Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: برای خدمت به مردم باید منابع آن‌ها را حفظ کرد و برای حفظ منابع باید از علم و تکنولوژی روز بهره گرفت.

به گزارش ایسنا، افتتاحیه نمایشگاه تخصصی کشاورزی ماشین آلات، ادوات، لوازم و تجهیزات زراعی، باغی، دام، طیور و آبیاری بعدازظهر روز گذشته 21 آذر در محل دائمی نمایشگاه خیام نیشابور برگزار شد؛ در این مراسم مجتبی مزروعی عنوان کرد: تلاش بسیار خوبی که در چند ساله اخیر صورت گرفته و رویکرد خوبی که دولت تدبیر و امید و بخش کشاورزی داشته باعث شده ما در طی سال‌های اخیر همایش‌ها و نمایشگاه‌های زیادی را با همت تولیدکنندگان ماشین آلات و کشاورزان و بهره برداران داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طی چند ساله اخیر ضمن این که در بحث تولید، اعم از تولیدات زراعی و باغی و تولیدات دامی شاهد تحولات خوب بودیم و از یک کشور و استان وارد کننده به یک کشور و استان صادر کننده در یک بازه زمانی کوتاه تبدیل شدیم، بیانگر توانمندی و ظرفیت بخش کشاورزی است؛ در چند سال گذشته وارد کننده گندم، جو و بسیاری از محصولات کشاورزی بودیم ولی هم اکنون بیش از 20 ماه ذخیره استراتژیک گندم داریم و در یک بازه زمانی کوتاه با وجود کاهش سطح زیر کشت گندم، شاهد افزایش چشمگیر تولید بودیم، این حاصل نشده مگر به دلیل یک مدیریت علمی و فنی که بر این بخش حاکم شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی افزود: در درجه اول ما سعی کردیم نهاده‌ها و ماشین آلات مورد نیاز را برای بخش فراهم کنیم؛ شاید در ده سال قبل از دولت تدبیر و امید کل تسهیلاتی که برای مکانیزاسیون و ماشین آلات داده بودند به کمتر از 5 میلیارد تومان می‌رسید ولی ما در فاصله سه سال بیش از 210 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در استان تزریق و تامین کردیم.

مزروعی با بیان این که برای سال 96 نیز 87 میلیارد تومان تسهیلات ویژه مکانیزاسیون داریم؛ اظهار کرد: در سال 96 ما برای استان خراسان در دو موضوع مهم تمرکز کردیم در بحث بهره وری آب که ابتدا به بحث سیستم‌های آبیاری باید توجه کرد؛ ما در سال 92 ، مبلغ 13 میلیارد تومان اعتبارات سیستم‌های آبیاری نوین را داشتیم؛ که این مبلغ در سال 95 ، به 180 میلیارد تومان و در سال 96، به 254 میلیارد تومان افزایش داشته است.


وی گفت: علاوه بر بحث آبیاری، حمایت و تحول در تشکل‌هاست اعم از تشکل‌های زراعی، باغی و دامی که یکی از مهم‌ترین تشکل‌های ما تشکل‌هایی هستند که در بخش  تولید ماشین آلات هستند و این تحول در بخش مکانیزاسیون کشاورزی مشهود است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی عنوان کرد: در طی چند دهه گذشته تکنولوژی ما در داخل مزرعه و دامپروری ضعیف بوده است، کسانی معتقدند بخش کشاورزی آبِ زیادی مصرف می‌کند و ما هم به موضوع اعتقاد داریم ولی برای کاهش مصرف آب، پاک کردن صورت مسئله راه درست نیست؛ لذا اگر بخواهیم به بهره‌وری آب برسیم و میزان تولید را نیز ادامه دهیم ناچاریم غذای خود را تولید کنیم ما اگر بخواهیم غذا وارد کنیم بیش از نیمی از پول نفت را فقط باید برای تامین غذا بدهیم، در صورتی که این مملکت و آب و خاک به خوبی ظرفیت تولید غذای خود و جایگاه صادراتی خود را دارد ولی  شرط آن سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی در بخش است.

وی ادامه داد: حتما باید برای توسعه صادرات، صنایع تبدیلی و فراوری مناسب را در اختیار داشته باشیم؛ یکی از ظرفیت‌های این مملکت گیاهان دارویی آن است، یکی از آن‌ها که زعفران است، جلوه کرده در حالی که ده‌ها گیاه دارویی دیگر را که بهتر از زعفران می‌تواند جلوه کند، در کشور داریم.


مزروعی با بیان این که در بخش مصرف آب نیز حتما باید به فکر شیوه‌ها و تکنولوژی‌ها و ماشین آلات جدید باشیم؛ گفت: بهره وری فقط با استفاده از ماشین آلات نیست، اول ما باید تحول را در رویکرد انسان‌ها ایجاد کنیم و باید امید به آینده وجود داشته باشد؛ کشاورزان، دامداران و تولید کنندگان ما با امید باید در خود تحول و خلاقیت ایجاد کنند و البته این آب و خاک ظرفیت این امید و خلاقیت را دارد؛ باید راه توسعه را به درستی در پیش بگیریم و از مسیر خودش برویم و مهم‌ترین عامل موثر در توسعه، رویکرد انسان‌هاست و باید نگاه ملی و وطن پرستانه داشت.


معاون استاندار و فرماندار نیشابور گفت: مکانیزه شدن کشاورزی در افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت محصول موثر است.

به گزارش ایسنا، سعید شیبانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تخصصی کشاورزی ماشین آلات، ادوات، لوازم و تجهیزات زراعی، باغی، دام، طیور و آبیاری که بعدازظهر روز گذشته 21 آذر در محل دائمی نمایشگاه خیام نیشابور برگزار شد؛ عنوان کرد: نمایشگاه‌ها معمولا فرصت خوبی برای ارائه تنوع و رقابت و دسترسی آسان‌تر مردم به محصولات است؛ نیشابور نیز این اهتمام را داشته و این فرصت نمایشگاهی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه ارتباط زنده و پویا را بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برقرار خواهد کرد؛ نیشابور یکی از شهرهایی است که در آن کشاورزی زنده و پویاست؛ بنابر این ارتباط بین تولید کنندگان با مصرف کنندگان فراهم شده است و متقاضیان که در واقع کشاورزانی هستند که چراغ زندگی را در روستاهای ما روشن نگه داشته‌اند و عمدتا نیاز غذا و سفره مصرف کنندگان را تامین می‌کنند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور افزود: آن چه در مکانیزه شدن کشاورزی اتفاق افتاده تامین مقداری آسایش و البته تولید بیشتر برای کشاورزان سخت کوش است علاوه بر آن منافع دیگری نیز دارد؛ مکانیزه شدن در افزایش بهره‌وری و در بهبود کیفیت موثر است.

شیبانی گفت: افزایش کیفیت دست ما را برای صادرات باز خواهد کرد و هنگامی که بازار خودمان اشباع شد، می‌توانیم صادرات را نیز داشته باشیم.

محمدعلی فرهمندراد، مدیر جهاد کشاورزی نیشابور اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم در کشاورزی بحث بهره‌وری است این نمایشگاه چند ویژگی دارد، اول این که ما در طی جلساتی یک آسیب شناسی انجام دادیم تا بدانیم در نیشابور و شهرهای همسایه چه نیازی دارند و بر اساس آن سراغ سازندگان رفتیم.

وی ادامه داد: دومین ویژگی این است که در این نمایشگاه 50 برند، محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند و سوم این که در طی این چند روز که نمایشگاه برپاست کارگاه‌های آموزشی مرتبط برگزار می‌شود و همچنین بازدید کنندگان نمایشگاه گروه‌های هدف هستند و این بسیار موثر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مومنی بعدازظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه استان مازندران در بخش کشاورزی قطب تولید محصولات مختلف و حافظ امنیت غذایی کشور است و در این نمایشگاه بخش کشاورزی سرآمد بوده است، تصریح کرد: محوریت برنامه های این نمایشگاه براساس معرفی زنجیره های ارزش تولید محصولات مختلف و توانمندی استان های مختلف کشور بوده است.

وی با اعلام اینکه از بین شرکت های بزرگ استان مازندران نیز ۱۰ شرکت معتبر و فعال در عرصه بازاریابی و صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی حضور دارند، گفت: با توجه به انتظار از بخش کشاورزی مازندران و نقش آن در تامین امنیت غذایی کشور، حضور پررنگ بخش کشاورزی را در این نمایشگاه شاهد هستیم.

کد خبر 6093229

دیگر خبرها

  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است