Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@13:53:12 GMT

پژوهش به‌سوي سازندگي

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۳۳۹۳

پژوهش به‌سوي سازندگي

خبرگزاري آريا - دانش > فناوري‌ - کسري اصفهاني - عضو هيأت علمي پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک و زيست‌فناوري:
واقعا مسئولان دولتي، مديران شرکت‌ها، مردم عادي و حتي خود پژوهشگران چه تصويري از پژوهش در داخل کشور دارند؟
آيا به نتايج تحقيقات داخلي مي‌توان اعتماد كرد؟ آيا صنعت، سفارش تحقيق به پژوهشگران داخلي مي‌دهد و از دستاوردهاي آنها در بهبود فرايند توليد خود استفاده مي‌كند يا ترجيح مي‌دهد از دانش فني توسعه‌يافته خارجي استفاده كند؟ آيا پژوهش‌هاي ما براي افزايش تعداد مقالات و ارائه آنها در ويترين‌هاي نمايشگاهي است يا نتايج تحقيقات براي بهبود كيفيت توليد و ارائه خدمات استفاده مي‌شود؟
در آن‌سو، آيا توجه كافي به تحقيقات و تأمين نيازهاي اوليه براي انجام پروژه‌هاي پژوهشي وجود دارد؟ آيا حمايت لازم از پژوهش انجام مي‌شود؟ آيا پژوهشگر امكانات لازم براي پژوهش را در اختيار دارد؟ آيا سازوكارهايي براي تأمين حقوق متقابل پژوهشگر و مشتريان وي وجود دارد؟
در واقع پژوهش راهكاري براي بهبود محصولات و خدمات و نهايتا كيفيت زندگي مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهش فعاليتي لوكس نيست و غير از برخي تحقيقات پايه كه نتايج آن توسعه دانش است (كه آن هم در آينده كاربرد خواهد داشت) بايد كاربرد داشته باشد يا به‌عبارتي نتايج پژوهش بايد مشخصا مشتري داشته باشد. بر اين اساس، تأمين‌كننده هزينه و امكانات لازم پژوهش، مشتري آن است.
متأسفانه به‌دليل نبود مشتري براي بسياري از تحقيقاتي كه در كشور انجام مي‌شود يا ترجيح مشتريان براي استفاده از نتايج تحقيقات غيرايراني (شايد به‌دليل باور نداشتن محققان داخلي)، امكانات اوليه پژوهش فراهم نمي‌شود. براي يك پژوهش موفق، غير از پژوهشگر توانمند، ماهر و داراي اطلاعات مورد نياز، به زيرساخت‌هاي تحقيقاتي (تجهيزات پايه مورد نياز) و بودجه متناسب براي انجام پروژه نيز نياز است. همچنين مديريت صحيح امكانات و منابع محدود موجود از ديگر شروط اجراي يك پروژه تحقيقاتي است. به‌نظر مي‌رسد هم‌اكنون از 4عامل ذكر شده، پژوهشگران توانمند موجود است.
زيرساخت لازم (حتي با مشكلات متعدد) و مديريت مناسب هم در برخي سيستم‌هاي پژوهشي كشور ديده مي‌شود ولي آنچه هم‌اكنون مانع عمده انجام پروژه‌هاي پژوهشي يا ادامه فعاليت‌هاي پيشين است، كمبود اعتبار خالص و واقعي پژوهشي است. بخش عمده بودجه پژوهشي كشور صرف پرداخت حقوق و دستمزد، تعميرات و نگهداري، برق، آب و اينترنت مراكز پژوهشي مي‌شود و آنچه واقعا به پژوهش اختصاص مي‌يابد، بسيار كمتر از بودجه مصوب است. برخي اوقات كه صحبت از جشنواره و نمايشگاه و... مي‌شود، محققان پيش خودشان مي‌گويند، كاش اين هزينه‌ها بين پژوهشگران توزيع مي‌شد تا از قافله سريع علم و فناوري روز دنيا عقب نمانيم.
اين تازه اول راه است، پس از کسب بودجه و اجراي موفق پروژه‌هاي پژوهشي، با وجود همه مشکلات در راه توليد دانش فني و ارائه محصول به بازار مثل دريافت مجوز، ناآگاهي از قوانين و مقررات، بازاريابي محصولات و تامين سرمايه لازم براي راه اندازي کسب و کار، غول هايي هستند که يک پژوهشگر کارآفرين با آن روبه‌رو مي شود. خبر بد اين است که پژوهشگر ما هيچ گونه آمادگي براي اين مقابله ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۳۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه «نصب توری» جاده کرج_چالوس را مسدود کرد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز از اجرای عملیات نصب توری در محور کرج_چالوس خبر داد و گفت: به همین منظور تردد در این محور تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

علی زندی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز، اظهار کرد: مسیر جنوب به شمال محور کرج-چالوس به علت انجام عملیات عمرانی نصب توری روی سنگ مسدود خواهد بود.

وی افزود: این امر با هدف جلوگیری از ریزش سنگ به سطح جاده کرج_چالوس انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز خاطرنشان کرد: به علت ادامه عملیات نصب توری روی سنگ، محور کرج_چالوس از کیلومتر یک تا شش (محدوده کندر) از نهم تا یازدهم اردیبهشت از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ مسدود می‌شود.

زندی‌فر عنوان کرد: تردد از ابتدای محور فوق (ابتدای میدان امیرکبیر) تا کندر در زمان اجرای عملیات ممنوع است و تردد از محور فرعی آتشگاه - نوجان و آزادراه تهران - شمال انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: رانندگان برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند.

کد خبر 748673

دیگر خبرها

  • آیا شورای شهر بیرجند با احداث برج‌های ارتش موافقت می‌کند؟
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • اجرای پروژه «نصب توری» جاده کرج_چالوس را مسدود کرد
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • بسیج همراه مردم در جبران خسارت های سیل
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد