Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@22:59:46 GMT

کلان شهرها در محاصره آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۶۶۵۲

کلان شهرها در محاصره آلودگی هوا

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، در دهه ی 90 دیگر خبری از هوای پاک نیست و برای یافتن هوایی سالم باید کیلومترها از کلان شهر ها دور شویم تا در دل روستاها شاید هوایی سالم را استنشاق کنیم.

یکی از عمده ترین دلایل آلودگی هوا در کلان شهر ها صنعتی شدن شهرها  محسوب می شود به طوریکه صنعت مدرن امروز، باعث توليد گازها و ذرات زيادی می شود كه هوای آزاد را آلوده می كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته زغال در صنعت باعث توليد دی اكسيد گوگرد زيادی می شد، ولی امروز به دليل محتويات كم گوگرد در زغال، سوخت آن مشكلات زيادی توليد نمی كند ولی وسايل نقليه موتوری مشكل اساسی هستند كه دی اكسيد نيتروژن و ذرات آلی غير قابل تجزيه توليد می كنند كه تحت اثر اشعه خورشيد به ازن تبديل می شود كه مهمترين آلوده كننده هوا است.

گاز دی اكسيد نيتروژن ( NO2 ) هوا را به رنگ قهوه ای در می آورد و ذرات ريز كه در اثر سوخت موتورهای بنزينی و گردوغبار جاده اي، دود حاصل آتش سوزی و گرده های گياهان توليد می شود عامل آلودگی هوا در روزهای زمستانی است .

آلودگی هوا يعنی افزايش ميزان گازهای سمی و ذرات ريز جامد و مايع در هوا در غلظت هايی كه تهديد كننده سلامتی هستند .

 

کودکان و سالمندان بیشترین افراد در معرض خطر

آلودگی هوا در دراز مدت می تواند برای انسان كشنده باشد و افراد مسن و بیماران قلبی و كودكان و شيرخوارگان نیز که با سرعت بيشتری تنفس می كنند و اين باعث افزايش تماس با مواد آلوده كننده هوا می شوند .

آلودگی هوا باعث تحريك مجاری هوائی و تشديد آسم می شود و هرچه ميزان ازن هوا بيشتر باشد، تعداد بيشتری از افراد، مبتلا به آسم می شوند تماس دراز مدت با آلودگی هوا باعث بروز برونشيت مزمن و آمفيزم می شود.

سيستم ايمنی و ارگان های وابسته در كودكان هنوز نارس است و نسبت به آلودگی حساس تر است مثل سرب كه در استخوان های درحال رشد رسوب می كند.

آلودگی هوا باعث تحريك انسداد راه های هوائی و تشديد آسم می شود و برنمو سيستم عصبي و تنفسی و ايمنی و غدد داخلی تاثير مي گذارد و مي تواند خطر سرطان را در سال های بعدی زندگی افزايش دهد .

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می تواند آثار زيان بار درازمدت و كوتاه مدتی بر سلامت انسان ها بگذارد وتاثير آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است.

آثار كوتاه مدت آلودگی هوا عبارت است از حساسيت چشم ها، بينی و حلق، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند برونشيت و ذات الريه. سردرد، تهوع، و واكنش‌های آلرژيك نيز از ديگر عوارض كوتاه مدت اين مشكل زيست‌محيطی است.

 

 

مرگ سالانه ۲/۵ ميليون نفر در جهان براثر آلودگی هوا

ساليانه ۲/۵ ميليون نفر در جهان براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند كه در اين ميان بيشترين ميزان مرگ و ميرها به علت آلودگی هوا در فضاهای بسته مانند خانه است.

اصفهان در محاصره صنایع و کارخانجات در کلان شهر تهران بنا به گفته مسئولان بیش از 70 درصد "ذرات معلق" در هوای تهران را منابع متحرک (خودروها) تولید می کنند.از این 70 درصد کمتر از 3 درصد توسط خودروهای سواری تولید و بیش از 97 درصد توسط ، کامیون ها، اتوبوس ها، مینی بوس ها و موتورسیکلت ها تولید می شود.

عوامل آلودگی برای کلان شهری همچون اصفهان وجود صنایع بزرگی که دور تا دور این شهر را احاطه کرده اند ،وجود پالایشگاه اصفهان در شعاع 20 کیلومتری ، کارخانه های صنعتی و گسترش شهرنشینی و استفاده نکردن از وسایل نقلیه  پاک از دلایل اصلی این معضل دهه حاضر به شمار می رود.

حدود 60 درصد آلودگی هوای اصفهان به خاطر وسایل نقلیه و حدود 20 درصد نیز به خاطر صنایع، كارخانه‌ها و نیروگاه‌هاست و این در حالیست که آلودگی هوای اصفهان واقعاً نگران كننده است. 

 سید رحمان دانیالی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، با بیان اینکه بارش باران‌ در روزهای نخست آذرماه در آلودگی هوای اصفهان اثر گذار بوده است، اظهار داشت: از حجم آلاینده‌ها به آن شدتی که انتظار می‌رود با بارش کاسته نشده است.

وی افزود: متأسفانه در آبان‌ماه امسال به واسطه حضور و بروز جبهه هوای سردی که پیش‌رو داشتیم نسبت به آبان ماه سال گذشته تعداد روزهای ناسالم بیشتر بوده  اما همچنان با توجه به اقدامات پیشگیرانه و براساس طرح آمایش کاهش آلودگی هوای اصفهان که با همکاری و همدلی همه دستگاه‌های اجرایی طراحی شد نسبت به سال‌های گذشته روند بهتری را تاکنون داشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به بارگذاری‌های نامناسب و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان تصریح کرد: تقریبا برروی 8 درصد مساحت کل استان این طرح اجرایی شده است که در حال به روزرسانی آن هستیم از این رو باید گفت حدود 70 درصد صنعت و صنف ما در این 8 درصد بارگذاری شده است.

 

وی با بیان اینکه 70 درصد صنف و صنعتی که در 8 درصد مساحت کل استان هستند متاسفانه آلاینده‌های زیادی را تولید می‌کنند، گفت: حتی اگر استانداردها را هم رعایت کنند به دلیل تجمع یکباره با توجه به توپوگرافی خاص اصفهان می‌تواند اثر آلاینده ها را روی این بارگذاری‌ها بیشتر کند.

دانیالی به راهکار برون رفت از آلودگی هوا اشاره کرد و بیان داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا 3 ساله بوده است و یک سال دیگر تمدید شده همچنین به روزرسانی این طرح در دستور کار ما قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: بحث آلودگی هوا در کلان شهرها تنها مختص کشور ما نبوده بلکه دیگر کشورها را هم در برمی‌گیرد، برطرف شدن آلودگی هوا در بسیاری از کشورها حداقل فرجه زمانی 15 ساله داشته اما در این 3 سالی که طرح جامع کاهش آلودگی هوا شکل گرفته روند کاهشی مشهود بوده است.

گزارش از امیر مهدی ساب چیان

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۶۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس

به گزارش همشهری آنلاین،‌ طبق داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، هم‌اکنون هوای پایتخت با شاخص ۹۵ در وضعیت زرد و قابل قبول قرار دارد.

در ۲۴ گذشته هم میانگین شاخص کیفیت هوا بر عدد ۸۱ قرار داشته و کیفیت هوای پایتخت قابل قبول بوده است.

وضعیت کیفیت هوای مناطق مختلف شهر تهران:

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.
از ابتدای سال جاری تا به امروز در تهران ۵ روز هوای پاک و ۳۲ روز هوای قابل قبول به ثبت رسیده است.

وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران:

کد خبر 847199 منبع: فارس برچسب‌ها آلودگی هوا خبر مهم تهران

دیگر خبرها

  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس