Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@17:19:46 GMT

علت مشکلات وابستگی اقتصاد به نفت است

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۵۳۴۱۹

علت مشکلات وابستگی اقتصاد به نفت است

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جمشید برزگر در بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با بیان اینکه پنج نفر از آذربایجان به عنوان صادر کننده ملی شناخته شده‌اند، گفت: برای این صادرکنندگان چه مشوق‌هایی ارائه شد؟ به تراکتورسازی افتخار می‌کنیم اما آیا همت کرده‌ایم که برندسازی کنیم؟ چرا نتوانستیم شرکت‌هایی مثل سونی، هیوندای و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. داشته باشیم؟ علت این مشکلات وابستگی اقتصاد ما به نفت است.

برزگر با اشاره به برهه طلایی کشور در دوران اصلاحات اظهار کرد: در این دوران با مدیریت کلان دوراندیشانه، رشد واقعی صادرات غیرنفتی به بیش از عربستان و ترکیه رسید و بخش خصوصی عاقلانه فعالیت‌های خود را انجام داد، چرا که باور داشتند بخش خصوصی می‌تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد.

او با بیان اینکه باید برای توسعه صادرات کشور راهکار ارائه دهیم، گفت: باید راهکاری پیدا کنیم تا از این وضعیت خارج شویم، توسعه دیپلماسی خارجی که در نتیجه برجام محقق شد قابل تقدیر است اما آیا در حوزه اقتصادی هم چنین بوده؟ نمی‌توانیم برون‌نگر باشیم مگر اینکه دولت‌مردان ما از دخالت‌های خود دست بردارند.

رییس انجمن انبوه‌سازان کشور با طرح این سوال که چگونه بخش خصوصی این قابلیت را دارد که با ۲۰ درصد امکانات، با ۸۰ درصد امکانات دولتی رقابت کند؟ گفت: بخش خصوصی ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد و باید "خصوصی‌سازی" که اصل ۴۴ قانون اساسی است را جدی بگیریم و چنان که گفته شد، دولت مزاحم بخش خصوصی نشود.

او بیان کرد: اگر با همین سیاست‌هایی که متاسفانه در مسیر دولت تدبیر و امید هم وجود دارد، به حرکت خود ادامه دهیم به چشم‌انداز ترسیم شده‌ی خود دست نخواهیم یافت.

گفتنی است، بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با محوریت توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی صادرات محور و رفع موانع و چالش‌های اقتصادی کشور در آمفی‌تئاتر مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار و در پایان مراسم از صادرکنندگان نمونه کشوری و برتر استانی تجلیل شد.

منبع: ایسنا

401

اتاق بازرگانی بخش خصوصی صادرات صادرات غیرنفتی کشور هیوندا

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۳۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد

بانک جهانی در آخرین گزارش خود زیر عنوان «بررسی چالش‌ها: مقابله با رکود اقتصادی و تورم» نگاشته است که حمایت از بخش خصوصی در افغانستان می‌تواند تا حدی از فروپاشی اقتصادی این کشور جلوگیری کند.

بانک جهانی گفته است کاهش ۲۶ درصدی رشد تولید ناخالص داخلی و حمایت‌های خارجی، تصویر روشنی را از چشم‌انداز تاریک اقتصادی افغانستان ترسیم می‌کند.

براساس گزارش بانک جهانی ممکن است چالش‌های ساختاری در بخش خصوصی همراه با کاهش حمایت‌های بین‌المللی مانع هر گونه پیشرفت اقتصادی در افغانستان شود.

برپایه این گزارش، این رکود اقتصادی می‌تواند سبب افزایش فقر و بیکاری در افغانستان شود تا جایی که نیمی از جمعیت آن به‌شدت نیازمند کمک‌های خارجی هستند.

به گفته بانک جهانی، کشاورزی در افغانستان می‌تواند سبب رشد اقتصاد در کشور شود.

این نهاد بین‌المللی همچنان سرمایه‌گذاری‌ در زیرساخت‌های آبیاری و نیز دسترسی دهقانان به بازارها برای افزایش بهره‌گیری از محصولات زراعتی‌شان را مهم خوانده است.

این در حالی است که پیش از این‌نیز بانک جهانی گفته بود این نهاد ۸۴ میلیون دلار کمک به افغانستان را به‌منظور مبارزه با بحران‌ اقتصادی و تطبیق پروژه‌های معیشتی در کشور تأیید کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو
  • اقتصاد اسلامی گره‌گشای مشکلات اقتصادی است
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه