Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پروفسور فرانسوا ویالا روز شنبه در اولین گنگره بین المللی حقوق سلامت حقوق متقابل پزشک و بیمار افزود: در قوانین و مقررات کشور فرانسه حق تصمیم گیری و رضایت بیمار به رسمیت شناخته شده است.
وی با بیان اینکه حفظ کرامت انسانی منشاء این حق است گفت: مقررات و متون حقوقی فرانسه نشان می دهد که بیمار حق پذیرش یا عدم پذیرش درمان را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پروفسور ویالا با بیان اینکه بدون رضایت بیمار هیچ گونه عمل پزشکی انجام نمی شود گفت: حتی اگر بیمار در شرایط خطرناک باشد، از منظر حقوقی این حق برای او پذیرفته شده است و این رضایت در هر مرحله ای از عمل می تواند پس گرفته شود.
به گفته این دکترای حقوق سلامت، رویکرد حقوقی کشور فرانسه مبتنی بر به رسمیت شناختن استقلال فردی بیمار است .
وی با بیان اینکه استقلال فردی بیمار در قانون فرانسه مبنای عمل قرار گرفته است افزود: پس گرفتن رضایت بیمار هم مبتنی بر استقلال است و استقلال هم مبتنی بر کرامت انسانی است.
استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه با بیان اینکه حتی نسخه نوشتن پزشک هم یک نوع عمل پزشکی محسوب می شود گفت:اطلاعات و رضایت بیمار برای انجام عمل پزشکی مرتبط با حق بیمار، پزشک و شهروندان است.
وی با بیان اینکه کار پزشک مراقبت از بیمار است افزود: مراقبت از بیمار در درجه اول نیازمند آشنایی با وظایف و داشتن تخصص و تکنیک است.
وی با بیان اینکه در قوانین و مقررات کشور فرانسه مسئولیت اثبات ارائه اطلاعات کامل در مورد وضعیت به بیمار بر عهده پزشک است اظهار کرد: ارائه اطلاعات به بیمار به صورت شفاهی انجام می شود.
وی با بیان اینکه در حقوق فرانسه دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد گفت: یک دیدگاه از نظر حقوق قراردادها و تعهدات و دیدگاه دیگر از نظر غیر حقوقی به این موضوع پرداخته است.
استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه گفت: رویکرد اول به این نکته اذعان دارد که ( بیمار) آن کسی که تعهد می دهد باید از روی اراده رضایت دهد.
وی افزود: پزشک باید به زبان ساده برای بیمار صحبت کند بطوریکه برای همه افراد قابل فهم باشد
ویالا با اشاره به رویکرد دوم در این زمینه گفت: رضایت مبتنی بر اراده نیست و ممکن است بیمار در شرایط عادی وجود نداشته باشد .
اولین کنگره بین المللی حقوق سلامت با تاکید بر حقوق متقابل پزشک و بیمار صبح روز شنبه با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری ، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری و استاندار اصفهان در دانشگاه خوراسگان اصفهان برگزار آغاز شد.
در این کنگره کارشناسان حقوق سلامت از ایران همراه با کارشناسانی از کشورهای سوئیس، لبنان، فرانسه، قزاقستان و کانادا حضور دارند و درباره حقوق متقابل پزشک و بیمار تبادل نظر می کنند.
این کنگره به مدت 2 روز به میزبانی دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار می شود.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۰۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟

آفتاب‌‌نیوز :

یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره علت مرگ «فرزانه اکبری» پزشک متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی توضیحاتی ارائه داد.

یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: «علت فوت «فرزانه اکبری» پزشک متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در دست بررسی است و شایعات در فضای مجازی صحت ندارد.»

او ادامه داد: «فرزانه اکبری، پزشک متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، چهارم اردیبهشت ماه، در جهرم به خاک سپرده شده است و پزشکی قانونی علت مرگ او را محرمانه، به اطلاع خانواده‌اش خواهد رساند.»

«فرزانه اکبری»، همسر دکتر «فرید شهریور» فوق تخصص چشم بود که هفته پیش درگذشت.

در چند روز اخیر، خبر‌هایی مبنی بر مصرف مشروبات الکی تقلبی و مسمومیت ۲۹ پزشک در جهرم، در یک میهمانی منتشر شده است که تاکنون هیچ منبع موثقی این خبر را تایید نکرده است. 

در این خبر آمده است که چند پزشک، کلیه خود را از دست داده‌اند و چند پزشک هم در کما هستند.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم بستری بودن پزشکانی تحت این عنوان را نیز تایید نکردند.

امروز هم برخی رسانه‌ها در فضای مجازی از دستگیری عوامل فروش مشروبات الکی تقلبی در جهرم خبر داده‌اند که پلیس هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است