Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@04:49:27 GMT

بررسی مشکلات نوغانداری کشور دررشت

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۶۸۴۱

بررسی مشکلات نوغانداری کشور دررشت

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست  بررسی راه های افزایش تولید ابریشم  و  حل مشکلات  صنعت نوغانداری در رشت ،بر ضرورت ارتقاء تولید پیله تر ابریشم در بستر سیاست های حمایتی مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی تاکید کرد وگفت  : فعالیت در عرصه نوغانداری باید همچون گذشته به بخشی از فعالیت جنبی کشاورزان درآید که این کار مهم در بستر آگاهی بخشی و فرهنگ سازی به همراه اعمال سیاست های حمایتی دولت میسر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  واقعی سازی تعرفه واردات ابریشم ، واردات تخم نوغان با کیفیت خارجی در کنار تحقیقات بر روی تخم نوغان ایرانی ، فعالیت بیشتر مراکز تحقیقات کشاورزی و ایجاد بازار فروش داخلی و خارجی را از مهمترین راهکارهای تقویت نوغانداری در کشور بویژه گیلان برشمرد و افزود : در حال حاضر سالانه حدود 30 هزار جعبه تخم نوغان بین کشاورزان 20 استان کشور توزیع می شود که گیلان با دریافت حدود 8 هزار جعبه بیشترین سهم را در تولید 800 تنی پیله تر در ایران دارد.

مصطفی سالاری استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به تشکیل کارگروه های 48 گانه مرتبط با ظرفیت های تولیدی گیلان  افزود  : از این تعداد 11 کارگروه به مقوله ی تولید محصولات کشاورزی نظیر نوغانداری و تولید ابریشم اختصاص دارد و تلاش می شود چالش های پیش روی این فعالیت با تعامل و هم اندیشی دولت و بخش خصوصی به فرصتی برای تولید تبدیل شود.

وی  گفت: باید تلاش کنیم تا مصرف کنندگان ابریشم یعنی کارخانجات تولید فرش و البسه ابریشمی داخلی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به خرید ابریشم ایرانی رغبت نشان دهند.           

محمد حسین قربانی رئیس مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت نیز در این نشست از آمادگی کامل نمایندگان گیلان  برای تدوین و تنظیم قوانین حمایتی بخش کشاورزی در مجلس خبر داد و افزود: مهمترین این قوانین می تواند بالا بردن تعرفه  واردات ابریشم ، برنج و چای باشد که با تعامل و همکاری مجمع نمایندگان با وزارت جهاد کشاورزی دست یافتنی است.

وی همچنین از وزیر جهاد کشاورزی خواست دستور ویژه ایی برای فعالیت بیشتر مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی در گیلان صادر کند.

در ادامه این نشست آقایان جبارکوچکی نژاد ، محمد صادق حسنی و غلامعلی جعفرزاده از نمایندگان مردم رشت ، اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش ، محمود شکری نماینده تالش - ماسال و رضوانشهر ، منوچهر جمالی نماینده مردم رودبار ، حجت الاسلام افتخاری نماینده فومن و شفت ، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود ، کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و ذبیح الله نیک فر نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نظرات خود را در خصوص عمده ترین موانع توسعه نوغانداری در گیلان اعلام کردند و حمایت از زنجیره تولید ، استحصال و بازار فروش ابریشم را در بستر احیای3 کارخانه ابریشم کشی استان خواستار شدند.

علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گزارشی تصریح کرد : 60 درصد از تولید 800 تنی پیله تر ابریشم کشور حاصل دسترنج کشاورزان گیلانی است.

 

انتهای پیام/ق

 

مشکلات نوغانداری کشور  با حضور وزیر جهاد کشاورزی دررشت بررسی شد

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۶۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر

به گزارش خبرنگار مهر ‌مقررات دست و پاگیر از بزرگترین مشکلات کارآفرین‌ها است. کارآفرین‌ها با وجود قوانین حمایت‌گر و بهبود نسبی شرایط، هنوز هم با موانعی از قبیل اجرای ضعیف و ناقص قوانین، مشکلات مربوط به زیرساخت مانند قطعی برق تولیدی‌ها و بوروکراسی اداری مواجه هستند.

در شرایطی که تولید حرف و هدف اول کشور است؛ بازیگران تولید یعنی تولیدکننده و کارآفرین باید بتوانند کسب و کار خود را راحت راه بیندازند و بعد به سرعت به سمت توسعه آن بروند. برنامه پایش‌، شب گذشته فرصتی را فراهم کرد تا کارآفرین‌ها به صورت زنده و مستقیم از مشکلات‌شان بگویند. از مقررات زائد یا سخت‌گیرانه‌ای که راه رسیدن به تولید را برایشان دورتر کرده است.

مهدی شفیعی قاسمی، اولین مهمان پایش بود. او صاحب شرکتی دانش‌بنیان است و در زمینه انرژی و تجهیزات تکنولوژی برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و آب فعالیت می‌کند. شرکت او ۱۴ سال پیش به همراه ۲۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تأسیس شد. این کارآفرین درباره قوانین و مقرراتی که سد راه کسب و کارش شده است، گفت: «در زمینه‌هایی قانون داریم اما دراجرا ضعیف است. مثلاً یک پروژه‌ای را با هزار زحمت برای کارفرما ارائه می‌دهیم. به بخش ضمانت‌نامه که می‌رسد؛ قانون اجازه می‌دهد که از صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنیم اما کارفرما که گاهی خصولتی و شبه دولتی است؛ می‌گوید در آئین‌نامه آمده اما چون ریسک دارد نمی‌پذیریم. این باعث می‌شود مثلاً ۵ درصد به هزینه‌های شرکت اضافه شود. قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت‌های بسیاری را برای تولید دارد. درواقع بالادستی تسهیلات را تصویب می‌کند اما وقتی به بانک‌ها می‌رسد، می‌گویند فقط باید تضمین ملکی بدهید.»

تولید دانش‌بنیان، ضرورت کشور

شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط امروز کشور به دانش‌فنی بسیاری دست‌یافته‌اند که نیاز کشور را به واردات برخی از محصولات، تأمین کرده‌اند. شفیعی، کارآفرین حوزه دانش‌بنیان دراین‌خصوص گفت: «یکی از محصولاتی که تولید می‌کنیم و سطح دانش فنی بالایی دارد؛ زنجیره لوله‌های پی‌وی‌سی است. این لوله‌ها در خانه‌ها و زیرزمین و این موارد استفاده می‌شود. قبلاً این محصول را از اروپا وارد می‌کردیم اما یک روز گفتند که دیگر نمی‌توانیم به ایران این محصول را بدهیم. اگر ما تولید نمی‌کردیم، کل زنجیره کشور دچار مشکل می‌شد. یکی از مسئولان این حوزه می‌گوید تولید دانش‌بنیان در کشور به ضرورت تبدیل شده است.»

شفیعی اذعان داشت که اگر مسئولان بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه بیشتری داشته باشند و به طور مثال اگر مجوزی خواستند راحت‌تر و با تشریفات کمتری به او بدهند؛ در حوزه دانش‌بنیان‌ها بسیار رشد خواهیم کرد.

کارآفرین‌ها پای‌کار تولید هستند

مهمان بعدی برنامه پایش چهارم اردیبهشت هم کارآفرین بود. ناصرسادات، کارآفرین حوزه کشاورزی و دام‌پروری است. او کارش را از سال ۸۹ آغاز کرده و حالا به مرحله صادرات محصولات کشاورزی نیز رسیده است.

این کارآفرین از مشکلاتی مانند استعلام‌های موردنیاز برای تأسیس دام‌پروری و گلخانه گله داشت. او درباره یکی از مشکلات زیرساختی مربوط به کسب و کارش گفت: «یکی از مشکلات، قطعی آب چاه‌های کشاورزی است. سال گذشته خیلی از کشاورزان ضرر دیدند؛ زیرا وقتی گلخانه تأسیس می‌شود اگر تنها یک ربع برق نداشته باشد، تمام محصولاتش در گرمای تابستان از بین می‌رود. ما حاضریم برق خانه‌هایمان را قطع کنند اما برق گلخانه قطع نشود.» یکی دیگر از گله‌های این کارآفرین حوزه کشاورزی، وجود رقبای بزرگ و قدرتمندی مانند نهادهای عمومی غیردولتی است.

سادات در انتهای برنامه گفت: «تمام جوانان در همین آب و خاک می‌توانند بهترین تولید را داشته باشند. اگر گله‌ای داریم برای بهتر شدن شرایط است.»

کد خبر 6089241 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز