيره خارگ صادر مي‌شود و اين جزيره نقشي بسيار تأثيرگذار در اقتصاد کشور دارد ولي همچنان مشکلات زيادي در اين جزيره وجود دارد که تاکنون به‌خوبي براي رفع آن تلاش نشده است.
تردد اهالي جزيره همچنان يک چالش جدي است و اهالي جزيره براي رفت‌وآمد با مشکلات و کمبودهايي روبرو هستند. بيکاري جوانان، کمبود امکانات و زيرساخت‌ها، مشکلات آب و برق و گاز، عدم استقرار ادارات و ... ازجمله مشکلات مردم در جزيره خارگ است.

لزوم رفع مشکلات 70 ساله خارگ
حجت‌الاسلام موسي کمالي امام‌جمعه خارگ با تأکيد بر لزوم رفع مشکلات 70 ساله جزيره خارگ در اين مورد گفته است: خارگ يک جزيره کوچک است ولي مشکلات بسيار بزرگي دارد و اکثر اين مشکلات ساختاري است و بايد ساختار به‌صورت ويژه ترميم شود.
وي تصريح کرد: زيبنده جزيره خارگ نيست که مشکل بيکاري داشته باشند و بايد وزير نفت در اين زمينه کمکي به اهالي خارگ داشته باشد و اين مشکل رفع شود.
وي تصريح کرد: وزير نفت اعلام کرده است که کل کشور گاز کشيده شده است ولي مشخص نيست چه مشکلي هست که جزيره خارگ گاز کشي نمي‌شود.
لزوم توجه صنايع به محيط پيراموني
استاندار بوشهر نيز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر ميزبان صنايع عظيم نفت و گاز و پتروشيمي است و از شمال تا جنوب استان شاهد استقرار صنايع مختلف در اين حوزه هستيم و اين صنعت روزبه‌روز درحال‌توسعه است.
عبدالکريم گراوند با بيان اينکه استان بوشهر ميزبان شايسته‌اي براي اين صنايع بوده است، تصريح کرد: اين صنايع نيز بايد به مسئوليت‌هاي اجتماعي خود در قبال مردم در محيط پيراموني توجه ويژه داشته باشند.
سهم جوانان استان بوشهر در اشتغال در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي بايد افزايش يابد
وي اضافه کرد: با توجه به اينکه مردم همکاري لازم را با صنعت براي استقرار تأسيسات و انجام برنامه‌ها و ... دارند، صنعت نيز بايد در مقابل به مردم و نيازها و مشکلات آن‌ها توجه کرده و براي تأمين خواسته‌هاي مردم وارد عمل شود.
استاندار بوشهر اشتغال را يکي از مهم‌ترين خواسته‌هاي مردم از صنعت دانست و ادامه داد: سهم جوانان استان بوشهر در اشتغال در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي بايد افزايش يابد و بيشترين سهم اشتغال نصيب مردم استان شود.
وزارت نفت به مسئوليت‌هاي اجتماعي پايبند باشد
رئيس مجمع نمايندگان استان بوشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وزارت نفت تاکنون به مطالبات و خواسته‌هاي مردم استان بوشهر به‌عنوان مردم محيط پيراموني اين صنعت به‌درستي پاسخ نداده است.

محمدباقر سعادت اضافه کرد: در حالي است که درخواست‌هاي مکرر و متعددي از وزارت نفت براي انجام وظايف اجتماعي خود در استان بوشهر داشته‌ايم ولي متأسفانه نتايج ملموسي حاصل نشده و شاهد بي‌مهري شديد هستيم که قابل توجيه نيست.
جذب 50 درصدي نيروهاي بومي استان بوشهر و به تبع آن جوانان متخصص و توانمند دشتستان در صنايع نفت و گاز يکي از ماموريت‌هاي وزارت نفت است که عملي نشده است
نماينده دشتستان در مجلس با اعلام نارضايتي مردم استان بوشهر از وزارت نفت در زمينه عمل به وظايف و مسئوليت‌هاي اجتماعي، تصريح کرد: جذب 50 درصدي نيروهاي بومي استان بوشهر و به‌تبع آن جوانان متخصص و توانمند دشتستان در صنايع نفت و گاز يکي از مأموريت‌هاي وزارت نفت است که عملي نشده است.
سعادت خاطرنشان کرد: از اين صنايع، آلايندگي و هزاران آسيب بهداشتي و زيست‌محيطي نفت و گاز و محروميت‌هاي مختلف نصيب مردم استان بوشهر مي‌شود ولي اشتغال و منافع ديگر اين صنايع براي ديگران است.
مردم استان بوشهر ميزبان شايسته‌اي براي صنايع نفت و گاز و پتروشيمي بوده‌اند و به‌خوبي از اين صنايع حمايت کرده‌اند ولي صنعت به‌خوبي پاسخ اين ميزباني شايسته را نداده است.
هرچند که خدماتي در زمينه‌هاي مختلف همچون ساخت راه، بيمارستان، مراکز آموزشي، اجراي طرح‌هاي علمي، ساخت مراکز بهداشتي، اشتغال و ... توسط صنايع نفت و گاز و پتروشيمي در استان بوشهر صورت گرفته است ولي اين‌ها اقدامات کافي نيست.
مصوبه اشتغال 50 درصد نيروي بومي در پارس جنوبي همچنان روي زمين‌مانده و حرکت محکمي براي تحقق آن پس از چندين سال صورت نگرفته است.
مردم از بيرون فنس‌هاي پارس جنوبي و جزيره خارگ ويتريني از توسعه صنعتي را مشاهده مي‌کنند ولي سهم آن‌ها از اين صنايع، آلايندگي و بيکاري و نابودي محيط‌زيست است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۰۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الله فیروزی با اشاره به ضرورت تامین برق واحد‌های تولیدی و صنعتی با توجه به فرارسیدن فصل گرما، گفت: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ابتدا باید ظرفیت موجود را حفظ و سپس بستر را برای حضور مردم در این حوزه فراهم کرد که قطعی برق موجب آسیب به ظرفیت تولید می‌شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید در راستای تامین نیاز مردم از قطعی برق مصارف خانگی خودداری شود تا مردم در کار‌های روزمره دچار مشکل نشوند، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که آسیب‌های ناشی از قطع برق صنایع نیز متوجه مردم می‌شود، زیرا قطعی برق موجب بیکاری کارگران می‌شود و این موضوع به صورت مستقیم در معیشت خانوار اثرگذار است.   وی با اشاره به یکی دیگر از آثار نامطلوب قطعی برق، بیان کرد: از آنجاکه به دلیل قطعی برق، تولید در واحد‌های صنعتی کاهش می‌یابد، بازار با کمبود محصولات تولیدی این واحد‌ها روبه‌رو خواهد شد در نتیجه قیمت این کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند، این موضوع نیز به صورت مستقیم بر مردم اثرگذار است مانند آنچه که در چند سال گذشته در حوزه فولاد و سیمان رخ داد.   فیروزی گفت: وزارت نیرو در تلاش است که از توانمندی کارخانه‌های بزرگ برای تولید برق استفاده شود که این موضوع هنوز محقق نشده و باید مشوق‌های بیشتر و بهتری برای این موضوع در نظر گرفت.   عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید زیرساخت‌های موردنیاز تولید مانند برق و گاز را تامین کرد، تصریح کرد: پذیرفته شده نیست که برای تامین مصارف خانگی به سراغ قطع برق صنایع برویم، زیرا قطعی برق در واحد‌های تولیدی نیز بر زندگی مردم اثرات نامطلوبی دارد.

دیگر خبرها

  • ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری
  • صعودی شدن روند ولادت در استان بوشهر پس از ۷ سال
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • دانشگاه با فرهنگ‌سازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • روند ولادت در استان بوشهر صعودی شد
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر