Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@08:16:56 GMT

تامین نیاز 9 ماهه خراسان رضوی به گندم

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۳۰۳۰

تامین نیاز 9 ماهه خراسان رضوی به گندم

به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان عصر چهارشنبه در نشستی با معاون وزیر جهاد کشاورزی در مشهد افزود: پارسال نیاز 20 ماهه مصرف گندم استان از کشاورزان خریداری و انبار شده بود که امسال این نیاز برای 9 ماه تامین شده و از وزارت جهادکشاورزی انتظار داریم کسری نیاز استان را از گندم باکیفیت تامین کند تا با ترکیب گندم خریداری شده با گندم استان آرد باکیفیتی برای نان زائران و مجاوران فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رشیدیان افزود: البته برای سال آینده باید برنامه ریزی کاشت و خرید گندم را طوری تنظیم کنیم که استان بتواند گندم مورد نیاز خود را برای 12 ماه تامین کند.
وی با بیان اینکه در سال 92 برای تامین گندم مورد نیاز استان با مشکل جدی روبه رو بودیم، افزود: خوشبختانه در چهار سال گذشته با اقدامات خوب جهاد کشاورزی در حوزه های کاشت، داشت و برداشت و مبارزه با آفات، کار به سطح مطلوبی رسیده است.
رشیدیان خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه آبیاری تحت فشار و مدیریت منابع آب نیز اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که فقط در سبزوار در چهار سال گذشته به اندازه 30 سال گذشته میزان آبیاری تحت فشار افزایش یافته است.
وی با اشاره به وجود 2 پروژه نیمه تمام سیلو در شهرستان های فیروزه و سبزوار، تاکید کرد: این طرح ها هرچه سریعتر باید به سرانجام برسند.
استاندار خراسان رضوی افزود: سالانه پذیرای 28 میلیون زائر و مسافر هستیم لذا باید با بهترین محصول و خدمات مایحتاج زائران و مجاوران امام رضا (ع) را تامین کنیم.
منبع تامین معیشت بیش از نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی کشاورزی است. 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت 83 نوع محصول می رود که 900 هزار هکتار آن کشتزار و 300 هزار هکتار باغ است. بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. 36 هزار دستگاه انواع ماشین آلات شامل تراکتور، چاپر، دروگر، کمباین و موارد مشابه در زمینهای کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۳۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

یوسف گازران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گل محمدی طی فصل برداشت این محصول در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل خشکسالی‌ها و افت چاه‌های آبیاری در استان از ۱۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وی افزود: این سطح در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷۰۰ هکتار بوده که کشاورزان بدون آگاهی از اقلیم کاشت این گیاه که باید در کوهپایه‌ها توسعه یابد در دشت‌ها بدون در نظر گرفتن صنایع فرآوری اولیه مانند خشک‌کن‌ها و دستگاه‌های تقطیر اقدام به کاشت کردند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت گل تر، آن تعداد از کشاورزانی که تنها گل تر می‌فروختند چون درآمد اقتصادی نداشتند، متاسفانه گلستان‌های چند ساله را از بین بردند.

گازران درباره پیش بینی تولید گل محمدی در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

کارشناس‌ مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد