Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به تصمص روسیه مبنی بر خروج از سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از اوایل ورود روسیه به پرونده سوریه بحث بر این بود که پس از اتمام عملیات نظامی و هدف قرار دادن تروریست‌ها در این کشور، روسیه از صحنه میدانی سوریه خارج خواهد شد. لذا بحث خروج روسیه از سوریه در راستای کاهش منطقه حضور تروریست‌ها در سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این جهت نمی‌توان گفت که تغییر خاصی در سیاست خارجی مسکو اتفاق افتاده است و باید توجه داشته باشیم که در حالت فعلی روسیه «دستاوردهای نظامی» خود را به «امتیازهای سیاسی» تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که بعد از فروکش کردن حملات سخت به تروریست‌ها در سوریه، روس‌ها وارد فاز سیاسی شوند؛ لذا نمی‌توانیم بگوییم که خروج از سوریه موجب شده تا کرملین از منافع خود چشم‌پوشی کند. از این جهت نباید خروج از سوریه را بیش از حد بزرگ جلوه داد. چراکه عملاً تاریخ خروج آنها و تعداد نیروهایی که قرار است به مسکو برگردند مشخص نیست؛ ضمن اینکه پایگاه‌های نظامی این کشور در لاذقیه، طرطوس و حمیم همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و حتی بحث گسترش آنها مطرح شده است. مضاف بر اینکه پوتین اعلام کرده که اگر شیطنتی از سوی گروه‌های تروریستی صورت بگیرد بدون تردید به سوریه باز خواهند گشت.

روسیه اساساً عرصه نظامی را ترک نخواهد کرد؛ از این جهت مهمترین نکته این است که روسیه به عنوان یک بازیگر مداخله‌گر در پرونده سوریه به حساب نمی‌آید بلکه باید از آن به عنوان یک قدرت مکمل در کنار محور مقاومت نام برد. به هر حال نمی‌توان تمام پیروزی‌های صورت گرفته در سوریه را به اسم روسیه ثبت کرد. چراکه ارتش سوریه و همپیمانان آن نقش موثری در پیروزی‌های اخیر داشتند.

این پژهشگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه آیا ادامه حضور آمریکا در سوریه بر ضد منافع روسیه تلقی نمی‌شود، گفت: در مورد آمریکا ذکر این نکته مهم است که آنها پایگاه مستحکمی در سوریه ندارند و تنها نقطه اتکاء آنها کردهای شمال سوریه است. در زمان شروع بحران و حتی در میانه‌های پرونه سوریه، آمریکایی‌ها دارای نفوذ خوبی از حیث سیاسی و میدانی بودند اما آرام آرام این وضعیت دچار دگرگونی شد و وضعیت و موقعیت آنها تضعیف شد. لذا به این دلیل است که می‌گوییم روسیه، ترکیه و ایران یک سه ضلعی تاثیرگذار در پرونده سوریه به حساب می‌آیند. چراکه موجب به وجود آمدن تغییرات مهمی در این پرونده شدند. به این جهت است که می‌گوییم جایگاه آمریکا تضعیف شده و پرونده به نفع آنها نیست.

وی با اشاره به فاصله گرفتن ترکیه از آمریکا عنوان کرد: مساله مهمی که در سیاست خارجی ترکیه اتفاق افتاد این است که آنکارا احساس می‌کند به منافع مورد نظر خود دست پیدا نکرده است. ترکیه از زمان شروع بحران در سوریه به دنبال اجرای منطقه پرواز ممنوع بود اما این کشور همچنان احساس کرد که در روال این پرونده به حاشیه رفته است. چنانکه یکی از چالش‌های اصلی آن همچنان کردها به حساب می‌آیند و این وضعیت ادامه دارد. از این جهت است که شاهد وقوع چالش در روابط ترکیه و آمریکا هستیم و تا حدی این وضعیت به روابط با عربستان هم سرایت کرده و پس از این وقایع، ترکیه به سمت روسیه متمایل شده است.

وی در پایان در تشریح جایگاه و اهمیت نقش روسیه و آمریکا در پرونده سوریه، تصریح کرد: در دهه‌های اخیر و زمانی که بحران‌ها به وجود آمدند، تمامی قدرتها در ان بحران‌ها حضور داشتند. از این جهت باید بگوییم که روسیه و آمریکا به عنوان دو قطب اصلی پرونده سوریه به حساب می‌آیند؛ حتی اگر بازیگرانی نظیر آمریکا به عنوان بازیگر مفید وارد عرصه نشود، بدون تردید در نقش بازیگر مخرب وارد پرونده مذکور خواهد شد. درست است که برخی‌ها ادعا می‌کنند قدرت آمریکا از دهه‌های گذشته کاهش پیدا کرده است اما در مقابل روس‌ها معتقد هستند که در پرونده‌ای مانند بحران سوریه باید منافع آمریکا تا حدی تامین شود. چراکه آ‌نها واشنگتن را شریک مخرب خود در منطقه می‌دادند و برای جلوگیری از شروع بحران جدید و به رغم اینکه مسکو نمی‌خواهد نقش بزرگی به ایالات متحده واگذار کند، مجبور است که آمریکا را تا حدودی تایید کرده و به نوعی منافع آمریکا را برای آرام نگه داشتن منطقه تامین کند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۷۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم

وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشستی در پایتخت قرقیزستان، آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه در دیدار با امیرسرتیپ "محمدرضا آشتیانی" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت که روسیه آماده گسترش همکاری‌ نظامی با ایران است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز(جمعه) در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه، گفت: ما آمادگی خود برای پیشرفت و گسترش بیشتر همکاری سودمند دوجانبه نظامی و همکاری نظامی-فنی را اعلام می‌کنیم.

تاکید شویگو بر آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران با وجود پابرجا بودن ادعای غرب درباره حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین انجام شده است.

ایران ادعای عرضه پهپادهای جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و همکاری‌های نظامی با مسکو را در چارجوب روابط دفاعی دوجانبه با این کشور دانسته است.

مسکو نیز گفته بر خلاف اوکراین که برای پیش بردن جنگ به تسلیحات و مهمات متحدان غربی خود متکی است، در این جنگ از تولیدات صنایع نظامی داخلی استفاده می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • تحولات اوکراین| تایید دستاوردهای روسیه در جبهه توسط کاخ سفید