Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@12:38:04 GMT

ناشران کتاب در گیلان از نامهربانی‌ها با یار مهربان می‌گویند

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۳۷۶۰۶

ناشران کتاب در گیلان از نامهربانی‌ها با یار مهربان می‌گویند

‍‍‍‍‍‍

ناشران ایرانی مشارکت کننده در نمایشگاه کتاب گیلان از نامهربانی‌های حوزه نشر با "یار مهربان" می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان گیلان با حضور بیش از 350 ناشر استانی و کشوری در حوزه های هنر، کودک، کمک آموزشی، کشاورزی، عمومی، زبان، دانشگاهی، تاریخی، ایثار و شهادت، حقوقی و علوم پزشکی در محل نمایشگاه‌های بین المللی استان گیلان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حضور اقشار مختلف مردم از پیر و جوان و کودک و خانواده‌هایی که به اتفاق فرزندان خود به نمایشگاه آمده بودند و غرفه‌های شلوغ نمایشگاه کتاب نشان از علاقه مردم گیلان به کتاب و کتابخوانی داشت.

در گوشه گوشه نمایشگاه تصاویری از شور و اشتیاق مردم برای خواندن و خریداری کتاب را می‌شد دید؛ در بخشی از نمایشگاه، کودکان طاقت نیاورده و پدران و مادران خود را مجبور می‌کردند در همانجا قصه کتاب‌هایی که خریده‌اند را برایشان بخوانند.

در بسیاری از غرفه‌ها، جای خالی نویسندگان مطرح کشوری حس می‌شود تا با مخاطبان خود صحبت کنند و انگیزه خوانندگان برای خواندن کتاب‌ها بیشتر شود و همچنین کتاب‌های برگزیده جشنواره‌های ادبی برای آشنایی و راهنمایی مخاطب معرفی نمی‌شد.

یکی از خلاءهایی که در نمایشگاه کتاب گیلان حس می‌شد نبود کتاب به خط بریل برای مخاطبان نابینا بود که باید در دوره‌های بعدی نمایشگاه به نیازهای این قشر هم توجه ویژه شود.

باید توجه داشت که نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی مستلزم توسعه کتابخانه‌های محلی و در اختیار قرار دادن کتاب‌های خوب برای عموم مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان است که این امر آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها را در جامعه کاهش میدهد.

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود بارها به امر کتاب و کتابخوانی اشاره کرده و عادات و روش‌های خوب زندگی همچون کتابخوانی را یکی دیگر از ابعاد بسیار مهم سبک زندگی اسلامی دانسته‌اند.

با دوربین تسنیم  سری به ناشران کتاب کشور می‌زنیم و مشکلات حوزه نشر و کتاب را جویا می شویم.

یکی از ناشران که در حوزه کتاب‌های مذهبی فعالیت دارد ضمن گسترده دانستن فرآیند کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه نشر این است که مردم باید با کتاب دوست شوند و این آشنایی و دوستی را مسئولان باید با تسهیلاتی که برای مردم ایجاد می‌کنند فراهم سازند.

وی با بیان اینکه باید نمایشگاه‌های کتاب در سطح کشور توسعه یابد گفت: مسئولان با در اختیار گذاشتن بن‌های کتاب برای دانشجویان و دانش آموزان و در نظرگرفتن یارانه کتاب در گسترش این حوزه تلاش کنند.

 این ناشر با اشاره به گران شدن کاغذ که منجر به افزایش هزینه تولید کتاب می‌شود افزود: دولت و مسئولان باید در خرید کاغذ کمک بیشتری برای ناشران در نظر بگیرند تا دوستی خانواده‌ها با کتاب روز به روز عمیق‌تر و بیشتر شود.

یکی دیگر از ناشران کشور به تسنیم گفت: کتاب همچنان زنده و پویا است و ما باید با روند و معیارهای جهانی پیش برویم  مگر اینکه ما خودمان فرهنگ‌سازی نکنیم.

 وی اظهار داشت: نهادهای فرهنگی کشور باید از ناشران حمایت کنند تا کتاب ارزانتر در اختیار مردم قرار گیرد و کتاب به‌عنوان یکی از ضروریات در سبد مایحتاج مردم قرار گیرد.

ناشر دیگری به دوربین تسنیم گفت: ما در حوزه نشر یکسری از هزینه‌ها را به‌خاطر مشکلات اقتصادی حذف می‌کنیم مثلاً ویراستاری کتاب حذف می‌شود  که متن کتاب مشکل پیدا می‌کند یا اینکه مردم به‌خاطر هزینه‌های بالای کتاب از خریداری آن امتناع کرده به کتاب‌های الکترونیکی روی می‌آورند.

وی با تاکید بر اینکه ما قانون کپی رایت نداریم و این امر منجر به ایجاد بازار غیر حرفه‌ای کتاب می‌شود افزود: کتاب‌های غیر حرفه‌ای در این چرخه معیوب وارد بازار نشر می‌شود و مردم کتاب غیرحرفه‌ای را مطالعه می‌کنند و درصد مطالعه کاهش می‌یابد.

این ناشر با بیان اینکه ناشران خصوصی از حمایت کمتری برخوردار هستند و ناشران دولتی بیشتر حمایت می‌شوند خاطرنشان کرد: در نتیجه، آثار کم حجم‌تر و کم فایده‌تری را در بازار کتاب شاهد هستیم.

وی راهکارهای کاهش مشکلات نشر را برشمرد و بافزود: مسئولان در ممیزی‌ها باید به نیاز مردم هم توجه کنند و بیشتر به اصلاح کتاب‌ها بپردازند به‌جای حذف کتاب و قرار دادن زنگ کتابخوانی در مدارس می‌تواند در تشویق کودکان و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی موثر واقع شود.

این ناشر در زمینه مشکلات حوزه نشر اظهار داشت: یک کتاب با ترجمه‌های مختلف وجود دارد و هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد و نویسندگان با توجه به حجم زحماتشان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه قانون کپی رایت یعنی قانون حمایت از مولفین و مصنفین در کشورهای دیگر با شدت و قدرت از نویسندگان و ناشران حمایت کرده و حق نشر رعایت می‌شود افزود: در ایران رعایت حق نشر رعایت نمی‌شود و نویسندگان و ناشران به‌شدت آسیب می‌بینند.

گزارش از سارا ناصری

انتهای پیام/

نمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلانناشران کتاب در گیلان از نامهربانی‌ها با "یار مهربان" می‌گویندنمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلاننمایشگاه کتاب گیلان R7877/P1336/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۷۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس

عضو شورای شهر مشهد گفت: پویش‌های مردمی با افزایش مشارکت مردمی و ایجاد هم‌بستگی زمینه حل معضلات اجتماعی را فراهم می‌کنند و بسیاری از معضلات اجتماعی با مشارکت مردم حل می‌شود.

سیدحسین علوی‌مقدم در خصوص اجرای پویش «مشهد مهربان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان‌رضوی اظهار کرد: ماده اول قانون تشکیلات، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها را یک نهاد اجتماعی می‌داند، از این رو تکلیف اولیه شهرداری اجرای پویش‌هایی است که با پیروی از اخلاق اجتماعی مسائل و ناهنجاری‌های جامعه را حل کند، یکی از این پویش‌ها مشهد مهربان است که هدف آن تزریق مهربانی و افزایش حساسیت مردم نسبت به معضلات اجتماعی است.

وی افزود: پویش‌های مردمی با افزایش مشارکت مردمی و ایجاد هم‌بستگی زمینه حل معضلات اجتماعی را فراهم می‌کنند و لازم به ذکر است که بسیاری از معضلات اجتماعی در سطح خردوکلان با مشارکت و هم‌دلی مردم حل می‌شود.

عضو شورای شهر مشهد اظهار کرد: معضلات اجتماعی باید دغدغه همه مردم باشد و مردم نباید نسبت به مشکلات یکدیگر بی‌تفاوت باشند، در صورتی که معضلات اجتماعی دغدغه همگانی شود به سوی مدینه فاضله حرکت خواهیم کرد.

علوی‌مقدم در پایان ضمن اشاره به مهاجرپذیری مشهد مقدس به دلیل هم‌جواری با امام رضا (ع) گفت: پویش «مشهد مهربان» با افزایش مشارکت و هم‌بستگی باعث یکپارچه‌سازی اجتماعی شهر می‌شود و این مشارکت‌ها عاملی است که افراد خود را در برابر مشکلات تنها نبینند.

کد خبر 749056

دیگر خبرها

  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • رئیس شورای شهر: سال آینده نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب» منتقل می‌شود
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • چرا رونالدو زیادی مهربان شده است؟!