Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آموزگار گفت: چند هفته قبل فضاي رواني در مورد افزايش تعرفه واردات کاغذ ايجاد شد. از طرف ديگر يک اتفاق واقعي رخ داد و کاغذ از شمول کالاهاي داراي ارز مبادلاتي حذف شد. اين دو مسأله در کنار تلاش‌ برخي افراد سودجو موجب التهاب در بازار کاغذ شد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبيات خبرگزاري فارس، نشست خبري صيانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان پيش از ظهر امروز در اتحاديه ناشران و کتابفروشان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس اين گزارش، محمود آموزگار رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران در اين کنفرانس اظهار داشت: اذعان مي‌کنيم سرعت کارها در اين کارگروه چنانکه انتظار داريم نيست اما حرکت رو به جلويي داريم و از اين جهت من به خروجي فعاليت‌هاي کارگروه، خوشبينم.
بسياري از ناشران مالباخته از طرح دعوي در محاکم قضايي اجتناب مي‌کنند
آموزگار با اشاره به دو حوزه‌اي که اين کارگروه به صورت جدي روي آنها متمرکز شده است، يکي بحث انتشار غيرقانوني نسخه‌هاي کاغذي کتاب‌ها و ديگري بارگزاري غيرقانوني نسخه‌هاي ديجيتال کتاب‌ها، افزود: در موضوع اول، عده‌اي سودجو کتاب‌هاي پرفروش ناشران را به صورت غيرقانوني تکثير و با تخفيف‌هاي گاه تا 50 درصد عرضه مي‌کنند که براي مقابله با اين جريان، در همين مدت پيگيري‌هاي پراکنده اي از طرف دوستان ناشر و مولف در قوه قضاييه انجام شد اما تعداد قابل توجهي از ناشران مالباخته، اين مسير را انتخاب نکردند چرا که طرح دعوي در محاکم قضايي هم هزينه بر و هم زمان بر است و از اين جهت، شکايت شان را به اين کارگروه ارائه کرده اند.
سخنگوي کارگروه مقابله با جريان تکثير عرضه غيرقانوني آثار پديدآورندگان و ناشران اضافه کرد: اين کارگروه تسهيلاتي را براي پيگيري حقوقي اين شکايات به صورت قضايي فراهم کرده است؛ در حال حاضر يک پرونده در دادستان فرهنگ، هنر و رسانه تشکيل شده و سه پرونده ديگر نيز به زودي تقديم اين دادگاه خواهد شد.
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران در زمينه پيگيري‌هاي اين کارگروه براي مقابله با جريان بارگزاري فايل‌هاي پي دي اف کتاب‌ها در فضاي مجازي هم گفت: در اين خصوص مذاکراتي با مرکز فناوري‌هاي اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال و همچنين سايت فيديبو انجام شد و شکايات واصل شده در حال بررسي است. نحوه برخورد با اين سايت‌ها و کانال‌هاي مجازي هم به اينگونه است که معمولا اخطار به آنها داده مي‌شود و يا توقيف مي‌شوند اما مساله اين است که امکان ايجاد يک سايت ديگر و ادامه اين فعاليت متخلفانه، به راحتي براي فرد متخلف ميسر است فلذا در اين زمينه بايد فرهنگ سازي انجام شود.
پيگيري مزاحمت وسايل حمل و نقل عمومي براي کتابفروشان انقلاب
سخنگوي کارگروه مقابله با جريان تکثير عرضه غيرقانوني آثار پديدآورندگان و ناشران در خصوص عرضه غيرقانوني کتاب‌ها در دو راسته بزرگ کتابفروشي پايتخت يکي خيابان انقلاب و ديگري خيابان کريمخان هم گفت: خوشبختانه شهرداران مناطق 6 و 11 تهران در پيگيري شکايات همکاران ما در خصوص سدمعبر و دستفروشي غيرقانوني کتاب‌ها در اين دو منطقه، با ما همراه شده اند.
آموزگار گفت: در موضوع مشکلات مربوط به کتابفروشان در راسته خيابان انقلاب يکي از مواردي که همکاران ما مطرح مي‌کردند توقف اتوبوس‌هاي حمل و نقل عمومي در خيابان انقلاب حدفاصل خيابان 12 فروردين و دانشگاه و آلودگي هواي اين منطقه به جهت روشن ماندن اين اتوبوس‌ها و نيز کور کردن ديد واحدهاي کتابفروشي اين منطقه، مقرر شد که از اين پس اين اتوبوس‌ها تا زماني که مسافران آنها تکميل نشده است خاموش بمانند و حداقل دود اين خودروها به کتابفروشي‌ها وارد نشود.
سخنگوي کارگروه مقابله با جريان تکثير عرضه غيرقانوني آثار پديدآورندگان و ناشران در مورد دستفروشي کتاب در اين دو منطقه هم تصريح کرد: موضوع ساماندهي اين دستفروش‌ها و همچنين دادزن‌هاي کتاب و پايان نامه‌هاي دانشجويي نيز با شهرداران مناطق مورد بررسي قرار گرفت که وعده همکاري از سوي آنها به کارگروه داده شد.
وي همچنين از پيگيري موضوع عرضه غيرقانوني کتاب‌ها توسط برخي افراد سودجو با تخفيف گاه تا 50 درصد در بعضي از نمايشگاه‌هاي استاني کتاب توسط کارگروه متبوعش خبر داد و گفت: در اين خصوص هم نامه نگاري‌ها هم با مسئولان موسسات نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران و همچنين مجريان نمايشگاه‌هاي استاني کتاب انجام شده است.
آموزگار همکاري فرماندهي انتظامي تهران بزرگ و همچنين فرماندهان فاتب، آگاهي و فتا را با اين کارگروه مثبت ارزيابي کرد و از برگزاري اولين جلسه با سردار رحيمي فرمانده انتظامي تهران بزرگ که روز دوشنبه هفته جاري تشکيل شد خبر داد و گفت: مقرر شد اين جلسات کماکان ادامه پيدا کند و همکاري واحدهاي مختلف نيروي انتظامي با کارگروه براي مقابله با تکثير غيرقانوني کتاب‌ها و برخورد با متخلفين و گروه‌هايي که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند ادامه يابد.
آموزگار: «فعاليت دستفروشان کتاب‌ها با چراغ سبز ناشران آن کتاب‌ها» را تائيد نمي‌کنم
سخنگوي کارگروه مقابله با جريان تکثير عرضه غيرقانوني آثار پديدآورندگان و ناشران در پاسخ به اين سوال که آيا قرار است با دستفروشان کتاب به جهت سدمعبري که انجام مي‌دهند مقابله شود يا به دليل عرضه غيرقانوني کتاب‌هاي نشران؟ گفت: در قانون مربوط به وظايف شهرداري‌ها، رفع سد معبر در صلاحيت آنها ديده شده است اما در حال حاضر شرايط به گونه اي است که بسياري از کساني که مبادرت به سد معبر مي‌کنند چه دستفروشان کتاب و چه دستفروشان ساير کالاها در واقع از اين طريق امرار معاش مي‌کنند.
وي ادامه داد: براي ما به عنوان يک نهاد صنفي اين مساله مهم است که کتاب‌هاي ناشراني که از طريق قانوني منتشر شده اند، نبايد به اشکال غيرقانوني حال از طريق دستفروشان و يا هر قشر ديگري عرضه شود. درهر صورت متاسفانه اين مساله به شکل لجام گسيخته اي درآمده است و نه شهرداري و نه ما قادر به حل کامل مساله دستفروشان کتاب نيستيم.
آموزگار در پاسخ به اينکه گفته مي‌شود به دليل ترجيح برخي از مردم نسبت به خريد کتاب از بازار غيررسمي و عدم مراجعه به مراکز رسمي مانند کتابفروشي‌ها، برخي از دستفروشان کتاب هم با چراغ سبز ناشران همان کتاب‌ها فعاليت مي‌کنند و در واقع کتاب‌هاي آن‌ها را براي تحقق فروش، در بازار غيررسمي عرضه مي‌کنند، گفت: من اين مساله را به هيچ وجه تاييد نمي‌کنم اساسا دستفروشان کتاب به اين مساله که محتواي يک کتاب چيست توجهي نمي‌کنند و مهم براي آنها اين است که کتابي را عرضه کنند که اصطلاحا در جامعه گل کرده و پرفروش شده است.
در پيگيري موضوع الحاق به کنوانسيون برن، دچار سوء برداشت هستيم
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران در عين حال گفت: البته ممکن است اين اتفاق و هماهنگي در مورد برخي از کتاب‌هاي قديمي که شايد ناياب هم باشد، رخ دهد اما موارد زيادي بوده که متاسفانه همکاران ناشر ما از طرف همين دستفروش‌ها و سردسته‌هاي آنها تهديد شده اند که يک مورد اخير آن مربوط به انتشارات ققنوس و آقاي حسين زادگان مدير اين موسسه انتشاراتي بود که پس از طرح دعوي در مراجع قضايي، خوشبختانه راي به نفع ايشان صادر شد.
آموزگار در خصوص بحث‌هايي که پيرامون پيوستن ايران به معاهده جهاني برن مطرح است، گفت: متاسفانه ما شان کنوانسيون برن را به برخورد اخلاقي، تقليل داده ايم و اين مساله را مطرح مي‌کنيم که آيا چاپ کتاب خارجي اخلاقا کار درستي است يا خير؟ در حالي که بايد نگاه ما اين باشد که پيوستن به اين معاهده جهاني چه منافع و مضراتي براي صنعت نشر ما دارد؟ در هر صورت تصميم گيري در خصوص پيوستن يا نپيوستن ايران به اين معاهده جهاني در سطوح بالايي و با يک اجتماع ملي امکان پذير است.
ماجراي افزايش قيمت کاغذ به 123 هزار تومان و بازگشت آن به 105 هزار تومان فعلي
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران همچنين در خصوص مشکلاتي که افزايش قيمت کاغذ براي اعضاي اين اتحاديه پديد آورده است، گفت: در اين چند سال، موضوع افزايش تعرفه کاغذ چند بار مطرح شد که با اهتمامي که در صنف صنعت چاپ و نشر وجود داشت، اين اتفاق نيفتاد. البته مخالفت ما با افزايش تعرفه کاغذ به معني اين نيست که ما مخالفت تقويت توليد کاغذ در کشور هستيم بلکه معتقديم راه حل اين معضل، نه افزايش تعرفه گمرکي واردات کاغذ بلکه فراهم شدن زمينه‌هاي افزايش کمي و کيفي کاغذ توليد داخل است.
وي افزود: اتفاقي که اين بار رخ داد، اين بود که چند هفته قبل فضاي رواني در مورد افزايش تعرفه واردات کاغذ ايجاد شده بود به گونه‌اي که همه کاربران اين حوزه تصور مي‌کردند که اين اتفاق افتاده است. از طرف ديگر يک اتفاق به صورت واقعي رخ داد و آن اين بود که کاغذ از شمول کالاهايي که ارز مبادلاتي (دلار 3200 توماني) به آنها اختصاص مي‌يافت، حذف شده بود. اين دو مسئله در کنار تلاش‌هاي برخي افراد سودجو در اين خصوص، در مجموع موجب التهاب در بازار کاغذ شد؛ به گونه‌اي که قيمت هر بند کاغذ به بيش از 120 هزار تومان رسيده بود.
آموزگار گفت: روز دوم آذر موضوع التهاب به وجود آمده در بازار کاغذ با آقايان صالحي و کرباسيان، وزراي ارشاد و اقتصاد، مطرح شد و در نهايت تصميم بر اين شد که تغييري در تعرفه واردات کاغذ به وحود نيايد. خوشبختانه اقداماتي که پيرو اين تصميم صورت گرفت، موجب کنترل التهاب در بازار کاغذ شد و اگرچه هنوز قيمت کاغذ مصرفي ناشران به قيمت قبل بازنگشته، اما آن التهاب ديگر وجود ندارد. در حال حاضر هم قيمت هر بند کاغذ 105 هزار تومان است. با اين وجود پيگيري‌هاي ما براي تداوم استفاده واردکنندگان کاغذ از ارز مبادله‌اي و نيز عدم افزايش تعرفه گمرکي کاغذ، با حديت ادامه خواهد يافت.
وي ضمن ارائه توضيحاتي تفصيلي درباره اقدامات انجام شده که براي پيگيري حقوقي و قضايي شکايت ناشران مالباخته در دبيرخانه اين کارگروه که در اتحاديه متبوعش مستقر است، گفت: تا پيش از اين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص تخلفاتي از قبيل تکثير غيرقانوني کتاب‌هاي ناشران توسط برخي ناشرين متخلف انجام مي‌شد، مبادرت به لغو پروانه آنها نکرده بود؛ اما با توجه به خسارت زيادي که چندين ناشر به جهت تکثير غيرقانوني‌ کتاب‌هايشان توسط يکي از همکاران خود، متحمل شده بودند، رأي نهايي در خصوص لغو پروانه اين ناشر صادر شد.
به گفته سخنگوي کارگروه مقابله با تکثير و عرضه غيرقانوني آثار پديدآورندگان و ناشران، اين ناشر در سي‌امين دوره نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران که ارديبهشت امسال برگزار شد، تعداد زيادي از آثار ناشران را به صورت غيرقانوني، تکثير و عرضه کرده بود که در نهايت با بررسي دقيق مستندات از سوي هيأت رسيدگي به تخلفات ناشران، حکم لغو پروانه اين ناشر صادر شد.
آموزگار با بيان اينکه اين هيأت متشکل از مديرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران و کارشناس حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، گفت: اين ناشر کتاب‌هاي تعداد زيادي از ناشران ديگر را بدون هيچ‌گونه تغييري در محتواي آنها، با تغيير نام نويسنده، مترجم يا پديدآورنده ديگر آن کتاب‌ها، با شابک‌هاي جعلي و البته با اخذ مجوز قانوني انتشار کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مبادرت به تکثير گسترده اين کتاب‌ها مي‌کرد. در اينجا اين نقد هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وارد است که بدون بررسي‌هاي لازم پيشيني، مبادرت به صدور مجوز نشر کتاب براي آثار اين پديدآورنده کرده بود.
وي افزود: از آنجا که به موجب قانون اهداف و وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين وزارتخانه مسئوليت صدور پروانه نشر و همچنين نظارت بر حسن عملکرد ناشران را بر عهده دارد، لازم است که نظارت‌ها در مواردي از اين قبيل به صورتي دقيق‌تر از سوي اين وزارتخانه انجام شود.
به گفته رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران، حق و حقوق ناشران مالباخته از اين پرونده کماکان در دست پيگيري است و کارگروه ياد شده به دنبال ايفاي اين حقوق است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۶۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان به ایران الحاق نمی‌شود، چون اسرائیل کنار ماست!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 «اینجا نشستیم، تحولات ایران را زیر نظر داریم و جنگ اطلاعاتی خود را به پیش می‌بریم... ایران فکر نکند فردا که رابطه ما با روسیه بهم خورد می‌تواند اینجا را پس بگیرد... ما تنها نیستم، برادر ما اسرائیل در کنار ماست، شالوم اسرائیل...» اینها بخشی از مواضع کارشناس باکویی یکی از تلویزیون باکو است. این اظهارات را با زیرنویس فارسی می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود
  • ماجرای عجیب طراح سوالات کنکور | اجازه خروج به او ندادیم تا اینکه چهلم همسرش رسید + فیلم
  • آذربایجان به ایران الحاق نمی‌شود، چون اسرائیل کنار ماست!