Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نشست اضطراري سازمان همکاري اسلامي درباره قدس، در سطح وزيران خارجه در استانبول آغاز به کار کرد.
العالم _ ترکيه
نشست اضطراري سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي با موضوع بررسي تصميم آمريکا عليه قدس، در استانبول آغاز به کار کرد.
«رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه به عنوان اولين سخنران نشست گفت: «براي صحبت درباره قدس که اولين قبله اسلام است در اينجا جمع شديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..از کشورهايي که تصميم آمريکا درباره قدس را نپذيرفتند، شامل پاپ، تشکر مي‌کنيم.»
اردوغان با بيان اينکه کشورهاي اسلامي، تصميم آمريکا درباره قدس را رد مي‌کنند، تاکيد کرد: «به جامعه جهاني مي‌گوييم، اين تصميم، عليه تاريخ، عليه اخلاقيات و پوچ و بي‌معنا است. اين تصميم به معناي تنبيه فلسطينيان است.»
وي سپس از روي نقشه، تصرف تدريجي اراضي فلسطينيان توسط رژيم صهيونيستي از سال 1946 تا به امروز را نشان داده و گفت: «اين چنين اقدامي (اشغالگري) حتي از سوي گرگ‌ها عليه گله گوسفند نيز انجام نمي‌شود.»
رئيس‌جمهور ترکيه سپس به عکسي از يک نوجوان فلسطيني که توسط بيش از 20 نظامي صهيونيست محاصره شده اشاره کرده و گفت: «آقاي ترامپ اين چه چيزي را به شما نشان مي‌دهد؟ اسرائيل يک دولت اشغالگر و تروريستي است.»
اردوغان با بيان اينکه جنايات رژيم‌صهيونيستي مانند تخريب خانه‌هاي فلسطينيان، کشتار مردم غزه و غيره، از سوي ترامپ مورد پاداش قرار گرفته، افزود: «دنيا فقط از آمريکا تشکيل نشده و سازمان ملل 196 عضو دارد، باقي اعضا عليه اين تصميم واکنش نشان مي‌دهند.
وي با بيان اينکه طبق قطعنامه 478 هيچ کشوري نمي‌تواند در قدس سفارتخانه داشته باشد، خطاب به رژيم صهيونيستي گفت: «از نظر آمريکا شما شايد يک کشور باشيد و سلاح و موشک اتمي داشته باشيد اما اين به معني اين نيست که شما قوي هستيد.»
رئيس‌جمهور ترکيه سپس درباره اقدامات آمريکا در سوريه نيز گفت: «آمريکا در شمال سوريه بيش از 4هزار کاميون مملو از سلاح را به شبه‌نظاميان کُرد داده است، چرا اين کار را کرد؟ تا تروريست‌ها را پشتيبياني کند. آمريکا با تروريست‌ها (چه در فلسطين و چه در سوريه) هم‌موضع مي‌شود.»
اردوغان با بيان اينکه ديگر مشکلات در خاورميانه نمي‌تواند ما را از مسئله فلسطين دور کنند، افزود: «بدون حل شدن اين مشکل، نمي‌توان درباره صلح در خاورميانه صحبت کرد. ما نمي‌توانيم در برابر چنين تصميماتي ساکت باشيم. تصميم آمريکا درباره قدس، قوانين بين‌المللي را نقض کرده و به جامعه اسلامي آسيب مي‌رساند.»
وي سپس از همه کشورها خواست تا قدس را به عنوان پايتخت فلسطين، که اشغال شده، به رسميت بشناسند و گفت: «ما نمي‌توانيم از درخواستمان براي تاسيس يک دولت فلسطيني به پايتختي قدس دست بکشيم.»
رئيس‌جمهور ترکيه تاکيد کرد: «قدس خط قرمز ماست. مسجدالاقصي و قبه الصخره در داخل حرم الشريف است و براي هميشه به مسلمانان تعلق دارد. بعد از اين اعلام تصميم آمريکا، صلح به هيچ‌وجه قابل دسترس نيست.»
اردوغان سپس به آمريکا هشدار داد تا از تصميم اشتباهش درباره قدس برگردد و افزود : «اسرائيل مي‌خواهد از جهان زمان بخرد تا اشغالگري را ادامه دهد. ما هر روز بايد اين مسئله را غيرممکن تر کنيم.»

«محمود عباس» رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين سپس به عنوان سخنران بعدي، گفت: «100 سال از بيانيه بالفور ميگذرد؛ انگليس، سرزمين فلسطين را به جريان صهيونيسم تقديم کرد و آمريکا اين جريان را ادامه داد تا اينکه اکنون وعده ديگري فرا رسيده و دونالد ترامپ قدس را به عنوان هديه‌اي به جريان صهيونيسم داد»
عباس افزود: «ترامپ گويا شهري از شهرهاي آمريکا را به صهيونيست‌ها هديه مي‌دهد. براي اولين بار، جهان يک موضع واحد عليه تصميم ترامپ درباره قدس اتخاذ کرده است. انگليس اکنون موضعي خلاف با موضع زمان صدور بيانيه بالفور اتخاذ کرده اما اين موضع، از جرم لندن در تاسيس اسرائيل نمي‌کاهد.»
وي تاکيد کرد: «قدس پايتخت دولت فلسطين بوده و تا ابد پايتخت دولت فلسطين باقي خواهد ماند»
رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين همچنين اضافه کرد: «آنچه اتفاق افتاده، از ما مي‌طلبد که تصميم‌هاي سرنوشت‌ساز براي حمايت از قدس و مقدسات آن تا پايان اشغالگري در فلسطين بگيريم.»
عباس در ادامه خطاب به ترامپ تأکيد کرد تصميم وي عليه قدس، نقض فاحش قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و قوانين بين‌المللي است و تصريح کرد: «ما در برابر توطئه‌ها عليه قدس خواهيم ايستاد.»
وي ادامه داد: «آمريکا خودش انتخاب کرد تا شايستگي‌اش به عنوان يک ميانجي (در مذاکرات سازش) را از دست بدهد و ما ديگر نمي‌پذيريم که اين کشور در روند سياسي نقشي داشته باشد.»
اين مقام فلسطيني گفت: «ما نمي‌پذيريم که دولتي فلسطيني يا صلحي (فلسطيني-اسرائيلي) در منطقه باشد جز در آن صورت که قدس پايتخت دولت فلسطين باشد.»
عباس با مردود خواندن تصميم آمريکا در معرفي سازمان آزاديبخش فلسطين به عنوان يک سازمان تروريستي، افزود: «ما با 83 کشور در جهان، توافقنامه‌ها و پروتکل‌هايي درباره مبارزه با تروريسم داريم.»
شايان ذکر است؛ «مولود چاووش‌اوغلو» وزير خارجه ترکيه در سخنراني افتتاحيه نشست وزاري خارجه کشورهاي اسلامي گفت سازمان همکاري اسلامي بايد ديگر کشورها را ترغيب کند تا «قدس شرقي» را به پايتختي دولت فلسيطن به رسميت بشناسند.
چاووش‌اوغلو گفت: «ما امروز در اينجا جمع شديم تا به ظلم، نه بگوييم. دولت آمريکا اخيرا تصميمي گرفت که احساسات بشريت را جريحه‌دار کرد. گام‌هاي برداشته شده از سوي آمريکا، اشغالگري را قانوني مي‌کند.»
وي با بيان اينکه امت اسلامي نبايد در برابر چنين تصميمي ساکت بماند، تاکيد کرد: «اين ستمگري، شانس صلح و همزيستي مسالمت‌آميز را ازبين برد. تصميم گرفته شده از سوي آمريکا، براي ما پوچ و بي‌معني است.»
وزير خارجه ترکيه در ابتداي اين نشست از جامعه جهاني خواست تا مرزهاي 1967 درباره محدود فلسطينيان و اسرائيلي‌ها را به رسميت بشناسد.
«حسن روحاني» رئيس‌جمهور کشورمان نيز براي شرکت در نشست سران سازمان همکاري اسلامي، به استانبول سفر کرده است.
نشست سران کشورهاي عضو اين سازمان، امروز و پس از اين نشست برگزار مي‌شود.
«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا ساعات پاياني روز چهارشنبه ضمن به رسميت شناختن قدس به پايتختي اسرائيل، دستور انتقال سفارتخانه آمريکا از تل‌آويو به قدس را امضا کرد.
همچنين در اقدامي کم‌سابقه چهارده عضو شوراي امنيت سازمان ملل از جمله انگليس، فرانسه و روسيه، در جلسه که ساعات پاياني روز جمعه برگزار شد، ضمن انتقاد شديد از اعلام شدن قدس به پايتختي رژيم صهيونيستي توسط آمريکا، گفتند سفارتخانه‌هايشان را از تل‌آويو منتقل نمي‌کنند.
اين خبر در حال تکميل است...

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۵۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای جلوگیری از ورود پزشک فلسطینی به فرانسه

یک پزشک فلسطینی-انگلیسی تأکید کرد هدف از منع ورود وی به اروپا این است که جلوی شهادت دادن وی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان لاهه را بگیرند.

به گزارش مشرق، غسان ابوسته، پزشک انگلیسی-فلسطینی که در سازمان پزشکان بدون مرز کار می‌کند و شاهد جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه بوده است، گفت: دلیل اصلی منع ورودم به اروپا این است که جلوی شهادت دادنم درباره جنایت‌های جنگی رژیم اشغالگر در مقابل دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه را بگیرند.

وی در مصاحبه با المیادین گفت: دیوان لاهه در معرض فشارهای سیاسی از سوی دولت و کنگره آمریکا و دولت‌های اروپایی قرار دارد که حامی جنگ رژیم اشغالگر علیه مردم غزه هستند. یک تصمیم سیاسی از سوی دولت‌های اروپایی با هدف ساکت کردن شاهدان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه وجود دارد. رژیم اشغالگر نیز تصمیم گرفته تا تمام شاهدان باقیمانده در نوار غزه یا در داخل بازداشتگاه‌ها را به قتل برساند.

وی به وجود یک کمپین هماهنگ بین رژیم صهیونیستی و اروپا با هدف ممانعت از رفتن شاهدان عینی به دادگاه‌های بین‌المللی برای محاکمه کردن رژیم اشغالگر اشاره کرد.

ابوسته گفت: مقامات فرانسوی مرا در فرودگاه شارل دوگل متوقف کرده و به من گفتند که نمی‌توانم به تمام کشورهای منطقه شینگن به مدت یک سال وارد شوم و این مساله با درخواست دولت آلمان است. دولت فرانسه نمی‌خواهد این ممنوعیت را نقض کند.

ابوسته گفت: من قبلا نیز از ورود به آلمان منع شدم. در آن زمان به من گفتند که ممنوعیت ورود به آلمان تنها در ماه آوریل و به خاطر «کنفرانس فلسطین» است که برلین قصد ممانعت از برگزاری آن را دارد اما شنبه در فرودگاه شارل دوگل فرانسه مشخص شد که نمی‌توانم وارد بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا شوم.

تلاش‌ها برای ممانعت از شهادت دادن ابوسته در پی آن صورت می‌گیرد که وی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه در مقابل دیوان بین‌المللی دادگستری حاضر شد.

وی بعد از خروج از غزه برای انتقال واقعیت بیمارستان‌ها و بخش پزشکی و اوضاع فاجعه بار انسانی غزه تلاش و درباره مواردی که در جریان فعالیت خود با آنها روبه‌رو شده است از جمله جراحت‌های بسیار سنگین به ویژه بین کودکان به دلیل سلاح‌های پیشرفته رژیم صهیونیستی صحبت کرد.

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه حقوق بشر در اراضی فلسطینی نیز درباره این اتفاق گفت: من به عنوان یک اروپایی از دکتر ابوسته به دلیل تصمیم آلمان که به سطح جدیدی از دفاع از نسل کشی رسیده است، عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: من از آلمان می‌خواهم تصمیم خود را درباره دکتر ابوسته کنار بگذارد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • تحصن دانشجویی در دانشگاه تورنتوی کانادا در حمایت از فلسطین
  • ماجرای جلوگیری از ورود پزشک فلسطینی به فرانسه
  • دلیل منع ورود پزشک فلسطینی به اروپا
  • چرا صهیونیست‌ها جرأت مقابله با حملات یمن را ندارند؟
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم