Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@15:47:05 GMT

مشکل روش‌شناسی در پژوهش‌های دینی وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۸۰۷۹۰

مشکل روش‌شناسی در پژوهش‌های دینی وجود دارد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه پژوهش‌های دینی دارای آسیب‌هایی شده است، گفت: یکی از مشکلات این بخش مشکلات روش‌شناسی است، که باید با مراجعه به کتاب‌های تفسیری و روش‌شناسی‌های اصیل اسلام این مشکل برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش اخلاق پژوهشی که صبح امروز در سالن بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در آغاز این جلسه ندای اعتراض خود را به تعرض مقدسات اسلامی و قدس شریف را اعلام می‌داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در حوزه پژوهش و تحقیق نیازمند بررسی نگاه‌های اسلامی است، افزود: پژوهش به‌عنوان یک خلاقیت ذهنی، باید سه نگاه اسلامی شامل فلسفه، اخلاق پژوهش و فقه پژوهش در آن رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه اسلام به پژوهش نگاهی ویژه دارد، بیان کرد: وظیفه ما این بوده که در تمام پژوهش‌های خود این سه نگاه را مدنظر قرار دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: پژوهش به‌طورکلی یک مقوله پیچیده و مسئولیت آور است، چراکه تمام بشریت وابسته به علم و تحقیقات است و در زمانی که همه آینده بشر بر پژوهش استوار بوده پس این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: گاهی یک نظریه صحیح می‌تواند دنیا را دگرگون کند، اما توجه به این نکته مهم بوده که در پژوهش‌های دینی باید استناد به خداوند، شارع و یا تحقیقات ثانوی در آراء مجتهدان صورت پذیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه پژوهشگر باید اجتهاد به معنای عام را دارا باشد، تصریح کرد: پژوهش دینی را نباید دست‌کم گرفت، چراکه اگر مطلب کذب را به خدا و پیامبر ربط دهیم گناه کبیره خواهد بود.

امام‌جمعه قم افزود: جامعه‌الزهرا باید فاز جدیدی را در حوزه تربیت مجتهد ایجاد کند که این امر نیازمند سازوکارهای جدید و کارآمد است.

وی تأکید کرد: نکته دیگر که مسئولیت ما را در پژوهش دینی افزایش می‌دهد، در دست داشتن سعادت بشر است و همچنین تحقیقات اسلامی و حوزوی ارتباط مستقیم با خود انسان دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه پژوهش‌های دینی دارای آسیب‌هایی شده است، گفت: یکی از مشکلات این بخش مشکلات روش‌شناسی است، که باید با مراجعه به کتاب‌های تفسیری و روش‌شناسی‌های اصیل اسلام این مشکل برطرف شود.

وی عنوان کرد: گاهی شخص وارد یک پژوهش شده اما از اصول پایه و مبانی اولیه آن بی‌اطلاع است، اما در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در زمانی که می‌خواهیم وارد موضوعات جدید شویم به سازوکار دیگری نیاز داریم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت محقق جامعه‌الزهرا(س)، اظهار داشت: از جامعه‌الزهرا تقاضا می‌شود در دوره‌های تربیت محقق حتماً روش‌شناسی را موردتوجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه علمیه قم در آستانه صدسالگی قرار دارد بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی آموزش‌های مربوط به خواهران از قم آغازشده و امروزه حوزه علمیه خواهران به‌صورت تخصصی، ساختارمند و نظام‌مند شده است.

به گفته وی، جامعه‌الزهرا پیشگام این حرکت جدید است و به برکت این مجموعه 1000 مرکز کوچک و بزرگ در داخل و خارج کشور برای بانوان ایجادشده است که این محصول حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: آنچه انتظار می‌رود این بوده که جامعه الزهرا با یک نقشه راه، پیشگامی خود را در تحول جدید خواهران داشته باشد و این امر نیازمند اهتمام روزافزون و طراحی‌های جدیدی است.

انتهای پیام/

R7854/P41362/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۰۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه

فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب، ضامن امنیت و آرامش روانی در جامعه است، گفت:مشارکت همه جانبه متولیان فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه لازم و ضروری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی نیروی انتظامی استان، سردار هادی رفیعی‌کیا در جمع فرماندهان و کارکنان سپاه روح الله استان با اشاره به اینکه عفاف و حجاب به‌عنوان مهم‌ترین و متمایزترین ارزش فرهنگی و اجتماعی در جامعه به شمار می‌رود، اظهار کرد: نهادینه کردن این ارزش در بطن جامعه به خصوص در بین نسل جوان و آینده‌ساز، مستلزم توسعه و تکوین بنیان‌های دینی و اخلاقی است.

وی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب نمادی از جهان‌بینی، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری افراد در فرهنگ دینی و جامعه اسلامی است، افزود: در این برهه از زمان حفظ عفاف و حجاب و جلوگیری از ترویج بد حجابی در جامعه یک اصل مهم است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: نهادینه‌سازی عفاف و حجاب در جامعه، امری مهم و غیرقابل انکار در تحکیم بنیان خانواده و حفظ ارزش‌های دینی و مذهبی به شمار می‌رود.

رفیعی‌کیا با تأکید به اینکه بخش اعظمی از معضل بدحجابی جامعه، حاصل یک برنامه‌ریزی از سوی معاندان نظام است، اظهار کرد: حجاب و عفاف یکی از مسائل مهم و کلیدی در جامعه اسلامی است و هر انسانی که در یک جامعه زندگی می‌کند مکلف و موظف است به حقوق سایرین احترام بگذارد و کاری نکند که باعث آزار و صدمه به دیگران شود.

وی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب ضامن امنیت و آرامش روانی در جامعه است، گفت: مشارکت همه جانبه متولیان فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه لازم و ضروری است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با تشریح وظایف پلیس در زمینه عفاف و حجاب، گفت: همه افراد در هر حوزه‌ای با توجه به مسئولیتی که دارند، باید به وظیفه قانونی، دینی و شرعی خود عمل کنند، چرا که توجه به مسئله عفاف و حجاب به عنوان رکن اساسی در پیشگیری از بسیاری از ناهنجاری‌ها نقش بسزایی دارد.

رفیعی‌کیا با تأکید بر اهمیت کنترل فضای مجازی بالاخص در حوزه عفاف و حجاب اضافه کرد: ما با حجم عظیمی از توطئه‌های دشمن در جنگ ترکیبی مواجه هستیم که باورها و اعتقادات دینی مردم را مورد هدف قرار داده و این می‌طلبد که با تیزبینی و سرعت عمل راه را بر آنان ببندیم و نقشه‌های شوم و پلیدشان را نقش بر آب کنیم.

کد خبر 748866

دیگر خبرها

  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است