Web Analytics Made Easy - Statcounter

جان‌فرانکو رُزی؛ مستندساز ایتالیایی به عنوان داور بخش مستندهای بلند مسابقه بین‌الملل یازدهمین جشنواره سینماحقیقت عنوان کرد: سینمای ایران در سراسر دنیا شناخته شده و این سینما برای من یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیلمسازی دنیا است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، جان‌فرانکو رُزی که سال گذشته نیز برای تقدیرشدن به جشنواره سینما حقیقت دعوت شده بود اما به نتوانست حضور پیدا کند در این‌باره توضیح داد: همزمانی نمایش فیلم آخرم «آتش در دریا» که نامزد اسکار هم بود، با ایام جشنواره حقیقت، باعث شد تا فرصت آمدن نداشته باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان زمان من در آمریکا مشغول تبلیغات فیلم برای اسکار بودم. امسال به عنوان داور از من دعوت شد و به اندازه برایم افتخار بود که نمی‌توانست آن را رد کنم.

وی به سینمای ایران اشاره کرد و گفت: سال‌ها است که سینمای ایران در سراسر دنیا شناخته شده و این سینما برای من یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیلمسازی دنیا است. بنابراین، خودم هم علاقه داشتم که به اینجا سفر کنم.

مستندسازی همواره در حال تغییر و تحول است

رُزی در ادامه بحث سینمای مستند در دنیا را عنوان کرد و گفت: مستندسازی در سراسر دنیا، در حال تغییر و تحول خارق‌العاده‌ است و مرز خود را با سینمای داستانی هر روز باریک‌تر می‌کند. این خیلی خوب است چرا که به شخصه به تفکیک‌کردن این دو سینما اعتقادی ندارم که البته این به معنای این نیست که پرسش درباره درست و غلط را به چالش نکشم. حاضرم نیستم آزادی‌ای که در ساخت مستند دارم را از دست بدهم، آزادی که به من اختیار می‌دهد تا زمانی که فیلمبرداری را آغاز نکرده‌ام قصه‌ام را روایت کنم، فقط هسته اصلی را دارم و طی کار آن‌را پرورش می‌دهم.

در تنهایی و خلوت و بدون حضور عوامل دیگر فیلمم را می‌سازم

وی در پاسخ به این سوال که چرا از صفر تا صد کارهای فیلم را به تنهایی انجام می‌دهد، توضیح داد: مستندسازی برای من حکم زندگی را دارد و با هر کاری زندگی می‌کنم و دوست دارم تمام کارهایش را به تنهایی انجام دهم، در تنهایی و خلوت و بدون حضور عوامل دیگر فیلمم را می‌سازم، خودم همزمان فیلمبرداری می‌کنم، صدابرداری انجام می‌دهم و تهیه‌کننده فیلم خودم هستم. در نتیجه مستندسازی آزادی عظیمی به من می‌دهد که در ساخت فیلم بلند داستانی ممکن نیست.

کشف‌کردن؛ شیوه کار من است

این مستندساز ادامه داد: نکته‌ جذاب برای من این است که به جست‌وجوی داستان، آدم‌ها و شخصیت‌ها فیلمم بروم و در پی رویارویی‌های غیرمنتظره‌ای باشم که قرار است رخ بدهند. از این روند فیلمسازی لذت می‌برم چون شیوه کارم کشف کردن داستان، کشف کردن آدم‌ها و ساختار فیلم و تدوین را می‌طلبد و تمام این‌ها برایم مانند نوشتن است. به وسیله دوربین و البته ذهنی، قصه را روی کاغذ می‌آورم. این‌که هر بار باید ساختار جدیدی پیدا کنم تا داستان تازه‌ای برای روایت کردن داشته باشم، چالش اصلی فیلم‌های من است.

سینمای مستند، سینمای تجربه‌کردن است

وی در پایان در تعریف سینمای مستند، بیان کرد: اساسا سینمای مستند، تجربی است و از ابتدای تاریخ مستندسازی این سینما به صورت مداوم در حال تغییر و کشف و تحول بوده است. بنابراین، تصورم این نیست که آثار من تجربی هستند، بلکه به نظرم سینمای مستند باید تجربی باشد. بدون تجربه کردن، مستند محکوم به فناست و فکر می‌کنم این نکته در مورد همه هنرها صدق می‌کند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۹۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: چند ثانیه

دیگر خبرها

  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند
  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • پژوهش ستون مستندسازی رادیویی است/ برنامه‌ساز حرفه‌ای آموزش ببیند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست